גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"העולם שאנחנו מחשיבים כמודרני הוא רק השלב הראשון"

פרמקלצ'ר היא תנועה הקוראת להפסיק ולהשחית את כדור הארץ ולחזור ולשתף פעולה עם הטבע. לא מדובר בירוקים תימהונים, אלא דווקא באנשים שרואים את עצמם כעתידנים. ספר חדש שיצא בעברית ינסה לשכנע גם אתכם להצטרף לטרנד

מדובר בטרנד. יותר ויותר אנשים היום מדברים ועושים פרמקלצ'ר, עד שכבר לא נעים לשאול: מה זה פרמקלצ'ר ובכן, פרמקלצ'ר היא תורה אקולוגית שהוצגה לראשונה בשנות השבעים על ידי האקולוג האוסטרלי דייויד הולמגרן והביולוג ביל מולינסון. המושג הוא שילוב של שלוש מילים - Permanent, Culture ו-Agriculture, ובעברית: חקלאות ותרבות בנות קיימא. בפשטות, מדובר על תכנון ובניית ישובים ומערכות חקלאיות על ידי אימוץ תבניות שנמצאות בטבע. כלומר, העתקה של מה הטבע עושה ממילא בכוחות עצמו, לחצר הבית ולשדה.

לא מדובר כאן רק על שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה וחקלאות אורגנית; זוהי תפיסת עולם שלמה בעלת מרכיבים שונים המשלימים זה את זה. מערכות הפועלות לפי עקרונות השיטה מתוכננות כך שכל פרט בהן פועל בשיתוף פעולה עם האחרים. לדוגמה, מערכת פרמקלצ'ר לגידול ביצים תפעל כך: מים שיאספו מגג הלול ישמשו כמי שתייה לתרנגולות, זבל אורגני מהמטבח ומזיקים בגינה ישמשו להאכלתן, הזבל שהן מייצרות ישמש לדישון גינת הירק, קיר משותף לבית המגורים והלול יעזור לנצל את החום הנפלט מהתרנגולות, אגירת מתאן שנפלט מהזבל ישמש כגז בעירה, שימוש בשטח שהתרנגולות ניקו ממזיקים ישמש לשתילה, וכן הלאה. המוטו הוא פשוט: "השתמש במה שיש לך כדי להשיג את מה שאתה זקוק לו". המערכת פועלת ומזינה את עצמה, עם התערבות מינימאלית בלבד וללא צורך בהתערבות של כימיקלים וחומרים זרים אחרים. זוהי בגדול התורה, והיא עצומה ומתפתחת כמו הטבע עצמו. אבל גם מי שאין ברשותו חמישה דונם של קרקע, יכול להירגע ולקחת חלק בטרנד: השיטה מדברת גם למי שרוצה לגדל גרניום באדנית באמצע העיר.

פרמקלצ'ר עוסקת אמנם בחקלאות, אבל היא מדברת למעשה עלינו, בני האדם. צורת החיים שלנו, כלומר תרבות הצריכה, כלומר המשאבים שאנו צורכים והפסולת שאנו מייצרים, היא קצת יותר מדי עבור כדור הארץ המסכן. הפרמקלצ'ר מציעה צורת צנועה יותר, אבל לא נוחה פחות, ועם הרבה יותר התחשבות; היא מציעה שיתוף פעולה עם אנשים אחרים ועם הטבע, ואינה דורשת ויתור על טכנולוגיה ואורח חיים מודרני. בעיקר, היא מציעה לנו חבל הצלה אופטימי ומרתק לנוכח העובדה שחלק ניכר מאיתנו מתקשים לעכל גם היום, שהמשבר האקולוגי הוא האיום החמור ביותר על הישרדותנו כבני אדם.

"גן עדן בפתח הבית" הוא מדריך הפרמקלצ'ר הראשון בעברית, והוא יצא לאחרונה. זה לא ספר גננות. אין בו צילומי כרומו צבעוניים של כריזנטמות וגלדיולות, לא טבלאות דישון עם אחוזי זרחן, חנקן ואשלגן, ולא הוראות לבניית גינת זן יפנית. לעומת זאת, תוכלו לקרוא בו על מיחזור זרעים בגינת הירק, על הפיכת חרקים מאויב לאוהב ועוד.

פרמקלצ'ר זה הכל

זה לא ספר גננות משום שהסופרת, טליה שניידר (32), אינה עוסקת בגננות. היא עוסקת בפרמקלצ'ר. בשנים האחרונות הקימה שניידר וניהלה את פרויקט השומרה - יערנות מבוססת פרמקלצ'ר ביער ירושלים, והספר הוא במידה רבה התוצאה של עבודתה במקום.

כן, יש בו התעסקות בחקלאות, יערנות וגננות, אבל הפרמקלצ'ר כאמור כבר מזמן אינה תורה חקלאית בלבד. היא כוללת התייחסות לכל תחומי החיים וביניהם כלכלה, מסחר, תחבורה, גינון, ארכיטקטורה. בקיצור, תרבות. "מבחינתי אין דבר שאינו פרמקלצ'ר", מסבירה שניידר, "אחד החידושים של השיטה הוא ההוליסטיות שלה. היא כוללת בתוכה הכול. אתה יכול להיות מוסיקאי, היסטוריון או מורה להתעמלות, ולעשות כל אחד מהדברים הללו כפרמקלצ'ר. כמחנכת למשל, לא משנה מה יבקשו ממני ללמד - אנגלית, חשבון, הנדסה, ספורט או כלכלת בית, אני אלמד פרמקלצ'ר. זו האות שלי, זה מה שיש לי להגיד. אני לא רואה עצמי כמורה בלבד אלא כמחנכת. לא מעניין אותי מקצוע זה או אחר, מעניין אותי איך אותו מקצוע מתחבר לחיים עצמם".

לפני שנתיים קיבלה טליה תעודה רשמית מהמוסד הבינלאומי לפרמקלצ'ר שבבריטניה והפכה לפרמקלצ'ריסטית המדופלמת הראשונה בארץ, וגם היחידה כרגע. עד לפני כחמש שנים התייחסו אוניברסיטאות ברחבי העולם לתואר כאל כל התארים, אולם לאחרונה החלו לדרוש הכנסת מבחנים ועבודות גמר לשם קבלת הדיפלומה. המוסד לפרמקלצ'ר לא הסכים לכך. "הרי גם אנאלפבית מבנגלדש יכול להיות מתכנן פרמקלצ'ר, ואפילו מהטובים שבהם", מסבירה שניידר, "דיפלומת פרמקלצ'ר מקבלים על סמך השינויים שמכניסים בחיים והעבודה המעשית לאחר הקורס. היא מיועדת לעודד יותר ויותר אנשים ליישם".

כיום מתגוררים טליה, בעלה עופר (מוזיקאי ג'אז ותלמיד פרמקלצ'ר בזכות עצמו) ובנם תור בן השנתיים ב"משק צוף" - פיסת אדמה בת שני דונם בפרדס חנה שהולכת והופכת מבית קונבנציונלי ובזבזני באנרגיה, למשק פרמקלצ'ר.

אנחנו העתיד

"העולם שאנו מחשיבים היום כמודרני הוא רק שלב אחד בהתקדמות האנושית. דברים שנחשבים היום קידמה, כמו חשמל שמופק מפחם, מזגנים משוכללים, ירקות קפואים בשקיות פלסטיק שמיוצרות מנפט וכדומה, הם טכנולוגיות פרימיטיביות לפי תפיסת הפרמקלצ'ר. אני חלק מן העולם המודרני המתועש, נולדתי וגדלתי בו ואני נהנית עד היום מהרבה דברים שיש לו להציע. תעשייה לא נתפסת בעיני כדבר רע, היא מייצגת את הרצון ליצור ולייצר ואת השאיפה לעצמאות כלכלית. אנחנו לא מדברים על חזרה לעבר ועל כפריות בנוסח הישן. אנחנו מדברים על השלב הבא. על תעשייה עם מודעות, על טכנולוגיה ירוקה. אנחנו מדברים על משהו עתידני, אבל הרבה אנשים מתבלבלים וצועקים ססמאות אנטי-טכנולוגיות. בישול מרק בעזרת אנרגיה שהופקה מפסולת שאנחנו משאירים כל יום בשירותים - זה עתידני. כך גם סופרמרקט שאין בו שום דבר באריזות פלסטיק".

זה התחיל בנסיעתה הראשונה להודו, בגיל 19. "שהיתי חצי שנה בבית של משפחה בהימלאיה, בתירוץ של לימודי אריגה. בזמן הלימודים התוודעתי אל המשפחה, השכנים והכפר, והפכתי לבת משפחה. קיבלתי הזדמנות להיות בת כפר לשנה, ונוכחתי לדעת שאני יכולה לבחור אם לחיות את החיים הקשים של כפריי הודו. אלה חיים קשים, זה לא רק היופי של הפשטות. זה מה שהביא אותי לפרמקלצ'ר; החיפוש אחר דרך ביניים שתשלב בין הניקיון והפשטות של הכפר לאופן בו גדלתי בעולם המערבי. משהו שבין העולם הרעב לעולם הזללן, בין פחות מדי ליותר מדי. בפרמקלצ'ר אני מוצאת את זה".

לאחר מכן הסתובבה שניידר בעולם, למדה באופן עצמאי ומתוך מפגשים עם אנשים, והשלימה גם תואר בחינוך פתוח ניסויי במכללת דויד ילין בירושלים. בדרך למדה מקצועות שונים, משזירת פרחים דרך ארומתראפיה ועד תרגום. את הכשרת הפרמקלצ'ר הרשמית שלה החלה אצל פטסי ג'רארד וג'ורג' סובול באנגליה, בקורס מתכנני פרמקלצ'ר בן 72 שעות שהוא ההכשרה הבסיסית הרשמית של הארגון העולמי. לאחר מכן למדה אצל קן פרן מקים חוות Plants for a Future באנגליה וסופר פרמקלצ'ר חשוב, והשתלמה ביערנות פרמקלצ'ר אצל בן לאו.

"כשחזרתי מהודו החלטתי שאני רוצה לעסוק בצמחים ונרשמתי לקורס גינון במשרד העבודה. במהלך הקורס מצאתי את עצמי שוב ושוב מזועזעת מחוסר המודעות של כמה ממורי הקורס לגבי העובדה שגנן מגנן את האדמה והמים והאוויר, ולא רק את הצמחים שהוא קונה בתוך עציצי פלסטיק במשתלה. הקורס לא כלל שום התייחסות להשפעות הסביבתיות. התחלתי לחפש את התשובות בעצמי. הבאתי מרצה לחקלאות אורגנית לכיתה, ובכל הזדמנות נתתי דוגמאות איך אפשר לעשות זאת אחרת. הם רצו להעיף את ה"חכמולוגית", אבל איכשהו שרדתי עד הסוף. כשיצאתי מהקורס שמעתי על פרמקלצ'ר, נסעתי לאנגליה ללמוד שם ונשארתי כמעט שנה, מסתובבת בחוות פרמקלצ'ר ולומדת תוך כדי עבודה מעשית. בסופו של דבר, מתוך געגועים לאדמה ולנוף שאני אוהבת ומכירה, חזרתי לארץ להקים את אתר השומרה".

זה עובד כי עובדים על זה

"גן עדן בפתח הבית" הוא אמנם מדריך הפרמקלצ'ר הראשון בישראל, אולם טליה וספרה אינם בודדים. בסוף הספר תמצאו רשימה של אנשים, שירותים ומקומות שרובנו לא יודעים על קיומם, המציעים מגוון יוזמות אקולוגיות מרתקות. קיבוץ לוטן למשל, מתמחה בבנייה אקולוגית; במכון הערבה המוקם בקיבוץ קטורה מיושמים עקרונות השיטה ומבניו ישלבו שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה, אנרגיה סולארית, מיחזור המים האפורים (שפכים המגיעים מכיורים ומקלחות) להשקיית הגינות ועוד; חוות מתנת מדבר של לילך בר היא חוות פרמקלצ'ר פעילה המציעה גם מסעדה צמחונית אורגנית וחנות עם תוצרת מקומית, וגור ועירית רותם במושב ניר מציעים חווה שיתופית המדגימה את כל עקרונות השיטה, בנק זרעים וספרייה. אפילו הוצאת הספרים שהוציאה לאור את הספר, היא הוצאה אקולוגית לעילא.

"זה עובד. וזה עובד כי אנחנו עובדים על זה. אנחנו עושים את זה קצת יותר טוב כל יום. בעוד עשר שנים, אני מקווה שאף אחד לא יצטרך פרמקלצ'ר. שלא יזכרו מה זה. אני מקווה שפרמקלצ'ר היא רק שלב בהתעוררות העולמית למודעות אישית/סביבתית. יש בעולם מאות אלפי אנשי פרמקלצ'ר וכשלוש מאות בארץ. לכל אחד מאתנו יש את אותה תפיסה מוסרית ואותם עקרונות מנחים. כמספר אנשי ומערכות הפרמקלצ'ר, כך מספר היישומים השונים. כל אחד תופס את זה אחרת ועושה אחרת. נתתי כבר שלושה עשר קורסים למבוגרים, עשרים קורסים לילדים ואינספור הרצאות במסגרות שונות, ובכולם פגשתי אנשים נפלאים שבאמת רוצים לעשות שינוי בחייהם גם מתוך מחשבה איך זה יטיב עם האדמה ועם אנשים אחרים. מה יותר מזה?".

לא צריך להיות פעיל בגרינפיס כדי להבין שהגיע הזמן שכל אחד מאיתנו יעשה משהו קטן למען רווחתו של כדור הארץ. מערכות אקולוגיות שלמות הולכות ונעלמות מעל פני האדמה, אבל נדמה שאנחנו, בני האדם, שקועים במין שאננות מוזרה. במובן מסוים, התרגלנו כבר לחשוב שאנחנו כבר לא חלק מכל הסיפור הזה. אבל אנחנו קשורים לעולם בכל דרך שניתן להעלות על הדעת, ומה שאנחנו מעוללים לו, אנחנו בעצם מעוללים לעצמנו. פרמקלצ'ר מציעה דרך מיוחדת במינה להתחבר חזרה לסיפור, ואולי גם לשנות את סופו.

גן עדן בפתח הבית. הוצאת יער. להשיג בחנויות הספרים, 109 שקלים, או דרך ההוצאה: 04-6379416,ש95 שקלים. לפרטים על קורסים יש לפנות לטליה שניידר: talipher@012.net.il

עוד כתבות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי