גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אבשלום נוריאל לא מסגיר את מקורות המימון: "יש לי שני שותפים בחיים - אשתי ומס הכנסה"

נוריאל, שרכש את המניות תמורת כ-25 מיליון דולר, בראיון ראשון: "המניות נרכשו אישית על ידי. אין לי כל אחזקה באל-על או באופציות של החברה" "נכנסתי לעסקה בזכות משפחת בורוביץ`. אשמח להיות חלק מהם וללמוד מהם"

בשבוע שעבר, יום לפני ערב חג הסוכות, שלל מקורב למשפחת בורוביץ`, בעלת השליטה בכנפיים , את האפשרות שכור תמכור את מניותיה בקבוצת כנפיים לאבשלום נוריאל, בעל חברת הלוגיסטיקה מובילי דרור: "מדובר במשפחה טובה, אבל אני חושב שכשזה יגיע לרגע שבו צריך לשים כסף על השולחן, הוא לא ירכוש גם את המניות מכור". על פי אותו מקורב, במשפחת בורוביץ` העדיפו את אפריקה ישראל כשותפה בקבוצה, מה שנראה אז כאפשרות הריאלית ביותר.

אלא שבמהלך החג חל מפנה דרמטי. אפריקה , שנראה היה כי דרכה לשותפות בשליטה בכנפיים סלולה, נסוגה במפתיע מהמו"מ, וכור מכרה 15% ממניותיה בכנפיים בעסקת בזק לנוריאל - מי שנתפס כאנדרדוג בעסקה. בסה"כ מכרה כור 19% מתוך 28.3% ממניות כנפיים שבבעלותה, תמורת 33 מיליון דולר. בקבוצה לא חושפים רשמית את זהות הרוכשים, אולם לדברי מקורבים, 15% מהמניות נמכרו לנוריאל ויתר ה-4% נמכרו לבני משפחת בורוביץ` - 3% למנכ"ל החברה, פרופ` ישראל (איזי) בורוביץ`, ו-1% לתמי מוזס-בורוביץ`, רעייתו של דוד (דדי) בורוביץ`, אחיו התאום של איזי.

חילוקי דעות

על פי גורם המקורב לעסקה, הסיבה שהמניות נמכרו בסופו של דבר לנוריאל ולא לאפריקה נבעה מחילוקי דעות בין אפריקה לבין משפחת בורוביץ`. לדברי אותו גורם, באפריקה לא הסתפקו בקבלת נציג בדירקטוריון ודרשו לקבל גם זכויות וטו מיוחדות למניות, שיאפשרו להם לטרפד בעתיד מהלכים של הקבוצה שיזמו הבורוביצ`ים, אם אלו לא יתאימו לאינטרסים של אפריקה.

לדברי מקורב לבורוביצ`ים, הדרישה הזו של אפריקה טרפדה את העסקה כולה. "המניות של המשפחה `נקיות` - אין עליהן כל שעבוד או חוב, והן חופשיות למכירה או לכל עסקה אחרת", טוען המקורב. "לכן איזי ודדי סירבו להעניק לאפריקה זכות וטו שתפגע בחופשיות של המניות שבידיהם. הם היו מוכנים לתת להם זכות סירוב ראשונה הדדית, אבל לא מעבר לכך".

לדברי אותו מקורב, האחים בורוביץ` רוצים לשמור על שליטתם המלאה בכנפיים - שליטה שעלולה הייתה להתערער אם תינתן לאפריקה זכות וטו. "המשפחה ומקורביה מחזיקים כיום בכ-56.8% ממניות כנפיים, והם לא יתנו לשום עסקה לערער את ההגמוניה שלהם בחברה, אפילו אם זה גוף שהם כן מעוניינים לחבור אליו כמו אפריקה ישראל" אומר אותו גורם.

אותו גורם טוען, שאם כור לא הייתה לחוצה למכור את המניות בשבוע שעבר, ניתן היה להגיע לעמק השווה בין בורוביץ` לאפריקה, שכן הייתה נכונות בין הצדדים לשתף פעולה. אלא שכור הייתה לחוצה למכור את המניות, על מנת לכלול את רווחי ההון כבר בדו"חות הרבעון השלישי (שהסתיים ביום חמישי, בו חל החג). לכן כשהיה ברור שהצדדים לא יגיעו להסכמה הופעלה האופציה השנייה - מכירת המניות לנוריאל.

מניעת מכירת בלוק

כאמור, בכור היו לחוצים לסגור את העסקה עד יום שישי, על מנת שרווחי ההון שינבעו ממנה, בסך 12 מיליון דולר, יוכלו להיכלל כבר ברבעון השלישי. בסופו של דבר, מרבית הרווחים - כ-10 מיליון דולר אכן יכללו ברבעון זה, ויתר ה-2 מיליון דולר יכללו רק ברבעון הרביעי. המכירה העניקה לכנפיים שווי חברה של 170 מיליון דולר - נמוך בכ-4% מהשווי הממוצע של החברה ב-30 הימים האחרונים.

האינטרס של משפחת בורוביץ` במכירה היה מניעת מצב שבו הבלוק של כור יימכר במלואו לגוף אחד, שיצור גוש חוסם בשליטה בחברה. משימה זו זכתה להצלחה לאחר המכירה האחרונה. "עיקר המשימה שלנו הייתה למנוע מצב שבו החבילה כולה תימכר למישהו אחד שיתבסס כאופוזיציה בכנפיים", אומר גורם בקבוצת בורוביץ`. "אם מישהו היה רוכש 28.3% בחברה, זה יכול היה ליצור לנו כאב ראש לא קטן. מה שקורה עכשיו זה ש-15% נמכרו לנוריאל, 4% נמכרו לנו והיתר - 9.3% ימכרו בעתיד (כך אני מאמין) בעיקר לגופים מוסדיים - מה שימנע יצירת גוש חוסם לנו בחברה".

בקבוצה מאמינים שכור לא תמשיך להחזיק ביתר המניות בטווח הארוך, וכי גם הן תימכרנה בשוק. ההערכות הן שהמניות לא ימכרו לגוף אחד, משום שאף אחד לא יסתפק באחזקות מיעוט כה קטנות בחברה, ולכן הן תימכרנה בהפצה כלשהי בשוק המוסדי או במתכונת דומה, למשקיעים פיננסיים.

משפחת בורוביץ` אפוא, הצליחה לפרק בכך את המוקש שהיה טמון באחזקה של כור, שהייתה עלולה לערער את שלטונה בחברה, שתשלוט בקרוב באל-על. נזכיר, שבאמצע דצמבר תוכל קבוצת כנפיים לממש את האופציות שלה במוביל הלאומי ולהפוך לשולטת בו עם אחזקה של 52% (לעומת 22% כיום).

דמות אנונימית

רוכש המניות העיקרי, אבשלום נוריאל, הוא דמות אנונימית בשוק ההון, אם כי כמו אנשי עסקים לא מעטים הוא מוכר יותר לאוהדי הספורט. נוריאל הוא הבעלים של קבוצת הכדורגל הפועל נצרת עילית, שמשחקת העונה לראשונה בליגת העל. בכך שייך נוריאל לליגה מכובדת של אנשי עסקים, כמו יעקב שחר (מכבי חיפה), משה תאומים (הפועל ת"א) לוני הרציקוביץ` (מכבי ת"א), ועוד.

נוריאל (40) הוא מנכ"ל חברת הלוגיסטיקה מובילי דרור, שנמצאת בבעלות משפחתו. בעבר דובר על כך שנוריאל השתתף בהנפקת אל-על, וכי הוא רכש אופציות לכ-10% ממניותיה, אולם היום הוא מכחיש את הדברים וטוען כי אינו מחזיק בשום נייר של חברת התעופה.

נוריאל מעדיף להמשיך ושמור על אנונימיות, ואינו שש לחשוף פרטים אודותיו ואודות פעילותו או פעילות החברה שבניהולו. לדבריו, מניות כנפיים שנרכשו מכור נרכשו אישית על ידו ולא על ידי החברה שבבעלות משפחת נוריאל כולה. "אני חלק מהמשפחה, אבל המניות נרכשו אישית על ידי. אין לי כל אחזקה באל-על או באופציות של החברה".

מובילי דרור נחשבת לאחת מחברות הלוגיסטיקה הגדולות בישראל, שפועלות בתחום שינוע מטענים מדלת לדלת. החברה היא חברה פרטית שבבעלותה למעלה מ-200 משאיות, אולם נוריאל מסרב לחשוף פרטים אודות היקף פעילותה.

כיצד אתה רואה את ההשקעה בכנפיים - השקעה פיננסית או אסטרטגית?

"אני רואה בהשקעה כהשקעה לטווח ארוך, ואני מאמין שאשאר שם למשך שנים. עדיין לא החלטתי אם לממש את האפשרות למנות נציג בדירקטוריון כנפיים. אני מכיר ומכבד את משפחת בורוביץ`, ואני חלק מהם. הם ידעו לנהל עד היום את החברה ואני מאמין ביכולת שלהם גם בעתיד הן בכנפיים והן באל-על. מי שיוביל את כנפיים בשנים הקרובות זה משפחת בורוביץ`, ואני אשמח להיות חלק מהם וללמוד מהם. נכנסתי לעסקה בזכותם".

כיצד מומנה רכישת המניות בכנפיים? רכשת מניות בכ-25 מיליון דולר, וזה לא כסף קטן.

"אני מעדיף לא למסור פרטים. יש לי שני שותפים בחיים - אשתי ומס הכנסה - להם אני נותן דין וחשבון, ולא לאף אחד מעבר לכך".

עוד כתבות

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

באותו אירוע שבו נפלו הלוחמים, נפצעו קשה קצין ולוחם. בדרום הרצועה נפצעו קשה שני לוחמים נוספים • בקבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובגליל • זוהתה נפילה בבאר שבע, נזק נגרם לבית • עדכונים בולטים

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה / צילום: Associated Press, Vahid Salemi

עם למעלה מ-30 אלף חיילים: האיום החדש של איראן על ישראל

חוסיין סלאמי, מפקד משמרות המהפכה, התייחס לסוגיה של פעילות ימית באגן הים התיכון, לצורך הידוק ההתקפה על ישראל ● זוהי לא הפעם הראשונה שמתייחסים באיראן לסוגיה זו, ולפני חודשים ספורים הוקם בסיג' ימי, משמר מתנדבים שיכלול לפי טהרן כ־55 אלף איש על כ־33 אלף כלים

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור