גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ייסורי צורי דבוש הצעיר בענף מוצרי הבנייה

בעקבות הפסד מצטבר של כ-70 מיליון שקל מאז רכש יזם ההיי-טק את השליטה בקליל תעשיות, נדרשת החברה לתוכנית התייעלות חריפה הכוללת פיטורי עשרות עובדים

המקרה של צורי דבוש עשוי ללמד מדוע נמנעים יזמי היי-טק מקומיים, שצברו הון רב בתקופת הבועה, מלהשקיעו בתעשיות המסורתיות. דבוש, מיזמי חברת הטכנולוגיה אמבלייז, רכש במארס 2001 את השליטה בחברת קליל תעשיות מידי דיסקונט השקעות כדי לפזר את השקעותיו. שלוש שנים אחרי, הוא מופסד, נומינלית, כ-70% על השקעתו (שבוצעה לפי שווי חברה של 150 מיליון שקל). קרי, לא פחות מ-85 מיליון שקל התפזרו לדבוש.

במהלך תקופה זו רשמה קליל הפסד מצטבר של כ-70 מיליון שקל אשר שחק 40% מהונה העצמי ונכון לסוף דצמבר 2003 לא עמדה באמות המידה הפיננסיות (קובננטס) להן התחייבה כלפי הבנקים המלווים. אתמול, אישר דירקטוריון קליל תוכנית התייעלות, בהמשך לתוכנית קודמת שדווחה אשתקד, המיועדת, על פי הדיווח לבורסה, להעביר את החברה לרווחיות במהירות האפשרית.

במסגרת התוכנית, הוחלט על ביצוע הקטנה כוללת בהוצאות החברה, בהיקף של 10 מיליון שקל לשנה (בשנת 2004 תתבטא ההקטנה בסך של כ- 5.5 מיליון שקל). מחצית מהחיסכון יונהג על פי התוכנית בחברה הבת, קליל מוצרי אלומיניום, שהפכה למרכז ההפסדים של קליל בשנים האחרונות .

במסגרת זו, יפרוש מתפקידו לוי דבוש, מנכ"ל החברה הבת בשלוש השנים האחרונות ואחיו הבכור של בעל השליטה (בתוקף מסיום ההודעה המוקדמת בתחילת חודש אוגוסט השנה). מינויו של לוי דבוש למנכ"ל קליל מוצרי אלומיניום, לווה בזמנו בהרמת גבות. לוי, שעלות שכרו עמדה על כ-800 אלף שקל לשנה, ידע לספר, כי "כאשר צורי השתחרר מהצבא, הוא רצה להשתלב בעסק שלי. במקום זה סידרתי לו חדר ורכשתי עבורו מחשב. אפשר להגיד שהיום הוא מחזיר לי את ההשקעה".

רוב תוכנית ההתייעלות בקליל מושתתת על פיטורי עובדים בקליל מוצרי אלומיניום, שעד לשנה שעברה העסיקה 120 עובדים. במסגרת התוכנית יפוטרו 40 מתוך 50 העובדים שנותרו בחברה, לקראת סיום פעילותה. בקבוצת קליל כולה עובדים, נכון להיום, כ-320 עובדים.

כחלק מתוכנית ההתייעלות פרש מתפקידו גם מנכ"ל קליל תעשיות, מלאכי אלפר, ששימש שנה וחצי בתפקיד. את אלפר החליף אריה ריכטמן, אשר כיהן עד כה כמנהל השיווק והמכירות של החברה וקודם לכן בתפקידים שונים מזה כ-15 שנה.

פרישתו של המנכ"ל והחלפתו בריכטמן נעשתה מתוך הסכמה משותפת שהמשך יישום תוכנית ההתייעלות תעשה ע"י המנכ"ל החדש. דירקטוריון קליל אישר גם את מינויו של קובי לוי, לשעבר מנכ"ל מחלבות שטראוס וכיום מנכ"ל רב בריח, כיועץ להנהלת החברה. לוי לקח חלק בתכנון תוכנית ההתייעלות של קליל עוד בטרם מונה למנכ"ל רב בריח והוא יסייע להנהלת החברה ביישומה

צורי דבוש , המחזיק כ-80% ממניות קליל ומשמש בה כיו"ר הדירקטוריון, הודיע כי על מנת לתרום את חלקו לתוכנית ההתייעלות הוא מוותר על דמי ניהול מהחברה עד תום שנת 2004. דמי הניהול לצורי דבוש עומדים על 1.5 מיליון שקל בשנה.

מדוחות קליל לשנת 2003, שפורסמו לאחרונה, עלה כי ההפסדים הכבדים בשנים האחרונות, פועל יוצא של המשבר בענף הבנייה, גרמו לה שלא לעמוד, בחלק מהתחייבויותיה לאמות מידה פיננסיות כלפי הבנקים. עקב כך מוצגות כל התחייבויותיה לבנקים במסגרת ההתחייבויות השוטפות ( סה"כ 85 מיליון שקל).

ההון העצמי של החברה עמד בסוף דצמבר על 97 מיליון שקל (86.3 מיליון שקל בניכוי מניות רדומות). החברה אינה עומדת בהתחייבויותיה כלפי חלק מהבנקים להון עצמי שלא יפחת מ-110 מיליון שקל. הבנקים המלווים נתנו את הסכמתם לדחיית מועד הסדרת התחייבות זו עד סוף מארס 2004 (בנק אחד) ו-30 ביוני 2004 (2שני בנקים).

בהקשר זה מציינת קליל שאם אישור תב"ע חדשה לקרקע החברה בקריית מוצקין (בה פועלת כיום קליל מוצרי אלומיניום) עליה היא מבקשת לבנות פרוייקט של 500 יח"ד והשלמת העיסקה למכירת מחצית הפרוייקט המתוכנן, יתווסף להון עצמי שלה סכום של 13 מיליון דולר.

תחום עיסוקה של קליל תעשיות, הפועלת בעיקר ממפעל בכרמיאל, הינו פיתוח, ייצור, גימור ושיווק של מערכות אלומיניום לבנייה ולתעשייה. מוצרי החברה כוללים בעיקר פרופילים מאלומיניום המשמשים כחומר גלם לייצור מוצרים סופיים, המיוצרים ע"י קליל מוצרי אלומיניום וכוללים חלונות, דלתות, שלבי תריס וקירות מסך וכן לשימושים תעשייתיים אחרים (כגון: ריהוט, תחבורה, שילוט, פרזול ועוד). מרבית הפרופילים והאביזרים נמכרים ע"י החברה לסיטונאים (ובהם ליצרנים של מוצרים סופיים) ויתרתם ליצרנים גדולים של מוצרים סופיים.

קליל מדווחת כי הירידה המתמשכת במספר התחלות הבנייה וגמר דירות מגורים בשנים האחרונות, במשולב עם המיתון במשק, משפיעים לרעה על כמויות המכירה של פרופילי אלומיניום מתוצרתה ועל תוצאות פעילותה העיסקית. בתקופת מיתון והאטה, קיימת העדפה למוצרים זולים המיוצרים ע"י חלק ממתחריה של החברה, שמוצריה נחשבים ליוקרתיים ואיכותיים. כמו כן, עודף כושר הייצור לפרופילי אלומיניום בשוק המקומי, גורם לתחרות ולשחיקה במחירי המכירה.

על מנת להתמודד עם סיכוני השוק ולהביא לצמיחה, הרחיבה קליל את פעילות השיווק שלה לפולין ולבריטניה והיא מנסה לבנות עצמה כספק בתחום הרכב (לצורך זה עברה בחינות של ספק מורשה בתחום). במקביל, על מנת להגדיל את איתנותה הפיננסית, סיכמה החברה בדצמבר 2002 עם החברות היזמיות גנדן ואמריקה ישראל, על מכירת 50% מזכויותיה בקרקע החברה בקריית מוצקין. הצדדים סיכמו על פעולה משותפת לשינוי ייעוד הקרקע למגורים. תמורת המכירה תעמוד על 6.9 מיליון דולר ורווח ההון הטמון בה לחברה הינו כ-6.5 מיליון דולר.

מחזור המכירות של קליל אשתקד עמד על 198.7 מיליון שקל, ירידה ריאלית של 2.1% לעומת המכירות ב-2002. החברה שיפרה את רווחיותה הגולמית שעמדה על 9.5% ממחזור המכירות לעומת 4.3% ב-2002, כתוצאה מצעדי התייעלות בהם נקטה החברה ואשר התבטאו בצמצום עלויות כוח אדם והוצאות חרושת שונות.

עדיין, רשמה קליל הפסד תפעולי של 14 מיליון שקל בהשוואה להפסד תפעולי של 22.5 מיליון שקל ב-2002 . ההוצאות התפעוליות כללו הוצאות פחת בגין רכוש קבוע בסך של 10.1 מיליון שקל, בדומה להוצאות הפחת ב-2002.

ההפסד הנקי של קליל אשתקד עמד על 25.3 מיליון שקל וכלל הפרשה של 2.8 מיליון שקל לפרישת העובדים בקליל מוצרי אלומיניום . מדובר בירידה של 23% לעומת הפסד השיא שרשמה החברה בשנת 2002 ועמד על 32.7 מיליון שקל.

קליל מוצרי אלומיניום סיימה את 2003 עם הכנסות של 42.6 מיליון שקל, ירידה של 16.3% בהכנסות לעומת 2002 והפסד של 18.1 מיליון שקל בהשוואה להפסד של 20.5 מיליון שקל בשנת 2002.

במסגרת תהליכי התייעלות והבראה בחברה הבת, נחתם בחודש פברואר 2003 הסכם קיבוצי מיוחד עם ההסתדרות בדבר תנאי פרישה וסיום עבודתם של מרבית עובדיה (כ-70 עובדים). תהליכי ההתייעלות כללו שינוי בשיטת העבודה והתבססות על מיקור חיצוני על מנת להתאים את העלויות לנפח הפעילות, כמו גם שיתופי פעולה עם חברות אחרות בתחום על מנת להקטין את סיכוני השוק.

עוד כתבות

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס מוסיף לערכו 0.3% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.5%

ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות