גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"נבטל את המושג 'חריגים' מלכסיקון מע"ץ"

מנכ"ל מע"ץ, אלכס ויז'ניצר, חדור רוח קרב: תוך הפיכת מע"ץ לחברה ממשלתית, הוא הכריז על שנת התארגנות, במהלכה לא יפורסמו מכרזים לכבישים חדשים, ושאותה יקדיש ל'עשיית סדר בברדק' * ויז'ניצר מאשים את ההנהלה ומבטיח איכות, עמידה בתקציב ולוחות זמנים

"מע"ץ פעלה במשך שנים ללא מגבלת תקציב, ובלי פיקוח. אני מודע לבעיה, לאווירה של שחיתויות ושל חריגים. עבודת המטה וההנהלה היתה לקויה באופן מובהק". אלה הן רק חלק מהתבטאויות קרות רוח של מנכ"ל מע"ץ, אלכס ויז'ניצר, כשהוא מדבר על "מע"ץ הישנה" - יחידת הסמך הוותיקה במשרד התחבורה.

ויז'ניצר, מינוי של שר התחבורה, אביגדור ליברמן, נכנס לתפקיד בספטמבר 2003, ומאז הוא פועל בעיקר להפיכת מע"ץ לחברה ממשלתית. על הנייר נרשמה מע"ץ כחברה כבר בחודש נובמבר, אך בפועל החברה עדיין לא מתפקדת, וישנם תהליכים רבים ומורכבים שיש להשלים - מו"מ מול העובדים על מעמדם, הסכם הנכסים, העברת פעילות, אישור תוכנית הפיתוח.

ויז'ניצר, בולדוזר מבית היוצר של ליברמן, שעובד עד השעות הקטנות של הלילה, לא מתרגש. לא מהקטסטרופה שמצא במע"ץ, לא מהעיכוב שנרשם במהלך להפיכת מע"ץ לחברה, וגם לא מהעובדה שבשנת 2004 לא פרסם ולא יפרסם שום מכרז בתשתית כבישים. בריאיון ל"גלובס" מסביר ויז'ניצר למה הוא לקח לעצמו שנה להתארגן, ופורש את המטרה המרכזית במילותיו: "צריך להפסיק את הברדק".

תקציב מע"ץ בשנת 2004 עומד על 1.5 מיליארד שקל, מתוכו 900 מיליון שקל לפיתוח ו-600 מיליון שקל לתחזוקה. תוכנית החומש המתוכננת מבקשת להשקיע 20 מיליארד שקל, כ-4 מיליארד שקל בשנה. אחד מהשינויים הבולטים בתוכנית החומש של מע"ץ היא שינוי הפרופורציה בהשקעה בין פיתוח לתחזוקה. על-פי התוכנית יושקעו 50% בפיתוח ו-50% בתחזוקה, לעומת המצב כיום, הנותן עדיפות תקציבית לפיתוח.

גלובס: מה הסיבה לשינוי בהשקעה בתחזוקה, האם הוא נובע מאיכות כבישים ירודה?

ויז'ניצר: "במהלך חצי השנה האחרונה נעשתה עבודה אינטנסיבית בינמשרדית להכנת תוכנית העבודה, והמסקנה היתה חד-משמעית: יש צורך אקוטי בהשקעה בכבישים קיימים. אי אפשר להגיד שהמצב הוא קטסטרופלי, אבל יש מקום לשיפור מאוד רציני. השינוי קודם כל ינבע משינוי תרבות הנדסית, כל ההתנהלות במע"ץ החדשה תהיה שונה".

- באיזה אופן?

"המושג 'חריגים' מוכר לך? אז קודם כל נבטל את המונח הזה. מע"ץ פעלה במשך שנים ארוכות כאילו אין עליה מגבלת תקציב. השוק התרגל למושג הזה, 'חריגים'. קבלנים היום לוקחים בחשבון שיש מחיר התחלתי ויש מחיר סופי, כולל חריגים בהיקף של עשרות ומאות אחוזים. אני הודעתי לכולם שתם עידן התשלום החריג, זה יורד מהפרק. כל מי שיחרוג ישא באחריות, לרבות תביעות נגד מתכננים וחילוט ערבויות. אנחנו נעמוד באופן בלתי מתפשר על שלושה יסודות: איכות, עמידה בתקציב ולוחות זמנים. כל מה שכתוב בחוזים יחייב. אין מצב של חריגים בסדרי גודל כפי שהיה במע"ץ עד כה. חריגות יוכלו לנוע עד 10%-15%, לא יותר. לא ייתכן שיהיו כל כך הרבה אלמנטים בלתי צפויים, כמעט בכל פרויקט - יש מעט מאוד דברים שהם באמת בלתי צפויים, אך במע"ץ זה הפך לשיטה".

- מע"ץ סובלת מתדמית מאוד לא מחמיאה, בין היתר בשל התשלומים החריגים, ונדבק בה ניחוח קבוע של שחיתות וקומבינות.

"זה נכון. לא פעם ולא פעמיים שמעתי את הדברים האלה, וסביר להניח שאין עשן בלי אש. אני יודע שאני חייב לתקן את התדמית הזו. אני יכול להבטיח לך, שנושא השחיתויות עבר, לא קיים. בחברה החדשה תהיה בקרה שיטתית ועקבית. כולם מצפים לזה, כל הארגונים שעובדים עם מע"ץ רוצים לעבוד עם גוף חדש, נקי. בנייה של תדמית של גוף חדש, רציני, שפועל משיקולים כלכלים גרידא, הוא אחת המשימות החשובות של מע"ץ החדשה. אנחנו נעביר מסר חד משמעי לשוק: פה אפשר לעשות עסקים".

- איך מנקים את האורוות?

"בראש ובראשונה, תהיה בקרה יסודית על כל שקל שיהיה בחריגה. נעשה בקרה תוך כדי תנועה, ולא בדיעבד. סגל העובדים הוא חדש, ורוב העבודה תיעשה באאוט-סורסינג. ביטלנו את כל המאגרים של מנהלי הפרויקטים, המפקחים, המתכננים. כל מי שייכנס למאגרים החדשים יצטרך לעמוד במבחנים ובראיונות בעל-פה מול צוות מומחים. כולם רוצים שתהיה פה עבודה מקצועית, איכותית ונקייה, על-פי קודים כלכליים ולא מעבר לזה".

- מה לדעתך הביא את מע"ץ להתנהלות כל-כך לקויה?

"אם אני צריך לשים את האצבע המאשימה, אז לדעתי היתה פה התנהלות לא נכונה של ההנהלה. לא היתה בקרה, לא היתה עבודות מטה, היו כשלים חמורים בעבודות המטה באופן מאוד מובהק, המערכת פעלה ללא סנכרון מערכות. לא התרשמתי שהיה תיאום, למשל, בין אגף פיתוח לאחזקה, בכל הנושא של הפעילות התקציבית. לא היה תיאום, אחידות או סטנדרטיזציה במחוזות. כל מחוז פעל במין אוטונומיה קטנה עצמאית ולא מבוקרת. אגף פיתוח, למשל, לא ביקר את הפעילות במחוזות, וגם לא עשה כל בקרה איכותית תקציבית. הרבה מאוד מהפעילות נעשתה באופן לא מסודר, דבר שגרם לבזבוז כספים, לעבודה לא איכותית ולכפילויות".

- יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל?

"זה אני לא אומר. אני רק אומר שבשוק הפרטי התנהלות שכזו פשוט לא קיימת. אם הנהלה לא משדרת תנאי התנהלות, וקובעת תנאי עבודה ומדיניות ביצוע ברורה ואחידה, אז הכל הולך ומדרדר".

- לכן בכירים במע"ץ, כמו המשנה, יוסי קופ, והסמנכ"לים אלכס שגיא, עוזי כרמן ואהרון איינשטיין, מצאו את עצמם בחוץ?

"כל אחד מהם עשה את החשבון שלו לעצמו, והסיק את המסקנות. לי לא חשוב דבר חוץ ממקצועיות. מי שעובד לפי המדיניות שתקבע, יישאר. אין טעם להתייחס לשמות ספציפיים וניתוחים, אבל ברור שדרוש רענון רציני גם בנושא כח האדם, וגם בתפקידים הבכירים ביותר. הם הבינו את זה, לשמחתי. הצעתי לכל אחד מהם, שבמידה והם חושבים שיש להם יכולת לתרום לחברה העתידית - הדלתות של מע"ץ פתוחות".

- ההחלטה של ליברמן, בלי קשר לבחירה שלו בך, להביא מנכ"ל חיצוני - היא החלטה נכונה לדעתך?

"זאת החלטה מחויבת המציאות, באופן חד-משמעי. גם העובדים במע"ץ מסכימים לכך היום. אדם מתוך המערכת לא יכול לבצע את השינויים הדרמטיים הנדרשים. ברור לי לחלוטין, שלאדם מתוך מע"ץ היה מאוד קשה להוביל שינוי, לקבל החלטות, בלי שום קשר לאלכס ויז'ניצר. זהו גוף שקיים 80 שנה, ורק אדם מבחוץ יכול לנער אותו".

- אגב ניעור, למה השארתם את השם 'מע"ץ' בחברה החדשה?

"אני בא מבחוץ, ואני מכבד את הקיים, עם כל השינויים שאני מוביל. אני לא רוצה לפגוע, יש כבוד לגוף שקיים 80 שנה, ולא ניתן למחוק אותו במחי יד. מה שחשוב הוא להסתכל קדימה. מע"ץ הוא גוף היסטורי, מותג לאומי, שבניהול נכון יחזיר את הכבוד האבוד, ולכן חשוב היה לנו לשמור על השם לחברה שסללה את המדינה".

- מדוע מע"ץ לא מפרסמת מכרזים חדשים ב-2004?

"2004 תהיה שנה בלי הפתעות. מבחינתי קבענו, שכיוון שמדובר בתהליך כל-כך חשוב, לא יקרה כלום אם ב-2004 נעשה יותר עבודות הכנה, ונתארגן לקראת תוכנית רב-שנתית. תוכנית הפיתוח משנת 2005 כוללת תקציב יותר מכפול, ואנחנו נדביק את הפער. זמן ההתארגנות שלקחנו הוא ההכרחי, כי נדרשת עבודה יסודית לפני שמפרסמים מכרזים חדשים. כל המדיניות משתנה".

- מה כוללת התוכנית בתחום הפיתוח?

"בראש ובראשונה השלמת כבישי הרוחב- 431 ו-531, כביש 9 ואחרים, ובמקביל גם שדרוג של כבישי האורך - כביש גהה, כביש החוף, כביש הכניסה לירושלים, טיפול בסדרה של כבישים 'אדומים' בצפון, כביש 90. המשך הטיפול בהליך המכרזי של נתיב מהיר לתל-אביב, כביש עוקף קריות במטרופולין חיפה".

- למה החלטת לבטל את סלילת כבישי הבטון?

"את הפרויקט בכביש 3 (ירושלים-באר-שבע) ביטלנו. זה פרויקט יקר, וההצעה שקיבלנו היתה יקרה. עשינו דיון מאוד ממצה, והחלטנו לבטל את הפרויקט. הטכנולוגיה היא טובה, אך מבחינת תרבות הביצוע יש לנו עוד הרבה מה ללמוד, במיוחד כשמדובר בכביש בטון, שדורש ביצוע באיכות גבוהה. כשלוקחים בחשבון גם את האלמנט הזה ואת המצב הכלכלי, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו כביש יקר שכזה, בו בזמן שזה בא על חשבון פרויקטים מאוד דחופים".

- בחישוב הסופי, לאורך תקופת התחזוקה, כביש בטון זול יותר.

"אני מציע אלטרנטיבה לא פחות טובה, שתוזיל את עלות התחזוקה. אנחנו נפרסם מכרזים לפיתוח כולל תחזוקה, לתקופה ארוכה של עד 20 שנה. באופן טבעי, קבלן שנדרש להקים ולתחזק לתקופה ארוכה ישקיע באיכות הכביש. אלטרנטיבה אחרת היא לפרסם מכרזים של חבילות אחזקה של מאות ק"מ. חייבים לחסוך את השקעה בטווח הקצר, כיוון שישנם המון פרויקטים חיוניים".

- אתה מדבר על איכות ביצוע, סטנדרטיזציה. כביש חוצה ישראל הוא סטנדרט מבחינתך?

"כן ולא. מאוד מצאה חן בעיני התפיסה שכביש זה אלמנט הנדסי מורכב, לרבות התחום הנופי. טכנית, אני לא הייתי סולל מבחוץ פנימה, כי בעת הרחבת הכביש יתעוררו קשיים לוגיסטיים".

- מע"ץ כחברה ממשלתית אמורה לנהל בין היתר גם חטיבה של פרויקטים בשיתוף הסקטור הפרטי (PPP). למע"ץ חסרת הניסיון בתחום יש את היכולת לנהל מכרזים מורכבים כאלה?

"יש ועדת מכרזים, בראשות צבי חלמיש מהחשב הכללי. כל הנושא של הסגירה הפיננסית וניהול המכרז נעשה בשיתוף האוצר ומע"ץ, כל אחד תורם מהיתרון היחסי שלו. הניסיון הבינלאומי מלמד שיש גוף אחד שמנהל את המדינה מבחינה תשתית. במתכונת הישנה מע"ץ לא שידרה שום דבר מבטיח. היום המצב שונה: יצרנו יחסי עבודה תקינים מול האוצר, אנחנו עובדים יחד, איתם ולא נגדם. החשכ"ל מבין בכסף, אנחנו מבינים בתשתית ובהנדסה, וביחד נקדם את הפרויקטים האלה".

- שיתוף הסקטור הפרטי בסלילת כבישים היא שיטת מימון נכונה בעיניך?

"אני חושב שבכבישים עדיף לקדם את שיטת ה-PFI, ולא BOT, כי ב-BOT אתה לא יודע כמה זה יעלה לך בסוף. ב-PFI כל הפרמטרים ידועים מראש. באופן עקרוני, בשיתוף הסקטור הפרטי בפרויקטים לאומיים (PPP) יש הרבה מאוד דיבורים, ומעט מאוד מעשים. גם באוצר יש הרבה אנשים שמתיימרים לדעת אם זה טוב או לא. השוק שלנו מבחינה כלכלית הוא לא שוק שגרתי. בתקופה האחרונה היה קשה מאוד להציע למשקיעים זרים להיכנס להשקעות בישראל. אנחנו צריכים להבין מה מרתיע אותם, למה אנחנו דוחים אותם".

- יש לך תשובה לשאלה הזו?

"דבר ראשון, אנחנו צריכים ללמוד לפרגן. דבר שני, אנחנו צריכים לדעת לאזן בין בקרה למתן חופש פעולה, לדעת לתת קרדיט הנדסי כלכלי לאלה שיודעים. אני שאלתי למשל את אגף ההנדסה במע"ץ, למה לא נתנו לשוק הפרטי לתכנן את הפרויקטים של ה-BOT. התושבות היו, 'כי אנחנו מתכננים הכי טוב'. זה בעיני לא נכון. אם הידע הוא בידים שלנו, אז נוכל לעשות את הבקרה הכי טובה ולהבטיח איכות. זה לא אומר שאנחנו נעשה יותר טוב את העבודה בפועל".

גלובס: תוכנית החומש המתוכננת של מע"ץ כוללת השקעות בהיקף של 20 מיליארד שקל. בהנחה שתוכנית זו תאושר, מדובר על סכומים זהים להשקעות המדינה בפיתוח תשתית מסילתית. האם אינך חושב שהשקעה גבוהה בכבישים, המשרתת את בעלי הרכב הפרטי, תפגע בהשקעות ברכבת?

ויז'ניצר: "בהחלט לא. התקציב שמע"ץ מבקשת מבוסס על תוכנית עבודה, ובמקרה זה יצא דומה לתקציבי הרכבת. גם בחומש לא נצליח לפתור את בעיית הצפיפות בכבישים, ולכן הרכבת תהיה עדיין כלי תחבורה אטרקטיבי. העולם מלמד אותנו, שבמדינות הכי מפותחות מבחינה תשתית רכבות, רק 18% מהאוכלוסיה משתמשים ברכבת. אי אפשר להתעלם מהרכב הפרטי, ואין לשכוח שכבישים משמשים גם את התחבורה הציבורית. במטרופולינים צפופים צריך לעודד שימוש בתח"צ, אבל זו תהיה טעות להתעלם מהרכב הפרטי. ב-20 מיליארד שקל נשפר את הקיים באופן דרמטי, ונוסיף עוד תשתיות.

"משקיעים כל-כך הרבה כסף ברכבת, כי עד לפני שנה כמעט ולא השקיעו. אצלנו, להבדיל, השקיעו המון בפיתוח כבישים. האקדמיה קובעת חד-משמעית, שנגיע לשיעור של 450 כלי רכב ל-1,000 נפש, לעומת 309 כלי רכב כיום. אין מנוס מהשקעה בתשתית כבישים, בלי קשר לכמה כסף משקיעים ברכבת. הביקוש לרכב פרטי תמיד יישאר, ואף יגדל. אני מבקש צ'אנס לעשות פה שינוי. יש בעיות ועומסים שגדלים, ותוכנית החומש היא חלק מהפתרון, במשולב עם הקמת תשתית מסילתית מפותחת".

עוד כתבות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות בבורסה; אלארום מזנקת ב-20%, נובה ב-4%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.7%, המניות הדואליות עולות ב-2% ● השקל מתחזק בכ-0.6% ונסחר סביב 3.76 שקלים ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● טסלה פיספסה את התחזיות אך המניה זינקה במסחר המאוחר, תאיץ השקת דגמים מוזלים ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף

צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח • פגיעה ישירה בלול במרגליות, חיזבאללה: "שיגרנו עשרות קטיושות" • תיעוד מהתקיפה הלילית בלבנון: מחבל שירד מאופנוע, נכנס למבנה - וחוסל מהאוויר • אלפי בני אדם מחו יחד עם משפחות החטופים מחוץ לקריה בת"א • הסנאט אישר את חבילת הסיוע לישראל, הנשיא ביידן בירך • עדכונים שוטפים

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם