גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת אור: האחריות על התדרדרות מהומות אוקטובר 2000 מוטלת בעיקר על המשטרה

"ממשלות ישראל לדורותיהן כשלו בחוסר התמודדות מעמיקה עם בעיות המיעוט הערבי בישראל; מנהיגי ערביי ישראל גרמו להסלמת האירועים"

ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה בעקבות מהומות אוקטובר 2000 בקרב ערביי ישראל, מטילה את עיקר האחריות על התוצאות הקשות על משטרת ישראל.

הוועדה, בראשות השופט תאודור אור, קובעת, שהמשטרה, בדרג הבכיר, הסתירה מהדרג המדיני התפתחויות שונות בעימות, כגון ירי הצלפים לעבר המפגינים.

הוועדה ממליצה להקים משטרה מיוחדת, בה ישרתו אלפי שוטרים, שיעודה יהיה טיפול בהפרות סדר בלבד. אולם, הוועדה מטילה ספק אם אילוצי התקציב יאפשרו זאת.

הוועדה מטילה אחריות גם על הנהגת ערביי ישראל, שגרמה להסלמת האירועים בהתבטאויות שקראו לאלימות. הוועדה ניקתה את ראש הממשלה באותה תקופה, אהוד ברק, מאחריות למתרחש, אך הטילה אחריות רבה על השר לביטחון פנים דאז, פרופ' שלמה בן-עמי.

האחריות על המשטרה מוטלת בעיקר על דרגי הביניים ודרגי השטח. המפכ"ל בתקופה ההיא, יהודה וילק, נמצא אחראי במידה מסויימת לאי הבנת התמונה בשטח ולאי הנחייה לתיקון המצב.

הוועדה מטילה אחריות על הרקע שהביא לפרוץ האירועים על "ממשלות ישראל לדורותיהן", כלשונה, אשר כשלו בחוסר התמודדות מעמיקה עם הבעיות של המיעוט הערבי בישראל. היו הזנחה וקיפוח, והיה חוסר הקצאת משאבים באופן שוויוני למיגזר הזה, ולא נעשה די לאכיפת החוק באזורים בהם הוא מתגורר, מה שהביא להשתרשות תוצאות בלתי חוקיות.

הבעיה - התקציבים הוועדה מציבה את חוסר הזרמת התקציבים כגורם מרכזי לאירועים. "במיגזר הערבי שררה מצוקה קשה ותופעות אבטלה, עוני, מחסור בקרקעות וליקויים מהותיים בתחום התשתית".

הוועדה מציינת, כי להתחזקות הפוליטיקה האיסלאמית בישראל והרדיקליזציה במיגזר הערבי היה חלק נכבד בתשתית שגרמה לאירועים. מחלוקות בין המוסלמים בישראל לרשויות השלטון בנושא נכסי הוואקף הוזכרו כגורם נוסף. הפלג הראדיקלי של הנהגת המוסלמים תמך באירגוני טרור כמו חיזבאללה ואירגונו של בן-לאדן, מה שהחריף את המצב. הוועדה קובעת, כי הנהגת המיגזר הערבי "לא השכילה לתחום את התביעות לאפיקים דמוקרטיים ולגיטימיים בלבד, ולא הבינה שהתפרעויות אלימות וחסימת צירים מהוות איום על האזרחים היהודיים".

הוועדה קובעת כי המשטרה כשלה ולא נערכה למהומות ההמוניות. לא היתה לה מדיניות ברורה במהלך שתי היממות הראשונות והקריטיות, לא היתה הכשרה מבצעית של הכוחות ולא היתה הצטיידות באמצעים מתאימים להפרות הסדר. הוועדה מדגישה, כי הרובים, היורים קליעי גומי, היו אמצעי מרכזי של המשטרה שגרם להרוגים רבים עקב השימוש הנרחב בו וחוסר ההבהרה שיש להמעיט בשימוש בו נגד מפגינים.

המהומות החלו בעקבות ביקורו של אריאל שרון בהר הבית, ביקור שהביא להפרות סדר ביו"ש, וועדת המעקב של ערביי ישראל בחרה דווקא להוציא המונים לרחובות. "המשטרה כשלה בקריאת התמונה וההיערכות לאיום, לא פרסה כוחות, ועד שהתעשתה נגרמה תאוצה באירועים ונרשמו קורבנות רבים".

הוועדה קובעת, כי הממשלה וועדת המעקב ישבו על הגדר ורק לאחר יום דמים קשה נכנסו לפעולה. היא ממליצה לבצע חקירה במחלקה לחקירת שוטרים ממשרד המשפטים לגבי היבטים פליליים נגד שוטרים שהיו מעורבים באירועי הריגת מתפרעים.

לסגור את הפערים ההמלצות המוסדיות של החקירה מגיעות עד למהות הטיפול במיגזר הערבי. הטיפול מחייב לדברי הוועדה מעורבות וטיפול אישיים של רוה"מ, ולדבריה הנושא הוזנח לאורך השנים ונדרש טיפול מיידי, בטווח הבינוני ובטווח הארוך.

הוועדה קוראת להגביר את התקציבים למיגזר הערבי. "יש לפעול ולהפעיל תוכניות לסגירת הפערים, תוך שימת דגש על תחום התקציב, שיכון, פיתוח תעשייתי, תעסוקה ושירותים. יש לקבוע לוחות זמנים מוגדרים לכך".

לגבי הקרקעות, קובעת הוועדה, כי יש להקצות למיגזר הערבי קרקע לפי דפוסים ועקרונות שיוויוניים למיגזר היהודי, יש לקבוע הסדרים תיכנוניים מתאימים ולמנוע בנייה בלתי חוקית שנובעת בין השאר מהעדר תוכניות תקפות לקבלת היתרי בנייה.

הוועדה קובעת שהמשטרה זקוקה "לשידוד מערכות" ביחסה למיגזר הערבי. היא נתפסת במיגזר כגורם עויין ולא כנותן שירות, ויש לשפר את השיטור הקהילתי ופריסתו. "לנוכח קשיי תקציב של המשטרה יש לבחון הסטת תקציבים פנימית מהותית למימוש מטרה זאת", נקבע בדו"ח.

ועדת אור ציינה, שלקצינים ותיקים במשטרה יש דיעות קדומות על ערביי ישראל, ולדבריה המשטרה חייבת להטמיע שערבים אינם אוייב ושאין לנהוג בהם כאוייב. על המשטרה לשפר את הקשרים עם המיגזר, ולתאם עימו אפשרות להבעות מחאה בהסדרים מוסכמים וללא סיכון שלום הציבור.

הוועדה מותחת ביקורת על מנהיגות הציבור הערבי, וקובעת שעליה לגלות יתר אחריות במסרים והמעשים כאחד. עליה להפסיק דברי שבח לאלימות כאמצעי להשגת מטרות, מאחר וליבוי היצרים שהיה לפני האירועים הקשים היה מהסיבות העיקריות לפריצתם.

ליקויים מובנים לוועדה גם יש השגות לגבי תפקיד השר לבטחון פנים: "אין השר רשאי להסתפק בעמדה פסיבית, ונדרש ממנו לדאוג שהמידע הדרוש לפיקוח על המשטרה יהיה בידיו. מצופה ממנו לגבש סדר יום ועל המטה המבצעי שלו להיות מורכב מגורמי חוץ בלבד ולא מאנשי משטרה פעילים".

הוועדה דורשת לבצע שינויים בליקויים המובנים שנמצאו בתפקוד המשטרה. המשטרה לא מקפידה על תיאום ושיטתיות בנהלים הכתובים וקיים אי קיום של הנחיות למשטרה. הוועדה קוראת לקבוע נהלים ולערוך בדיקה תקופתית של הנחיות המשטרה, שאינה עושה די להביא לידיעת השוטרים את השינויים בהנחיותיה.

הוועדה גם מתחה ביקורת על כך שהמשטרה לא מתעדת, לא מדווחת ולא מתחקרת. גם בצמרת המשטרה יש אי דיווח על נושאים בעייתיים - כגון ירי הצלפים באירועים, שהוסתר מהדרג המדיני. כמו כן המשטרה לא מילאה את הנחיות הדרג המדיני לפעול לביטול החופשות של השוטרים שהיו בחופשה מרוכזת.

הוועדה מסכמת: האירועים לא סימנו נקודת אל-חזור ביחסי המיגזר היהודי והערבי.

עוד כתבות

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

ישי דוידי - מייסד ומנכ''ל פימי / צילום: יונתן בלום

פימי מכרה מניות של אורביט ב-100 מיליון שקל. אלה הרוכשים

הרוכשים העיקריים הם בתי ההשקעות מור ומיטב ● פימי מכרה את המניות אחרי זינוק של כ-37% במניה ותמשיך להיות בעלת השליטה בחברה ● התשואה של פימי על ההשקעה באורביט עומדת על 400%

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו, וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות בת"א; תשואות האג"ח הממשלתיות בשיא של 12 שנה

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-1% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%