גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אשטרום מאג"חת את קניון בת-ים וחוצות המפרץ

תגייס 91.4 מיליון שקל * מייעדת את מלוא תמורת הגיוס בעיקר לצורך החלפת אשראי בנקאי יקר לטווח קצר באשראי ארוך וזול יותר

אשטרום נכסים, זרוע הנכסים המניבים של קבוצת אשטרום, צפויה להנפיק אג"ח לגופים המוסדיים בהיקף של 91.4 מיליון שקל. האג"ח, שדורגו בדירוג A על-ידי מעלות, יגובו בשני נכסים של החברה - בכל מניות חברת אלדר נכסים, שמחזיקה בשרשור ב-50% מקניון בת-ים, וכן בשליש ממניות חברת א.כ.א לפיתוח, שבבעלותה נמצא מרכז חוצות המפרץ בחיפה.

במקביל לדירוג האג"ח, שיונפקו בהקצאה פרטית למוסדיים ולא ירשמו למסחר בבורסה, העניקה מעלות תוקף לדירוג A לאג"ח מסדרה 1 של אשטרום נכסים, שנסחרת בבורסה. מדובר באג"ח סטרייט, שהונפקה בבורסה עוד בשנת 1993, ושצפויה להגיע לפדיון מלא בסוף השנה. האיגרת, בהיקף של 10.8 מיליון שקל, נסחרת כיום בבורסה בתשואה של 7.44% (צמוד למדד).

אשטרום נכסים מייעדת את מלוא תמורת הגיוס בעיקר לצורך החלפת אשראי בנקאי יקר לטווח קצר באשראי ארוך וזול יותר. הריבית שישלמו האיגרות טרם נקבעה, אך נקבע כי הקרן תיפרע ב-8 תשלומים שנתיים לאחר שנתיים של גרייס.

מעלות קבעה לאשטרום שורה של התניות לדירוג האיגרות. בין היתר קובעת מעלות, כי בנוגע להלוואת הבעלים שהעמידה החברה לא.כ.א לפני כחודשים, בהיקף של 21.5 מיליון שקל והלוואה שהעמידה בעבר לחברת קניונים בישראל (שמחזיקה בקניון בת-ים) בהיקף של 1.1 מיליון שקל - כל החזרי ההלוואות שישולמו על ידי שתי החברות הבנות ייעודו לפירעון מוקדם של האג"ח, או, לחלופין, ישועבדו לטובת מחזיקי האיגרות. כלל זה יחול גם על כל הדיבידנדים שישולמו על ידי שתי החברות הבנות לאשטרום, וכן דמי הניהול שיגבו מהן, כשאשטרום מחויבת שלא לשנות את רמת דמי הניהול מרמתם הנוכחית.

אשטרום גם מחויבת שלא למשוך כספים נוספים מהחברות הבנות, בין אם זה בהלוואות או בכל דרך אחרת, ולהצביע נגד כל יוזמה של ייזום או רכישת נכסים על-ידי החברות, שעלולה לפגוע לרעה בשווי הנכסים. במקרה של מכירת הנכסים המגבים את האיגרות, תצטרך החברה את אישור הנאמן למחזיקי האיגרות, ולפעול בצורה שדירוג האיגרות לא ייפגע.

מעלות מרחיבה גם על שני הנכסים שאשטרום מעמידה כבטוחה לאיגרות:

* א.כ.א חוצות המפרץ (33.3%): החברה מוחזקת בחלקים שווים על ידי אשטרום נכסים, כור נכסים, ועופר מרכזי מסחר, של משפחת עופר, שמחזיקה גם בבעלות על מליסרון (שבבעלותה נמצא גם הקריון).

החברה היא בעלת מרכז חוצות המפרץ, שממוקם בצומת וולקן במרכז מפרץ חיפה, ומשמש כמרכז מחסני מכר (סטריפ-מול) מזה כעשור. במתחם מבנים שונים בשטח כולל של 52,500 מ"ר ועתודות מקרקעין בהיקף משמעותי. המתחם נחשב מרכז מסחרי מוביל באיזור חיפה והקריות.

למרות המצב הכלכלי הקשה של השנים האחרונות, שפגע במרבית הקניונים והנדל"ן המסחרי, חוצות המפרץ הצליחה להציג צמיחה עקבית בהכנסותיה משכר דירה - מרמה של 18.7 מיליון שקל ב-1998, לכ-20.5 מיליון שקל ב-2000, 23.2 מיליון שקל אשתקד וצפי ל-27.5 מיליון שקל השנה.

מבחינת הסביבה של המרכז, הוא מצוי בלב אוכלוסיה של 600 אלף נפש (האיזור האורבני השלישי בגודלו בישראל, אחרי גוש דן וירושלים). איזור צומת וולקן היה בעבר איזור תעשייה, וכיום הוא בעיקר איזו מסחר מרכזי, המשרת בעיקר חנויות רשת ובתי עסק, הדורשים שטחי מסחר גדולים יחסית. בין המתחרים של המרכז ניתן למנות את מרכז BIG קרית אתא, מתחם אדמירליטי בצומת קריית חיים והקריון (של מילסרון).

ריבוי המרכזים המסחריים באיזור מביאה לרמת תחרותיות בינונית-גבוהה, והמשך פיתוח האזור כאיזור מסחר בטוח הבינוני-ארוך מחריף את התחרות לרמה גבוהה, ואפילו גבוהה מאוד.

בנוגע למרכז עצמו - במעלות מציינים את הנגישות התחבורתית הגבוהה (מיקומו צמוד לתחנת הרכבת שמשרתת את קו תל אביב-נהריה והקו הפרברי לקריות), את מיקומו הנוח ואת כמות מקומות החניה, שתורמים להגדלת כמות העוברים במקום. המרכז מאופיין בשיעור תפוסה בינוני-גבוה - 89%, כשהשטחים הפנויים נובעים בעיקר מרכישת מבנה ריק בגודל 3,800 מהקו-אופ. השטחים מושכרים על-ידי 70 שוכרים שונים, שחלקם הגדול נחשב לרשתות מובילות, ובראשן רשת מגה של הרבוע הכחול.

החברה מתכננת להגדיל את היקף השטח הבנוי במתחם בעוד 80 אלף מ"ר, שיגדילו את היקף השטח במקום ל-135 אלף מ"ר (לחברה זכויות בנייה להגדלת המתחם אף ל-200 אלף מ"ר).

לסיכום ההתייחסות לחוצות המפרץ, מציינים במעלות לחיוב את איכות חברת הניהול של חוצות המפרץ, ואת מיצובו כמרכז מוביל באיזור חיפה והקריות.

* חברת קניונים בישראל - החברה מוחזקת בחלקים שווים על-ידי שופרסל ואשטרום נכסים (שמחזיקה בו באמצעות חברת אלדר נכסים). החברה היא הבעלים של קניון בת ים, שגודלו 16.5 אלף מ"ר ב-3 מפלסי מסחר, בנוסף למרתף ול-6 קומות חניה. הקניון נחשב, לדברי מעלות, למוביל בבת-ים.

בת-ים נחשבת לאחת הערים הצפופות בישראל, עם 132 אלף תושבים. מסביבה לעיר נמצאות מספר קניונים גדולים, שנחשבים למוצלחים מאוד: קניון חולון, קניון הזהב בראשון לציון והבתימון.

קניון בת ים ממוקם במקום טוב במרכז העיר, ובמקום נוח מאוד מבחינה תחבורתית, כשבתוך 5 שנים מתוכננת להגיע לאיזור גם הרכבת, עם סלילת הקו הפרברי באיזור. הנגישות הגבוהה, התכנון הטוב של הקניון ואיכות הביצוע הגבוהה - כל אלה ממצבים אותו גבוה על ידי מעלות.

נתון בולט נוסף הוא שיעור התפוסה החריג של הקנון - 99%-100%, עם רשימת המתנה של שוכרים חדשים, שמחכים להיכנס לקניון. בקניון 130 חנויות בגדלים שונים, ו-1,300 מקומות חניה - כמעט כפול מהדרישה התקנית.

חברת הניהול של הקניון מקדמת בימים אלה תוכנית לשינוי שטח של עוד 1,600 מ"ר ממרתף הקניון לשטח מסחרי נוסף, שיגדיל את הפידיון הכולל ממנו. בנוסף, בסמוך אליו עומד מבנה בין 2 קומות של השקם, כשביניהם קיים מעבר שכיום חסום על-ידי מחיצה. הנהלת הקניון מנהלת כיום מו"מ kפתיחת שתי הקומות הללו והסרת המחיצה, במהלך שיגדיל את השטח המסחרי הכולל במתחם ויאפשר ניצול יתרונות הגודל הרב של האתר.

מלבד שתי האחזקות הללו, מחזיקה אשטרום נכסים ב-35.6% מחברת אשלד, וב-10% ממניות נצבא החזקות. במעלות מעריכים את מיצובה העסקי של החברה כגבוה ביחס לענף, כשהשתייכותה לקבוצת אשטרום - אחת מ-3 הקבוצות הגדולות בתחום הנדל"ן בישראל (לצד שיכון ובינוי וקבוצת הנדל"ן של אי.די.בי, שכוללת את נכסים ובניין על בנותיה ואת אזורים).

החברה פזורה בין מגוון תחומים - מסחר, משרדים, מבני תעשיה ומלונות, וכן בפריסה גיאוגרפית נרחבת על פני הארץ. שיעור התפוסה הממוצע של נכסיה גבוה - 87% בממוצע, על פני 217.5 אלף מ"ר, כולל חלקה היחסי באשלד. אומנם לחברה כמה שוכרים עיקריים - אמדוקס, אורבוטק וק.ל.א, אך אלו חברות בעלות איתנות גבוהה, שלא מעלה את הסיכון שבתלות החברה בהן.

אשטרום

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%, מחיר הקקאו מזנק ב-10% לשיא כל הזמנים

דאו ג'ונס עולה ב-0.3% ● מחיר הקקאו בשיא כל הזמנים ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● למה טראמפ מדיה מזנקת ב-15% גם היום ● ליתיום אמריקס צוללת ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה