גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

באר-שבע: העיר העתיקה במרכז שבוע השימור

סיורים, אירועים ותערוכות יחשפו בפני הציבור את באר-שבע שלא הכיר: עיר עם היסטוריה מאלפת, עיר עתיקה עמוסת פינות חמד ומבנים היסטוריים * 100 מיליון שקל יושקעו לפי תוכניות מפורטות בבניית פארק נחל באר-שבע ושיקום ופיתוח העיר העתיקה

המועצה לשימור אתרים, בשיתוף עם עיריית באר-שבע, תפתח בשבוע הבא בעיר העתיקה של באר-שבע את שבוע שימור אתרים. מטרת השבוע היא לחשוף בפני הציבור הרחב את פינות החמד והמבנים ההיסטוריים בעיר העתיקה, שעומדת כיום לפני תוכניות שימור מתקדמות.

אירועי שבוע שימור אתרים בבאר-שבע ייפתחו ביום שני, 21 לאוקטובר, ובמהלכם יתקיימו אירועים, סיורים, תערוכות וימי עיון. במהלך השבוע ייחשפו לקהל פינות חמד ומבנים היסטוריים בעיר העתיקה של באר-שבע, שנבנתה על-ידי התורכים לפני כ-100 שנה. באירועים תשתתף משלחת רשמית מתורכיה, אשר מגיעה לחנוכת אנדרטה לזכר החיילים התורכים שנפלו במלחמת העולם הראשונה.

באר שבע - חשיבותה של עיר באר-שבע משמרת רצף התיישבותי היסטורי של 6,000 שנה, מהארוכים בעולם. האדם הראשון שהחל ליצור תרבות וכלים מנחושת (התקופה כלקוליתית) השכיל להבין את הפוטנציאל של מי התהום הזמינים שיש לנחל ב"ש, וקבע כאן את מושבו. מאז ועד ימינו, התפתחו לאורך הנחל, בנקודה שאנו מכנים ב"ש, תרבויות מפוארות, כאשר המכנה המשותף לכולן הוא נושא המים.

ב"ש היא עיר שצמחה מהנחל, כאשר ניתן לסמן על מפת הרצף ההיסטורי מספר נקודות מרכזיות, שהפכו אותה מיישוב מדברי קטן וחסר חשיבות למקום הנזכר במקורות רבים ולמושג מוכר וידוע בעולם כולו. בולטות במיוחד הן התקופות של הכפרים הכלקוליתיים, בהם יצר האדם לראשונה נחושת והחל לקיים חיי שיתוף והתמחות מקצועית, ובהמשך עת הגיע לכאן אברהם אבינו, מייסד האמונה באל האחד, אשר בחר בבאר-שבע לחפור את בארותיו ולטעת את מושבו.

בעת החדשה בולטת תופעה ייחודית, והיא הקמת באר-שבע העותומאנית. החל משנת 1900 בונה השלטון העותומני עיר מפוארת בסגנון אירופאי, יש מאין. תוך שני עשורים משתנים פני האיזור כליל, וצומחים לגובה בתי אבן מפוארים מהיפים ביותר שניתן למצוא ברחבי האימפריה.

ב"ש הינה העיר היחידה אותה הקים השלטון העותומני מבראשית, בכל תקופת 400 שנות שלטונו. חשיבותה במרחב התפר שבמדבר הנגב אל מול החזית המתפתחת אל מול הבריטים היתה גדולה מאוד, כאשר עיקר המטרה היא להיטיב עם נוודי המדבר הבדואים ולהפכם לבני ברית, ע"י יצירת תנאי חיים מודרניים במונחי אותה התקופה, כגון בנייני ממשל, בתי ספר, בתי תפילה, גנים ציבוריים ואף תוכנית "בנה ביתך", בה מציע השלטון לבדווים מגרש ובית בסביבה חדישה.

המלחמה בין כוחות בריטניה לבין התורכים הופכת את חזית ב"ש למוקד הלחימה. הקרב מוכרע ב-31.10.1917, בדיוק לפני 85 שנה, כאשר ידם של הבריטים על העליונה. בקרב בב"ש הוכרע במידה רבה גם גורל האימפריה העותומנית כולה, ותוך זמן לא רב נכנסו כוחות הגנרל אלנבי לירושלים ואח"כ לדמשק, ובכך בא הקץ למאות שנות שלטון עותומני במרחב.

הבריטים המשיכו ופיתחו את באר-שבע תוך שהם שומרים על התכנון הראשוני, ובעת שפורצים כוחות צה"ל לעיר במלחמת העצמאות, המדינה הצעירה שבדרך פוגשת בב"ש עיירה קטנה עם תשתית גדולה, ומכאן ועד לייסוד עיר עברית הדרך קצרה. כיום מתגוררים בעיר קרוב ל-200 אלף תושבים.

עם השנים הוזנחו וננטשו נחל ב"ש והעיר העתיקה היושבת לגדותיו, ופינו מקומם לשיכונים מודרניים, אך נותר בהם הפוטנציאל הרב והייחודי כדי להשיב לנחל ולעיר את ההדר, וכמו בערים עתיקות בעולם כולו - להפוך את המוקד הגרעיני ההיסטורי למרכז חי ותוסס, המושך אליו אומנות, מוקדי בילוי ותיירות. עברה של העיר יש בו כדי לשמש מנוף לפיתוח כלכלי ותיירותי לעיר, לא רק בקנה מידה מקומי - אלא אף עולמי.

הפרויקטים המובילים כיום 2 פרויקטים גדולים ומרכזיים מתהווים בעיר. האחד הוא פארק נחל ב"ש, שייצור מרחב ירוק איכותי לאורך כל ציר הנחל החוצה את העיר, מרחב שגודלו זהה לפארק הירקון. הפארק ישלב מוקדי תיירות, נופש, היסטוריה ותרבות. לפרויקט זה שותפים עיריית באר-שבע, קק"ל, המשרד לאיכות הסביבה ורשות הניקוז שקמה-בשור.

בפרויקט זה הושקעו כבר עתה, באמצעות השותפים הנ"ל וגורמים נוספים כמו הקרן לשיקום מחצבות ומשרד השיכון - למעלה מ-10 מיליון שקל, וסכום זהה מיועד להשקעה כבר בעתיד הקרוב. סך העלות המוערכת לפארק, שתתפרס על פני מספר שנים, היא 90 מיליון שקל.

לצד פרויקט זה, נרקמת תוכנית לשיקום ופיתוח העיר העתיקה. כבר עתה הוחל בפיתוח המוקד הראשון, הנשען על הרחובות טרומפלדור וסמילנסקי. לפרויקט שותפים העירייה, המועצה לשימור אתרים, משרד התיירות והחמ"ת, בהיקף השקעות של 9 מיליון שקל. האדריכל הוא רחמימוב. הפיתוח כולל שיקום והסדרת הרחובות, חזיתות הבתים, תאורה ומוקדים ציבוריים.

לאחרונה חלה ההתעוררות מיוחדת בנוגע לעיר העתיקה מצד תושבי ב"ש והדרום, בשיתוף עם המועצה לשימור אתרים, אשר החליטו לקחת לידיים את נושא שימור העיר, ובשנה האחרונה נעשים מאמצים להעלות את חשיבות העיר ושימורה לראש סדר העדיפויות. פועלת בנושא הוועדה הדרומית של המועצה לשימור, בראשות שמוליק צוקרמן, ולצידו למעלה מ-50 פעילים ממרכז העשייה הציבורית בדרום, הפועלים כולם בהתנדבות.

מנכ"ל המועצה לשימור אתרים, עמרי שלמון, ציין, שבעיר העתיקה חל בשנים האחרונות תהליך של שיבת בתי עסק ובילוי, מסעדות ובתי קפה. "אמנם עד היום לא זכו המבנים ההיסטוריים של באר-שבע ליחס של כבוד והערכה כפי שהיו ראויים להם. מבנים רבים נפגעו, מבנים אחרים מוזנחים ועל מבנים אחרים עדיין מרחפת סכנת הרס והתמוטטות. אך עם זאת, יש לברך על ההתעוררות המקומית החדשה והרעננה, אשר יזמה תוכניות שימור וגיוס אמצעים להחייאת העיר העתיקה.

"יזמים צעירים וותיקים מבינים ומנצלים נכון את הפוטנציאל הגדול של שימוש במבנים וחצרות בעל נופך היסטורי וארכיטקטוני, ובכך נשאבים למקומות הבילוי ערך מוסף גבוהה".

דוברת המועצה לשימור אתרים, ענת שכטר-טוינה, מוסרת שהמועצה מברכת על ההתעוררות הזו ומקווה שתסחוף אחריה את הרשויות השונות, במגמה עתידית של פיתוח והשקעה במתחם. כמו כן, המועצה תעמיד את מירב הסיוע הניתן למעורבים בתהליך החייאת העיר העתיקה ושימור העבר והמורשת.

2 פרויקטים נוספים ונקודתיים מקודמים בעיר בימים אלה. האחד צפוי להיות מושלם בקרוב:

מוזיאון הנגב לאומנות, אשר יחזור לשכון בבניין בית המושל המשופץ, בניין ששימש שנים רבות כבית העירייה הראשון של ב"ש. ייחוסו של המבנה הוא בערכו הארכיטקטוני, קשתות יפות ומרפסות גדולות. בעבר שימשה הקומה הראשונה לקבלת קהל, והקומה השנייה שימשה למגורי משפחה. אוצרת המוזיאון היא נגה ראב"ד, בהשקעה של 4 מיליון שקל. האדריכל הוא זאב גור.

בית הספר לילדי השייחים (פארק מדע לנוער): קרן רש"י, באמצעות פרויקט מדערום, יוזמת בימים אלה את הקמת פרויקט פארק מדע לנוער, כאשר בניין ביה"ס לילדי השייחים הינו אחד המבנים היפים והמיוחדים מבחינה ארכיטקטונית. הבניין בן הקומותיים, הפונה לרחוב העצמאות, עבר גלגולים רבים: בתקופות מסוימות שימש כבי"ס, ואף כבי"ח צבאי. לבניין הגדול יש גג רעפים הבנוי בצורה סימטרית עם כניסה מאכסדרה בת שלוש קשתות הנפתחת לאולם מרכזי גדול, עם חזית בניין מזרחית. המבנה ישמש במרכז הפארק, תוך שמירה קפדנית על שחזורו ושמירתו כמבנה היסטורי. המתכנן הוא אילן פיבקו.

שבוע שימור אתרים אותו יוזמת עיריית ב"ש עם המועצה לשימור אתרים, קק"ל והרשות לפיתוח הנגב, מטרתו היא לפתוח אשנב אל אותם בתים יפים ופינות חמד בעיר העתיקה, ולהזמין את הציבור הרחב לבוא ולהכיר פינות אלה. במהלך השבוע ייפתחו מוקדים רבים ובתים של אנשים פרטיים, אשר בכל אחד מהם תוצג תערוכה ייחודית או אוסף נדיר.

מקצת הבתים וסיפורם:

חצר היין של מיכאל (רח' סמילנסקי 25): מאחורי חומת החזית מגוננת חצר קטורה רחבת ידיים, שעץ מצל נטוע במרכזה. חצר כזו שימשה לבישול, לכביסה, למשחקים ולמנוחה בשעות הקרירות. מאז 13.12.77, היום בו הוכרז על פתיחת קרית האמנים ברחוב סמילנסקי, שימש הבית כגלריה לאמנות וכמרכז לפעילות תרבותית, בבעלותו של זכריה לירז. בתום עשר שנים נסגרה הגלריה. מאז שנת 1998 משמש המקום כחצר יין ומסעדה, בבעלותו של מיכאל רינת. במהלך השבוע החצר תהיה פתוחה כל יום מ-11:00 בבוקר ועד אחרי חצות, ויתקיימו טעימות של יינות הנגב.

"תות עץ" (רח' טרומפלדור 95): לאחר שחרור באר-שבע, היה הבית למרפאתו של רופא הילדים ד"ר אנדרי קוסולבסקי. בשנים מאוחרות יותר שימש המבנה למגורי שלוש משפחות עולים. בתחילת שנות ה-60 נרכש הבית ע"י משפחת הולנדר, ושימש למגורי משפחתו כ-30 שנה. בשנת 2001, כאשר כבר היה הבית במצב של הרס מתקדם, הוא שופץ ע"י בנו, זאב הולנדר, שהפכו לגלריה לריהוט מהמזרח. כיום מוצגת בגלריה תערוכת "טעם של פעם", חפצים משכבר הימים וצילומים ישנים, המספרים את סיפורו של הבית. בחזית הבית עץ תות בן כ-70 שנה, וצמד עצי דקלים נישאים כבני 80 שנה.

הסטודיו לקרמיקה של יהודית מאיר (רח' טרומפלדור 11): זהו הבית הבנוי בסגנון החצר הקטורה: חומה מפרידה בינו לבין הרחוב - להגנה על הפרטיות וכמסתור מפני הרוח והאבק. הבית בנוי אבן מסותתת, וחלונותיו הפונים לרחוב מסורגים. החצר הפנימית במבנה מסוג זה שימשה לבישול, כביסה, משחקי ילדים ומנוחת המבוגרים. מאז 1961 יהודית מקיימת במקום בית מלאכה לאמנות הקרמיקה. במהלך השבוע תתקיים תצוגה ומכירה של עבודות של מיטב אמני הנגב.

מטה מדבר - בית הנגבי לשעבר (רח' ההסתדרות 22): בית זה הוקם בשנות ה-30, ושימש למגוריה של משפחה נוצרית אמידה. אופיו מערבי יותר מזה של מרבית בתי העיר - קווי הבנייה ישרים, כפי שהיה מקובל בבנייה האופנתית באותה תקופה. הכניסה אליו אלכסונית, שלא כמקובל אז, וגג מרפסתו - בטון יצוק, שיטה חדשה בבנייה של שנות ה-30. עם שחרור העיר במלחמת העצמאות, שימש הבית למגורי המושל הצבאי של הנגב, סא"ל מיכאל הנגבי. כיום משמש הבית מרכז רב פעילויות בילוי - בית קפה, מסעדה ומרכז ספא הוליסטי. במסגרת השבוע תוצג לראשונה בארץ תערוכת החפצים הנדירה העוסקת במערכה על באר-שבע במלחמת העולם הראשונה.

מרכז המבקרים בבאר אברהם ישמש כמוקד הפעילות וכמרכז מידע למועדי האירועים והסיורים, בטלפון: 08-6234613. כמו כן, ניתן לקבל מידע נוסף באתר האינטרנט של המועצה לשימור אתרים:

www.shimur.co.il * רמי חרובי - תכנן תיירות סביבה ומרשת תרבות וחבר ועדת שימור אתרים דרום

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: ענבל מרמרי

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד ניקיי עלה ב-2.3%

מדד הנג סנג עולה ב-2% ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות