גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היסטריית הויוקס: האם יתרונות התרופה שהורדה מן המדפים עולים על חסרונותיה?

עפ"י מחקרים גם תרופות אחרות, מפרוזק ועד ויאגרה, עלול להיפגע כתוצאה מהיסטריית ויוקס

אירועי הימים האחרונים גרמו לאנשים רבים להסתכל במבט בוחן וחשדני בארון התרופות שלהם. שטף של אזהרות שפרסמו חברות התרופות והנוגעות לתופעות לוואי אפשריות שגורמות תרופות שונות - החל מתרופות נגד דיכאון וכלה בויאגרה - עורר ספקות רבים בהתייחסות לכמה מהתרופות הפופולריות ביותר והחשובות ביותר הנמצאות היום בשימוש.

רק בשבוע שעבר משכה מרק מהמדפים את ויוקס, תרופה לדלקת פרקים, אחרי שגילתה שהיא גורמת לסיכון מוגבר להתקפי לב ומקרי שבץ מוחי בקרב כמה ממשתמשי התרופה. בנוסף, מינהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) מסר כי ידרוש מעתה להוסיף לתרופות נוגדות דיכאון תוויות שיזהירו מסיכון מוגבר למקרי התאבדות בקרב משתמשים צעירים. אפילו ארתרומיצין, האנטיביוטיקה הפופולרית, התגלתה במחקר שפורסם בחודש שעבר כגורם המגביר את הסיכון ללקות במוות פתאומי בשל הפרעה בקצב הלב.

אולם רופאים אומרים כי על רקע נבואות יום הדין האלו המתפרסמות לבקרים, נשכחה עובדה חשובה אחת: במרבית המקרים, הסיכונים הם קטנים למדי. ובדרך כלל, יתרונות התרופה עולים על סכנותיה.

"בכל דבר שאנחנו עושים לחולים יש סיכון", אומר ריצ'ארד רוברטס, פרופסור לרפואת משפחה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת וויסקונסין, "אבל גם בהחלטה שלא לעשות משהו יש סיכון".

אפילו במקרה של ויוקס, הסבירות שאדם הנוטל את התרופה ילקה בהתקף לב או שבץ מוחי היא נמוכה יחסית. במחקר שנערך על 2,600 חולים, התגלו 15 התקפי לב על כל אלף חולים שנטלו ויוקס למשך תקופות ארוכות מ-18 חודשים. בקרב מי שנטלו פלצבו (תרופת דמה), התגלו 7.5 התקפי הלב ושבץ מוחי על כל אלף חולים. בקרב מי שנטלו ויוקס במשך פחות מ-18 חודשים לא נמצא כל סיכון קרדיו-וסקולרי.

מכאן, שהאתגר הניצב בפני רופאים וחולים הוא כיצד לשקול את הסיכונים מול היתרונות. ברור שיש היום פחות סבלנות, הן מצד הרופאים והחולים והן מצד ה-FDA, לתופעות לוואי העלולות להיות קטלניות. רק קומץ ממשתמשי ויוקס סבלו מהתקפי לב, אולם התרופה הוסרה מהמדפים.

מאידך, כ-23% ממשתמשי ויאגרה סובלים מכאבי ראש כתוצאה מהשימוש בתרופה, והויאגרה היא תרופה הזוכה לפופולריות רבה ונרשמת בשכיחות רבה על ידי רופאים. בנוסף, יש סבירות רבה יותר שרופאים יסכינו לתופעות לוואי קשות בתרופות המשמשות לטיפול במחלות קטלניות, כמו סרטן, מאשר בתרופות שנועדו לטיפול במחלות פשוטות יותר או במניעתן.

בבואם לרשום תרופה לפציינט שלהם, הרופאים לוקחים בחשבון גם מצב רפואי קיים או היסטוריה משפחתית ואת השפעתם האפשרית על יעילות התרופה אצל חולה ספציפי. גם נכונות החולה להגיע לבדיקות מעקב ולחץ דם נלקחת בחשבון.

נרתעים מתרופות

רופאים רבים היום מודאגים מהאפשרות שהחשש מהדיווחים המתרבים על תופעות לוואי שנגרמות מתרופות יגרמו לחולים רבים להימנע מנטילת תרופות שהם נדרשים להם. פסיכיאטרים של ילדים אומרים כי נוגדי דיכאון מהווים טיפול חשוב בילדים דיכאוניים, גם אם ברקע קיים חשש מסוים ממחשבות אובדניות. (והם מציינים כי אף ילד במחקרים שנערכו מעולם לא ביצע בפועל ניסיון התאבדות), אולם יש רופאים שנמנעים היום ממתן תרופות אלו. "אנחנו מתחילים לראות סימנים לכך שרופאי ילדים מסתייגים ממתן התרופות הללו, וזוהי ללא ספק בעיה אמיתית", אומר דיוויד פאסלר, פסיכיאטר המתמחה בילדים ומתבגרים.

מן הראוי, אומרים הרופאים, שקבלת החלטות תיעשה על סמך המקרה הפרטי, ואל לנו לפסול באופן גורף תרופות חשובות ובעלות ערך היכולות להועיל מאוד לחולים הנכונים.

מדי שנה גורם האספירין לאירועי שבץ מוחי ודימום קיבתי, שחלקם עלולים להיות קטלניים. אבל נטילת אספירין על בסיס יומי מנעה ממספר רב יותר של חולים התקפי לב ומקרי שבץ. השאלה האם הסיכון שבתרופה עולה על יתרונותיה תלויה בחולה הספציפי. אם אתן נשים צעירות, בריאות ולא מעשנות, לדוגמה, American Heart Association אינה ממליצה לכן ליטול אספירין על בסיס יומי, משום שהסיכון שלכן ללקות בהתקף לב הוא נמוך במידה כזו שהוא לא שווה את הסיכון המוגבר לסבול מהתקף או דימום קיבתי שעלול להיגרם מהשימוש הממושך באספירין.

עוד תרופה שנויה במחלוקת היא וורפרין (warfarin), מדלל דם. התרופה אפקטיבית במיוחד במניעת מקרי שבץ וקרישי דם אצל חולים מבוגרים הסובלים מפרפור חדרים, מצב שבו העליות, החלקים העליונים של הלב, אינם פועמים ביעילות. מחקר שערך בשנה שעברה ה-Journal of the American Medical Association גילה כי וורפרין הפחיתה את הסיכון לשבץ ב-51%. אולם התרופה גם מגבירה את הסיכון לדימומים חסרי שליטה, שהמסוכן ביותר מביניהם הוא דימום תוך גולגולתי.

באותו מחקר, 0.46 מכל מאה נבדקים שנטלו וורפרין סבלו מדימום תוך גולגולתי, בהשוואה ל-0.23 מתוך כל מאה איש שלא טופלו בתרופה. יחד עם זאת, קרדיולוגים אומרים כי בעבור חולים רבים יתרונות התרופה מרובים מחסרונותיה. רופאים אומרים כי לא ירשמו וורפרין רק לחולים שסבלו בעבר מדימום קיבתי. הם גם חוששים לרשום וורפרין, הנמכרת תחת שם המותג קומדין, לחולים העלולים לסבול מנפילות ופגיעות שעלולים להוביל לפציעה ודימום.

סידני סמית, פרופסור לרפואה באוניברסיטת צפון קרוליינה בצ'אפל היל והנשיא לשעבר של התאחדות הלב האמריקנית, אומר כי הוא עוקב מקרוב אחר חולים המטופלים בוורפרין. לדבריו, גם לאחר שהוא מייצב חולים בשימוש בתרופה, הוא מקפיד לזמן אותם לביקורות חודשיות, לבדוק את רמת הקרישה של דמם ולהתאים את מינון התרופה. "נכון שהשימוש בקומדין מלווה בסבירות גבוהה יותר לדימומים", הוא אומר, "ואנחנו חייבים לטפל בבעיה באמצעות ניטור החולים בקביעות".

למרות הניסויים המחמירים שעוברות תרופות טרם השקתן לשוק, צצות מדי פעם, אחרי כמה שנות שימוש, תופעות לוואי מזיקות, ואין ספק שמבחינת מקצוע הרפואה זוהי בעיה מטרידה. רופאים אומרים כי רבים מדי מהניסויים הקליניים נערכים על קבוצות מדגם קטנות וספציפיות מדי, שבהן לא ניתן לחשוף את כל תופעות הלוואי, מה שאומר שרק כאשר התרופות יוצאות לשוק ונלקחות על ידי מיליוני אנשים, שרבים מהם נוטלים במקביל גם תרופות אחרות, נחשפות תופעות הלוואי הנדירות יותר והאינטראקציות הבין-תרופתיות.

לחולים הלומדים שלאחת מהתרופות שהם נוטלים יש תופעות לוואי יש כמה ערוצים שיסייעו להם לקבל מידע על בעייתם. רוב תופעות הלוואי החדשות והרציניות מניעות בדרך כלל את ה-FDA לפרסם אזהרות בטיחות הנרשמות באתר MedWatch של הרשות (www.fda.gov/medwatch/index.html). האזהרות מספקות בדרך כלל פרטים המציינים איזה סוג חולה צריך לחשוש מתופעות לוואי (לדוגמה, רק מי שנוטלים גם תרופות אחרות).

מקור מידע טוב אחר הוא PDRhealth (www.pdrhealth.com), אתר חינם הקשור ל-Physician's Desk Reference, מקור על תרופות ומחלות שמוערך מאוד בקרב רופאים. המשתמשים יכולים לחפש אחר תרופה ספציפית ולהיחשף לעושר של מידע, הן על תופעות לוואי רגילות והן על תופעות לוואי נדירות, כמו גם על אינטראקציות בין תרופות. בסיס הנתונים מעודכן מדי רבעון או כאשר יש להוסיף לו תוספות חשובות או כאשר מתגלים שינויים באזהרות על תרופות.

הצרכנים יכולים גם לחפש ולמצוא מידע על הסיכון שבשימוש בתרופות על ידי קריאת הוראות השימוש בתרופה, המצורפים לאריזתה. נתונים כאלו ניתן למצוא גם באתר האינטרנט של יצרנית התרופה.

אבל רק מעטים הם החולים שאכן בודקים את שפע האינפורמציה הזה. אתר ההיכרויות eHarmony.com שואל את משתמשיו האם הם קוראים את הוראות התרופה כדרך לסנן את מי שאינם נחשבים כמועמדים טובים לניהול מערכות יחסים ארוכות טווח. אם אתה אומר שאתה נוהג לקרוא אזהרות - האתר מניח שאתה משקר. *

עוד כתבות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר