גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ויש בתים שהטרמיטים כבר אכלו

ח"כ קולט אביטל, יו"ר ועדת עלייה וקליטה, יצאה למסע ראוי להערכה - לנסות לפתור את בעיית ליקויי הבנייה החמורים שהתגלו בפרויקטים של תחילת שנות ה-90, שלדעתה הם בגדר הונאה של עולים חדשים תמימים * משרד השיכון, שבחסותו הובאו לכאן בתים מסוגים שונים ובעיקר משונים, אינו מצליח להתמודד עם הבעיה

בשנתיים האחרונות מתגלגלת פרשה כאובה ביישובי הפיתוח ובעיקר בנגב, פרי באושים של אותם ימים נמהרים ופזיזים של תחילת שנות ה-90, עידן הבנייה המזורזת לעולים: גילויים של ליקויי בנייה חמורים.

מדובר בתופעה חמורה במיוחד, שכן מתברר, שבפרשה הזאת גילה משרד הבינוי והשיכון אוזלת יד ואפשר את קיומה, לכאורה, כדי לתת פתרון דיור מהיר, זול ונגיש למאות אלפי העולים. הפתרון המחוכם שמצאו קברניטי משרד השיכון היה בתים שבנייתם מהירה וזולה. אפילו לא בדקו אם הבתים עומדים בתקני הבנייה בישראל. לדידם של קובעי ההחלטות, מספיק היה שאותם מבנים עמדו בתקנים של המדינות מהן יובאו הבתים. הבתים שנרכשו יובאו החל מטקסס, קנדה, מזרח אירופה ואפילו סוואזילנד.

למעשה, מבקר המדינה כבר הצביע על סימני הבעיה עוד בשנת 1992 (ראה עיקרי הממצאים במסגרת). אבל בדיעבד מתברר, לטענת כמה ח"כים, כי הבטחות משרד הבינוי והשיכון לפתור את כל הבעיות שנתגלו בבדיקות המבקר, היו, איך לומר זאת בעדינות, עבודה בעיניים. בשנתיים האחרונות צצות, חדשות לבקרים, טענות רבות, ביישובי הפיתוח בנגב, בירוחם, דימונה, אופקים, שדרות ובאר-שבע, על בתים מטים ליפול, קירות סדוקים, צנרת רקובה, גגות שנפלו, שלדי בתים שנסדקו עד היסוד, אדמה לא יציבה, שזזה כל העת ועמה הבניין עצמו, ועוד ועוד.

בשנים האחרונות פנו דיירי בתים אלה לכל מי שרק יכול היה לעזור להם בבעייתם, ולא נענו: לרשות המקומית, לקבלנים, למתווכים, למשרד הבינוי והשיכון, וחוזר חלילה, ולא מצאו מזור לבעייתם, שכמובן הלכה והחריפה עם הזמן. בעיות שלד או בית מט ליפול, או קירות סדוקים, אם לא מטפלים בהן מבעוד מועד, הולכות ומחריפות עם הזמן. וזה מה שקרה בכל אתרי הבנייה הנ"ל.

בסופו של דבר, מי שהושיט להם, כך מקווים הדיירים, חבל הצלה, היתה ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, בראשות ח"כ קולט אביטל. חברי הוועדה ביקרו באתרים הבעייתיים, בדירות מטות ליפול וסדוקות, נפגשו עם דייריהם ועם משרד השיכון, נציגי הקבלנים וחברות הבנייה, ומנסים לעזור לדיירים האומללים.

בנייה קלה

כך למשל, ב-17.03.2004 קיימה הוועדה בכנסת ישיבה מיוחדת, שכותרתה הייתה מצוקת דיירי הבנייה הקלה וחשדות לאי סדרים בהליך הקמה ושיווק של בנייה קלה, ביוזמת ח"כ רומן ברונפמן. לדיון בוועדה זומן כל גורם אפשרי, כאשר עיקר הנושא בדיון היה הבנייה בשכונות שפירא ושכונת מישור הגפן באופקים.

בדיון סיפרה ח"כ אביטל, כי הגיעו אליה תלונות רבות מאזורים לא מעטים בארץ, עם בעיה דומה של ליקויי בנייה חמורים. ח"כ ברונפמן ציין בישיבה, כי משרד השיכון קיבל על עצמו אחריות על איכות הבנייה, והודיע על תקציב מיוחד לשיפוצים וכי הוא יערוך בדיקות וסקירות באתרים נוספים. ברונפמן הדגיש, כי הבעיה קיימת בעיקר בבאר-שבע, דימונה, שדרות ואופקים, וכי רשימת הנפגעים הולכת ומתרחבת.

שרה צימרמן, מנהלת אגף נכסים ודיור במשרד הבינוי והשיכון, אמרה בדיון, כי המשרד ועובדיו מטפלים בבעיית הבנייה הקלה והתיקונים שלה. "התיקונים בערך משנת 96'-97'", אמרה, "שאז התחילו הבעיות. קרוב לשמונה שנים אנחנו מטפלים בזה. הרבה מאד פרויקטים תיקנו, בבאר-שבע, ערד, נתיבות ואופקים, כאשר מאופקים הגיעו עיקר התלונות. תוכנית העבודה של המשרד לשנת 2004 מדברת על תקציב של 5 מיליון שקל לביצוע תיקונים בשלושה פרויקטים באופקים". לדבריה, לא בטוח שכל התקציב יופנה למטרה זו, שכן קיימת אפשרות שגם המעט הזה יקוצץ, וכי בכל מקרה, המשרד יטפל רק במקרים הדחופים והקשים ביותר.

הבעיות באופקים ובבאר-שבע, יש לציין, היו כה חמורות, עד שהוועדה מצאה לנכון לייחד את אחת משיבותיה לביקור בבתים בשני יישובים אלה. לסיור זומנו גם ראש עיריית אופקים אבי אסרף, מהנדס העיר משה יצחק, וכן שורה של בעלי תפקידים במשרד השיכון וחברת שיכון ופיתוח, שהיתה אחת מחברות הבנייה העיקריות שהיו מעורבות בבתים אלה, גם באמצעות קבלני משנה.

סיור הוועדה החל בשכונת מישור הגפן באופקים. אחת מבעלת הדירות הלקויות, סטלה ירוביה, אם חד הורית מרחוב הכרמים 6, סיפרה, כי הם גרים בדירה מאז 1996, והם לא פנו למשרד השיכון לעשות שיפוץ. את השיפוץ הם עשו בעצמם. לדבריה, היא משלמת 1,400 שקל לחודש כמשכנתא, ואת הבית רכשה ב-66 אלף דולר.

משה יצחק, מהנדס העיר, סיפר לחברי הכנסת, כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה את תוכניות הבנייה הקלה לפי בקשת משרד השיכון, והוקמו בשכונה 1,300 יחידות דיור בשני מתחמים גדולים. כל הדירות הם מבנים יבילים, ושיטת העבודה דיברה על 60 מ"ר כבית חד-פעמי ואחר כך יש תוכניות הרחבה. לדבריו, כ-50% מהרוכשים הרחיבו את ביתם.

מבדיקת הוועדה התברר, כי באותם ימים כל הדגמים שנבנו באופקים הובאו מקנדה וממדינות במזרח אירופה, בסה"כ 22 דגמים, מה שמצביע אולי על איכות הבתים והקונסטרוקציות, שכן, כך נתברר בדיעבד, היה כמעט בלתי אפשרי לבדוק באותם ימים לחוצים של מציאת פתרונות מהירים, גם איכות, טיב וחוזק של המבנים שהובאו מאותן מדינות - ולא שמדינות מזרח אירופה ידועות בטיב הבנייה שלהן. בבדיקה במינהל ההנדסה באופקים נתברר, כי בעיר נבנו 1,334 יחידות דיור בשיטת "הבנייה המתקדמת".

עוד נמסר לוועדה, כי 372 יחידות דיור שהוקמו על-ידי חברת הבנייה המתועשת של הקיבוץ הארצי נגועים בליקויים חמורים ביותר. את הבתים שיווקה חברת שיכון ופיתוח.

לידה זילברשטיין, בעל דירה כזאת באופקים, סיפר לחברי הוועדה: "כבר שמונה שנים שאנחנו בני ערובה של חברות הבנייה. כל יום פנינו לגופים שונים. פנינו לכל מפלגה שיש לה נציגים דוברי רוסית, אבל התעלמו מאתנו. פנינו למשטרה, ולא קיבלנו שום תשובה. פנינו גם לבנקים, לפיקוח על הבנקים, וכלום. מהפיקוח על הבנקים ענו לנו שהבעיה העיקרית במקרה שלנו זה שהשומה של המקרקעין בעת העיסקה היתה גבוהה מדי, והבעיה השנייה היא שכל הבנקים למשכנתאות הסתירו מידע ודאי אודות המבנים שרכשנו".

עובדה לא פחות תמוהה שנתבררה בדיעבד היא, שחלק מהמבנים פשוט לא עומדים בתקן הבנייה הישראלי, אבל עבור משרד הבינוי והשיכון הספיקה העובדה, כי אותם מבנים יבילים עמדו בתקן באותן מדינות שמהן יובאו. עוד התברר, כי המבנים הם מתועשים, והשלד של המבנה נעשה מבולי עץ, והוא שלד נושא, כלומר הוא נושא לבד את הקונסטרוקציה ועומס הגג. הקיר הפנימי נבנה מקירות גבס, ובינו לקיר החיצוני יש בידוד תרמי. הקיר החיצוני הוא לוח עץ ועליו לוחות אסבסט, ביניהם יש בידוד נגד לחות ורטיבות. בקיצור, קרוואן משופר ב-66 אלף דולר.

הבתים הובאו לארץ כשהם מפורקים, והורכבו בארץ על-ידי החברות היצרניות וחלקם על-ידי קבלני משנה. נציגי משרד השיכון שנכחו בסיור הוועדה הודו, כי חלק גדול מהמבנים סבל מרטיבות גבוהה ונזק בקונסטרוקציה, וכי יתכן שחלקים בהרכבה או בקונסטרוקציה היה בלתי תקין. יתרה מכך, גם לאחר התיקון של המבנים האלה, ההידרדרות במצבם הפיזי לא הפסיקה.

ח"כ אביטל, כמו חברי ועדה אחרים, מביעה פליאה, מדוע מדינת ישראל, שיש לה אחריות-על לגבי פרשה זו, אינה לוקחת 100% אחריות על הבתים הפגומים. זאת, כאשר בעלי הדירות, ששילמו מחירים מנופחים לרכישתם, נותרו עם בתים פגומים, משכנתאות גבוהות, ומאידך אינם יכולים למכור את הנכס? ושאלת השאלות: איך בית כזה, שלכאורה הוא בעל תו תקן מהמדינה המייצרת וחייב בתו תקן של מכון התקנים הישראלי, מתפרק לגורמים, ממש כך, לאחר מספר שנים מועטות?

עובדה תמוהה ולא פחות חמורה: חלק מהאלמנטים ששימשו לבנייה בבתים הקלים היה אסבסט, שכידוע לכל הינו אסור לשימוש בשל היותו חשוד כמסרטן. יועץ הבטיחות, קונסטנטין וינוקורוב, שמסר לוועדה עדות מומחה, אישר כי בכיסוי הגגות עשו שימוש ברעפים שכמות האסבסט בהם גדולה פי 6 מהמותר.

חברי הוועדה ראו שברוב הבתים יש פגמים וליקויים חמורים ביותר, בחלק מהם אין כלל ריצוף, טיח במקום רצפה, קירות סדוקים, גגות מטים ליפול, עד כדי סכנות נפשות. ח"כ ברונפמן הגדיר זאת כך: "אלה לא תנאים שבן אדם צריך לגור בהם". לדבריו, הפתרון הטוב ביותר יהיה שהוועדה תקבע, כי מגורים אלה אינם ראויים לבני אדם, כדי לחייב את משרד השיכון להכיר בבתים האלה כמגורים לא ראויים.

עובדה חמורה נוספת שנתבררה לוועדה: גורמים שונים, אין ודאות גמורה למי הכוונה - אבל האחריות, כך נתברר, רובצת לפתחי משרד השיכון, הבנקים למשכנתאות, קבלני המשנה והחברות המשכנות - החתימו את הדיירים, מרביתם עולים חדשים שאינם יודעים קרוא וכתוב, על כך שאין להם יותר תלונות ותביעות, וזאת לאחר שביצעו תיקונים של הדירות שבחלק מהמקרים אף החריפו את הבעיה.

סופיה בכשיוב, דיירות מרחוב יוגב 2, אופקים, סיפרה לחברי הוועדה: "אני משלמת משכנתא, אבל שלוש שנים אנחנו לא גרים פה. לא היה לי כסף לעשות את השיפוצים. פניתי לקבלן כדי לעשות שיפוץ, והקבלן אמר שזה 150 אלף שקל וככה עולה כל הבית. צריך להחליף את כל התשתית של הבניין, ואי אפשר לגור פה. 80 אלף דולר אני שילמתי על הבית, שש שנים אנחנו גרים, שלוש שנים אנחנו לא פה".

ח"כ אביטל: "לנוכח מראה עיני ומי מה ששמעתי, דרושה ועדת חקירה ממלכתית. מכרו להם במחיר מאוד גבוה דירות שאינן ראויות למגורים. שנים היה לנו פה חלום, שהדלתות תיפתחנה בברית המועצות ועולים יגיעו. בחלומות הכי רעים בלילה לא יכולתי לתאר שהם יבואו לגור במציאות כזאת. קשה להבין איך שרי ממשלה אישרו לקנות כאלה בתים ומכרו אותם לעולים תמימים. פשוט הונו ורימו אותם. אנחנו נעשה כל מה שרק אפשר, ונגיע עד לבתי משפט, כדי לדאוג שהעוול הזה יתוקן. ישראל הייתה במצוקת דיור קשה עם בוא גלי העלייה, אבל שום דבר לא מצדיק תנאים שהם בלתי סבירים בתקן הבנייה ומחירים כל כך מופקעים".

שכונת נחל בקע בבאר שבע היא סיפור לא פחות עצוב. בנחל בקע הקים משרד השיכון את מחנה הקרוואנים הכי גדול בארץ, בו שוכנו אלפי עולים חדשים, בעיקר מאתיופיה. היום, אמנם לא קיים יותר המחנה הנ"ל, אך נחל בקע הפכה לשכונת מגורים, שמצבה הסוציו-אקונומי, כמו גם מצבה הפיזי-תשתיתי, נמוך ביותר.

אחת מדיירות השכונה סיפרה לחברי הוועדה, כי הייתה כל כך מיואשת ממצב דירתה, ובמיוחד מהרצפה, עד כי לקחה הלוואה פרטית בבנק ויצקה את הרצפה מחדש, כולו מבטון. למה? "כי כבר לא יכולתי לסבול את הרצפה הרועדת", אמרה. "לקחתי הלוואה של 50,000 שקל כדי לעשות את השיפוץ. מתחת לבית הכול היה מלא מים. הצינורות לא היו מחוברים. הכל רמאות אחת גדולה".

נתברר, מפי אחת הדיירות, והדבר אושר מאוחר יותר, כי לא מעט בעלי דירות פנו למשרד השיכון, לפרויקט שיקום שכונות, וקיבלו הלוואות לצורך שיקום ותיקון גגות הרעפים. חלק מהם עשו זאת, ללא התייעצות עם מומחים, ולא מעט מהגגות התפרקו בשל כך. חיים פיאלקוב, סמנכ"ל תיאום ופיתוח במשרד השיכון, סיפר לוועדה, כי למעלה מ-30% מהגגות הוחלפו בדרך זו. לדבריו, מדובר בבעיה קונסטרוקטיבית. שמשרד השיכון לא יודע איך להתמודד איתה. השיפוצים של יחידות הדיור החלו בשנת 1997. מבדיקות של מומחים מהטכניון ומכון התקנים נתברר, כי יחידות הדיור שהובאו לארץ לא התאימו לאקלים בארץ. והאיכות? מתחת לכל ביקורת. מומחים חיוו את דעתם, כי קשה להאמין שגורם פרטי היה מעז לייבא יחידות דיור מהסוג הזה, במחיר כל כך זול, באיכות כל כך נמוכה ולמכור אותן במחירים כל גבוהים, אלמלא משרד השיכון איפשר זאת, בין בהסכמה שבשתיקה, ובין בהעלמת עין. משרד השיכון הכחיש טענה זו מכל וכל.

מישהו, כך נטען בוועדה, עשה קופה שמנה מתמימותם ומחלומם של העולים החדשים. נציגת משרד השיכון, שרה צימרמן, הכחישה בדיוני הוועדה את הטענה כי מכרו לעולים החדשים מוצר פגום מלכתחילה. לדבריה, גם אם היו בתים פגומים, אלה תוקנו, על פי חוזה המכר ועל פי כתב האחריות של היצרן, ויש גם טענה נגד בעלי הדירות על תחזוקה לקויה של הבתים.

ילכוד: חלק מבעלי הדירות, שקצה נפשם בסחבת והבירוקרטיה של משרד השיכון, החליטו לתבוע את משרד השיכון, את החברה הבונה, את החברה המשכנת, ואחרים. איך הגיב משרד השיכון? אם הוחלט לבצע תיקונים בבית מסויים, וגם אם מדובר במקרה בעייתי במיוחד, הבית לא מתוקן. למה? כי בעליו תבע את המשרד. לא עושים כלום, אלא עד לאחר גמר ההליכים המשפטיים.

בעלי דירות שהגיעו להסכמה עם חברות הבנייה על ביצוע השיפוצים, נדרשו, כתנאי לביצוע השיפוץ, לחתום על כתב ויתור ועל סילוק כל התביעות לגבי פגמים וליקויים. מי שסירב לחתום, לא ביצעו אצלו תיקונים. חמור מכך: לא אפשרו לבעלי דירות לחתום תחת מחאה. הוויתור על תביעות נדרש גם לגבי בעיות שיתגלו לאחר ביצוע התיקונים. בדיון בוועדה בכנסת נתברר, כי הגורם שהעמיד את התנאים היה נציג חברת שיכון ופיתוח.

לחברי הוועדה התברר, כי בתים בבנייה קלה לא היו רק בתים טרומיים או בבנייה מתועשת, אלא גם בתים מעץ. בתים אלה ספגו את ה"מכה" הכי קשה. כלומר, טרמיטים שאכלו, פשוטו כמשמעו, את הבתים. משרד השיכון טען, כי כל הבתים מעץ שהובאו לארץ חוסנו והוטבלו בחומר כימי נגד טרמיטים. אבל עובדה היא כי בתים מעץ נאכלו.

יפים רויטברג, מנהל ומהנדס ראשי של אגף התחזוקה, בחברת שיכון ופיתוח, הכחיש בפני הוועדה את מרבית הטענות של הדיירים. עו"ד יהושע באום, היועץ המשפטי של חברת שיכון ופיתוח, הגיב: "שיכון ופיתוח משווקת מזה כ-40 שנה דירות שנבנו על ידי משרד השיכון. בשנים 90'-91' שיכון ופיתוח הייתה חברה ממשלתית, והטילו עליה את השיווק של כל היחידות מדן ועד אילת, לא של הקיבוץ הארצי. היו למעלה מ-20 ספקים וכל אחד עם מודל אחר. רכישת הבתים בוצעה על ידי משרד השיכון. לאחר הרכישה וההקמה, לקראת האיכלוס, הועברו הדירות אלינו לשיווק. אני ליוויתי את משרד השיכון בחקיקה שהייתה לצורך הפרויקט הזה. היו מכרזים, נחתמו חוזים עם כל ספק וספק ישראלי שהיה צריך לבצע ולייבא את הפרויקט.

"העיקרון שעמד מאחורי זה היה מאוד פשוט. למה קראו לזה בנייה קלה? אם פותחים את התקנות רואים, שבבנייה קלה המשקל המרחבי של הקיר הוא נמוך יותר מהמקובל בבנייה של בלוקים ויציקה, זה כל ההבדל. הואיל והביאו מוצרים ממפעלים בחו"ל, הכלל היה שהתקן של ארץ המוצא הוא המחייב, ובכל מקרה של סתירה בין תקן ארץ המוצא לתקן הישראלי - מחייב תקן ארץ המוצא. עו"ד אברהם גל ניסה לפסול את התקנות וזה עמד במבחן בית המשפט העליון. מכון התקנים עשה תקן מיוחד משלו לבדיקה ובקרה של כל אחד מהטיפוסים, ומכון התקנים היה צריך לאשר, ואישר, שהמוצר הזה עומד בתקן המיוחד. קשה לי להניח שמכון התקנים חרג ממה שהוא שמר, ומעולם, במערכת שליוויתי אותה, לא נאמר שזה בנייה זמנית או ארעית".

שרה צימרמן: "משרד השיכון, בראשות אריק שרון, עשה אז מאמצים אדירים לענות על הבעיה שאנשים לא יהיו באוהלים, ומאוד היינו קרובים לזה. משרד השיכון ביצע את המכרזים, אנשיו בדקו בחו"ל את הבתים, ולצורך זה אושר תקן מיוחד לייבוא בתים אלה, את אישור האכלוס, טופס 4, הנפיקה הרשות המקומית. משרד השיכון השקיע בחמש השנים האחרונות בתיקון הבתים האלה למעלה מ-40 מיליון שקל, באופקים, נתיבות ובאר שבע".

שולמית שפיגל, סגן מנהל החטיבה הטכנית לביצוע במשרד הבינוי והשיכון, במחוז הדרום, ציינה בפני חברי הוועדה, כי רוב הבתים שהוקמו בנגב הם בתים מתוצרת ארה"ב ורוב הבתים בטקסס בנויים בשיטה הזאת. לדבריה, למרות מצבם הפיזי הקשה לכאורה, הבתים לא מסוכנים. "אם הייתה סכנת נפשות היו מוציאים אותם", אמרה.

עובדה מעניינת התגלתה במסגרת דיוני הוועדה: במסגרת הלוואות המשכנתא שלקחו רוכשי הדירות, הבנקים לא ביצעו ביטוח לקירות, לגג או לרצפה. לדברי עו"ד באום, אין בארץ במסגרת הבנקים ביטוח לליקויי בניה. "הממשלה", אמר, "ניסתה להכניס באמצעות חברת ביטוח ביטוח כזה, אלא שנתברר כי הדבר היה מייקר את הבניה ב-15%. אין ביטוח לליקויי בנייה לאף אדם. בביטוח המשכנתא יש רעידת אדמה, שריפה, פיצוץ צנרת ועוד דברים כאלה. ליקויי בנייה הם באחריות היצרן".

והיצרנים בחו"ל, מתנערים כיום כמובן ממרבית סעיפי האחריות על המוצר שמכרו בישראל. מדוע? לטענתם, בישראל בנו את הבתים לא לפי ההנחיות שלהם, ועובדה זו בלבד מבטלת את האחריות על המוצר. לטענתם, העובדה, שהמוצר עבר את הבדיקות של הגופים הנוגעים בדבר בישראל, מלמדת כי הוא התאים לדרישות של משרד השיכון ועמד בכל הפרמטרים הנדרשים לבנייה.

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?