גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קלגסבלד הוא לא פטמן

מקורבי רה"מ היו רוצים לראות את פרקליטו מגונן עליו גם בתקשורת, אבל עו"ד דורי קלגסבלד מסרב

ראש הממשלה, אריאל שרון, נחקר היום (ה') שוב על-ידי חוקרי המשטרה בפרשת האי היווני. חקירתו נערכה באזהרה בבית ראש הממשלה בירושלים בידי צוות בראשות מפקד היחידה לחקירות בינלאומיות, תת-ניצב יוחנן דנינו.

גם הפעם הזו, כמו לפני חקירתו הקודמת, הוכן שרון לחקירה בידי עורך דינו, דורי קלגסבלד.

קלגסבלד החל לייצג את שרון בפרשת העמותות מול מבקר המדינה. באותה פרשה קבע המבקר, אליעזר גולדברג, ששרון צריך להחזיר את הכסף שהתקבל מחברת אננקס מחקרים, לצורך מימון מסע הבחירות שלו.

הדוגמא של פטמן

כשהוחלט להעביר את נושא העמותות לפסים של בדיקה וחקירה פליליות, המשיך קלגסבלד לייצגו, וכן בכל שאר הנושאים הנחקרים, לרבות ההתפתחויות בפרשת העמותות (סיריל קרן), פרשת האי היווני ופרשת גינתון.

בד בבד, מתקיימת חקירת בנו של שרון, גלעד, בפרשת האי היווני. על-פי החשד, גלעד, שהועסק על-ידי דוד אפל כיועץ לפרוייקט האי היווני, קיבל מיליוני דולרים באופן פיקטיבי - כספים שיועדו למעשה כתשלום לשרון האב, על סיועו לכאורה קידום עסקיו של אפל.

בין היתר מדובר על הצטרפותו של שרון, אז שר החוץ, לארוחת ערב חגיגית עם בכירי הממשל היווני בביתו של אפל, שנועדה להעמיק את קשריו של אפל בקרב הממשל היווני, וכפועל יוצא מכך - לקדם את פרוייקט האי.

גלעד מנהל כעת מאבק בבית המשפט על דרישת המשטרה והפרקליטות למסור מסמכים מסויימים. לצד המאבק המשפטי, מתנהלת אסטרטגיה תקשורתית: סניגורו, עו"ד מיכה פטמן, מופיע בכל הזדמנות בתקשורת, וטוען את טענותיו - לפני דיון, בתום דיון, בין דיון לדיון. ללא ספק, פטמן משחק גם בזירה התקשורתית.

וגם וינרוט ודרשוביץ

לא כך נוהג קלגסבלד. בסביבתו של שרון היו דווקא רוצים לראות את קלגסבלד בתקשורת, בהגנה על האינטרסים של הלקוח. במיוחד בזמנים שבהם הסקרים לא מבשרים טובות, ונראה שהמניות של שרון בציבור יורדות קצת.

אין זו המצאה חדשה, שהפרקליט יתפקד פה ושם גם כדובר, במיוחד אם מדובר בפרקליט של ראש הממשלה או אישיות בכירה אחרת. כך נהג בזמנו עו"ד יעקב וינרוט, בעת שייצג את ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, בפרשת המתנות, ובעת שייצג את נשיא המדינה לשעבר, עזר ויצמן, בפרשת סרוסי.

ולהבדיל: כך נוהג גם פרופ' אלן דרשוביץ, המייצג את דוד אפל, שותפו לחשד של שרון. כך גם עושה, אמנם לעיתים רחוקות, פרקליטו של ראש הממשלה בעניינים האזרחיים, עו"ד יורם ראב"ד. אבל לא קלגסבלד.

בשיחות בין הדמויות הסובבות את שרון, בתחילת התנהלותו של התיק, וגם בהמשך, הבהיר קלגסבלד, שהוא לא מתכון להופיע בתקשורת בכל הנוגע לענייניו של שרון. פשוט, כי הוא לא מאמין בזה. יותר מכך: הוא חושב שזה מזיק ללקוח. הגישה של קלגסבלד היא שפרקליט צריך לעסוק בעניין המקצועי נטו, ולא להתרחב לזירות אחרות מעבר לזירה המשפטית.

לא לחשוף את הקו

על-פי הגישה שלו, הוא כסניגור צריך לבוא נקי לפרקליטות, כשהוא ממוקד בעניין המקצועי, ולא אחרי שהשמיץ את הפרקליטות בתקשורת. וגם לראיונות טלוויזיונים הוא ממאן ללכת - כי הוא לא יכול להתחייב בשם דברים שלגביהם הוא יודע מהלקוח; וגם כי התפשטות בתקשורת חושפת את קו ההגנה. אם היה הולך, זה היה סיכון משולב: הן לפגיעה במוניטין שלו כעורך דין, והן לפגיעה באינטרס של הלקוח.

ופטמן? פטמן זה גלעד שרון. הקו של שרון האב, לאורך כל הדרך, הוא: לא ידעתי מכלום. גלעד הוא אדם עצמאי. ההיחשפות התקשורתית של גלעד, אל מול השתיקה התקשורתית של הצד של שרון, למעשה מחזקת את הקו של הניתוק בין שני החשודים - האב והבן.

העצה של קלגסבלד

בסביבתו של שרון מזכירים, כי פרשת סיריל קרן נולדה למעשה מכך ששרון החזיר את הכסף אותו נדרש להשיב על-פי דרישת מבקר המדינה. קלגסבלד יעץ אז להחזיר את הכסף, לאחר שהבהיר שעל-פי המצב המשפטי, החזרת הכסף פותרת את הפגם. כתוצאה מהצורך להחזיר את הכסף, נולדה פרשת סיריל קרן. בסביבתו של שרון יש האומרים, כי בדיעבד, לו שרון היה נמנע מהחזרת הכסף, לא היו נוקטים כנגדו כל סנקציה, כפי שהיה לגבי אחרים שלא החזירו כסף על-פי דרישת מבקר המדינה.

האמת היא, שזה הרבה יותר מורכב ממה שזה נשמע. ראשית, מבחינה חוקית אין ספק שהיה צריך להחזיר את הכסף. שנית, בפרשת עמותות שרון, שלא כמו בפרשת עמותות ברק, היה מדובר בפריימריס לראשות הממשלה, ולא בבחירות לראשות ממשלה, ולכן זה שונה. פה, בפרשת שרון, החוק הרלבנטי הוא חוק המפלגות; שם - חוק מימון מפלגות.

זה לא ברק

לכן, אי אפשר ללמוד מפרשת ברק על המקרה של שרון. לכן גם אי אפשר לדעת מה היה קורה אם שרון לא היה מחזיר את הכסף: הרי אם היו מחליטים להעמיד אותו לדין, אז היו בוודאי טוענים נגד ייעוץ שלא להחזיר את הכסף.

ושלישית, בתחילה, ולמעשה גם בהמשך, דובר על כך שלצורך החזרת הכסף תמושכן החווה. כלומר - היה מקור להחזר הכסף. אם לא היה - היו חושבים מה לעשות. אך היתה החווה, והיא אכן מושכנה, לצורך החזר הכסף. כל מה שהתרחש לאחר מכן - ההלוואה מסיריל קרן לצורך מימון ההחזר ומה שקרה בעקבותיה - הוא התפתחות מאוחרת, שלא היתה ידועה מראש.

עוד כתבות

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; ענקית מוצרי היוקרה הצרפתית קרינג צוללת ב-10%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר