גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקמפיין של פוקס

לכבוד סרטו החדש והמתוקשר "ללכת על המים", איתן פוקס מתיישב עם > פבלו אוטין לראות את "נשוויל" של רוברט אלטמן, ומדבר על ירושלמיות, סלבריטאות ועל הצורך להמשיך להאמין בהפי אנד

ביקשתי מאיתן פוקס לבחור סרט שקרוב לליבו. שהשפיע עליו באופן מיוחד. "נשוויל", ענה פוקס מייד. סרטו של רוברט אלטמן מ-1975 נחשב לאחד מהסרטים האמריקאים הטובים ביותר של שנות ה-70. בעשור בו כיכבו סרטים כמו "הסנדק", "אפוקליפסה עכשיו" ו"נהג מונית", זה להגיד לא מעט. הסרט משלב בין סיפור חייהן של 24 דמויות בנשוויל, בירת מוזיקת הקאנטרי בארה"ב. גיבורי הסרט הם כוכבי מוזיקה, אנשים שרוצים להיות כוכבי מוזיקה, מעריצים ואנשים שמחליטים מי אלה שיהיו הכוכבים.

"ראיתי את 'נשוויל' כשהייתי בערך בן 16. הייתי בגיל כזה שאתה מתחיל לקרוא את הרמן הסה וחלק מההתפעלות שלי ממנו היה בזה שאני לא מבין הכל. בגיל הזה רבצתי בסינמטק ירושלים. העותקים היו מחורבנים, אבל זה היה חלק מהדאווין שלי ושל החברים שלי: רואים סרטים. אנטוניוני, גודאר. לא כל כך מבינים אותם, מתפלספים עליהם אחרי, מתפעלים מכל מיני דברים. אנחנו ירושלמים, תרבותיים. זה היה חלק מהקטע שלנו".

* למה דווקא "נשוויל" מבין כל הסרטים האחרים?

"יכול להיות שבגלל הרקע האמריקאי שלי. יתכן שהסרטים האירופאים פחות דיברו אל דברים שנמצאים בתוכי. 'נשוויל' זה סרט שעשה לי את זה אז כמו שעשו לי את זה 'החגיגה', 'הבן', או 'אמריקן ביוטי' בשנים האחרונות. אני שם לב שמה שמשותף לסרטים האלה זה שכולם עוסקים במשפחות. גם ב'נשוויל' יש המון אבות ובנים. כנראה שהנושא מאוד מעסיק אותי. אני עוד לא עשיתי את סרט המשפחה שלי. אמנם ב'פלורנטין' יש נגיעה בזה, אבל לא עשיתי סרט ארוך שההתעסקות המרכזית שלו היא במשפחה מפורקת.

"נורא אהבתי גם את המוזיקה. יכול להיות ש'נשוויל' הזכיר לי אז את אימא שלי, את המוזיקה שהיא אהבה. 'I4m Easy' של קית' קרדיין זכה באוסקר על השיר הטוב ביותר באותה השנה. אני זוכר את עצמי רואה את טקס האוסקר כשאני שמח וגאה כי זכה שיר שאני נורא אוהב ומעריץ. פעם פגשתי את קרדיין. הייתי בטליורייד בחנות ששוכרים בה ציוד סקי ופתאום אני רואה אותו נכנס עם ילדיו. באותו הרגע רציתי לבוא אליו ולהגיד לו 'קית' קרדיין!! בגללך החלטתי להיות במאי קולנוע!!', אבל כמובן שלא הלכתי אליו".

לאחר שהוא מגיף את התריסים ומחמם את מכשיר ה-DVD איתן פוקס מתיישב על הספה ומתחיל להסביר לי על מהותו הסובייקטיבית של הקולנוע. הבמאי בוחר באופן סובייקטיבי מה לצלם ואיך לצלם אותו וככה מכוון את הצופה. אני מזכיר דווקא את המבקרים שטוענים שדווקא הקולנוע של אלטמן יותר מדי "דמוקרטי", כי הוא מצלם מספר התרחשויות שקורות בו זמנית בתמונה אחת ואתה כצופה חופשי לבחור באיזו מהן להתמקד. פוקס מתנגד לתפישה הזאת.

הדיקטטור הגדול

"על פניו הסרט מציג את עצמו כנגד התפישה הסובייקטיבית. אלטמן פותח את כל ערוצי הסאונד ומאפשר לכל המציאות להיכנס, אבל אז עושה סלקציה ויוצר היררכיה. אני חושב שאתה די דיקטטור כבמאי. צריך להיזהר עם הניסוח הזה, כי זה ישר נשמע פשיסטי, אבל זה בא מהמקום הזה שברור שאתה עושה החלטות. למשל, מה שיבוא ראשון בסיפור ישפיע על איך אתה תראה את מה שבא אחרי. ב'ללכת על המים', אני מראה את אייל (ליאור אשכנזי), כבר בראשית הסרט, הורג מישהו לנגד בנו הקטן הבוכה. באופן מיידי זה יוצר אנטגוניזם מסוים. זה לא כל כך דמוקרטי. אותו הדבר לגבי 'נשוויל': הסרט פותח במועמד לבחירות שאומר 'הכל פוליטי, בין אם אתה מודע לזה ובין אם לא', וזה כבר אומר משהו. הוא אומר לך 'אתה צריך להתרכז, הכל פוליטי', וזה יתנה את כל מה שיבוא אחר כך".

מילות השיר של הנרי גיבסון כובשות את הרמקולים: "אנחנו בטח עושים משהו נכון כדי להיות קיימים 200 שנה". זהו סרט "יום העצמאות" של אלטמן לכבוד חגיגות ה-200 של ארה"ב.

"יש כאן נסיון ליצור מיקרוקוסמוס של אמריקה עם כל מני דמויות וטיפוסים. אין רעים מוחלטים וטובים טהורים בסרט, יש אנשים מורכבים עם כל מיני צדדים. במובן הזה אני מנסה להיות דומה ל'נשוויל', אני מנסה להגיד שאין שחור ולבן. בסרט שלי אפילו כלפי הנאצי הזקן אנחנו מרגישים סוג של חמלה, וזה מכוון. כל סיטואציה מורכבת מהמון רבדים. למשל, הילד שנמצא בצבא היום ומתעלל באישה הפלסטינית שמנסה לעבור את המחסום. יכולתי לייצג אותו כרע, ואת האישה כקורבן. אבל אני אנסה להראות שהילד בעצם לא רוצה להיות שם, ואפילו אם הוא כן רוצה ונהנה מלהתעלל באנשים, אז אנסה לבדוק למה הוא נהנה מזה, מה קרה לו בילדותו שגורם לו צורך לעשות את זה היום. אני אנסה להבין אותו, לא מעניין אותי להגיד 'הוא איש רע, נקודה', נראה לי לא נכון. אני גם אוהב מאוד את החייל הזה: הוא חבר שלי, הוא השכן שלי, הוא הבן שלי, אתה מבין למה אני מתכוון?

"אני כועס על הזקנים השמנים ששולחים אותו לשם - שרון, אפי איתם, ברק ונתניהו לצורך העניין. בדמות של אייל יש גם את האנשים האלה".

אחריות על הפרטים

תאונת דרכים קטלנית בכביש המהיר יוצרת פקק תנועה שגורם לכל הרכבים עם הסלבריטאים לעצור. המצלמה קופצת בין המכוניות ומראה את הגיבורים בסיטואציות משעשעות. באחד מהצילומים רואים ברקע פוסטר של קרן בלאק, אחת הזמרות שעדיין לא הופיעו בסרט. פוקס לוחץ על 'פאוז' ועוצר את הסרט כדי לחדד את עמדתו: "לחשוב על אלטמן כעל מישהו שעושה הכל באלתורים זה טעות. יש פה בן אדם שישב לפחות חודשיים לפני הצילומים ואמר 'חבר'ה, בסצנת התאונה, על האוטובוס צריך להיות פוסטר של התקליט החדש של קרן בלאק'. אלה דברים מאוד מחושבים. אלטמן לוקח אחריות על הפרטים ועל אופן החשיפה של הסיפור. ב'ללכת על המים', למשל, במשרד של מנחם, הבוס של אייל במוסד, יש תמונה של גולדה על הקיר, אז אתה אומר בזה שמדובר באיש מהדור הישן. כשהוא רודף אחרי נאצים זה בגלל שהוא מהדור הזה, הוא מתגאה באנשים מהדור שלו. את האנשים החדשים, ברק, נתניהו, הוא לא מציב שם בכלל".

* הרצח לא הפתיע אותך בסוף? נראה לך שאלטמן הכין את הרצח?

"לא הפתיע אותי. משהו התבשל שם. ב'פלורנטין' שאבתי מ'נשוויל' את הרעיון שמתוך הרבה מאוד בלגן צומח רצח. יש הרבה אנשים שאמרו לי 'אתה לא הכנת את רצח רבין'. אני אומר 'מה זה להכין?'. האם להכין אומר שאתה צריך להתייחס באופן ישיר לכל אורך הסרט לאופציה שמישהו יבצע רצח כי הוא פסיכופת ויש לו רצון להרוג? או שאתה יכול לייצר תסבוכת שיוצרת תחושה שיש יותר מדי דברים מתחת לקרקע, יותר מדי משקעים, יותר מדי דברים לא פתורים ולא מטופלים ומשהו חייב להתפוצץ כדי להתחיל התחלה חדשה?

מה שקורה זה שאם אנשים לא מסוגלים להכיל את כל הפרטים האלה נהיה להם רעש. הם אומרים 'מה זה הבלגן הזה, תעביר ל'מיכאלה'.

אגב, גם שם יש ריבוי עלילתי, רק ששם אין רבדים שונים, מה שאתה רואה זה מה שיש".

על המסך מתחילה סצנה בה בחורה ששואפת להיות כוכבת מוזיקת קאנטרי, אך לא יודעת לשיר, מגלה באמצע המופע שבעצם שכרו אותה לא בשביל לשיר אלא כדי לבצע מופע חשפנות שמטרתו איסוף תרומות לקמפיין של מועמד פוליטי. היא מסכימה להתפשט בתנאי שיאפשרו לה לשיר לצד הכוכבים הגדולים במופע גדול שעומד להתרחש.

"להיות מפורסם... זה מטורף. זאת הסצנה החזקה ביותר בסרט. מה שהכי נורא בעניין זה שאפילו אחרי שהיא עוברת את ההשפלה היא לא מאבדת את התמימות שלה. היא עדיין מאמינה שהיא יכולה להיות כוכבת ולשיר. הדמות שלה מייצגת את האנשים שכל מה שאיכפת להם בחיים זה להיות מפורסמים, אבל אין להם כשרון והם לא מבינים שאין להם כשרון. יום אחד הם יקומו ויבינו שהכשרון הזה שהחזיק מעמד במשך 10 דקות באיזו תוכנית ריאליטי לא מחזיק מעמד בכלום מעבר לזה. זה נורא עצוב".

אסור להפסיק להאמין

* אמרת שאלטמן מראה איך השאיפה הקיצונית לסלבריטאות והעיסוק המוגזם בזה מובילים בסופו של דבר לפיצוץ גדול. איך זה בארץ?

"מתקיים פה איזה פער שהולך וגדל בין דברים אמיתיים עם מהות לבין דברים שטחיים. יש לנו יצירה רצינית מצד אחד, ומצד שני יש את כל הזבל, אבל אולי זה נורמלי. הכל מתפרק סביבנו עד שאנשים מחפשים סיפוק מיידי. זה כמו עולם שהולך להיגמר ברגע וצריך להספיק הכל: צריך להתפרסם מהר, לעשות כסף, להשאיר חותם. ב'נשוויל' האיש יורה ירייה אחת, אבל פה יורים אותה כל יום. אז ברור שאתה חייב להספיק לנצח ב'כוכב נולד' ומהר".

* אם היית צריך לזכור תמונה אחת מ"נשוויל"?

"הבחורה שעומדת בסוף, אחרי הרצח ושרה. היא זועקת זעקה שהיא בו זמנית יפה וקורעת לב. יש בשיר שלה הרבה מאוד כאב והרבה מאוד תקווה ואתה יודע שהיא מתכוונת לכל מילה שהיא אומרת עד שפתאום כולם מתחילים למחוא כפיים ולרקוד.

זה עובד מצוין ובאופן מורכב, כי כשמגיע הרגע שמישהו פתאום מת, למשל אימא שלי מתה השנה, הכל כל כך מתגמד, ואתה אומר מה זה כל השטויות האלה. כמו כשיש פיגוע. פיגועים ואירועים כאלה גורמים לאנשים לרצות להתאחד, 'ילדי הנרות של רבין', פתאום כולנו מדליקים נרות ושרים ביחד שירי ארץ ישראל היפה. בסצנה הזאת אלטמן מביע מצד אחד ביקורת כלפי ארה"ב וצער עמוק, ומצד שני גם אהבה מאוד גדולה ורצון עז שהדברים יסתדרו, כמעט כמו ילד קטן שהוריו התגרשו ואומר 'תחזרו להיות ביחד, זה אפשרי, האהבה תנצח, בסוף יהיה טוב, בסוף יהיה שלום, בסוף תצליחו ללכת על המים'.

"אני אומר את זה כי יש ביקורת על הסצנה האחרונה בסרט שלי, אומרים שהסוף אוטופי מדי, אבל הסוף לא עומד בפני עצמו, הוא עומד גם ביחס למציאות הישראלית היום. אנשים רואים את הסרט בשנת 2004 וברור להם שאף גבר ישראלי לא יודע ללכת על המים. יש מרחק גדול בין סוף הסרט לבין המציאות הישראלית היום, וזה הכוח שלו. מצד שני אסור להפסיק להאמין בסוף כזה".

עוד כתבות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמודה: ישראל לא לחצה מספיק על חמאס ולכן אין עסקת חטופים

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה ירה לעבר חיילים במרחב הר דב, צה"ל השיב אש

החות'ים טוענים: "תקפנו ספינה ישראלית כאות סולידריות עם הפלסטינים" ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' ● כל העדכונים

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד