גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בר-אור: יש לטפל במים המופקים מאקוויפר החוף בשל החשש לזיהומם

להערכתו, המהלך יחסוך כסף רב לציבור; לדבריו, לאור ריבוי המזהמים, מניעת הזיהום הוא אחד הנושאים המרכזיים בסדר היום של המשרד לאיכות הסביבה

"בדומה למדינות אירופה, גם ישראל צריכה להתחיל לטפל במים המופקים מאקוויפר החוף בשל חשש הולך וגובר לזיהומם", כך קובע ראש אגף מים ונחלים במשרד לאיכות הסביבה, דר` ישעיהו בר-אור.

לדברי בר-אור, ניתן לבצע את הטיפול - סינון המים, הרחקת מזהמים, הרחקת מתכות כבדות, באמצעות טכנולוגית מדף זמינות הידועות ומקובלות במדינות רבות בעולם.

לדבריו, טיפול מקדים זה יוכל לחסוך כסף רב לציבור ויהפוך למיותר קניית מתקנים ביתיים להשבחת מים, ואת השימוש הגובר והולך במים מינרליים.

להערכת בר-אור, עלות המים המטופלים תהיה יקרה בעשרות אגורות בלבד מעלות המים הרגילים - הרבה פחות ממה שמשלם הציבור בעבור המים המינרליים שהוא רוכש.

בר-אור מדגיש, שהגיע הזמן שמקבלי ההחלטות בתחום משק המים, יבינו שיש לדבר על איכות המים, וכי הגיע העת שהרשויות, ובהם גם המשרד לאיכות הסביבה, יפעלו בצורה רצינית יותר בנושא.

לדברי בר-אור, בישראל מוקדי זיהום רבים, ביניהם מפעלים, מזבלות פירטיות שטרם הוסדרו, משחטות ועוד. השפכים שמיצרים האתרים זורמים בנחלים, מחלחלים למי התהום, והמהווים את הסיבה העיקרית לזיהום.

בין מוקדי הזיהום הרבים מונה בר-אור את מזבלת בקעה וג`ת, שהרשויות מסרבות לסגור אותה. מוקד זיהום נוסף נובע מהיישוב מועאוויה. היישוב, שעד לאחרונה הזרים את שפכיו לבורות ספיגה, הקים מערכת איסוף לשפכים, אך במקום להתחבר למתקן טיהור, מזרים הישוב את שפכיו לנחל ברקן שמימיו מוחדרים לקרקע ליד קיסריה. התוצאה היא שבמקום שמי התהום יועשרו במים נקיים, מוחדרים אליהם מי ביוב, אמר.

מוקד זיהום נוסף הוא נחל סכר, הזורם מאיזור רמת-חובב, לנחל באר-שבע, משם לנחל הבשור, ומגיע עד לצפון עזה. במשך שנים הזרימה המועצה התעשייתית רמת-חובב שפכים לנחלים אלה. השפכים מכילים חומרים כימיים שונים המהווים סכנה מוחשית לאיכות המים המגיעים ליישובי צפון עזה.

בשנים האחרונות, ולאחר שהתגלה הזיהום, הוטל על המועצה לבצע פרויקט, שטרם הושלם, להערכת היקפו. לדברי בר-אור, טרם הוכח שהזיהום אכן הגיע לאיזור עזה, אך מסקנות ביניים מוכיחות שקיים סיכוי רב לכך. רק המשך המחקר יכול לשלול עובדה זו, הוסיף.

זיהום נוסף שמטריד את המשרד לאיכות הסביבה הוא זה הנובע מהחזיריות בעילבון, המזהמות את נחל אבליים. לדברי בר-אור, המשרד לאיכות הסביבה נכשל מזה 14 שנה לסגור את החזיריות, המהוות איום משמעותי לא רק למי התהום, אלא גם לצינור מקורות הזורם בנחל.

לדבריו, במקרה של פגיעה בצינור וחלחול שפכים לתוכו, עלול להיגרם זיהום בסדר גודל ענק. בנוסף, תושבי האיזור ובראשם תושבי עילבון, מתלוננים במשך שנים על מפגעי ריח וזיהום רבים.

בר-אור מדגיש, שהפתרון היחיד הוא סגירת החזיריות, שכן גם הקמת מתקנים לטיהור שפכים לא תוכל לפתור את הבעיה - ריכוז המזהמים של החזיריות גדול הרבה יותר מזה שמסוגל לשאת מכון לטיהור שפכים. לדבריו, האיזור שהוא רגיש מאוד מבחינה סביבתית לא מסוגל לשאת ענף כלכלי מסוג זה.

בר-אור מדגיש, שבעבר ניסה המשרד לאיכות הסביבה לפעול נגד בעלי החזיריות, אך לדבריו, הם אינם משתפים פעולה ומעדיפים לשלם קנסות לבתי המשפט מאשר לסגור מפעל כה רווחי.

לדברי בר-אור, בעבר הועלו רעיונות שונים, ביניהם החרמת 130 אלף החזירים, אך הדבר לא בוצע.

לדעת בר-אור, הפתרון היחיד הוא צמצום פעולת החזיריות, עד לסגירתן הסופית. לאחר מכן יוכלו בעלי החזיריות לחפש אתר אחר בו יוכלו לפתוח עסק זה כחוק, ובהתאם לדרישות המשרד לאיכות הסביבה, אמר.

מנתוני המשרד לאיכות הסביבה עולה שב-2001-2003 נפתחו 163 תיקי תביעה על עבירות של זיהום מים עיליים וזיהום מי תהום. 29 תביעות הוגשו נגד רשויות מקומיות, 98 תביעות הוגשו נגד מפעלי תעשייה ותחנות דלק, ו-31 תביעות הוגשו נגד חקלאים. בתקופה זו התקבלו 102 פסקי דין בסכום כולל של 8.7 מיליון שקל. לדעת בר-אור, אמנם מדובר בסכומים לא מבוטלים, אך אין ספק שהחמרת הענישה תביא להרתעה גדולה הרבה יותר.

בר-אור מדגיש שלאור ריבוי המזהמים, מניעת זיהום מים הוא אחד הנושאים המרכזיים העומדים על סדר יומו של המשרד לאיכות הסביבה. האכיפה כוללת הטלת חובה על הרשויות להקים מכונים לטיהור שפכים, שדרוג מכונים קיימים או מניעת זיהומים ממפעלים ומתחנות דלק, אמר.

לדבריו, קיים הכרח להפחית לא רק את מספר המזהמים, אלא את כמות הזיהום באמצעות אכיפת החוק על יישובים קטנים וגדולים, רפתות, אווזיות, לולים ומפעלי תעשייה.

נציבות המים מסרה, כי מוטב שהמשרד לאיכות הסביבה יתמקד במוטל עליו - מניעת זיהום, וכך ניתן יהיה לחסוך את האמצעים לשיפור איכות המים.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

ירידות בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, סולאראדג' בשפל של 5 שנים

נאסד"ק יורד ב-0.3% ● מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-22% ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד