גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לרסן את הבריטים

הנושא החם באירופה השבוע הוא הריבית שתיקבע ביום חמישי, על רקע הפערים בצמיחה בין מדינות גוש האירו לבריטניה * הגורמים לתופעה, ההערכות וציפיות המומחים

אירופה במתח. קובעי המדיניות המוניטרית של בנק אוף אינגלנד והבנק האירופי המרכזי אמורים להיפגש, בנפרד, ביום חמישי, כדי להכריע אם להותיר את שערי הריבית בעינם או לא. רק ביום ד' האחרון החליט הפדרל ריזרב להותיר את הריבית על כנה, 1%, גם אם השמיט הפעם מניסוחיו את התחייבותו לשמור על שערי הריבית כמו שהם במשך "פרק זמן משמעותי".

בנק אוף אינגלנד העלה בחודש נובמבר האחרון את הריבית הבסיסית ל-3.75%, שהיא הגבוהה ביותר בקבוצת ה-7G, שבע המדינות המתועשות. באירופה שומר הבנק האירופי המרכזי על ריבית בסיסית של 2% מאז אוקטובר 2000, ואילו ביפאן דבק הבנק המרכזי במדיניות של 0% ריבית מאז מארס 2001.

האם יעלו הבנקים המרכזיים את ריבית הבסיס? "פייננשל טיימס" מעריך כי בנק אוף אינגלנד צפוי להעלות את הריבית הבסיסית מ-3.75% ל-4%, שתהיה העלאה שנייה בסדרה של העלאות הדרגתיות. זאת, נוכח סימנים להתחזקות הכלכלה הבריטית ועל רקע הערכות, כי בתחזיתו להחודש צפוי הבנק האנגלי לדווח על העמקת האינפלציה.

מסקר שערך "בלומברג" ביום שישי עולה, כי גם כלכלני ה'סיטי', למעט אחד, צופים כי הבנק יעלה השבוע את הריבית בשיעור של 0.25%.

ומה לגבי ה-ECB (הבנק המרכזי האירופי)? כאן התשובה אינה חד-משמעית. ההערכות הן, כי כלכלת בריטניה, השנייה בגודלה באירופה, תעקוף השנה את כלכלת גוש האירו זו השנה החמישית ברציפות, מה שמרמז על אפשרות כי הבנק המרכזי הבריטי יעלה את הריבית בקצב מהיר יותר מאשר עמיתו האירופי.

אחוז שלם עד סוף השנה

הצמיחה הכלכלית בבריטניה, בשלושת החודשים האחרונים, הייתה חזקה מהצפוי. הוצאות הצרכנים בתקופת החגים היו גבוהות, ובדומה להן גם ההלוואות למשכנתאות וההלוואות בכרטיסי-אשראי. העלאת הריבית עשויה לסייע בריסון התיאבון הצרכני לנטילת הלוואות נוספות.

אמון העסקים בגוש האירו התחזק אמנם מעט בינואר, אחרי שתי ירידות רצופות, אולם נתונים כלכליים עגומים בשתי כלכלות מובילות בגוש, של גרמניה ושל צרפת, על ירידה במכירות הקמעונאיות בגרמניה ועל עלייה באבטלה בצרפת לשיא של שלוש וחצי שנים, עשויים לסמן היחלשות נוספת בפעילות העסקית. זאת גם נוכח סימני פגיעה ביצואנים, בשל התחזקות האירו מול הדולר.

כלכלני "בלומברג" מעריכים, כי התוצר המקומי הבריטי צפוי לרשום עלייה של 2.8% השנה, לעומת קצב צמיחה מוערך של 2.1%, ב-2003. לעומת זאת, הנציבות האירופית צופה, כי כלכלת גוש מדינות האירו תרשום השנה צמיחה של 1.8%. מאז 1999, שנת כינונו של המטבע המאוחד, לא הצליחה כלכלת 12 'מדינות האירו' להשיג את הביצועים הבריטיים.

על רקע זה, אין הפתעה בהערכות כי גם שערי הריבית בבריטניה עשויים לעלות על שערי הריבית בגוש האירו, וכי עד תום השנה עשוי בנק אוף אינגלנד להעלות את הריבית עד לרמות של 4.5%-4.75%. לעומת זאת, סוחרים בחוזים עתידיים מעריכים, כי הבנק האירופי המרכזי יותיר לפי שעה את הריבית על כנה, ויתחיל להעלות אותה רק מאמצע 2004.

"ארה"ב ובריטניה נראות גמישות יותר במדיניות שלהן, בעוד שגוש האירו מפגין קושי להתרומם", אומר רוס וולקר, כלכלן ב'רויאל בנק אוף סקוטלנד', שהוא אחד מששת הבנקים הסוחרים ברוב האג"ח שמנפיק האוצר הבריטי. וולקר צופה, כי בריטניה תעלה את הריבית כבר החודש.

צמיחה גבוהה יותר והתחזקות הסחר הבינלאומי עשויות אמנם לסייע ליצואנים כמו חברת רולס-רויס, יצרנית מנועי מטוסים, או חברת GKN, יצרנית חלפי רכב. יחד עם זאת, שערי ריבית גבוהים עלולים לגרום להיחלשות הביקושים לבתים חדשים, מה שעלול לגרום קשיים לקבלנים, ביניהם חברות הבנייה ג'ורג' ווימפי ובארט דבלופמנט.

100 מיליארד ליש"ט לתשתיות

בסוף חודש דצמבר מסרה ממשלת טוני בלייר, כי הכלכלה הבריטית צמחה ב-0.8% ברבעון השלישי אשתקד, הקצב המהיר ביותר שרשמה אנגליה זה יותר משנה, ובשיעור גבוה מהערכות קודמות. לשנה כולה צפויה הצמיחה להסתכם בכ-2.1%.

מבין 15 מדינות האיחוד האירופי רק ספרד ויוון צפויות להציג השנה שיעורי צמיחה גבוהים משל הבריטים, 2.3% ו-4.1% בהתאמה. גם ארה"ב נמצאת על מסלול של צמיחה, ורשמה ב-2003 צמיחה של 3.1%. יפאן, לעומתה, צפויה להציג השנה צמיחה נמוכה יותר, 1.8%.

אלא שהצמיחה בבריטניה עדיין אינה מספיקה כדי לרסן את הגירעון התקציבי. שר האוצר, גורדון בראון, בונה על צמיחה של 3% לפחות, שתצמצם את גירעונות האוצר, שיסתכמו ב-37 מיליארד ליש"ט (65 מיליארד דולר) בשנה שתסתיים באפריל 2004.

ממשלת בלייר התחייבה להשקיע-100 מיליארד ליש"ט בשיפור תשתיות, ולהזרים עד 2006, המועד שבו יכריז בלייר על בחירות כלליות, עוד השקעות לבתי-ספר ולבתי-חולים. הצמיחה הכלכלית האיטית ב-2002, כירסמה בהכנסות ממסים ורק הרחיבה את הגירעון.

"אפילו אם נגיע לצמיחה שבראון ייחל לה, הוא לא יקבל די הכנסות לכיסוי הגירעון", אומר אנדרו קלייר, כלכלן ראשי בקבוצת ההשקעות ליגל אנד ג'נרל גרופ, המנהלת נכסים בשווי 124 מיליארד ליש"ט. "זה אומר, שיש לנו ציפיות גדולות להנפקות אג"ח".

שנה של שיפור מתמשך

בחודש נובמבר האחרון העריך בנק אוף אינגלנד, כי הצמיחה בבריטניה תגיע ב-2004, ל-2.7% וכי היא תואץ ל-2.8% בשנת 2005. מנגד, כלכלני "בלומברג" מעריכים כי ב-2005 תיחלש הצמיחה ל-2.6%. ההבדל בהערכות נובע מכך שבניגוד לתחזיות הבנק המרכזי, שהערכותיו מתבססות על השארת הריבית על כנה, צופים כלכלני בלומברג כי יחולו שינויים בריבית הבסיסית עד מארס הקרוב. זאת על-סמך נאום נגיד הבנק המרכזי מרווין קינג, שימסור החודש את תחזיות הצמיחה והאינפלציה.

"זו עומדת להיות שנה של שיפור מתמשך בכלכלה העולמית, ובריטניה עומדת להרוויח מכך", אומר ריצ'ארד איליי, כלכלן בחברת BNP-פאריבה בלונדון, ולפיכך "הבנק המרכזי צפוי לפעול בחודשים הקרובים".

הנגיד קינג וחבריו כבר הביעו חשש מכך ששערי הריבית הנמוכים ביותר זה חמישה עשורים יעודדו את הצרכנים ללוות כספים ולבזבז יותר מדי. ויש בסיס לטענותיהם. בחודש אוקטובר האחרון נטלו הצרכנים הבריטים 748 מיליארד ליש"ט בהלוואות משכנתא, ועוד 168 מיליארד ליש"ט נוספים, חובות באשראים לא מובטחים בכרטיסי-אשראי, בקווי אשראי ובהלוואות אישיות.

על-פי נתוני חברת HBOS, שהיא מלוות המשכנתאות הגדולה במדינה, עלו מחירי הבתים ב-2002 ב-25%, ואשתקד ב-15% נוספים. לדברי קינג, הקצב המואץ הזה גבוה מדי, והוא מצפה לאפס צמיחה עד אוגוסט 2005.

"בנק אוף אינגלנד יעלה את הריבית במיוחד כדי למנוע את צמיחת החוב הצרכני", טוען בריאן הילארד, דירקטור המחקר הכלכלי בקבוצת הבנקאות סוסיאטה ג'נרל בלונדון, שהפליא בתחזיותיו ברבעון השלישי. גם הוא צופה, כי הריבית בבריטניה תגיע לרמה של 4.5%. נחכה ונראה. *

עוד כתבות

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו