גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יהלומים פגומים באפריקה

קניה, שנחשבה פעם לאחד מסיפורי ההצלחה הכלכליים הנדירים באפריקה ומודל לכל שאר הקולוניות הבריטיות לשעבר, נמצאת כיום בסכנה להיות מתויגת כעוד סיפור כישלון אפריקני, אחד מני רבים

הפיגוע שהרג תשעה רקדנים קנייתים ושלושה תיירים ישראלים במומבאסה בשבוע שעבר, שימש תיזכורת מכאיבה לקושי לזכות בניצחון כלשהו במלחמה נגד הטרור. הוא גם היווה מכה כואבת מבחינתה של קניה, מי שנחשבה פעם לגן עדן של יציבות וביטחון במזרח אפריקה.

הפיצוץ התרחש רק חודש לפני הבחירות לנשיאות, הנחשבות למכריעות וחשובות ביותר ב-39 שנות עצמאותה של קניה. הוא בוודאי ינוצל כתירוץ לערעור הגינות הבחירות והוא יחריב בוודאי את ענף התיירות במדינה שסבל מכמעט עשור של קשיים כלכליים. מכל בחינה שהיא, ברור כי הפיצוץ שהחריב את פרדייז מומבסה לא יכול היה להתרחש בעיתוי גרוע יותר מבחינת הקנייתים.

גם אם יוכח שהטרוריסטים פעלו מבסיס זר, ההתקפה תמקד בוודאי את תשומת הלב, הן על שיעורי הפשיעה הגואים בקניה ועל השחיתות הפושה בה, כולל בכוחות המשטרה. מדינה שנחשבה פעם לאחד מסיפורי ההצלחה הכלכליים הנדירים באפריקה ומודל לכל שאר הקולוניות הבריטיות לשעבר, נמצאת כיום בסכנה להיות מתויגת כעוד סיפור כישלון אפריקני, אחד מני רבים.

מצידה השני של היבשת, שוכן מודל נוסף שנחשב פעם להבטחה גדולה, וכיום מצוי במצב נואש הרבה יותר: חוף השנהב, פעם התלמיד המוערך של הקולוניאליזם הצרפתי, ניצבת כיום בפני איום של מלחמת אזרחים ואנרכיה. תנועות המורדים נלחמות בכוחות המימשל, המצליחים להחזיק מעמד רק בזכות שכירי חרב זרים, כשברקע מבקשים 1,200 חיילים צרפתים מכוחות שמירת השלום לאכוף את הפסקת האש.

אז מה בדיוק השתבש בשתי המדינות, אשר רק לפני 30 שנה נחשבו בלונדון ובפאריז כסמל חיקוי לשאר מדינות אפריקה? אילו לקחים אפשר ללמוד מהתסבוכת שאליה שקעה אפריקה.

שתי הממשלות פנו למסלולים די שונים עם קבלת עצמאותן. בחוף השנהב, ביקש הנשיא פליקס הופואהבואני (Houphouet-Boigny) להמשיך ולקיים את הקשרים החזקים ביותר האפשריים עם פאריז.

בבסיס הקשרים עמד חוזה הגנה סודי, שהבטיח התערבות צרפתית צבאית במקרה של איום חיצוני על המשטר בחוף השנהב. רבים מתפקידי המפתח הכלכליים נשארו בידיים צרפתיות. מצד שני, כל זה היה מרשם בטוח להזרמה קבועה של השקעות זרות ישירות וכלכלה משגשגת.

החיסרון היחיד היה בהפיכתו של Houphouet-Boigny לדיקטטור שנכשל בהקמת המוסדות החיוניים לקיומה של מדינה דמוקרטית. בעורמה רבה מצידו, הוא שמר על צבא חלש כשהוא מפיץ מסביב מספיק מנעמי שלטון ופינוקים כלכליים כדי לשמור על המדינה כנועה, צייתנית ומאוחדת. אולם כאשר מת ב-1993, הוא הותיר אחריו ואקום פוליטי.

קניה היתה תמיד עצמאית יותר וקולוניאלית פחות. עם קבלת עצמאותה מבריטניה ב-1963, עברו הקנייתים במהירות יחסית לתפקידי ניהול הן בסקטור הממשלתי והן בסקטור הפרטי. הכוח הקולוניאלי נותר בהישג יד, אולם השקעות זרות התקבלו בברכה.

אולם היו קווי דמיון חשובים ומשותפים בין השתיים. ראשית, גם ג'ומו קנייתה, האב המייסד של קניה העצמאית, וגם מי שבא אחריו, דניאל הראפ מוי, לא סבלו מעולם מאתגרים רציניים על מעמדם כנשיאים. שנית, קניה, בדומה לחוף השנהב, היתה בעלת ברית נאמנה של מדינות המערב בתחרות שהתקיימה במהלך המלחמה הקרה על ליבה של אפריקה בין ארה"ב ובעלות בריתה מחד, ובין ברית המועצות והגוש הקומוניסטי מאידך. שתי המדינות היוו יעדי סיוע מועדפים מצד אירופה, ארה"ב והמוסדות הבינלאומיים.

הבעיה האמיתית בשתי המדינות היתה בחירת התורמים הבינלאומיים להעלים עין מסימנים מתגברים של שחיתות וניהול כלכלי כושל, דווקא משום שהיו אלו בעלות ברית מצוינות בתקופת המלחמה הקרה. חלוקת טובות הנאה על ידי השלטון, הן בנכסים והן בחלוקת חוזים, הפכה עניין שבשיגרה. אולם הקהילה הבינלאומית עשתה רק מעט, אם בכלל, כדי לעצור את הנגע, בשם האינטרסים של שמירת היציבות הפוליטית.

ברור, שבעיות כלכליות ופוליטיות ממשיות ושכיחות צצו בשתי המדינות האלו כל העת. קניה ניצבה מול שיעורי ילודה גואים ותנודתיות מטורפת במחירי הקומודיטיז. חוף השנהב, ששמה חלק ניכר ממבטחה בייצור הקקאו, היתה עדה לצניחה במחיריו בשנות ה-90, שלוותה בעודף היצע של קקאו בכל רחבי מערב אפריקה.

שתי המדינות סובלות גם מחוסר איזון אתני שהן נדרשות לשמר: חוף השנהב ניצבת בטווח בין המוסלמים בצפון והנוצרים בדרום, ואילו בקניה מתקשה המדינה למצוא איזון בין שבטי הקיקויו וקבוצות המיעוט. השחיתות וההעדפות האתניות ערערו כל יציבות כלכלית וניהול פוליטי, ובעיקר, הבריחו זרים רבים מהמדינה.

חוף השנהב, העומדת על סף פיצוץ יומיומי ומלחמת אזרחים באופק, מצויה במצב קשה בהרבה משל קניה. ואכן, הבחירות הצפויות בקניה ב-27 בדצמבר מספקות סיכוי אמיתי לשינוי, באמצעות הקלפי. אם יביס מוואי קיבאקי (Mwai Kibaki), סגן הנשיא לשעבר, את אורו קנייתה (Kenyatta Uhuru), בנו של האב המייסד, יהיה זה בבחינת יום נפלא לדמוקרטיה.

אלא שהסכנה היא שההעדפות המלחמה הקרה יומרו עתה בהעדפות מסוג חדש, שיתבססו הפעם על המלחמה האמריקנית נגד הטרור. סדרי העדיפויות של וושינגטון הם שיכריעו את הכף. אלו שיתפסו כבעלי הברית הטובים במלחמה יזכו לעדיפות, ושוב יעלימו הכל עין מבעיית הניהול הכושל, גם אם יתברר שאלו האחראים לו נאמנים למטרה. אפשר רק לקוות שהלקחים הכואבים של קניה וחוף השנהב לא יישכחו.

עוד כתבות

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית בוול סטריט: הנאסד"ק קופץ ביותר מ-2%

מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי