גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איזה הוא יהודי, הממיר את דתו

האח דניאל רופאיזן, שהלך לעולמו לפני שבוע, ייזכר, בין השאר, בזכות פסק דין מן החשובים שנתן העליון * פסק זה הוכיח, כי יהדות היא, בראש וראשונה, דת וענין הלאומיות טפל לה * הונחה בו אבן הפינה לכך כי חוק השבות מופעל ומיושם על פי עקרונות דתיים בלבד ועל אבן פינה זו עוד הוסיף המחוקק וממשיך להוסיף נדבכים על טהרת המבחנים הדתיים בקליטת עולים על פי חוק השבות

השאלה "מיהו יהודי" מעסיקה היסטוריונים ופוליטיקאים, שונאי ישראל וחכמי הלכה, משפטנים ושופטים. המבקש תשובה לאמיתה ילך אצל האח דניאל, שהלך לעולמו בשבוע שחלף.

שמו של אוסוולד רופאיזן חרות על אחד מפסקי הדין החשובים ביותר שניתנו מאז ומתמיד בידי בית המשפט העליון. אוסוולד רופאיזן ידוע יותר בשם האח דניאל. הוא יהודי מומר.

יהודים מומרים יש ויותר משיש היו בעבר, לרבבות ולמאות, ואפשר ואלמלא היו במהלך השנים והמאות יהודים כה רבים שהמירו את דתם, היו בני עמנו מתחרים בסינים במספר בני עמם. אבל מומרים יש גם בדורנו אנו. החשובים והמעניינים שבמומרים הם אלה הממירים את דתם מטעמים שבמצפון דתי. והאח דניאל הוא אחד מהם.

הוא המיר את דתו לפני עלותו לישראל, להבדיל, למשל, מהרב הראשי של יהודי בולגריה, הרב דניאל ציון. רבה הראשי של יהדות בולגריה עלה לישראל יחד עם העלייה הגדולה של השנים 1949-50 ובבואו לישראל ראה והכיר את הקהילות החרדיות ואת הלכות הדת כפי שהיו מקובלות ונהוגות על ידי עמיתיו הרבנים בני קהילות אחרות. בהיותו, לפחות בעיני עצמו, איש חושב ומבין - הרי היה בעל תארי ד"ר לפילוסופיה ומשפטים של המובחרות שבאוניברסיטאות ברלין - החליט להמיר את דתו.

התנצרותו נעשתה לאחר עלותו לישראל. משום כך היו לו זכויות והכרה של עולה, על פי כל דין לרבות חוק השבות, הוא החוק שיהיה לנו מה לומר לגביו בהקשר לאח דניאל. אך האח דניאל המיר את דתו לפני עלותו לישראל, ובכך זימן לבית המשפט העליון את אחת ההזדמנויות למתן פסק דין עקרוני שחשיבותו חורגת מתחום המשפט.

השאלה שהתעוררה ושהיתה טעונה הכרעה היא שאלה המעסיקה ושאלה שהעסיקה כה רבים וכה רחוקים אלה מאלה: מיהו יהודי. האם האח דניאל יהודי? אך לפני שנשיב לשאלה או בעצם נאמר מה היה המענה שבפי העליונים באותה עת - ראשית שנות השישים - נציג את האח דניאל שהצטייר בפני שופטיו.

הוא נולד בפולין בשנת 1922 כיהודי ונתחנך על ברכי היהדות. בנעוריו היה פעיל בתנועת הנוער הציוני "עקיבא" ואחרי סיום לימודיו בבית ספר תיכון בשנת 1939 היה כשנתיים בהכשרה חלוצית בווילנה כהכנה לעלייתו ארצה. עם פרוץ המלחמה בין גרמניה ורוסיה, ביוני 1941, נתפש על ידי הגסטפו והושם בכלא, אך ברח והצליח להשיג תעודה שהוא גרמני נוצרי.

בתור שכזה נעשה במשך הזמן מזכיר ומתורגמן בתחנת המשטרה הגרמנית בעיר המחוז מיר. בהיותו במיר יצר קשר עם יהודי העיר והסביבה והיה מודיע להם על מזימות הגרמנים ותכניות הפעולה שלהם נגד היהודים. כאשר נודע לו שהגרמנים עומדים לחסל את הגטו היהודי, הודיע על כך ליהודי העיר וסיפק להם נשק. על סמך ידיעות אלו נמלטו רבים מיהודי הגטו על נפשם ליערות, כ-150 מהם ניצלו והצטרפו לפרטיזנים, ורובם של ניצולים אלה עלו לישראל.

בעקבות הלשנתו של יהודי אחד, נחקר על ידי הממונים עליו ואז גילה את פרצופו האמיתי. בגאווה יהודית סיפר שהוא עזר ליהודים מפני שהוא עצמו יהודי. הוא נכלא, אך שוב הצליח לברוח ומצא מקלט בבית נזירות, שם שהה תקופה ארוכה. כשנתאפשר הדבר עזב את המנזר והצטרף לשורות הפרטיזנים הרוסיים. הרוסים חשדו בו שהוא מרגל גרמני ודנו אותו למוות. הוא ניצל בנס הודות להופעתו המקרית של יהודי אחר מניצולי מיר, אשר העיד על זהותו האמיתית. לבסוף זכה לאות הצטיינות רוסי על פעולותיו כפרטיזן.

בהיותו במנזר, בשנת 1942, עבר לדת הנוצרית ובשנת 1945, בתום המלחמה, לבש מדי כומר ונכנס למנזר הכרמליתים. בכוונה, בחר במנזר זה מתוך ידיעה שיש לו בסיס בארץ, ויוכל במשך הזמן להצטרף אליו. במלחמת השחרור, ולאחר מכן, ביקש רשות מהממונים עליו לאפשר לו לעלות לארץ, ובשנת 1958 ניתנה לו הרשות.

כאשר הציר שלנו בוורשה הודיע לו כי יקבל אשרת כניסה לארץ, פנה אל שלטונות פולין בבקשת דרכון ורשות לנסוע לישראל לצמיתות. פניה זו מראה שגם אחרי שעבר לנצרות הוא לא חדל בהכרתו הפנימית ובהופעתו החיצונית לראות את עצמו יהודי לאומי הקשור בלבו ונפשו אל העם היהודי:

"אני הח"מ כהן דת אוסוולד רופאיזן ובמנזר: אב דניאל פונה בזה בבקשה אדיבה להעניק לי רשות לנסיעה לצמיתות לישראל וכן להעניק לי דרכון.

"את בקשתי אני מבסס על השתייכותי הלאומית היהודית, ששמרתי עליה למרות קבלת הדת הקתולית בשנת 1942 וכניסתי למנזר בשנת 1945".

בעלותו לישראל לא ניתן לו מעמד של "עולה". האח דניאל סבור היה, כי ראוי הוא למעמד של "עולה" על פי חוק השבות. משסורב על ידי משרד הפנים - שר הפנים דאז היה י. בר יהודה איש מפ"ם - פנה לבג"צ.

כמה מילים על עורכי הדין והפרקליטים באותו בג"צ. האח דניאל יוצג על ידי עו"ד ישראל איסרלס, לימים יועצה המשפטי של מפ"ם. לפני עלותו לישראל, היה שופט של בית המשפט העליון בוורשה. עד היום, בשנות הגבורות שלו, מושיט עזרה וסיוע ללא תמורה לחלכאים ונדכאים. הפרקליטות יוצגה ע"י פרקליט המדינה, צבי בר-ניב, לימים הנשיא הראשון של בתי הדין לעבודה. לצידו הופיע ד"ר מישאל חשין, כיום שופט בית המשפט העליון.

פסיקותיו של חשין כיום מציגות שילוב מעניין של שמרנות משפטית והשקפת עולם ליברלית. האם הוא חושב כיום מה שחשב אז בייצגו את המדינה נגד האח דניאל? פסק הדין שניתן בסוף שנת 1962 נחשב ארוך במיוחד לשעתו: כ-15 עמודים. כיום סוגיות שהעסיקו את חמשת השופטים דאז היו בוודאי משתרעות על פני לפחות 150 עמודים. אך חשוב מכך הוא מה שנפסק. השופט זילברג סבר, כי לשאלה מיהו יהודי יש יותר מתשובה אחת.

זילברג היה בקיא מובהק בהלכה. הוא הגיע למסקנה, כי האח דניאל הוא יהודי על פי ההלכה. אך אף על פי כן לא ראוי להכיר בו כעולה. על שום מה? על שום שזילברג סבר כי למונח אחד אפשר שיהיו משמעויות שונות על פי חוקים שונים. לכן "יהודי" על פי חוק שיפוט בתי הדין הרבנים הוכרע על פי ההלכה, אך לא כן "יהודי" על פי חוק השבות.

זילברג סבר ופסק כי מחוקק חוק השבות לא התכוון להכליל במונח "יהודי" מי שהמיר דתו כדוגמת האח דניאל.

פסק דינו של זילברג, קצר ככל שיהיה, הוא תרומה חשובה, מבחינת הדין העברי, בסוגיה מיהו יהודי.

השופטים לנדאו וברנזון נדרשו למקורות אקטואלים כדי לתמוך במסקנה של השופט זילברג. השופט מני הסכים לגישת עמיתיו שדעתם יחד היתה, איפוא, כי אין לך יהודי מבחינת הלאום שלו אם דתו אינה בדת היהודית. יש זהות בין הדת לבין הלאום. מזאת: משמעותה של הדת בהקשר זה היא משמעות צרה ביותר: יהודי ולא בן דת אחרת.

חיים כהן ישב עם הארבעה בהרכב. בקיאותו בדיני ישראל אינה שנויה במחלוקת. הוא לא היה מוכן להסכים לזהות בין לאום לבין דת. אך דעתו נותרה דעת מיעוט.

השאלה מיהו יהודי היא שאלה שבמדינת ישראל מסווגת כשאלה פוליטית. אולם הבג"צ נדרש לה והכריע בה. מי שטוען כי הבג"צ של היום עוסק בשאלות פוליטיות, כדאי לו להתייחס לפרשת האח דניאל. במדינת חוק לא יעלה על הדעת שבית משפט לא יעסוק בשאלות העשויות להיות מסווגות כשאלות פוליטיות. אך זה רק אחד הלקחים מפרשת האח דניאל.

השופט ברנזון, בפסק דינו, הבהיר כי היה נעתר למבוקשו של הכומר הנוצרי האח דניאל להיחשב ליהודי, אך היה משוכנע כי לא למקרה כזה כיוון המחוקק של חוק השבות. הוא הביע תקווה במילים מסוייגות כי הזהות בין לאום לדת תבוא יום אחד לקיצה. הנה האח דניאל לאחר אריכות ימים הלך לעולמו אך הזהות הזו בעינה עומדת.

חשוב ונחשב ככל שיהיה פסק הדין בפרשת האח דניאל, הוא מהווה אות ועדות לגישה השמרנית שהיתה נקוטה בידי שופטיו, אז, קודם לכן ואף לאחר מכן - גישה שהחלה משתנה ומתהפכת בתקופת נשיאותו של מאיר שמגר. שופטי הרוב, שפסקו בעתירתו של אוסוולד רופאיזן נגד שר הפנים, נתנו גושפנקה חוקית למשוואה היהודית: לאום שווה דת, ודת חופפת לאום.

אב בית הדין, השופט זילברג, בדק ומצא, כי משוואה זו אינה מחוייבת המסקנה על פי ההלכה. אך נרתע מללכת צעד נוסף ולקבוע כי דווקא על פי ההלכה - כפי שהוא הראה והוכיח - אפשר שנוצרי יהיה בן לעם היהודי. שופטי הרוב לא הצילו את חוק השבות מתיקוני חקיקה ומוויכוחים פוליטיים, שהיו מנת חלקו ברבות הימים.

כדי לתמוך בטענת השוויון בין לאום לבין דת, הובהר בפסק כי למונח "יהודי" יוחד פירוש שונה בכל חוק שבו יופיע. מפסק הדין מתבקשת מסקנה מתמיהה כי האח דניאל הוא בר שיפוט בבית הדין הרבני, שהרי ההגדרה של "יהודי" בחוק שיפוט בתי דין רבניים תכלול אדם כמותו חרף התנצרותו.

האח דניאל יזכה להיזכר לדורות בזכות פסק הדין הנושא את שמו. יש כל הסיבות להאמין כי לא זו הדרך שבה היה איש זה חפץ להיזכר. האיש חי וחש כיהודי וכנוצרי כאחד. אך פסק הדין הוכיח, כי יהדות היא בראש וראשונה דת וענין הלאומיות טפל לה. הונחה בו אבן הפינה לכך כי חוק השבות מופעל ומיושם על פי עקרונות דתיים בלבד ועל אבן פינה זו עוד הוסיף המחוקק ומוסיף וממשיך להוסיף נדבכים על טהרת המבחנים הדתיים בקליטת עולים על פי חוק השבות.

בתחום לבטי הזהות הישראלית, היתוו שופטי הרוב את קווי המתאר של הלאומיות הישראלית באיפיון דתי. נחמה מועטה היא שאפשר שאלמלא פסקו כפי שפסקו, היה המחוקק מתערב, כפי שנעשה לא פעם ברבות הימים בהקשר לחוק השבות. מכל מקום, פסק הדין בעניינו של אוסוולד רופאיזן חייב בשעתו, וממשיך לחייב, ביקורת הרבה יותר נוקבת מכפי שזכה בעבר, או מכפי שהוא אכן זוכה, מאז שניתן, ועד היום

עוד כתבות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו מגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

טנקים בקריית שמונה / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

חשד לחדירת כטב"ם בקריית שמונה והסביבה; 3 נפילות בשטחים פתוחים ליד ערב אל-עראמשה

בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון