גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מכופף הבננות

לפני כחודש מת במיטתו, בגיל 97, ג'וסף בוננו, מראשי המאפיה הסיציליאנית באמריקה. "ג'ו בנאנז", כפי שכונה, היה ההשראה לדמותו של ויטו קורליאונה בסרטי הסנדק, והספיק במהלך חייו לגזול את חייהם של רבים אחרים. זה לא הפריע לו למות חופשי, בשיבה טובה מאוד, עם הרשעות מינוריות וכמעט מבלי לשבת בכלא. חודש אחרי מותו, הלך גם ג'ון גוטי לעולמו, וכך נחתם סופית תור הזהב של המאפיונרים באמריקה

בשבוע שעבר, כשהוא בן 61 בלבד, נפח את נשמתו בכלא ג'ון גוטי, אחרון ה"דונים" של המאפיה האמריקנית, לאחר שסרטן הגרון הכריע אותו. למי שחושב שזו הוכחה לשכר ועונש בעולמנו, נספר כי כחודש לפני כן, ב-11 במאי, מת במיטתו, בשיבה טובה בגיל 97, כשברקורד הפלילי שלו הרשעות מינוריות בלבד - ג'וזף בוננו, מראשי המאפיה הסיציליאנית באמריקה.

בוננו (Bonanno) היה ראש משפחת בוננו - אחת ממשפחות המאפיה החזקות ביותר בארצות-הברית. חיסולים, עסקי סמים, הימורים, פורנוגרפיה, מעשי מרמה, ואף הזמנת הרצח של מי שהיה חברו הטוב של אביו, הם רק חלק מהפעילויות המיוחסות לו. הוא ובנו ביל הם כנראה ההשראה לדמויותיהם של ויטו ומייקל קורליאונה, שגולמו על-ידי מרלון ברנדו ואל פאצ'ינו בסרטי הסנדק.

הכינוי שדבק בו, ג'ו בנאנז (Bananas), היה שנוא עליו, והוא בכלל טען בתוקף שהוא "איש של כבוד" ו"קפיטליסט". ואכן היו לו עסקים חוקיים: בתי-חרושת לבגדים בניו-יורק, מחלבות, מפעלים לייצור גבינות בוויסקונסין ובקנדה, השקעות נדל"ן בניו-יורק ובאריזונה והיהלום שבכתר: עסקי לוויות. שם באמת פרח המוח היצירתי של בוננו, שהגה את הארון הכפול - המצאה נפלאה שאפשרה גם לקורבנות המאפיה לזכות בלוויה מכובדת, אם גם לא בדיוק שלהם. שלא כמקובל בחוגי המאפיה, לא מצאו הקורבנות דנן את מנוחתם בין הדגים, אלא במגירה התחתונה של הארון.

אנשי החוק ראו בו אחד מאלה שיצרו למעשה את מה שנקרא המאפיה האמריקנית. אבל בכל שנות שלטונו באימפריה הקרימינלית, שהתחילה בברוקלין בשנת 1931 והתפרסה עד לקליפורניה, אריזונה וקנדה, באמצע שנות ה-60, הוא מעולם לא הורשע בפשע חמור. כשהיה בן 70 ישב 22 חודשים בכלא בשתי תקופות, האחת ב-1983 בגלל שיבוש הליכי חקירה, והשנייה ב-1985 בשל ביזיון בית-המשפט. הוא "פרש לגמלאות" באריזונה באופן רשמי הרבה קודם-לכן, ב-1968, פרישה שתמיד היתה מוטלת בספק מסוים. לרשויות היה הסבר משלהן לתוכנית הפנסיה. הן טענו שהוא בחר בגלות במקום להסתכן בהתנקשות על-ידי גנגסטרים מתחרים.

להיפטר מהחבר הטוב של אבא

ג'וזפה בוננו נולד ב-Castellammare del Golfo שבסיציליה, בינואר 1905, לקטרין וסלוודור בוננו. משפחת בוננו היתה משפחה סיציליאנית עשירה. היו לה אדמות, עדרים וסוסים, והשפעתה הורגשה היטב בכל האזור. אולם בוננו הצעיר לא זכה להשתובב הרבה בנוף הפסטורלי הסיציליאני. כשהיה בן שלוש נאלצה המשפחה לברוח מהכפר הציורי לאמריקה, במסגרת מאבקי הכוח של המאפיה, וב-1908 כבר התרוצץ ג'ו בוננו ברחובותיה של ברוקלין. אביו הצליח מהר מאוד להקים מספר עסקים באזור, אולם ב-1911 חזרה משפחת בוננו שוב לסיציליה, כדי לחזק את כוחה של המשפחה נגד היריבים המקומיים.

החיים לא האירו פנים לבוננו באותה תקופה. בגיל 14 התייתם מהוריו: אביו מת במלחמת העולם הראשונה, ואמו - כמה שנים לאחר מכן. בוננו הצעיר נלקח תחת חסות דודו, סטפאנו מגאדינו (Magaddino), והפך לאחד המאפיונרים הצעירים והמבטיחים בקרב בני-גילו. בגיל 19 חזר לארצות-הברית. שנים ניסה להתהדר בהתנגדות אידיאולוגית לפאשיזם של מוסולוני שהביאה אותו לצעד זה, אבל מקורות אחרים מספרים שבאותה תקופה הפאשיסטים החליטו "לנקות" את הארץ מחברי מאפיה, והוא נאלץ לברוח.

בוננו ניסה להסתנן לארצות-הברית בספינת דייגים דרך קובה, נתפס על-ידי השלטונות האמריקניים ונזרק לכלא. אבל חברים יקרים מהקוזה נוסטרה, ובהם הדוד מגאדינו, דאגו לסדר את העניינים.

באותה תקופה הגיע מסיציליה לברוקלין סלווטורה מרנזאנו (Maranzano). הוא נשלח על-ידי מי שנחשב אז לבוס הגדול של סיציליה, ויטו קסיו פרו (Cascio Ferro), כדי להרחיב את שלטונו ולשלוט גם בעולם הפשע האמריקני. מרנזאנו היה בעבר חברו הטוב ביותר של אביו של בוננו, מה שפתח בעבור בוננו הצעיר את הדלתות. מרנזאנו הפך אותו לאחד האנשים הקרובים אליו ביותר, ובוננו לא הכזיב. הוא היה מבריק ואנרגטי. אלה היו הימים של תקופת היובש, ובוננו גרם לכך שעסקיו של מרנזאנו ושל הבוס הגדול פרו מסיציליה ישגשגו.

אלא שאז נכלא פרו ומצא את מותו בכלא, ומרנזאנו נשאר ללא הפטרון מסיציליה. אז יצא לפעולה סיציליאני אחר, הצ'יף של המאפיה הניו-יורקית בזמנו, ג'וזפה 'ג'ו הבוס' מאסריה (Masseria). מאסריה היה איש קטן, מרובע, עיניו טבעו בפניו השמנים, לכן דבק בו הכינוי "הסיני". הוא שלט ביד רמה במאפיה בניו-יורק. מספרים שנהג לרקוד בין הכדורים שנורו עליו ושכינה את האקדוחן החביב עליו "רוזלי". מאסריה לא חיבב את השגשוג של הקונקורנציה החדשה, ועם מותו של פרו החליט "להרוג אותם כשהם עוד קטנים".

כך החלה, ב-1931, מלחמת הגנגסטרים המפורסמת שנקראה Castellammarese war. המלחמה העניקה מקום של כבוד לטומיגאן, אולם הכפישה לעד את שמם של נרתיקי הכינורות ושאר כלי הקשת. הכדורים התעופפו ברחובות ניו-יורק. כאן התגלה הכישרון הטקטי של בוננו. הוא הצליח לגייס שניים מאנשיו של מאסריה, גנגסטרים כישרוניים בפני עצמם, שעולם הפשע עוד ישמע עליהם רבות - צ'רלי לאקי לוצ'יאנו וויטו גמבינו.

"הסיני", שאהב לאכול והצהיר שתמיד יעדיף טבח מוכשר ושמן על-פני בלונדינית יפהפייה, התיישב לסעוד במסעדה האיטלקית שהיתה חביבה עליו, עם יד ימינו לאקי לוצ'יאנו. בשלב מסוים ביקש לוצ'יאנו את סליחתו של הבוס ופרש להטיל את מימיו. באופן מפתיע, בדיוק אז פרצה למסעדה חבורה של גברים חמושים, שריססו את "הסיני" עד שראשו הכבד צנח לתוך קערת כדורי-הבשר האדמדמים.

לאחר רצח "הסיני", כל מה שנותר לבוננו הצעיר לעשות כדי לזכות בשליטה בעולם הפשע הניו-יורקי היה להיפטר מחברו הטוב של אבא. ארבעה אנשים, שהציגו את עצמם כבלשים, נכנסו למשרדו המפואר של מרנזאנו. דקות ספורות לאחר מכן כבר הכתים דמו של המאפיוזו הזקן את הקירות המוזהבים, וגופתו המנוקבת התגלגלה על השטיחים האדומים. מי שנשלחו לרצוח את "החבר הטוב של אבא" לא הסתפקו בכדורים. הם טרחו לדקור את הזקן עשרות פעמים עד לוידוא הריגה סופי ומוחלט.

כך הפך בוננו לדון הצעיר ביותר בסינדיקט הפשע. כשהוא בן 26 בלבד, היה לאחד מראשי חמש משפחות המאפיה בניו-יורק, משפחת בוננו. כוחו היה עצום הן בגלל ההשתלטות והן משום שבאותו זמן עדיין נהנה מתמיכתו של דודו מאגדינו, ששלט באזור באפלו.

בין שרצה או לא, הוריש מרנזאנו לבוננו הצעיר לא רק את מקומו המכובד: לפני מותו הספיק מרנזאנו ליזום את הקמת "הוועדה" - The Commission - כינוסים של ראשי משפחות הפשע לצורך תיאומים והסכמים. ועדה זו היא שעזרה במשך השנים לבוננו להתחזק ולחלוש על אימפריית פשע ענקית, שגלגלה ביליונים של דולרים, אבל היא גם גרמה לו צער רב בהמשך חייו.

"מי לא ירצה להיות מאפיוזו"

בנובמבר 1931, לאחר שהצליח לתפוס את השלטון על משפחת מאפיה משל עצמו, החליט בוננו להקים משפחה קונבנציונלית והתחתן עם פיי לאברוזו (Labruzzo). בטקס החתונה המפואר אחז בוננו בידה של אשתו לעתיד, כששניהם מוקפים בחייליו, שהחביאו את האקדחים מתחת לטוקסידו. שנה לאחר-מכן נולד לזוג הצעיר בן, סלווטורה, שכונה לימים ביל.

כלפי חוץ החל בוננו להתנהג כבעל משפחה, והיה נטול האקסטרווגנזה המאפיונרית המקובלת, למעט טבעות גדולות וסיגרים.

בשנות השפל הכלכלי נאלצו חלק מהקולגות של בוננו לעזוב את המדינה, ורבים אף מצאו עצמם בכלא. אבל לא בוננו. הוא רק עלה ופרח, עסקיו שגשגו, וההרשעה היחידה שלו היתה קנס בסך 450 דולר בגין פגיעה בחוקי השכר ב-1945.

אבל גם תורו יגיע באמצע שנות ה-50, בוננו בן החמישים ישב טוב. הוא היה איש עשיר מאוד, היו לו בתים בברוקלין, לונג-איילנד, אריזונה, וארמון בן 14 חדרים במדינת ניו-יורק. היתה לו גם אימפריה לגיטימית, והוא היה בעל המניות העיקרי בחברות רבות. ושלא כמו הקולגה אל קפונה, שהסתבך בגלל העלמת מס, הוא תמיד שילם את המסים שלו בזמן.

משפחתו התרחבה. היו לו כבר שני בנים ובת. כראש משפחת מאפיה הוא קיבל אחוזים מההון שאספו כפיפיו מהימורים בברוקלין ובמנהטן, משליטתה של המשפחה בעסקי ההגרלות האיטלקיים, מהלוואות בריבית קצוצה, מסחיטות, ומעוד כהנה וכהנה עסקים. הצבא הפרטי של משפחת בוננו מנה כ-350 איש. למעשה, יחסית למשפחות המאפיה האחרות ששלטו בניו-יורק, היתה משפחת בוננו משפחה אינטימית. למשפחות האחרות היו פי שלושה או ארבעה חיילים. אבל משפחת בוננו היתה יעילה ביותר באיסוף הכספים שלה.

באוגוסט 1956 התחתן בנו הבכור של בוננו, סלווטורה-ביל, עם רוזלי פרופאצ'י, שהיתה בתו של ג'ו פרופאצ'י, ראש אחת ממשפחות המאפיה האחרות בניו-יורק, משפחת קולומבו. בוננו היה מאושר. כשליטים רבים בעבר, ראה בחתונה אפשרות לאיחוד בין שתי המשפחות, שיוביל לממון ושליטה מאופק לאופק. החתונה היתה אירוע אקסטרווגנטי, שכנראה נתן את ההשראה לסצנת הפתיחה בסרט הסנדק. נכחו בה ראשי המאפיה, כמו גם חברי קונגרס ומכובדים אחרים. הפרח החביב על הכלה היה מרגניות, שלא פרחו באותו זמן בניו-יורק, ועל-כן נשכר מטוס מיוחד שהביא אלפי פרחים כאלה מקליפורניה.

זאת היתה תקופה נהדרת למאפיה, כפי שאמר אחד מחייליו-לשעבר של בוננו, בנג'מין רוגירו, שהיה ידוע יותר בכינויו "לפטי גאנס", בשיחה עם סוכן סמוי של ה-FBI: "בתור מאפיוזו אתה יכול לשקר, לרמות, לגנוב, להרוג אנשים, בצורה לגיטימית, חוקית. אתה יכול לעשות כל מה שאתה רוצה ואף אחד לא יכול להגיד על זה כלום. מי לא ירצה להיות מאפיוזו?"

קנדה קורצת מרחוק

בסוף שנות ה-50 התחיל גן-העדן של המאפיה להתמוטט. באותה תקופה החלו מאבקים פנימיים בתוך כמה משפחות גדולות. בוננו נסע לסיציליה, לביקור שמטרתו הרשמית היתה פתיחת בית-יתומים במקום. אבל באופן לא רשמי, שהוכחש על-ידי כל הנוגעים בדבר, נפגש בוננו עם מי שהיו קודקודי המאפיה באיטליה, ביניהם לאקי לוצ'יאנו הזכור לטוב, שהיה שם בגלות. הקוזה נוסטרה חילקה את עוגת הסמים, והתוותה את הדרכים, החוקים והתנאים שבהם תיסחר האבקה הלבנה בדרכה מאיטליה לאמריקה. השמועות אומרות שבאותה פגישה הוחלט גם לקפד את ראשיהם של כמה דונים חזקים בארצות-הברית, שלא התאימו לתוכניות ההשתלטות של בוננו וחבריו.

בזמן ששהה בוננו בסיציליה, זעזעו שתי רציחות את עולם המאפיה בניו-יורק: "דון סיסו" נרצח כשעצר לקנות ירקות בברונקס, ודון אלברט אנסטסיה (Anastasia), שהיה ידוע בשם "הכובען המשוגע", רוסס בכדורים בזמן שהסתפר וזכה לראות את רגעיו האחרונים משתקפים אליו מהמראה. מובן שבוננו חזר לארצות-הברית, שזוף כהלכה, והצהיר שהוא מזועזע ממעשי הרצח.

באותה תקופה ניחתה מכה קשה על עולמם השליו של המאפיונרים, כאשר ג'יי אדגר הובר הכריז ש"חסל סדר פשע מאורגן". מאות מחברי המאפיה, שהשתתפו בכינוס שאורגן להם, ראו שוטרים מקיפים את המקום ונמלטו בדרכים צדדיות. יותר ממאה איש, כולם ממוצא איטלקי, נתפסו בורחים דרך החורשות בפנסילבניה, וכל מי שנתפס אמר, "באתי לבקר את חבר שלי ג'ו, הוא חולה". זאת היתה חגיגה לעיתונות, וסיפורי-ענק בדבר הפשע המאורגן עשו כותרות. הובר זירז את הכלבים שלו, הרשויות התחילו לפעול, ותוכניות מיוחדות נגד הפשע המאורגן הופעלו על-ידי הממשלה.

כל זה לא הפחית מתאבונו של בוננו. הוא רצה לשלוט על הסחר בסמים מאיטליה לארצות-הברית, ונשא את עיניו גם לקנדה. אולם טורונטו היתה תחת שליטתו של הדוד המאמץ שלו מאגדינו. עם כל הכבוד לקשר הדם המשפחתי, מאגדינו לא אהב את התוכניות של בוננו. שמועות החלו להתרוצץ בקרב חיילים זוטרים במאפיה, שבוננו יזם את רציחתם של הדונים, והוא אף שואף לרצוח אחרים. אמרו שהוא ניסה להרעיל את הדוד מאגדינו. השמועות תפחו ותפחו, ובסיכומו של דבר הוזמן בוננו להופיע בפני "הוועדה" ולהסביר את עצמו. בוננו לא הופיע בפני הוועדה. באישון לילה נסע עם אשתו לקליפורניה ומשם למונטריאול, לימים טען שהגיע למקום כדי לפתוח עוד מפעל גבינות.

מלחמת הבננות

היעלמו של בוננו גרם לערעור בתוך המשפחה. לא היה ברור מי מקבל את המושכות. ביל הבן השתלט על העניינים, אבל היו רבים שלא חשבו שהוא ראוי. בהם אחד בשם גרגוריו, שהיה מאוד מקורב לג'ו בוננו ואפילו היה הסנדק של ביל. כדי להשתלט על משפחת בוננו פנה גרגוריו לדוד מאגדינו. יחד הם פנו ל"וועדה" ודרשו להדיח את ג'ו בוננו מתפקידו כראש משפחה ולהציב במקומו את גרגוריו. לאחר כמה פגישות הם הצליחו, וגרגוריו הוכרז כראש משפחת בוננו.

ג'ו בוננו ובנו ביל סירבו לקבל את ההחלטה. בשלב זה מנתה ה"משפחה" כ-400 איש, ואלה נחלקו בנאמנותם בין בוננו האב והבן לבין גרגוריו.

בשלב מסוים הגיע ג'ו בוננו לניו-יורק והיה בדרכו לפגוש את עורכי-דינו, ואז נעלם לתוך לועה של מכונית. 19 חודשים נפקד בוננו מניו-יורק. לימים טען שנחטף, דבר שלא קרה מעולם לדון מכובד שכמוהו.

אולם מאפיונרים ריכלו שמכשירי-האזנה, שהושתלו על-ידי ה-FBI בביתו של מאפיוזו בשם "סאם השרברב" בניו-ג'רסי, גילו שבוננו תכנן את כל ההיעלמות הזאת בעצמו.

ב-1965, נראה היה שגרגוריו שולט בחלק ניכר מהמשפחה. היעלמו של דון ג'ו בוננו לא הוסיפה כבוד ועוצמה למשפחה, ובנו ביל שלט על חבורה מצומצמת של ברנשים. המשפחה התחילה לאבד כוח וזה הזיק לעסקים. ואז הופיע ג'ו בוננו, שזוף ומחייך באותה חליפת משי שבה נחטף. הוא אמנם נאלץ להתעכב מספר שעות אצל הפדרלים, שקראו לו לחקירה. אך לאחר כמה שעות השתחרר ופנה למה שהיה חשוב באמת, למלחמה.

מ-1966 ועד 1969 התחוללה מה שנקראה לימים מלחמת הבננות. המוני גנגסטרים ירו זה על זה ברחובות, וסיפקו אין-ספור סצנות לסרטים. הם נרצחו במסעדות, במועדונים, במיטות המאהבות שלהם וכמובן במרדפים. זאת היתה מלחמת ההישרדות של בוננו, והיא הפכה למלחמת התשה בעבור שני הצדדים. גרגוריו גסס מסרטן וג'ו בוננו קיבל התקף-לב.

אז הודיע בוננו על פרישתו, אולם שמועות אמרו שהוא היה עדיין מעורב, אולי אפילו ברציחתו של אחד האנשים שהיו נאמנים לו ביותר - ג'ו גלנטה, שהיה ידוע בכינויו לילו. לילו קיבל את השליטה במשפחת בוננו בשנות ה-70, לאחר 12 שנה שבהן ישב בכלא. בבית-הסוהר שלט לילו באגף המאפיונרים ביד רמה, האכיל אותם ארוחות גורמה שבישל מבשר טרי משובח שסופק לו מידי יום על-ידי משפחת בוננו, וגידל כמאה ציפורים.

ביום שיצא מהכלא, הוא לא הלך לראות את אחת משתי נשותיו, גם לא מיהר למסעדה. הוא שם את פניו היישר לבית-הקברות, ופוצץ בדינמיט את דלתות הברונזה שהונחו על קברו המפואר של אחד האנשים שהאשימו את הבוס האהוב שלו ג'ו בוננו בקנוניה לרצוח את ראשי המאפיה האחרים. לילו לא היה אחד שסולח, גם לא אחרי המוות.

אלא שמופע הנאמנות המרהיב הזה לא עזר לו. בשנים שלאחר צאתו מהכלא צבר הרבה כוח, כבוד וכסף מעסקי הסמים - יותר מדי, סברו ב"וועדה". הוא שכח מי המציא אותו, אמרו, השתן עלה לו לראש. יש הטוענים שבוננו היה מעורב בקשר לרציחתו.

משפחת בוננו סבלה מכות נוספות במשך השנים, בייחוד מסוכן ה-FBI ג'ו פיסטון, שהיה מכונה דוני ברסקו, שחדר למשפחה וגרם להפללתם של מאות מחבריה. היום שומרת המשפחה על פרופיל נמוך ועושה את עסקיה האפלים בשקט. הספקולציות אומרות שהיא מונה כיום בין 100 ל-150 חברים.

ג'ו בוננו מאז ומעולם האמין שהוא "איש של כבוד", והוא אפילו הוציא ספר שבו סיפר, לא בפרטים אומנם, על מעלליו. כשיצאה מהדורת-הכיס של הספר, ועל העטיפה נכתב שמדובר בסיפורו של גנגסטר, השתולל בוננו והגיש תביעה נגד המו"ל.

לאחר מותו, אחת הראשונות שהגיעו לביתו היתה מלצרית מקומית, שניגבה את דמעותיה ואמרה, הוא היה איש נפלא, נפלא, כל-כך עדין, אנושי ורגיש. ֲ

עוד כתבות

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות