גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ומה אתם עשיתם בשביל מדינות?

כבר שנים שבכירי הכלכלה העולמית נוהגים להתכנס בוועידת קרן המטבע הבינלאומית ולדון בבעיות העוני של העולם אגב אכילת סושי. אז מה חדש? ובכן, יש התקדמות בנושא שמיטת החובות למדינות העניות. ובמקביל, מחקרים מראים שלקרן יש חלק בהתדרדרותם של מקומות מסוימים על פני הגלובוס > סטלה קורין-ליבר ורן דגוני מדווחים מוושינגטון

תחת עיניים פקוחות והיסטריות-משהו של חטיבות מאבטחים, שוטרים במדים ושוטרי חרש, נעים להם בשקט כוחני ואלגנטי אלפי בני אדם בחליפות מחויטות ותיקי יד עמוסי ניירות. הרבה גברים, מעט נשים. בהירים וכהים, מוקפדים יותר או פחות.

כל מי שהוא משהו וכל מי שחושב שהוא משהו בכלכלה העולמית נמצא כאן, בוושינגטון, לרגל הוועידה החצי-שנתית של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי. מוכרחים להיות כאן. מי שאינו מתייצב אינו קיים.

נציגים רשמיים מ-184 המדינות החברות בקרן ובבנק, שרי אוצר, נגידי הבנקים המרכזיים, בלוויית הפקידות הבכירה שלהם, עושים סבבי שיחות. כל פגישה נמשכת 20 דקות, מקסימום חצי שעה, עם תמונות, בלי איחורים ועם הרבה לחיצות ידיים. אלה שיחות ללא מוקשים. לא נכנסים לנושאים מעוררי מחלוקת. אלגנטי מהתחלה ועד הסוף.

במקביל, בהזדמנות חגיגית זו, מתייצבים בבירת ארה"ב ראשי הבנקאות הגלובלית, מנכ"לים ויו"רים של בנקים מסחריים מאירופה, מאמריקה הלטינית, מאסיה ומאפריקה, חלקם מגובים בפמליות אדירות, שרוקנו כליל את מאגרי הלימוזינות בעיר.

כאשר הפקידים והפוליטיקאים סוגרים עניינים שברומו של עולם, אנשי הפיננסים סוגרים עניינים עסקיים, או מכינים את תשתית הידידות לעסקים משותפים.

כל הבנקאים הגדולים, מכל מדינה, הקפידו להתייצב בבניין הבנק העולמי לפחות לשש דקות. אותן שש הדקות שהוקצו לשר האוצר שלהם, או לנגיד הבנק המרכזי, לשאת את נאומו.

בתי-המלון של וושינגטון מפוצצים. אין חדר פנוי, לא במפוארים, לא בבינוניים ולא בצנועים. בעבר הרחוק נערכו הוועידות האלה באתרים הכי אקזוטיים בעולם. כל כנס כזה היה בעצם שבוע-משתה נינוח. אבל כבר שנים משמשת וושינגטון זירה כמעט קבועה לוועידות, ורק לעתים רחוקות נבחרים במקומות אחרים בגלובוס.

עכשיו, תחת איום הטרור, וושינגטון נראית אפילו יותר מתמיד המקום הטבעי לוועידות כאלה, ונחשבת לכזו שמסוגלת להיערך טוב ממקומות אחרים להופעות אורח של אנשי בן-לאדן. מספר ימי הוועידה, בכל אופן, קוצץ בעקבות הכוננות. אחרי הכל, לכמה זמן אפשר לסגור במחסומי בטון ובמשאיות כבדות, את הרחובות המרכזיים בדאון-טאון, באזור הבית הלבן, ולעצור כמעט כליל את החיים בו? הכנס באוקטובר הצטמצם ליום רשמי אחד (א'), יום אחד למפגשים (שבת), וכמה ימי סמינרים קודם לכן, שבהם בדרך כלל אין נוכחים הגדולים ולפיכך גם לא גדודי המאבטחים.

סושי ובעיות רעב

ה"גדולים" מתכנסים בוועידות הסגורות שלהם, בפורומים שמסומנים במספרים. ככל שהמספר קטן יותר, הפורום אקסקלוסיבי יותר. קבוצת G-7, קבוצת שבע המדינות המתועשות הגדולות שלפיהן יישק (כמעט) כל דבר (סין צפויה להצטרף אליהן בקרוב), היא חוד החנית. בצידה קיימות קבוצת העשרה, קבוצות 20 המדינות המפותחות, קבוצת 24 המדינות הפחות מפותחות, קבוצת המדינות שמדרום לסהרה, ועדת הפיתוח, מפגש ה-31. לכל פורום סדר יום משלו, ומבחינה מסוימת, כל פורום הוא קבוצת לחץ שפועלת מול המליאה.

ברמה אחרת נמצאות הקבוצות המנהליות, שממסדות את ייצוגן של מדינות בקרן המטבע. ישראל שייכת לקבוצה ההולנדית בקרן. לבד מישראל חברות בקבוצה 12 מדינות, לרבות מדינות אירופיות ומזרח-אירופיות, וכן קפריסין, רומניה וחלקי יוגוסלביה לשעבר.

אמש, כאשר נגמר החלק הרשמי, החלו החגיגות הגדולות באמת - קבלות הפנים. בהזמנה לקבלת הפנים הרשמית של הבנק והקרן נאמר: "לסיום המפגש השנתי ל-2004 של מועצת נגידי קרן המטבע והבנק העולמי, המכובדים לים הנג קיאנג - יו"ר מועצת הנגידים, רודריגו דה ראטו - מנהל קרן המטבע, וג'יימס וולפנזון - נשיא הבנק העולמי, מזמינים את כבודכם להשתתף בקבלת הפנים".

אבל זו רק ההתחלה. כל בנק בינלאומי או גוף פיננסי שמכבד את עצמו מקיים קבלת פנים משלו, ממריל-לינץ' ועד בנקים מטורקיה ומרוסיה. המרכז הפיננסי של נסיכות דובאי, למשל, מזמין את כולם לקבלת פנים במוזיאון הלאומי לנשים באמנויות. דויטשה בנק פיתח מסורת להזמין את הקרם-דה-לה-קרם לקונצרט וארוחה בבניין המדהים של מרכז קנדי.

הדבר הבולט בקבלות הפנים הללו אינו העושר המופגן של כולם, כאילו לזה כבר התרגלו, אלא כמויות האוכל האדירות, האיכות המשובחת שלהן, ההגשה העילית ונערות השמפניה והיינות. אפילו מי שחי את זה כל השנה, מתחיל להרגיש קצת לא נוח. בבוקר, מדברים על מצב העוני בעולם, על מיליארד איש שאינם מחוברים למים זורמים, ובערב מנשנשים קצת סושי, קצת אנטיפסטי ועוגיות קטנות בשביל הדיאטה, וזורקים כמויות אוכל שיכולות להשאיר בחיים כמה מדינות מורעבות. זה הדימוי שאוהבים להנציח ארגונים לזכויות האדם, שמוחים תדיר על התנאים הנוקשים שמצמידה הקרן לחבילות הסיוע שלה למדינות העניות.

מה רוצים מאיתנו?

קל אולי ללגלג, אבל הבנק העולמי וקרן המטבע הציבו זה מכבר את בעיית העוני במדינות העולם השלישי בראש סדר היום שלהן (אם אין משבר שמאיים לפתע על הכלכלה הגלובלית). "האם בגלל שיש לי עניבה על הצוואר וכוס יין אדום ביד ימותו יותר ילדים באפריקה"? שאל בוועידה קודמת פקיד אמריקני בכיר את עמיתו הישראלי, שתהה על כרזות נוטפות ארס של מפגינים שציירו את הקרן כגוף שחור משחור שגמר אומר להפקיר את אוכלוסיית אפריקה לאימת האיידס.

העובדה שפעילות הקרן יוצרת איבה בקרב מדינות עניות ובקרב ארגונים שמקדישים עצמם לסייע להן, נובעת לא מחוסר מעש של הקרן או מבזבוזים ראוותניים על קאוויאר וסוויטות מפוארות, אלא מפער שכמעט אינו בר-גישור בין תפיסות כלכליות מערביות, מבוססות מודלים כלכליים, לבין גישות שנשענות על תחושות זכאות, "מפני שלנו אין ולהם יש".

מסמך של הקרן על הסיוע למדינות עניות מציין: "אין כמעט חילוקי דעות שצמיחה מהירה ונמשכת בהכנסה הממוצעת לנפש היא גורם חיוני לצמצום משמעותי בעוני. הניסיון מראה, שבין הגורמים שמעודדים צמיחה כזו בהכנסה נמצאים פתיחות לסחר בינלאומי, מדיניות כלכלית נכונה, מוסדות חזקים, מסגרת משפטית והתנהלות שלטונית טובה". במילים אחרות, רפורמות.

כשפורטים אותן לפרטים, מדובר בהטלת מגבלות תקציביות, בביטול סובסידיות, בחשיפת תעשיות לייבוא מתחרה. וזה כואב. ביטול סובסידיה של כמה סנטים על כיכר לחם עלול לדרדר מיליונים במדינה באפריקה אל תהומות תת-תזונה או רעב.

לא רוצים לזמביה

דו"ח שהפיץ ארגון הסעד הגדול אוקספאם בסוף השבוע טוען, שדרישת הקרן שזמביה תקבע תקרה תקציבית כתנאי למתן סיוע הביאה לכך ש-8,000 עד 9,000 מורים מוסמכים במדינה מובטלים מעבודה. זמביה מחויבת לספק חינוך לכל ילד עד שנת 2015 - מטרה אוטופית של ועידה בינלאומית הידועה כוועידת המיליניום - אך אין כמעט סיכוי שהמטרה תוגשם. לפי אותו דו"ח - בגלל, לא פחות ולא יותר, קרן המטבע.

העובדות מזדקרות בחדות מכאיבה בשטח. לפי נתוני הקרן עצמה, יותר ממיליארד בני אדם בעולם מתקיימים מפחות מדולר אחד ביום. יותר מ-750 מיליון בני אדם, כ-20% מהם ילדים, סובלים מתת-תזונה. 121 מכל אלף ילדים שנולדים במדינות מעוטות הכנסה מתים קודם הגיעם לגיל 5, רובם מתת-תזונה או ממחלות שניתן למנען בנקל במדינות בעלות הכנסות גבוהות.

אבל הקרן רואה זאת קצת אחרת. להשקפתה, היא בסך הכל דורשת ממקבלי הסיוע שקודם כל יעזרו לעצמם, כדי שכספי הסיוע לא יישפכו לריק, או, גרוע יותר, לכיסים עלומים של פוליטיקאים או פקידים מושחתים. מדי פעם, פשוט, צריך לסגור את הברז.

"קרן המטבע חייבת לומר לפעמים 'לא' למדינה מוכת משברים כדי לאלץ אותה לנקוט מדיניות כלכלית טובה יותר", אמר אתמול מנהל הקרן, רודריגו ראטו. "האפשרות שהקרן תחליט לא להעניק סיוע עשוי לשמש תמריץ למדינות מסוימות לאמץ התנהגות כלכלית נבונה יותר ובכך להימנע מהצורך לפנות לקרן לקבל סיוע".

יש טענות, שטרם הוכחו, שבעסקות במסגרת פרויקט נפט-תמורת-מזון לעיראק הגיעו 2.5 מיליארד דולר לכיסים בצרפת ועוד כמה מיליארדים טובים לחשבונות בנק של סדאם חוסיין, שחלקם טרם נחשפו. מדינות באפריקה אינן מצליחות לצאת ממעגל העוני למרות הזרמות כספי סיוע. בעיה אחרת היא, שמתן תרומות של מצרכי מזון בסיסיים למדינה מסוימת יכול להנחית מכת מוות על שרידי המגזר החקלאי שעדיין קיימים באותה מדינה.

אבל הבעיה הגדולה ביותר היא בעיית החובות שצברו המדינות העניות. רובן ככולן, לא רק שאינן יכולות לפרוע אותם אלא שהן מתקשות לעמוד בתשלומי הריבית. עיראק אולי לא נתפסת כמדינה ענייה במתכונת המדינות מדרום למדבר סהרה, אבל נטל החובות שלה הוא מהגדולים בעולם. לפי חישובי קרן המטבע, חבה בגדד כ-120 מיליארד דולר למדינות ולגופים פיננסיים מסחריים. חובה ל"מועדון פריס" (קבוצת המדינות הנושות) מגיע ל-42 מיליארד דולר. סך כל נטל החוב שלה מגיע ל-600% מהתמ"ג.

רוב המדינות העניות מתמודדות עם בעיה דומות, אולי בהיקפים יותר קטנים. הן יודעות, והקרן יודעת, שחובות אלה לא ייפרעו לעולם. כדי לאפשר למדינות אלה לפתוח דף חדש, דנה הקרן זה שנים במחילת חובות בתנאי מסוימים. הניסיון מראה שזה מצליח. הסרת 43% מנטל החובות של בנין שבמערב אפריקה איפשרה למדינה להפנות משאבים לחינוך ב-2002, ולשכור מורים לאוזרים כפריים. הסרה של 54% נוספים הפנתה משאבים לשירותי רפואה, כהקמת מרפאות באוזרים נידחים ורכישת תרופות נגד איידס ומלריה.

בריטניה מוכנה עתה ללכת על כל הקופה ולמחוק את חלק הארי של חובות מדינות העולם השלישי. הנושא נדון בוועידה שאך זה הסתיימה, אם כי טרם הושגה הסכמה. אך סימן מבשר טובות הוא, ששר האוצר האמריקני, ג'ון סנו, שהסתייג תחילה מרוחב היד של לונדון, הצהיר אמש, שארה"ב מוכנה להצטרף למאמצים למחוק עד 100% מחובות המדינות העניות.

אבל עדיין יש בעיה נוספת. לפי הערכת הקרן, יש צורך ב-50 מיליארד דולר לשנה, עד 2015, כדי לשרש את העוני והרעב, יחד עם מחיקת החובות. מהיכן יבוא הכסף? מארה"ב מוכת הגירעונות התקציביים הענקיים? מאירופה שכלכלתה מדשדשת? הבעיה הזו תעלה שוב בוועידה באה של הקרן, באפריל 2005 וקרוב לוודאי שבעוד ועידות רבות אחריה. *

עוד כתבות

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לישראל

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק