גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נאמן לעצמו

נגיד בנק ישראל, שר אוצר, שר משפטים, שופט בית המשפט העליון, חבר צוות המשא ומתן הקואליציוני, מוציא במקום שרון את הכביסה המלוכלכת על סילבן, שתדלן למען מינויו של פרנקל, מייצג של שועי ארץ בבתי משפט ובמסדרונות השלטון, חבר בוועדות ובדירקטוריונים אמרת כל אלה, אמרת יעקב נאמן. קווים לדמותו של האיש לכל תפקיד

ה"פוטש" המתוכנן בכלכלה הישראלית התמוטט במוצאי השבת האחרונה. ההפיכה בהנהגה הכלכלית המובילה שהיתה מתוכננת להכתיר את יעקב נאמן לנגיד בנק ישראל ואת יעקב פרנקל לשר האוצר, בחסות "גדולי המשק" ו"בכיריו" נפלה לאחר שנחשפה מחדש ברית האינטרסים בין נאמן לפרנקל, והיכתה בפניו של ראש הממשלה אריאל שרון.

ראש הממשלה, שכמה ימים קודם קרא אליו את פרנקל וביקש ממנו "לשקול ולבחון" את התפקיד, הגיע למסקנה שלא נשכחה עדיין ביקורתו של מבקר המדינה על חיבת-הבצע של פרנקל בתנאי פרישתו מבנק ישראל, ושהמינוי הוא פתח לצרות. לא כל שכן ברית-המינויים נאמן מקדם את מינויו של פרנקל ופרנקל ממנה את נאמן שעתידה בלי ספק להיות בעוכריו. במוצאי-שבת חסמו אנשיו את המהלך, כאילו בלי ידיעתו: בכיר אחד במשרד שוחח עם עיתונאים, ואמר שהתפקיד כלל לא הוצע לפרנקל; בכיר אחר גויס להתקשר לפרנקל ולומר לו שזה לא בדיוק זה, וזה לא ככה...

התבשיל החל לבעבע שבועיים קודם לכן, בכנס לשכת רואיהחשבון באילת, כאשר נאמן אמר, מעל הדוכן, שהמשבר הכלכלי הנוכחי הוא החמור ביותר מאז שנות ה-50. הוא תקף את החשבונאות היצירתית של האוצר בכל הנוגע לגירעון התקציבי האמיתי של השנה שעברה, ואמר כי "שר האוצר לא שיקר, הוא לא אמר אמת".

לא חלפו אלא יומיים, וכותרת-ענק בישרה כי בכירים בסקטור העסקי לוחצים למנות את יעקב פרנקל לשר אוצר. עוד כמה ימים עברו, ונודע באומה כי ראש הממשלה מתכוון להדיח את דוד קליין. מיד אחרי-כן נתבשרנו כי מועמדו לנגידות הוא לא אחר מיעקב נאמן.

לא מאוד מפתיע, בהתחשב בכך שנציב שירות בתי-הסוהר, מר-ישראל ודונה-אידיאלה הם אולי התפקידים היחידים כאן שעו"ד פרופ' יעקב נאמן לא הוזכר כמיועד או קשור אליהם.

הנה רשימה חלקית של המועמדויות / מעורבויות / פעילויות (מתוך מה שגלוי וידוע) נכון לתחילת 2003, אדר א' תשס"ג: נגיד בנק ישראל, שר אוצר, שר משפטים, שופט בית-המשפט העליון, חבר צוות המשא-ומתן הקואליציוני מטעם הליכוד ואריאל שרון, מוציא במקום שרון את הכביסה המלוכלכת על סילבן. בעניין זה, התבשיל בעבע ביתר עוז: שלום דרש התנצלות, נאמן לא התנצל, שלום הבטיח תביעת דיבה. יהיה מה-זה מרתק. ניחוש: אם שלום לא יהיה שר אוצר, זה ייגמר בעוד שנה בארוחה מחויכת ודביקה בין השניים. אם שלום יהיה שר אוצר, זה ייגמר הרבה לפני כן. וממש בלי קשר, מזה זמן לא מבוטל מחפש נאמן מועמדים לרכישת בנק לאומי ובנק דיסקונט מהמדינה. על המכירה אחראי שר האוצר.

מתווך, מגשר, מסדר ומיישר

עד לא כבר היה נאמן פעיל מאוד בוועדה הציבורית לבדיקת עניין טיסות אל על בשבת, אך הפסיק את פעולתה כפי שנחשף בדיון בוועדת הכלכלה בכנסת כשנוכח שאין רוב לעמדתו נגד הפעלת הטיסות בשבת. עוד עסוק נאמן בפעילותו למען הציבור באוניברסיטת בר-אילן, שם החליף בתפקיד יו"ר הוועד המנהל את זרח ורהפטיג הוותיק, שהלך לעולמו לפני חודשים אחדים. ומהר מאוד, תחת הכותרת של יישום המלצות ועדת מלץ (לבדיקת גובה שכר הלימוד), הרעיד את הסגל האקדמי, שיצא לשביתה. הוא גם חבר ועדת נאמן להסדרת נושאי גיור דת ומדינה, ובעבר הספיק להיות חבר הוועדה לאנרגיה אטומית, דירקטור באל על, בתעשייה האווירית, יו"ר הוועדה לעידוד תעשיית הקולנוע בישראל, ועוד ועוד ועוד ועוד.

בין פעילות ציבורית אחת לאחרת הוא מוצא זמן לביזנס. הרבה זמן והרבה ביזנס. לא פעם, מרוב עבודה ולחץ, הגבולות לא לגמרי ברורים. כי מי יודע איפה נגמר הקשר החברי-ציבורי ומתחילים העסקים הגדולים. נאמן היה שר האוצר היחיד שנהג לנסוע לחו"ל בלי עוזרים. בגפו. האחרים תמיד העדיפו פמליה. חסכוני, זה נכון. פשוט וצנוע, זה נכון. יודע את כל החומר בעצמו, גם-כן נכון. אבל היו שאמרו שבהזדמנות זו הוא גם נפגש עם ידידים מהעבר, שיצאו ובאו במשרד עורכי-הדין הגדול שלו, ואחרי סיום תפקידו גם חזרו לצאת ולבוא בחדרו.

כך קרה שימים אחדים אחרי שעזב את כיסא שר האוצר, וימים אחדים אחרי שמינה את יוני קפלן לנציב מס הכנסה (אחרי שחודשים הבטיח את התפקיד לאודי ברזילי), הוא הצליח לסדר לארווין אייזנברג פטור ממס על הכנסה של מאות מיליוני דולרים בגין מכירת החברה לישראל למשפחת עופר. הוא גם הצליח, אחרי זמן קצרצר, לסדר לבעלי עניין באיל"ח (אזור ייצור לייצוא חופשי) המנוח, סידורים פיננסיים שהפכו את האיל"ח המתוכן למקלט-מס עולמי, ולמעשה קברו אותו לנצח.

לאחרונה נשכר נאמן על-ידי התאחדות סוכני הנסיעות לייצגם מול דרישת אל על לקיצוץ העמלות שהם מקבלים. בדרכו שוחרת-השלום הוא בוחר לפעול כמעין מתווך. אחרי הכול, כשר אוצר בדימוס ומקורב לראש הממשלה, יש לו מןהסתם גישה ישירה אל מיכאל לוי, יו"ר אל על.

אסוציאציה: ב-1991 ייצג נאמן את דוד עזריאלי, זה שהקים את "מגדלי השלום" והפך אותם ל"מגדלי עזריאלי". בבוררות שהתנהלה בין עזריאלי לבין האדריכל המקורי של הפרויקט, אלי עטיה, התברר כי נאמן ארגן פגישה בניו-יורק עם עטיה. גם שם הוא היה על תקן מתווך ומגשר, שמגיע לפתור את חילוקי-הדעות ביניהם.

אגב, לפני פחות משנה חגג עזריאלי שלטענת מקורביו שווה שני מיליארד דולר בזכות המגדלים יוםהולדת 80. כל השמנה וסולתה היו שם, ונאמן מזג יין לשולחן המכובדים, וסיפר כי בנעוריו עבד כמלצר.

חברים מימין ומשמאל

ההיסטוריה של נאמן משובצת קבוצת "שועים" לא קטנה, שענייניה הכבדים סודרו, בדין כבמסדרונות השלטון. למשל, רוברט מקסוול, שאול אייזנברג, ואחריו בנו ארווין אייזנברג. גם את ההתקוטטות של סמי שמעון עם מינהל מקרקעי ישראל ניהל נאמן, באמצעות תכתובת חריפה עם ראש הממשלה.

בראשית ימי הממשלה הנוכחית, המסתיימת, הוא מסר לראש הממשלה שרון חוות-דעת שלפיה אורי שני כשיר לכהן בתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה. חוות-הדעת לא הועילה, ושני מונה למשרת אמון, ראש הלשכה. אחר-כך ייצג את שרון מול אליקים רובינשטיין, וטען כי ראוי גם ראוי לשגר את הבן עמרי שרון לפגישות ושליחויות אצל יאסר עראפת, בהיותן מוגדרות כ"מקרים של פיקוח-נפש". עמרי אכן שוגר.

בין עיסוק ממלכתי לשליחות ציבורית הוא עסוק בלדאוג, יחד עם עורךדין מקושר אחר, משה שחל, ל"שמירת האינטרסים והגנה מפני תביעות עתידיות של לווים ובעלי מניות הבנק לפיתוח התעשייה". שני עורכי-הדין נבחרו על-ידי רענן כהן, יו"ר הבנק הכושל והנכשל, שהולך למשוך עוד כמה שנים טובות של משכורות-מנהלים, תוך כדי פשיטת-רגל בפועל. גיוס השניים נערך בסוף אוקטובר בשנה שעברה, בשעות דמדומי ממשלת האחדות הלאומית דאז, כאשר פואד איים לחמוק מחיקו של שרון, ועורכי-הדין רם כספי ויעקב נאמן התרוצצו במיטב חליפותיהם לתווך ביניהם. כהן המשופשף רצה להבטיח עצמו מימין ומשמאל.

אגב, בפעילותו בפיתוח התעשייה, נאמן ייתקל בוודאי גם בהצבעות אחיו, עו"ד יהושע נאמן, שהיה דירקטור בבנק. נאמן האח היה גם היועץ המשפטי של החברה לישראל בתקופת אייזנברג.

רמות הקשר של נאמן עם פוליטיקאים נדירות, ומזכירות רק את אלה של רם כספי ויגאל ארנון. הוא חבר של הימין ושל השמאל, של חילונים ודתיים. הוא תומך בעלייה מברית-המועצות, חבר של נתן שרנסקי, נכון לכתיבת שורות אלה עדיין שר הבינוי והשיכון. אגב, נאמן גויס על-ידי חברת הדיור הממשלתית עמידר לגבש חוות-דעת הנוגעת לבעלות על נכסיה הכבדים של החברה: האם הם של החברה או של המדינה. נאמן הכריע שהנכסים שייכים לחברה.

בקרוב תמלא שנה לפרס ישראל על מפעל-חיים שניתן לקק"ל. בראש חבר השופטים ישב יעקב נאמן. בדיוק אותו נאמן שלפני שכיהן כשר אוצר, שימש יועץ משפטי של גופי החקלאים, ומיד אחרי-כן, גם בתקופת הדיונים על חתני הפרס, ייצג את קק"ל. לתפקיד גויס לכאורה על-ידי יו"ר קק"ל יחיאל לקט, ממפלגת העבודה, אך למעשה נבחר אליו על-ידי התארגנויות והסתעפויות של תנועות ההתיישבות, כדי שיתפור בעבור החקלאים פתרון קרקעי, שיוצג על-ידי קק"ל כאילו היה שלה. אגב, הפער בין ההצעות של נאמן דאז לבין מה שהחקלאים מסכימים לו בימים אלה מוערך בכמה מיליארדים נכבדים לטובת המדינה, במצב הנוכחי.

יעקב ויעקב

סיפור: בחודשים הראשונים של נאמן כשר אוצר (יולי 1997 עד דצמבר 1998), באו אליו אנשי מנכ"ל המשרד דאז שמואל סלבין (שברח מנאמן בבהלה אחרי כמה חודשים), ועובדי הממונה על השכר יוסי קוצ'יק, והבהירו לו שבבנק ישראל, בראשות יעקב פרנקל, מחלקים הטבות כספיות כבדות ביותר וחריגות במיוחד לעובדים בכלל ולעשרות חברי הדרג המנהלי בפרט, ויש לעשות לזה סוף. נאמן הקשיב ונענע בראשו בהסכמה נחושה. ככה זה לא יכול להימשך. הוא קרא לפרנקל אליו, וביקש מהנוכחים לצאת מהחדר. אחרי כמה דקות פרנקל יצא, נאמן קרא לאנשיו, ואמר "אני מטפל בזה". מאז נעלמו עקבותיו. מאז גם בנק ישראל לא מפסיק למשוך כספים לא-לו, וגם לתפוס את הממשלה בגרון בעיצומים או באיומי השבתה.

כשפרנקל החליט לפרוש מתפקיד הנגיד, הוא הלך לראש הממשלה דאז אהוד ברק, והמליץ לו למנות לתפקיד את נאמן. ברק נשבה בקסם, ושעות ספורות לפני צאתו לאחד מסבבי השיחות עם הפלסטינים, בשפרדסטאון, הוא תכנן מסיבת עיתונאים שבה יודיע על הנגיד החדש והנאמן. רק שאז התקשר אליו בייגה שוחט, אז שר האוצר, ואמר לו משהו כמו: תדע שאחרי מסיבת העיתונאים שלך תתכנס מסיבת עיתונאים נוספת, שבה יודיע שר האוצר על התפטרותו. ברק התקפל.

לימים, כאשר מבקר המדינה מצא שפרנקל נהג שלא כדין בכספי בנק ישראל, היה זה לא אחר מאשר יעקב נאמן שהתגייס לעזרתו: הוא יצא ובא בכנסת, חייך בסבלנות מופלגת לטענות חברי הוועדה לביקורת המדינה, צעד אל המבקר, ישב עם היועץ המשפטי, והוציא את פרנקל "נקי" מינוס הכסף. באותה עת היה כבר פרנקל יו"ר מריל-לינץ' אינטרנשיונל.

המרדן המחובר מכולם

נאמן אוהב להיות המרדן שבחבורה. רוצה להיות מוצג כילד האמיץ שמצביע על מערומי המלך. כתב-האישום שהוגש נגדו על-ידי הפרקליטות, עדנה ארבל והיועץ המשפטי דאז מיכאל בן-יאיר, בטענה של רישום כוזב במקרה זמן קצר אחרי שהחל לכהן כשר המשפטים בממשלת בנימין נתניהו והחלטת בית-המשפט על ניקיון כפיו, הפכו אותו ללוחם דגול במערכת המשפטית. בשיאה של הפרשה, בכנס בבר-אילן בתחילת 2001, הוא אמר, "נסדק אמון הציבור בבית-המשפט העליון. אין שיח אמיתי בין השופטים בפסקי-הדין. התערבות השופטים במחלוקות פוליטיות ערערה את האמון בו". רק שלימים, כשהמועצה הארצית של לשכת עורכי-הדין בחרה את נציגיה לוועדה למינוי שופטים, התמודד נאמן על המקום הנכסף, ולא הצליח.

מיד עם זיכויו שבה ועלתה מועמדותו לתפקיד בכיר בממשלת נתניהו. המקומות הטובים היו כבר תפוסים. כנס קיסריה התקרב, והוכן נשק יום-הדין לשר האוצר דאז דן מרידור. הריב המתמיד בין בנק ישראל והאוצר על האלכסון הפך כאן למלחמה אישית גלויה, למרות הבנות כאלה ואחרות שכבר התגבשו בין המשרדים. לילה אחד הכול התפוצץ, מרידור הובל על-ידי הנגיד פרנקל וראש הממשלה נתניהו להתפטרות, כיסא שר האוצר השתחרר, והתיישב עליו מי שהיה פעם מנכ"ל האוצר, יעקב נאמן.

קצת יותר משנה אחרי-כן הוא עזב בטריקת דלת. הוא היה בחופשת סקי על מורדות האלפים הצרפתיים כשנודע לו שביבי נפגש עם דוד לוי והציע לו את תיק האוצר. מיד שלח מברק התפטרות.

חתול שחור אחד בכל זאת עבר בין פרנקל לנאמן: באוגוסט 1998 היתה עסקת ריבית בין השניים. בנק ישראל הסכים לבצע הפחתת ריבית של עוד %1.2 בהמשך להפחתה של %0.8 שבוצעה לפני-כן, וזאת בתמורה להסכמת האוצר לקצץ בתקציב, ולהעמיד את יעד האינפלציה על %4. לא עברו חודשים רבים, והמשק הישראלי נקלע לאחד המשברים הפיננסיים החמורים מאז 1985 יש אומרים שמשבר 1998 היה הרבה יותר חריף ממשבר 2002, זה שהתחולל אחרי שקליין הוריד ריבית ב-%2, בעסקת-חבילה עם שרון ושלום.

פרנקל היה אז בניו-יורק, בוועידת כנס המטבע, משם יצא בהכרזה שבנק ישראל לא מתכוון להתערב בשוק המט"ח. השקל התחיל במסע פיחות מזורז, בשלושה ימים זינק ב-%10, מ-4 שקלים לדולר, ל-4.38. במשבר הזה נפרם משהו במערכת היחסים בין פרנקל לנאמן. אבל זה עבר להם במהירות, והם שבו להיות ידידים. עד עצם היום הזה.

עוד כתבות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות