גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבניין ברח' רזיאל ביפו: הריסה בשיטת הסלמי

כשנה לאחר שנהרס המשרד הארץ-ישראלי ברזיאל 17, הוציאה העירייה צו להריסת רזיאל 15, שמאיים להכחיד שריד חשוב של יפו של פעם

לבניין ההיסטורי ברחוב רזיאל ביפו, במספרים 11 עד 17, היסטוריה מרשימה וייחודית, אך הוא הולך ונעלם. אשתקד בוצע צו ההריסה נגד רזיאל 17, בו שכנה הגימנסיה העברית הראשונה והמשרד הארץ-ישראלי, וממנו התנהלה גאולת האדמות. לאחר מכן קרס החלק האחורי של המשך הבניין, רזיאל 15, ובעקבות זאת הוציאה עיריית ת"א צו הריסה לבניין. עד כה אין מושיע, ואין תקציבים לשיקום הבניין ולשחזורו. המועצה לשימור אתרים במחוז המרכז יצאה נגד המשך הריסת הבית, ופנתה בתחילת החודש לעיריית ת"א:

"הובא לידיעתנו, כי הוצא צו הריסה לבניין לשימור ברחוב רזיאל 15 ביפו. המועצה לשימור מבנים ואתרי התיישבות משיגה בזאת על הכרזת העירייה להרוס מבנה חשוב זה, המיועד לשימור, לאור העובדה כי ניתן להסתפק בהרס חלקו העורפי של המבנה בלבד ולחזק את חזיתו שנשתמרה במלואה, ולה חשיבות מרכזית במתחם המיועד לשימור.

"מדובר בבניין בעל חשיבות גבוהה לשימור, המיועד לשימור במסגרת תב"ע של "מתחם כיכר השעון ביפו", וכמו כן כחלק מפרויקט התיירות העירוני של יפו המשותף לעירייה ולחמ"ת".

רקע היסטורי

מבנה זה הינו שריד בנוי מרכזי וחשוב ביפו, שנבנה בשלהי המאה ה-19 על-ידי אלכסנדר עווד (או בשמו המאוחר אלכסנדר הווארד), מרוני שמוצאו ממלטה, שנחשב לאחר מגדולי סוכני הנסיעות בארץ ישראל באותה עת והוא שהקים כאמור מבנה זה ומבנים נוספים למסחר ומלונאות ביפו ובירושלים.

בעבר נקרא הרחוב על שמו, ועדות לכך ניתן למצוא בטבלת השיש שעליה חרוט HOWARD RUE , וכן במונוגרמה A.H אשר משובצת באלמנטים שונים בבניין ובסורגים, מעל פתחי חנויות המחסנים שבמפלס הרחוב, במעקי המדרגות המפורזלים שבתוך חדרי המדרגות, בסורגי החלונות הפונים אל החצרות האחוריות של הבתים ועוד.

הבית התפרסם גם בזכות הפתח המעוטר יוצא הדופן, העשוי אבן מגולפת ומעוצב בצורת וילון עשיר בקפלים המוסט אל שני צידי חלל הפתח, ומעל ל"וילון" זה משקוף דמוי קשת עליה חרוט בערבית: "שלום על אברהם", ומתחת לזה כתובת בעברית: "שלום על ישראל".

במרכז הקשת מעין גמלון, אולי ניאו קלאסי, ובתוכו אבן ראשה מודגשת ועליה חרוט: "CHEVALIER HOWARD". בשנת 1892 נחנך והופעל קו הרכבת שבין יפו וירושלים, קו הרכבת הראשון בארץ ישראל. יש הקושרים שער מפואר זה להקמת קו מסילת הברזל, בו השתתף גם אלכסנדר הווארד אשר מצא לנכון, כך נראה, לתת ביטוי חזותי - ולאו דווקא צנוע - לחברותו במסדר.

על פי מקורות היסטוריים, יש הגורסים כי מבנה זה שימש בין השאר כ"מלון הווארד", מהמלונות המפוארים של יפו.

בעבר היו קבועים בקיר, מעל לפתח הבית, שני שעונים גדולים. האחד הורה את השעה האירופית, והשני - שעון ארץ ישראל. מעל השעון האירופי היה כתוב בערבית "פראנזי" ואילו מעל השעון הארץ ישראלי היה כתוב "ערבי". לבניין היו גם גן נוי נאה - שרידיו נמצאים בחצר האחורית.

הווארד גם נודע בצי הכרכרות שהיו ברשותו ושימשו את התיירים הרבים שפקדו את הארץ ואת מנהיגי היישוב העברי המתחדש בארץ.

כאמור, לא ברור לאיזו תכלית נבנה הבית, האם למגוריו של אלכסנדר הווארד, כבית מלון או למטרה אחרת. אולם, בסוף המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20 הושכרו בו דירות למגורים, ועל דייריו היהודיים נמנו דמויות חשובות בתנועה הציונית, בהם יחזקאל סוכובולסקי דנין, יהודה גרזובסקי גור, מוריץ שיינברג ואחרים.

אלכסנדר הווארד נפטר בשנת 1904 ונקבר בחצר ביתו. מכספי עזבונו תרמה אלמנתו באותה שנה לבניית הכנסייה המרונית ברחוב, אשר נקרא אז "רחוב כנסיית המרונים" (כיום רחוב הדולפין) בשכונת עג'מי שמדרום לגרעין הקדום של יפו, ולאחר מכן הועתק גם קברו של הווארד לחצר הכנסייה. על הקבר הוצב פסלו, שלאחרונה נעקר ממקומו.

הבניין סבל מהזנחה קשה, חבלות וחריגות בנייה, שהובילו בסופו של דבר להתמוטטות חלק מאגפו הדרומי של המבנה. כאמור, המבנה הצמוד לו, "בית המשרד הארצישראלי" (רזיאל 17), נהרס כבר בשנה שעברה ולא שרד דבר מחזיתו.

לטענת המועצה לשימור, מתוך סיור עם אנשי מקצוע בשטח ניתן לשמר את חזית הבניין. בימים אלה מכין מהנדס המתמחה בשימור וייצוב מבנים תוכנית ייצוב חלופית, שתועבר לידי העירייה.

עמדת העירייה

עיריית ת"א כתבה בדו"ח שהגיע לידי "גלובס":

"הנדון: רח' רזיאל 15, ת"א בתאריך 26.1.03 התקבלה הודעה במדור מבנים מסוכנים על התמוטטות חלק מהבניין הנ"ל. עקב כך נערך סיור במקום ע"י מהנדסים מטעמנו, ולהלן הממצאים:

מדובר בבניין בן 3 קומות, מורכב משני אגפים (צפוני ודרומי) עם חדר מדרגות משותף. הבניין אטום בקומת הקרקע ופנוי בקומות העליונות, למעט דירה אחת בקומה א' (באגף הדרומי) המוחזקת על-ידי משפחת גנאוי נדיאה.

חלקו העורפי של האגף הצפוני התמוטט כליל, מצב האגף הדרומי יציב, אך חדר המדרגות נפרץ בקיר המחובר לאגף הצפוני וקיימים בו ליקויים בטיחותיים בחלקו העליון.

חרף כך, הוכרז ב-27.1.03 אגפו הצפוני של הבניין, על שלוש קומותיו, כמבנה מסוכן להריסה לפי סעיף 4 לחוק העזר העירוני... מדובר בבניין המיועד לשימור, והדבר דורש בדיקה מקיפה מההיבטים השונים כדי למנוע התרחשויות בלתי-רצויות בדומה לאירועי הבניין השכן, ברחוב רזיאל 17".

על פי פגישה שהתקיימה בנושא במישלמה ליפו של עיריית ת"א ב-30/1, עולה כי חיזוק החזית והריסה מבוקרת של האגף האחורי תעלה כ-350 אלף שקל, ואילו הריסת הקומות 2 ו-3 מהחזית עד העורף ושמירה על קומת הקרקע והחזית לרח' רזיאל תעלה 230 אלף שקל. האופציה המועדפת, על-פי המישלמה, היא האופציה הראשונה. המישלמה קובעת, כי לבניין חשיבות ארכיטקטונית היסטורית, וכן חשיבות רבה בשימור המרקם של הרחוב.

המישלמה ליפו, בראשות המנכ"ל דרור אמיר, סיכמה את הדיון בכך שיש לתאם דיון דחוף אצל מהנדס העיר, דני קייזר, ואצל מנכ"ל עיריית ת"א בדבר דרכי הפעולה ברזיאל 15; יש ליצור נוהל עתידי לגבי צווי הריסה בבתים לשימור, וביצוע סקר מבנים לשימור ביפו ופעולת מנע להבא.

עוד כתבות

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

שר הביטחון יואב גלנט / צילום: שחר יורמן, דוברות משרד הבטחון

גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף • צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות; חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל ירד מאופנוע, נכנס למבנה וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • עדכונים שוטפים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה