גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תשקורת

בימי בן-גוריון העליזים היה "העולם הזה" הגורם האופוזיציוני הראשי, הוא הלעיג על השב"כ וחשף שחיתויות באורח קבע. כדי לסגור חשבון עם מקטרגיו הפתרון שיוחס לאיסר הראל, ראש הש"ב המיתולוגי, היה הקמת מגזין "רימון". השבועון חיקה בנימתו את "העולם הזה", אבל נועד בעצם להשמיץ אותו ולפאר את משטר מפא"י ומנהיגיו והזהיר מפני סכנת ערביי ישראל. "רימון" יצא גם באנגלית ובפולנית, פעל בין 56' ל-58' ומקורות המימון שלו עדיין לוטים בערפל. חזי לופבן, העורך, גם אחרי כמעט 50 שנה מסרב לצאת פרייאר: "אתה לא תיתן לי את התשובה מי ב-א-מ-ת מממן את 'גלובס' ומי ב-א-מ-ת עושה כך או כך מאחורי כל מיני עיתונים בארץ.

"לפני שלושה חודשים פתח 'רימון' במלחמת מנע חברתית. וכאשר יבואו ביום מן הימים ההיסטוריונים של העיתונות הישראלית לנתח ולהסביר את היקפה ומטרותיה של המלחמה הזאת, לא יגזימו אם ימצאו בה דימויים לא מעטים למלחמת סיני. אף כי מאבק הדם הוא הרבה יותר אכזרי וקצר ממאבק הדיו, קשה להימלט מהאסוציאציות".

הציטוט המעורר השראה שלעיל לקוח ממאמר המערכת שכתב עורך השבועון "רימון" בשיאה של אחת המלחמות החריפות ביותר בדברי ימי העיתונות העברית. הוא ממליץ לנו, ישראלים מן העתיד הרחוק, לראות במאבק שניהל מעל דפי השבועון שלו (בדרך כלל ב"העולם הזה" מתחרהו ובמה שזה ייצג) הד ז'ורנליסטי למבצע המוחץ שערך צה"ל באויב המצרי. זו איננה המלצה ענווה, ואף מידת השכנוע הגלומה בה נתונה בספק, שכן גם אם נקבל את קביעתו שמלחמת 56' הייתה מלחמת מנע, קשה לראות את הדמיון בין כיבוש חצי האי סיני להישגיו הדלילים של "רימון".

פיצוציה "רימון" היה תופעה יוצאת דופן בנוף התקשורת המקומי, וגם זאת בלשון המעטה. שבועון סנסציוני-פנטזיסטי שיצא לאור מטעם השלטון המפא"יניקי ובגיבוי שירותי הביטחון הישראליים, אבל במסווה של שבועון צילומי א-פוליטי. מטרתו הייתה למוטט את אמינותו של "העולם הזה" ולהביא לסגירתו. כדי להשיג את המטרה הזאת חיקה "רימון" את הסגנון העיתונאי הבוטה שייחד עד אז את "העולם הזה", אלא שבמקום להציג עמדות חתרניות שימש "רימון" שופר לשלטון וחשף שחיתויות דווקא בחוגים שאיימו לדעתו על יציבותו. איזה מין ממשל ואיזה גוף מודיעיני מגיעים למסקנה שזו הדרך להילחם בשבועון אופוזיציוני? אותו ממשל ואותו גוף מודיעיני ששלח צעירים בלתי מיומנים במיוחד לבצע סדרת פיצוצים בנקודות אסטרטגיות של ערי מצרים מתוך מחשבה שכך תשתכנע בריטניה הגדולה לשמור על אחיזתה בתעלת סואץ.

ואכן, כשבוחנים את "היקפה ותולדותיה" של המלחמה שניהל "רימון" עשוי לעלות בזיכרון דווקא מבצע אחר משנות החמישים, כושל יותר. אז האם סיפור "רימון" משחזר את הישגי מבצע קדש או כישלון "הפרשה"? שפטו בעצמכם.

"רימון" בלע סבון הגיליון הראשון של "רימון" הופיע בקיוסקים ב-1 באוגוסט 1956. היה זה עיתון מושקע מאוד, מודפס על נייר איכותי, בעל שער מרהיב עין בצבעים מלאים וללא יומרה פוליטית בולטת לעין. בראש המערכת עמד שלמה טנאי, שערך לפני כן את "במחנה" ו"דבר לילדים" (מהגיליון השישי היה טנאי עורך אחראי, ואת תפקיד העורך מילא חזי לופבן, אף הוא עורך לשעבר ב"במחנה").

חברת עין וספר בע"מ נרשמה כמו"ל. בעליה היו אחיו של שלמה, אשר ודן (מקס) טנאי, אשר נודעו ביחסיהם הקרובים לממשל. דן טנאי אף קיבל תואר רשמי בעיתון - "יועץ כללי". מזכיר המערכת היה אהד זמורה; עורך הנוסח היה לא אחר מאשר המשורר דוד אבידן; ואת תפקיד המזכירה איישה בלה אלמוג. בין הצלמים אפשר היה למצוא את דוד רובינגר, ועם הכותבים נמנו אנשים מכובדים דווקא: משה שמיר, אריה אבנרי ומרדכי נאור.

את שאלת זהות היוזמים של "רימון" העלה העיתון עצמו כבר במאמר המערכת הראשון: "קוראים רבים יקדמו את הופעתו של 'רימון' בשאלה: מי עומד מאחוריו? אנו מאמינים כי תוך זמן קצר יעמוד הקורא על מהותו של 'רימון'. הוא ילמד לדעת כי ללידתו אין כל רקע מפלגתי וכי הוא צמח מתוך כוונה של קבוצת עיתונאים ואנשי כלכלה למלא את החסר בעיתון מסוגו בישראל".

למרות המידע החד משמעי שסיפק העיתון לקוראיו, האמת הייתה שונה לחלוטין. היוזם של העיתון לא היה עיתונאי או כלכלן ממושקף, כי אם איסר הראל, ראש המוסד והממונה על שירותי הביטחון (המוסד והש"ב). הוכחה למעורבותו אפשר למצוא ברשומה מיומנו של משה שרת. שבועיים לאחר צאת הגיליון הראשון הוא כותב כך: "פגישה עם איסר, עמוס מנור (ראש הש"ב) והעיתונאי לוי יצחק הירושלמי בעניין השבועון החדש 'רימון' המיועד להכות את 'העולם הזה'. לוי יצחק קטיגור ואיסר סניגור". נראה ששרת, שכיהן אז כשר חוץ, היה מעורב בנושא וידע מראש מה המטרה העיקרית של העיתון.

לוי יצחק הירושלמי זוכר את הדברים מעט אחרת. לדבריו היו פגישות, לא ישיבות רשמיות, "בביתו של שרת או בביתו של גרשון אגרון", אבל הן התרחשו לפני צאתו לאור של "רימון", שאליו הוא מכחיש כל קשר. "לא זו הייתה הכוונה", הוא מדגיש. "דיברו על שבועון שיופיע מטעם תנועת העבודה. רוב הנוכחים בפגישה היו עיתונאים, הראל היה היוצא דופן, ואני חייב להודות שלא ידעתי אז אפילו מי זה איסר הראל".

הירושלמי נגד באשר למימון טוען לוי יצחק הירושלמי שלא דובר על כספי מפלגה, אלא על מציאת משקיעים. בסופו של דבר המימון כנראה כן הגיע מכספים פנימיים. לדברי עיתונאי המסקר את התחום, המימון ל"רימון" הגיע מאזור הקרנות הסודיות של מפא"י וההסתדרות. "אני דיברתי עם ראש השב"כ מנור", אומר העיתונאי, "והוא אמר לי שהם לא היו קשורים לעניין".

אלכס מסיס, שפרסם תחקיר על "רימון" ב"העולם הזה" כש"רימון" נפח את נשמתו, גורס שהמימון הגיע מכספי קרן שווייצרית סודית. חזי לופבן, היום בן 74, ממשיך לטעון בתוקף שלא ידע מי מימן את העיתון שערך. "קודם כול", אומר לופבן, "אתה לא תיתן לי את התשובה מי ב-א-מ-ת מממן את 'גלובס' ומי ב-א-מ-ת עושה כך או כך מאחורי כל מיני עיתונים בארץ. התשובה הנכונה הסופית, יש חשש גדול שאתה יכול להגיע לכל מיני דברים שאתה לא יכול לתאר לך. אבל נעזוב את זה, בוא נדבר על 'רימון'. אליי פנו שי אנשים בהצעה לערוך מגזין בדומה ל'לייף'. שני האנשים האלה היו שלמה טנאי ואחיו מקס. הגרסה שלהם הייתה שיש למקס טנאי חברים שווייצרים בעלי הון, והם מעוניינים להוציא עיתון, ועד כאן זה הגיוני, זה יכול לקרות גם היום. עכשיו התחילו לצוץ טענות שבעצם 'רימון' ממומן בכספים של המוסד".

- ולמיטב ידיעתך זה נכון?

"אין לי ידיעה בעניין הזה, אולי אני התמים היחיד בכל העסק, אבל אני לא יודע מי מימן את 'רימון'. אני יודע רק דבר אחד, לי היו מקורות אינפורמציה שהיו קשורים במוסד. אני לא הכחשתי את זה ואני מצהיר על זה. מקס טנאי היה חברו הטוב של איסר הראל, ואני, הייתה לי פגישה שבועית עם איסר הראל בנושאים האלה שעניינו אותנו, נושאי המלחמה עם 'העולם הזה'".

- נפגשת כל שבוע עם איסר הראל לשיחה על "העולם הזה"?

"לא רק על 'העולם הזה', על כל מיני תופעות, על חתירה קומוניסטית, כל מיני דברים. למעשה איסר הראל הקדיש את זמנו לטפל בזה. אחרי 50 שנה אני יכול להגיד שהמקור הבכיר שלנו היה איסר הראל וכל הסובבים אותו. הוא סיפק לנו אינפורמציה. פעם בכתב, פעם בתוך כדי שיחות, וככה התגבשו אצלנו שורה של כתבות. זה הדבר היחיד שאפשר לקשור למוסד".

יש אויב בתשובה לשאלה שהפנה אליו יניב זך מ"הארץ" לפני כארבע שנים, הודה הראל שהוא אכן היה האחראי להוצאת השבועון, אבל מיאן להרחיב בנושא. תגובת לשכת הדובר במשרד ראש הממשלה על הטענה ששירותי הביטחון עמדו מאחורי "רימון" לא הגיעה עד לרגע זה. שתיקתם אינה מסתירה את העובדה הידועה שהראל אכן ראה ב"העולם הזה" אויב מסוכן לשירותי הביטחון, למפא"י ולממסד השלטוני כולו. ולא שהיו חסרות לו סיבות.

"העולם הזה" של שנות החמישים היה שבועון פופולרי שייצג עמדות שנחשבו מהפכניות: הוא דגל בברית עם העמים הערביים נגד הקולוניאליזם המערבי, בביטול הממשל הצבאי, בהפרדת הדת מן המדינה, בחקיקת חוקה כתובה ובהידברות ושותפות עם ערביי הארץ והאזור כולו. עורכו, אורי אבנרי, נהנה להתנגח בשליט הכול יכול בן-גוריון, והעיתון ייחד מקום רב גם לכתבות חושפניות על הטאבו של התקופה - שירותי הביטחון הישראליים - שכונו בו בשם הקוד "מנגנון החושך". האיבה הייתה הדדית. בן-גוריון סירב במשך שנים לנקוב בשמו של "העולם הזה" וכינה אותו "השבועון המסוים". מפלגתו ניסתה לחסל את העיתון על ידי חרם שכלל את כל מערכות המדינה, ההסתדרות, הסוכנות היהודית וצה"ל, אבל העיתון שרד.

ראש הש"ב עמוס מנור הורה לעקוב אחר עובדיו בתקווה לחשוף את פגמיהם, אבל "העולם הזה" הגיב בסדרת כתבות נוספת על "מנגנון החושך". הראל הבין סופית שאינו יכול עוד לצפות מהצד בהתקפותיו של "העולם הזה" בעקבות עמדת העיתון בשתי פרשיות שהסעירו אז את המדינה. פרשת קסטנר, שבמהלכה איחד "העולם הזה" כוחות עם גורמים ימניים, למשל עם אחד ממנהיגי הלח"י ד"ר ישראל אלדד (שייב), כדי לנגח את "שלטון מפא"י הרקוב"; ופרשת "שורת המתנדבים", שבמהלכה הופנו האשמות בדבר שחיתות ומנהל לא תקין נגד מי שהיה סגן המפקח הכללי של משטרת ישראל עמוס בן-גוריון, בנו של דוד.

השילוב של איחוד גורמים אופוזיציוניים משמאל ומימין והתקפה אישית על בנו של ראש הממשלה שכנע את הראל שהסכנה החתרנית הגלומה בשבועון ממשית ומיידית, והוא ניגש לפעולה.

מהנעשה בחופי ארצנו את השקת "רימון" ליווה מסע פרסום אינטנסיבי שכלל מודעות שרשרת בעיתונות, מודעות צבעוניות ברחובות, מודעות על מסך הקולנוע וחלוקת אלפי "כובעי רימון" לצופי תחרות הכדורגל הבינלאומית ישראל-ברית המועצות. התוכן הורכב מרכילות, הומור בעל נופך מיני, סנסציות בלתי מזיקות, ספורט, בידור ושערוריות רומנטיות. הכתבה על "הפרחח אלוויס פריזלי" וריקוד ה"רוק'ן רול", או בעברית "נוע-גול", "הטירוף החדש המעורר את הגוף והמשתק את המוח", מאפיינת את רוח כתבותיו.

הרעיון היה למשוך אל העיתון את קהל הקוראים של "העולם הזה", החובב סנסציות, בלי לגלות את המניע האמיתי להוצאת השבועון. כתבת השער של גיליון הבכורה, "שעשועי חול", עסקה בחוף הים. בעמודיו הבאים התפרסם פוטו-רומן אופטימי על המלטותיה של לבנה בת עתידה בת פתאומה, אחת מ-16 הפרות במשקה של משפחת לב מכפר ויתקין.

הרמז היחיד לעמדה פוליטית היה במדור "מיעוטים" שבו נשאלו הקוראים "אחווה או סכנה? האין לראות במיעוט הערבי את הגיס הראשון וההרסני של צבאות המדינות השכנות?" התוצאות הראשוניות לא איחרו לבוא. כבר אחרי שבועות אחדים הגיע העיתון לתפוצה רחבה, כפי שמדווח שרת ביומנו: "'רימון' מהודר מאוד בניירו ובדפוסו ומרהיב בתמונותיו אך חסר כל תוכן של ממש ואין בו שמץ מלח ופלפל. אף על פי כן אומרים כי הוא נפוץ כבר ב-10,000 טפסים - הצלחה לא תשוער. השאלה היא האם הוא מתחרה ב'העולם הזה' או ב'דבר השבוע'".

כעבור כמה חודשים החלה לצאת מהדורה אנגלית של העיתון, ובשלב מסוים אף נעשה ניסיון למכור מהדורה בשפה הפולנית (שירותי הביטחון גילו כנראה שלא מעט פולנים ניחנים באופי חתרני ומסוכן). ססמתו של העיתון, "עצמאי, שקול, מראה הכול", ביקשה להיות קונטרה לססמת "העולם הזה": "ללא מורא, ללא משוא פנים".

למרות ההתמקדות בזוטות, מי שעיניו היו בראשו יכול היה להבחין את מי אוהד השבועון. רמז עבה ראשון נשלח בספטמבר, עת מלאו לדוד בן-גוריון 70 שנה. ב"העולם הזה" חגגו את האירוע בכותרת "70 שנה לביג'י", וזה תואר כ"תערובת של המנצח סטוקובסקי ואחד הגמדים ש שלגיה". "רימון", לעומת זאת, הקדיש למנהיג שער צבעוני, אחד מחמישה שערים צבעוניים בלבד שעיטרו את העיתון במשך כל תקופת הוצאתו. מאמר המערכת נטף מחמאות ליכולתו של בן-גוריון "לעמוד מעל ומעבר לגילו", ואף נתן דוגמה: "לפני זמן מה נזדמן לנו לראותו כשהוא מקפץ קדימה בזריזות של נער, על גבי כבש המעלות של אחת המשחתות הישראליות". כותב המאמר שאל: "כיצד הוא עושה זאת? מניין יש לו הכוח לכך?" ומיד השיב: "גדולתו נעוצה ביכולתו להתבונן לאחור ולפנים באותו מבט, במבט אחד, בבת אחת". לסיכום נכתב שם: "עם כל הכבוד שאנו מכבדים את בקשתו של ראש הממשלה לעבור על יום הולדתו השבעים לסדר היום, אין אנו יכולים, כעיתון, למלא אחריה במלואה. יום הולדת כזה הוא הזדמנות חגיגית ודי נדירה בה אי אפשר שלא לציין ציוני דרך בחייו של איש אשר הטביע את חותם מפעליו ורוחו על תקופה ארוכה וגורלית בחיי עמו".

בספטמבר 56' מציין משה שרת ביומנו כמה עובדות המוסיפות לרמוז על קרבתו של "רימון" לשלטון: "שליח מ'רימון' הביא הגהה של הסיפור עליי עם התמונות שנקבעו לפרסום. הכתוב היה לי אפתעה נעימה - תרבותי ונבון למדי, בלי פגיעות בטעם וללא כל תעלולי פרסומת זולים, אם גם חף מכל חן, ברק ושאר רוח. תיקנתי זעיר שם זעיר שם, במגע קל ומרפרף בלבד". כך מתברר שהעיתון נהג לתת לשרים לערוך בעצמם את הכתבות שהתפרסמו עליהם.

מודיעין, שלום חצי שנה לאחר לידתו עדיין היה "רימון" שקוע עמוק באשליה עצמית. במאמר המערכת החגיגי נכתב: "הנה כי כן, לא קל ולא פשוט להיות עיתון לוחם. אבל בישראל עוד הרבה יותר קשה להיות עיתון עצמאי. ולא בגלל הלחץ שיש על עיתון, בדרך כלל, מצד גופים פוליטיים וציבוריים, אלא בגלל הפחד המוזר וההסתייגות הראשונית, העיקשת, שיש לכל גוף פוליטי וציבורי כלפי עיתון אשר עצמאותו ואי תלותו היא לחם חוקו ויסוד קיומו".

שבועות ספורים לאחר מכן השתנה הכול. אמנם המשיכו להופיע ברימון כתבות פנאי אופייניות כמו זו שבה דוד אבידן משרטט קווים לדמותו של "הפושטק", אבל בד בבד שינה הקו המערכתי את סגנונו. החליט מי שהחליט שסוס הסנסציות הטרויאני עשה את שלו והגיעה העת להשיל את המסכה, ובבת אחת הפך "רימון" לעיתון מיליטנטי ופתח באותה "מלחמת מנע" שאמורה להזכיר לנו היום את מבצע קדש.

זה התחיל בנקיטת עמדה חד משמעית נגד "שורת המתנדבים" שהאשימה את עמוס בן-גוריון בשחיתות, ונמשך בחשיפת קשריו של אבנרי עם ד"ר שייב על רקע פרשת קסטנר. כתבות שער, מאמרי מערכת ועמודים רבים הוקדשו לסיקור שתי הפרשות הללו בניסיון לקעקע את אמינותם של אבנרי וחבריו. בסוף מרץ 57' הגיב "העולם הזה" להתקפות באופן מינורי יחסית. מאמר המערכת הוקדש ל"יד השחורה - קבוצת נאמני ביג'י העושה במדינה כרצונה". "היד השחורה", נכתב שם, "חולשת על חלק ניכר מן העיתונות. היא בזבזה השנה קרוב ל-200 אלף לירות על ניסיון (כושל) להוציא שבועון מסווה משלה". שמו של "רימון" לא הוזכר.

- אורי אבנרי, מדוע לא החזרתם ל"רימון" מלחמה שערה?

"מפני שזה היה העיקרון שלנו, לא להזכיר את התופעה המפלצתית הזאת. אנחנו הרי ידענו מהרגע הראשון מאיפה באה היוזמה ומי האנשים שם מכיוון שהיו לנו מקורות מאוד טובים במעמקי הממסד. אבל לא הלכנו לעשות להם פרסומת באיזו צורה שהיא על ידי ויכוח איתם או אפילו אזכורם. הם רצו לגרות אותנו לוויכוח איתם ולא הצליחו בזה. יש לי חוק ברזל בעניין. כל זמן שהם קיימים אפילו השם שלהם לא הופיע".

במאי אותה שנה עשה "רימון" את השלב הבא במתקפה והחל להתמקד בסכנות שמציב "העולם הזה" למדינה. "לקראת פסטיבל הנוער במוסקווה", נכתב על השער בגופן מזרה אימה, "עוזר אבנרי לקומוניסטים בישראל להפיל אנשי ציבור אל תוך המלכודת של מק"י". הנוסח עדיין זהיר, אבל המטרה של המאמר הייתה לחשוף את הקשרים הסמויים בין תנועת הנוער הקומוניסטית בישראל לבין "ביטאונו של מר אבנרי". לדברי הכתב האלמוני, גורמים חתרניים מהימין הקיצוני ומהשמאל הקיצוני התכנסו ב"בית המלון המצויר של מר אבנרי" כדי "להרוס את הדמוקרטיה הישראלית". שבוע אחר כך במדור המערכתי "בקו הראשון" כתב חזי לופבן כי המלחמה שבה פתח "רימון" היא "מלחמת מנע נגד הידיים שביקשו לערער עד היסוד את הדמוקרטיה הישראלית בעזרת המרירות, האכזבות והאמונות המשיחיות".

גילוי רדף גילוי ב"רימון", ובסוף יוני הוא בישר: "רק מעטים יודעים כי מטה ההכנות של משלחת מק"י לפסטיבל הנוער נמצא במערכת 'העולם הזה', שאינו אלא מכשיר תעמולה קומוניסטי מס' 1". בגוף הכתבה נכתב כי "במשך שנים מנסה 'העולם הזה' להעמיד פנים של ביטאון אובייקטיבי אשר טובת האומה והמדינה לנגד עיניו, אבל למעשה זהו ביטאון תעמולה קומוניסטי המסתיר את כוונותיו האמיתיות מאחורי מסווה של מלחמה לצדק ולטוהר מידות ציבורי".

ארס-פואטי מאמר המערכת הבא, תחת הכותרת "אל תיגע בארס זה", היה מרחיק לכת אף יותר וקבע את הכינוי ש"רימון" ידבק בו מעתה כשיתייחס ל"העולם הזה" - "ביטאון הארס". "בשבוע שעבר", נכתב שם, "כאשר התועמלן הקומוניסטי אבנרי גייס את כל גבהות לבו, יהירותו ושאיפת השלטון המכרסמת בו כמעט מילדותו כדי להריק את מטען הזוהמה ממנה קורץ על ראש ממשלת ישראל, הבין כל אזרח כי בא הרגע לנפץ את הקרדום ולא רק להכיר בצורך הדחוף הזה, אלא ממש לקום ולנפצו". המלצת "רימון" לקוראיו: "אל תחזיק בנייר עליו נדפס הארס אם אינך רוצה שארס זה ידבק גם בך".

במלאות שנה לעיתון התגאה חזי לופבן כי "על ידי שורה של גילויים השיג 'רימון' שורה של הצלחות וחשובה שבהן הייתה הצלחתו להוכיח את הזיקה של ביטאון הארס עם המפלגה הקומוניסטית הישראלית. בדרך זאת ועל ידי פרסום עובדות והוכחות, שאיש לא קם ולא ניסה אפילו לערער אותן, התערער תוך שבועות מספר האמון שרכש לעצמו ביטאון הארס אצל אנשים ומפלגות".

נאצר בשערי תל אביב עוד באותו חודש, אוגוסט 57', כותב לופבן מאמר מערכת ובו הוא מגדיר את האויב כך: "כת של נביאי שקר המעכירים את אווירת החיים הציבוריים ברעל של תבוסתנות ומסכנים בכך את ביטחונה של ישראל לא פחות מן הסוכנים הזרים והמקצועיים המנסים להעביר לידי האויב מסמכים סודיים ואינפורמציה צבאית וכלכלית. (...) ויש תרופה אחת שאנו חוזרים וממליצים עליה והיא בדוקה ומשובחת ואין טובה ממנה - אל תיגע בארס זה, אל תקנה אותו, אל תפיץ אותו, אל תדפיס אותו, אל תתלה אותו לראווה ואל תסכים שחבריך ייגעו בו, שכנע אותם. זה לא קשה לאור כל הגילויים שכבר גילינו, זה קל מאוד לאור ההוכחות שביטאון הארס עצמו בא ומגיש לך נגדו".

כאשר בחר "העולם הזה" בגמאל עבד אל-נאצר ל"איש השנה", פרסם "רימון" באופן מובלט את השער של "העולם הזה" מעל דפי עיתונו בליווי הכיתוב: "נוסף על תפקידיה בערעור המורל של תושבי ישראל, שרה הבובה של קהיר, עורך ביטאון הארס, שירת הלל מתמדת לרודן המצרי, וניסה לשכנע את הציבור כי זהו גיבור, משחרר עמו ושואף לשלום מובהק".

"רימון" ביקש לתקוף לא רק את הדעות של אנשי "העולם הזה", אלא גם את שיטת עבודתו. לצורך כך פרסם "פרטים מדהימים על שיטות החקירה של ביטאון הארס". הפרטים המדהימים הגיעו מאורה שם-אור, עיתונאית מ"ידיעות אחרונות" וסופרת, ששלחה מכתב תלונה למשרד החינוך בנושא מורה של בתה. היא מתארת כיצד הגיע אליה יום אחד מי שהציג את עצמו כעופר מ"העולם הזה", ובעצם היה גם חברה של המורה שנגדה הוגשה התלונה. "עופר" החל מאיים עליה שיכתוב עליה השמצות מרושעות אם לא תשתף עימו פעולה. אף שעשתה כל מה שביקש הוא הציק לילדתה, ובסופו של דבר פרסם מאמר סנסציוני עליה.

מבול ההתקפות על "העולם הזה" הזיק לתפוצת "רימון". בספטמבר 57' רושם שרת ביומנו: "לוי יצחק הירושלמי בא לשיחה. שפך מרי שיחו על מצב המפלגה בעיתונות. קטרג חמורות על 'רימון', שהוצאתו עלתה עד כה, לפי אומדנתו, בהפסד של 3-400,000 ל"י ועם זה לא הועיל לערער את 'העולם הזה' אף כלשהו והזיק רק ל'דבר השבוע'".

למרות זאת לא מיתן "רימון" את נימתו. בנובמבר פרסם כתבת שער נוספת נגד אבנרי, הפעם על ניסיונו לעצור את ההצגה "זרוק אותו לכלבים". המחזה הזה, שכתב מי ש"העולם הזה" תיארו כמחזאי הבית של בן-גוריון, יגאל מוסינזון, הפנה אצבע מאשימה כלפי עיתונות סנסציונית הפועלת בדרכי סחיטה ואיומים. לבכורת ההצגה הגיעו דוד בן-גוריון עם פולה ורוב שרי הממשלה.

הם ישבו בשורה הראשונה, ובסיום מחאו כפיים ארוכות.

העימות בין "רימון" ל"העולם הזה" קבע שיא נוסף ואחרון שבוע לאחר מכן, כשכתב "העולם הזה" אלי תבור נעלם ללילה שלם. כשהתגלה, טען שנחטף ונחקר על ידי הש"ב. בפעם השנייה מאז יצא "רימון" התייחס אליו אבנרי מעל דפי עיתונו, וכינה אותו "ביטאון מנגנון החושך". "מזה חצי שנה", כתב במאמר המערכת, "מפרסם מנגנון החושך שבועון כושל, בעל תפוצה זעירה, בו השקיע כבר למעלה מ-400 אלף לירות, ואותו הוא מחלק חינם לגופים שונים. מטרת הפרסום היא להריץ עלילות על אותם החוגים והאנשים שהעזו להתגרות במנגנון במלחמתם למען האמת. אחרי ניסיון קצר להסתיר את זהותו האמיתית, נאלץ פרסום זה לוותר על ההסוואה. הוא הפך בעיני הציבור לדוברו הגלוי והרשמי של מנגנון החושך על שלוחותיו השונות, ואף לדובר צמרת המשטרה וקבוצת המנהלים של חצר ביג'י".

"העולם הזה" הקדיש לסיפור החטיפה של תבור כתבת שער ("אלי תבור בידי הש"ב"), ובה נכתב כי "החוקרים, אשר הפגינו ידע רב בהתנהלות 'העולם הזה', דרשו מתבור לחתום על הצהרה כי 'העולם הזה' ייסד מחתרת חדשה במדינה. אלי תבור לא נכנע למרות הלחץ והאיומים על אשתו ובני ביתו". בתגובה פרסם "רימון" סדרת כתבות ומאמרים השוללים את דברי תבור מכול וכול.

עוז יעוז עם תחילת שנת 58' נעלמו מ"רימון" ההתקפות הישירות על "העולם הזה", עם עזיבתו של העורך האחראי שלמה טנאי. העיתון המשיך לצאת עוד כמה חודשים, עסק בנושאים שונים ומגוונים, אבל לא הצדיק את ההשקעה, ובאפריל חדל מלהופיע. בדיעבד רואה חזי לופבן בהתקפה על "העולם הזה" את הסיבה העיקרית למפלתו של "רימון".

לופבן: "ריכזנו יותר מדי מאמץ ויותר מדי כוח ב'העולם הזה'. זו הייתה שגיאה בסיסית. אני לא יודע, לא יכולנו להתאפק אולי, נגררנו, העובדה היא שזה הפסיק לעניין את הקוראים. בהתחלה התפוצה של 'רימון' עלתה על התפוצה של 'העולם הזה', ולאט-לאט זה התנפנף מול העיניים, וכבר לא הייתה לך ברירה מפני שאתה בתוך העסק. יכול להיות שהייתה ברירה, אבל כשראינו את העניין הזה זה כבר היה מאוחר מדי".

אחרי סגירת "רימון" גילה לופבן שהעבודה שם דחקה אותו לקרן זווית. אף עיתון לא רצה בו ככותב, והוא נאלץ לפרוש מהתחום ולהקדיש את מרצו לכתיבת ספרי ילדים בפסבדונים "עידו סתר". שלא במפתיע, הספרים שכתב גוללו את עלילותיו של בחור ושמו עוז יעוז, סוכן מוסד עשוי לבלי חת הפועל נגד אויבים מבחוץ ומבית.

אורי אבנרי מוצא סיבות אחרות לכישלון של "רימון". "השב"כ", הוא מסכם, "הוא גוף שיודע את הכול ולא מבין כלום".

עוד כתבות

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

רינת אפרימה, מנכ''לית קימברלי קלארק ישראל / צילום: נירי גתמון

אחרי 7 חודשים עם מ"מ: זו המנכ"לית החדשה של קימברלי קלארק ישראל

אפרימה תחליף את דורון רוזנפלד, סמנכ''ל הכספים, שכיהן כמ"מ מנכ"ל קימברלי קלארק ישראל מאז סוף ספטמבר 2023, לאחר שטל רבן הודיע על פרישה

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

סיורי עששיות - מיער אודם לשמורת חוף השרון / צילום: מיכל גיגי - בשביל היער

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

ההופעה הישראלית והמלחמה בעזה השתלטו על סדר היום באירוויזיון השנה

מחווה פרו-פלסטינית במהלך חצי גמר של משתתף שבדי בתחרות, שהציג כאפיה כרוכה על ידו, קריאות בוז שנשמעו במהלך ההופעה של הנציגה הישראלית עדן גולן, ואופי הקבלה של השיר הישראלי השתלטו על הכותרות בנוגע לתחרות הזמר האירופית השנה ● ובין ההפגנות האלימות, התפתחות מפתיעה כשעדן גולן זינקה מהמקום השמיני למקום השני בטבלת ההימורים

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי f-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה