גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לשרה נתניהו יש אומץ לב

במשפט של שרה נתניהו נגד המקומון הירושלמי "כל העיר" שהסתיים בשבוע שעבר, קבע השופט כי הפרסומים אודות נתניהו היו משוללי יסוד. זה לא חופש הביטוי, זה חופש הדיבה

בסוף השבוע שעבר ניתן פסק הדין במשפט הדיבה, שניהלה שרה נתניהו נגד שלושה נתבעים: רשת שוקן, בעלי של המקומון הירושלמי "כל העיר"; כתבת העיתון, סיוון כהן; והעורך, יוסי כהן. הרקע לתביעה הוא קטע שפורסם במדור הרכילות במקומון, על ביקור של בני הזוג נתניהו במונטריאול, קנדה, לרגל הרצאות של ראש הממשלה לשעבר.

התביעה היתה על הקטעים בהם סופר שהגב' נתניהו קיבלה "מסאז'ים ופינוקים על חשבון המארחים. ונראה לכם שהיא הסתפקה בזה? כשהתעייפה שרה מהמסאז'ים, קפצה שרה נתניהו לחנות של המעצב היוקרתי פראדה, והשאירה שם כמה אלפי ירקרקים". בתור קינוח, פורסם קטע נוסף, על מתקינים של חברת "יס" שהגיעו לבית הזוג נתניהו, ו"שרהל'ה, שממש עכשיו רק סיימה לשפץ את הבית, פחדה על הרהיטים ושיגעה את המתקינים".

שופט בית משפט השלום בירושלים, נעם סולברג, כתב על הפרסומים הללו את הדברים הבאים: "מרבית רכיבי הפרסומים נשוא התובענה נמצאו משוללי יסוד; האמת נעדרת; תום הלב מן הנתבעים והלאה". השופט קבע כי הנתבעים ישלמו לתובעת פיצוי בסך 90 אלף שקל, בתוספת השתתפות בשכ"ט עורך דין, בסך 20 אלף שקל.

האומץ להגיש תביעה

האנשים בכלל, ואנשי ציבור בפרט, חוששים מאוד מהגשת תביעות דיבה נגד אמצעי תקשורת. קודם כל, הם חוששים מ"נקמה" מצד אמצעי התקשורת הנתבע. האם חשש זה מוצדק? ובכן, רק בחלקו. בהחלט ישנם אמצעי תקשורת, במיוחד עיתונים, ובעיקר מקומונים, שעורכיהם כועסים על מי שמעז להגיש נגדם תביעת דיבה.

זהו אחד האבסורדים ביחסים שבין אמצעי תקשורת לבין הציבור. העיתון הוא זה שפוגע בתובע - לפעמים פגיעה קשה, ולעתים אנושה - אבל כאשר הנפגע מבקש להגן על עצמו, אזי הכתב והעורך, ולעתים קרובות גם בעלי העיתון, כועסים על מי שמעז לעשות זאת. הם לא כועסים על מוציא הדיבה, אלא על מי שנפגע ממנה. אם תבדקו, תמצאו שישנם עתונאים שחוייבו כמה פעמים על הוצאת דיבה, והם משגשגים בעתוניהם.

אלא מה? העניין הוא שמצבו של הנפגע לא יהיה טוב יותר, אם יפחד להגיש את התביעה. כלומר, מרבית הסיכויים שאמצעי התקשורת שפגע בו פעם אחת, על לא עוול בכפו, יחזור לעשות זאת. במיוחד כאשר אותו אמצעי תקשורת נוכח לדעת שאין כל תגובה על הדיבה שהוציא מהצד הנפגע. חוסר התגובה מתפרש כחולשה, והופך את הנפגע למטרה שאפשר להמשיך לפגוע בה ללא חשש.

שרה נתניהו בהחלט ראויה להערכה על אומץ הלב שהפגינה, כאשר הגישה את התביעה. אין ספק שעכשיו, כאשר הוכיחה שאינה מוכנה להבליג, יחשבו אמצעי התקשורת פעמיים ושלוש לפני שיפגעו בה ללא הצדקה וללא ביסוס עובדתי (להבדיל, כמובן, מביקורת עניינית, המבוססת על עובדות שנבדקו ונמצאו נכונות).

הנזק

הנזק שפרסום לשון הרע על אדם גורם הוא עצום, מבלי שניתן יהיה לאמוד אותו. אין הרבה דברים נוראים יותר לאדם מאשר לקרוא בעיתון השמצות והכפשות ,עליו כאשר אלו אינן נכונות. קודם כל, יש כעס על כך שעיתון, או אמצעי תקשורת אחר, מעז לפגוע בשם הטוב ללא הצדקה עובדתית או עניינית. לאחר מכן באה הבושה. את הדברים קוראים גם בני המשפחה הקרובים - הורים, בת זוג, ילדים - וגם חברים אישיים וחברים לעבודה. היום בו מתפרסמים דברי דיבה פוגעים על אדם, הוא יום בו הוא מתקשה לצאת לרחוב, לראות אנשים ולהיראות על ידם.

לא משנה מה יאמרו או יסבירו, תמיד יראו הנפגעים בעיני האנשים את המבט המפקפק: "אין עשן בלי אש", וגם, "הרי לא ייתכן שעיתון יכתוב את הדברים סתם ככה". למרות שבמציאות יש עשן בלי אש. למעשה, היום יש בתקשורת לא פחות, ואולי יותר, עשן מאשר אש. וכן, בהחלט, יש אמצעי תקשורת שמפרסמים לפעמים דברי הכפשה שקריים, "סתם ככה", ולעתים גם במזיד.

אנשים החוששים להגיש תביעה כדי להגן על שמם הטוב, בדרך כלל מצדיקים זאת עם האמירה שממילא "מחר עוטפים דגים עם העיתון". כן, זה נכון, הרבה עיתונים משמשים לעטיפת דגים ולדברים אחרים, או סתם נזרקים. אבל העיתון לא נעלם. הוא הולך לארכיון, היום לארכיון הממוחשב. ויום אחד, כאשר ירצו שוב להתייחס אל האדם הנפגע, ישלפו את החומר מהמחשב או מהארכיון, ויחזרו על דברי הדיבה - מכיוון שלא הוכחו ככאלה.

וקיים הנזק הבלתי נראה. נניח שיום אחד יגיש הנפגע את מועמדותו לתפקיד כלשהו. מישהו ייזכר בהכפשות שפורסמו נגד המועמד, שיטען כי היו לא נכונות. ברוב המקרים, ההתייחסות היא כזאת: יכול להיות שהדברים שפורסמו היו לא נכונים, אבל מכל מקום, למה אני צריך להסתכן עם אדם שכך נכתב עליו, כאשר אפשר לקחת במקומו אדם שלא פורסמו עליו דברים שליליים?

האם כמה עשרות אלפי שקלים יכולים לפצות אדם על הנזקים והסבל הללו? הרי זו ממש בדיחה. זה אפילו לא מכסה את הוצאות המשפט. זה גם לא גורם להרתעה מפני פרסומי דיבה בעתיד, כי הסכומים האלה לא מתחילים אפילו לגרד את כיסי הבעלים, וחלקם אף מבוטח נגד תביעות כאלה. בהחלט הגיע הזמן לאמץ את הסכומים הגבוהים הנפסקים במדינות אחרות. לא כדי להעניש את אמצעי התקשורת, אלא כדי להכריח אותם להיות הגונים ואמינים יותר.

החוצפה

אחת הטענות של אמצעי התקשורת נגד תביעות דיבה נגדם, היא "פגיעה בחופש הביטוי". משמעותה המעשית של טענה זו היא כי לנו, אמצעי התקשורת, מותר לפרסם שקרים מכפישים - בעוד שלכם, הציבור הנפגע משקרים אלה, אסור לתבוע את עלבונכם, ובוודאי לא פיצוי על הנזק שגרמנו לכם.

בהתאם לקו המחשבה הזה, נמנעים אמצעי תקשורת, רובם ככולם, להתנצל על דברי לשון הרע שפרסמו. במשפט של נתניהו, השופט עמד על כך כאשר כתב: "ניהול המשפט, במקום פרסום תיקון או הכחשה, בין לפני המשפט ובין במהלכו, הוסיף נופך של חומרה". רוצה לומר - הרי אתם, הנתבעים, כבר ידעתם לפני תחילת המשפט, בוודאי במהלכו, כי לדברים הפוגעים שפרסמתם אין תשתית עובדתית. ואם לא ידעתם, הרי שהייתם צריכים לדעת. למה לא עשיתם את הדבר ההגון ופרסמתם התנצלות, כפי שהתבקשתם על ידי התובעת, ובכך היה נמנע המשפט?

ובאמת מדוע? הרושם הוא שלאמצעי תקשורת, רובם ככולם, יש אסטרטגיה המיועדת להתיש את תובעי הדיבה. לסחוב אותם לבית המשפט ולגרום להם להוצאות כספיות, עד שיתעייפו או עד שאחרים יראו וייראו. במקביל, שולטות ההתנשאות והיוהרה, המקשות במקרים רבים על עורכים ועל בעלי עיתונים להתנצל על פגיעתם הרעה. לעיתים, גם כאשר הם כבר עושים זאת, הדבר נעשה בשפה רפה, כ"הבהרה". כל-כך קשה להם, לעיתונאים רבים, המילה "התנצלות".

לכן, מי שמגיש תביעת דיבה נגד אמצעי תקשורת, אינו פוגע בחופש הביטוי אלא בחופש הדיבה.

הרכילות

בית המשפט קבע כי "יש להביא בחשבון את אופיו של (מדור הרכילות)... מדובר בז'ארגון מיוחד, קליל, ובו קורטוב של הומור וקצת פלפל". האומנם? יכול להיות שהגיע הזמן להעריך מחדש את היחס הסלחני אל מדורי רכילות, ואל כתיבה רכילותית בכלל. קודם כל, פגיעתה של דיבה המתפרסמת במדור רכילות איננה קשה פחות מדיבה המתפרסמת בעמודי החדשות או המאמרים. אולי אפילו יותר, מכיוון שמדובר במדורים פופולריים למדי.

חוץ מזה, כבר היום קשה להבדיל בין מידע רכילותי לבין מידע חדשותי. העובדה שלאורלי ויינרמן סגרו את המים בגלל אי-תשלום חוב, התפרסמה השבוע לא במדור רכילות, אלא בהבלטה רבה בעמודי החדשות. שלא לדבר על הסאגה של משפחת פנינה רוזנבלום: היא שוקלת להתגרש, היא החליטה לא להתגרש, היא התגרשה, ולאחרונה היא נישאת מחדש לגרוש שלה. הכל בתוך כמה שבועות, כאשר כל ידיעה מתפרסמת בעמודי החדשות הראשונים, ובהרחבה מרובה. אז מה ההבדל בין רכילות לבין ידיעה חדשותית?

את שרה נתניהו ייצגו עורכי הדין דוד שמרון ומיכאל ראבילו. את רשת שוקן ואח' ייצגו עורכי הדין זאב ליאונד ואלון נדב.

עוד כתבות

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

נטפליקס אכזבה וטסלה הפתיעה: מה צפוי הלילה בדוחות מטא?

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● האנליסטים אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך גם חוששים מגידול בהוצאות החברה בתחום הבינה המלאכותית

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה יורדת בכ-3%, טסלה מזנקת ב-12%

הנאסד"ק עולה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס