גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הקולנוע הוא אימפריאליסטי. אתה מצלם והולך"

ערן ריקליס עולה למסכים עם סרט חדש, "פיתוי", על-פי רב-המכר של רם אורן. בשיחה עמו מסביר ריקליס את הקשיים שבהפיכת סרט ישראלי לאירוע, מגלה את מחויבותו החברתית לדרום העמוק, ומסביר כיצד הוא מתכוון לפרוץ לנישה של סרטי השני מיליון דולר

בסוף השבוע הקרוב יעלה למסכים סרטו החדש של ערן ריקליס "פיתוי", על-פי ספר המתח הראשון והנמכר ביותר של רם אורן. ג.ג, החברה המפיצה, תשווק אותו ב-20 ויותר עותקים. ICP, שהשקיעה בסרט למעלה מחצי מיליון דולר, תקרין אותו מן הסתם בהמשך למנויי הכבלים. לקראת בכורת סרטו הקודם "צומת וולקן", לפני כשלוש שנים, אמר לי ריקליס, "אני הולך לשבור את הווידאו", כלומר לא יחכו להקרנה בטלוויזיה אלא יבואו לראות אותו בקולנוע. הסרט ההוא, שפתח עם 12 מסכים, הביא לאולמות רק 30 אלף צופים. בחרתי לחזור ולהטיח בפני ריקליס את דילמת הווידאו הזו ערב הבכורה של "פיתוי". ריקליס הוא האיש הנכון לשאלות הכאובות האלה. הוא במאי הקולנוע והטלוויזיה העסוק, הרהוט והחצוי ביותר בתעשייה המקומית. מאחוריו קריירה ארוכה של סרטי פרסומת מהוקצעים ועשייה קולנועית וטלוויזיונית עשירה - החל בסרט הקולנוע "ביום בהיר רואים את דמשק", שהושפע מפרשת אודי אדיב; עבור בבימוי סדרות טלוויזיה מלוטשות וריקות כמו "כסף קטלני"; ולעומתן סדרות מאתגרות כמו "הפואטיקה של ההמונים", שהגיש ירון לונדון, סרט דוקומנטרי; "וגבול נתן", עטור פרסים; ועוד סרטי קולנוע מעורבים-פוליטית, כמו "גמר גביע", על מילואימניק הנופל בשבי בידי לוחמים פלסטינים. סרטו "זוהר", על עלייתו ונפילתו של זוהר ארגוב, נותר הסרט הישראלי שזכה למספר הצופים הגבוה ביותר בעשר השנים האחרונות.

ריקליס נראה נינוח-משהו לקראת הבכורה של "פיתוי". אולי זה מפני שהוא ממריא לענייניו בימים הקרובים וייעדר ממהומת הבכורה, אולי משום שהוא רק הבמאי ולא מתפקד הפעם גם כמפיק וכמי שחותם על הצ'קים, ואולי זה בגלל אופיו של הסרט, מוצר אסקפיסטי נוסח הוליווד, שריקליס מגיש במיומנות מרשימה.

"פיתוי" הוא סיפור על בעלת חנות ספרים, בורגנית נשואה מרמת-השרון, בגילומה של דפנה רכטר, הנופלת ברשת הקסמים של גבר מסתורי, שאותו מגלם שרון אלכסנדר. לאחר שזה נעלם מחייה יחד עם כספה, יוצאת חברתה הטובה, השחקנית אורנה פיטוסי, למסע פיתוי ונקמה מתוחכם. חציו השני של הסרט, אני מודה, החזיק אותי על קצה המושב. ריקליס: "כשאני אופטימי, אני אומר הקהל יבוא. בשנת 2002 הקהל רוצה לברוח לקולנוע ולא לראות מה שקורה פה פוליטית וחברתית. יש פה חשיבה מסחרית נטו. אנשים שקראו את הספר וירצו לראות, וגם כאלה שלא קראו ובקולנוע תהיה להם ההזדמנות. כשאני פסימי אני אומר, אולי זאת הבעיה, שזה דומה למשהו אמריקני, והקהל יגיד כן, אבל רוצים לראות משהו שנוגע לנו פוליטית. "הכוונה היא ליצור אירוע סביב 'פיתוי', דבר שקשה מאוד לעשות בקולנוע הישראלי. אנשים ישקיעו מהונם וזמנם ללכת להצגה כי התיאטרון מייצב את עצמו מורם מעל היומיום, גם אם זה קהל של ועד עובדים וגם אם אתה שותה קפה בהפסקה בכוס קלקר. בקולנוע, האירועים הם בסרטים זרים שאין בכוחך להתנגד להם, מ'הארי פוטר' והלאה. זה כוח הכסף וכוח הגלובליזציה, זה הכוח האמריקני ליצור אירוע כלל-עולמי, וגם אם אתה שונא אותו, אתה מחכה לבואו. ופה אין לך עם מה לרגש - לא סטארים ולא עוצמה. אז מה המסקנה? אין מסקנה".

איך נולד הסרט?

"עם רם אורן עבדתי קודם בטלוויזיה, ב'סיבת המוות: רצח'. באתי למפיקים ואמרתי, הנה אדם עם רקורד של הצלחה, תשעה רבי-מכר, תבחרו. מסרטים ועד מיני-סדרות, מה שתרצו. היית מצפה שבגלל הישגיו המסחריים של רם אורן, מפיקים יחנקו זה את זה כדי להשיג אותו. אבל אצלנו יש כנראה איזה סנוביזם - מצד אחד הפקות יוקרה, מצד שני חיקוי של טלנובלות דרום-אמריקניות. ערוץ 2 סירבו, ו-ICP היחידים שהסכימו. בדיוק אז נסתיימה תקופת האופציה שקיבל מפיק אמריקני על הזכויות לספר 'פיתוי'. היה טבעי לעשות אותו. צמצמנו את עלילות-המשנה תוך שמירה על הסיפור הדרמטי. הכוונה היתה לעשות סרט בקודים של קולנוע אמריקני, בלי ליצור אנטגוניזם אצל הקהל, עם טוויסט בסוף, בלי לזייף, בלי ליפול במלכודות של טריוויאליות. מיינסטרים במובן הכי טוב של המילה".

יש לא מעט עירום בסרט, כולל סצנה פטישיסטית שהגיבורים בעירום, על סדינים שחורים, מול מגדלי העיר המנצנצת. "להרבה במאים ישראלים יש בעיה עם סקס, כי זה מתחבר לרגש, ושם קיים הפחד של היוצרים. ואז זה נעשה בניכור, מרחוק, או בצורה בוטה, כמו 'סטלה המגמרת'. לפני הצילומים הסתכלתי בסרטים אמריקניים דומים, 'אינסטינקט בסיסי', '9 וחצי שבועות של טירוף חושים'. אתה רואה אצל האמריקנים שחרור עצום, הם הגיעו למקומות רחוקים ועדיין נשארו בתחום הקונסנזוס. אני מניח שהעירום ייצור חלק מההייפ סביב הסרט". חושבים על סרט כזה גם במושגים של ייצוא?

"הניסיון שלי ושל הקולנוע הישראלי בחו"ל הוא דווקא עם הנישה היותר חברתית-פוליטית. בטריטוריה של סרטי-מוצר, העולם סבוך. למרות שאפשר לבוא למשל לטלוויזיה הספרדית ולמכור להם פאקאג'. הם ממילא משדרים בדאבינג, הסרט ייראה להם מאמריקה, עם פחות ידועים, וללא סצנת-מרדף גדולה שיש בסרטים האמריקניים. אולי האמריקנים עצמם יבואו ויגידו בואו נעשה מזה רימייק. זה בוודאי לא סרט פסטיבלים, וגם לא הצגנו אותו כאן לאקדמיה, למועמדות לאוסקר. זה סרט של תעשייה נורמלית, שמאז שנות הבורקאס לא מקיימת כאן מיינסטרים".

לצד המוצרים האלה, ריקליס, שגדל בעיר באר-שבע, מרבה לעסוק, אולי יותר מכל יוצר תל-אביבי אחר, בדרום הישראלי העמוק. "טלעד" הזמינה אצלו לאחרונה עשרה פרקים נוספים במיני-סדרה "המשאית", ששודרה כאן בעונה שעברה. צילומי הפרקים הראשונים, בעיר ירוחם, עוררו בשעתו התנגדות מקומית.

"באתי לשם לספר סיפור אנושי שיש בו שחור ולבן וירוק, לא באתי לתשדיר שירות בעד או נגד ירוחם. אבל יש פחד, אנשים לא רוצים שיאירו עליהם, 'לא טוב ולא רע, פשוט אל תבואו'. אני מרגיש חבר, לא אימפריאליסט, ולא רוצה להגיד שזו דמוקרטיה, ומותר לי לצלם, למרות שבסופו של דבר כל סרט הוא אימפריאליסטי, אתה הקרקס שבא לעיר, מצלם והולך". הקרקס של ריקליס יעבור בדרום גם בסרטו הבא, "האלוהים של מלכה". הסיפור על ארבע נשים בעיירת פיתוח, שנקלעות למצב של מצוקה כלכלית ויוצאות לשוד נועז, מין 'תלמה ולואיז' מקומי, וריקליס צופה שיתעוררו ויכוחים על מוסריותו.

והלאה? ריקליס מדבר במושגים של הפריצה הגדולה, בדומה לזו שעשו הקולנוע האירני והקולנוע הסיני. "מתסכל אותי, כשאני מביט לאחור, שהתקציב שלי עכשיו לא שונה ממה שהיה ב'גמר גביע'. זה מתסכל, כי כשבן-דמותי האמריקני ירוץ מסרט לסרט, התקציבים שלו יגדלו, ופה מעגל קסמים, וקשה להתרומם. כדי לפרוץ לתודעה העולמית צריך להיכנס לנישה של שני מיליון דולר, וככל שנוכל להתחבר לאירופה ולגייס כסף מחו"ל, ייטב לנו. זו התוכנית שלי לשנתיים הקרובות. אני רוצה סרט שממוצב יותר גבוה מבחינת יכולתו להיות קומודיטי לחשוף אותו בעולם. נכון שזה לא רק הכסף, שזה מתחיל גם מחינוך של תסריטאים..." לא, אתה לא הולך להאשים את התסריטאים, סינדרום הש"ג של הקולנוע הישראלי.

"אני לא מאשים אף אחד, אני מדבר על טרנדים מחשבתיים, על חוסר בדיאלוג. כמו שהיה באמריקה בשנות ה-70, כשלוקאס וקופולה יצאו מהאוניברסיטאות ויצרו סרטים. הדברים לא באים מהאוויר. אתה רואה דיאלוגים בכנסים באירופה, ולמרות הפלצנות, מחליפים שם דעות. כאן אין דיאלוג, אין הפריה הדדית, כל אחד שעושה סרט הוא במסע-צלב פרטי. צריך דיון בין אנשי קולנוע ואנשי אקדמיה. צריך שתבוא הקשת המזרחית של הקולנוע, אנשים עם אידיאולוגיה שיציגו סימני-שאלה. 'פיתוי' הוא סימן-שאלה, האם קולנוע המיינסטרים צריך ללכת לכיוון הזה, האם הוא יכול להצליח".

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות