גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קובי אלכסנדר, מאחוריך: אלי רייפמן גייס 2.8 מיליארד שקל תוך 8 שנים

אורקה הונפקה לפי שווי הכפול משווייה בעת עסקת הרכישה על-ידי אמבלייז * חגי בראל, מנכ"ל אורקה: "היעד שלנו היה תמיד להשתחרר מאמבלייז. מדובר בחברות הפועלות בשווקים שונים"

אלי רייפמן, בעל השליטה בקבוצת אמבלייז, ספג וסופג בשנים האחרונות לא מעט ביקורות לאור ההפסדים הכבדים של הקבוצה אשר בשליטתו. למרות זאת, ואולי בגלל זאת, חייבים לזקוף לזכותו את יכולתו המרשימה "למכור הנפקות" ולגייס הון מציבור המשקיעים, גם תחת תנאי שוק לא הכי נוחים.

את אמבלייז הנפיק רייפמן פעמיים לציבור, פעם אחת באופן פרטי למשקיעים מוסדיים ופעם נוספת בהצעת מכר במסגרתה מכרו הוא ושותפיו דאז לשליטה בחברה מניות בסכומים לא מבוטלים. באמצעות הנפקות אלו גייסו אמבלייז, בעלי השליטה בה והחברות הבנות שלה כ-623 מיליון דולר (כ-2.8 מיליארד שקל), סכום אשר מגבה, וכנראה יגבה גם בעתיד, את הפסדיה המתמשכים של החברה. בכל מקרה, קשה מאוד למצוא איש עסקים אחד בארץ שגייס באמצעות הנפקות אקוויטי כ-2.8 מיליארד שקל, לבד מקובי אלכסנדר בקבוצת קומברס ומוריס קאהן באמדוקס.

בערב החג הגיע גם תורה של חברה-בת בקבוצה להפוך לציבורית. אורקה אינטראקטיב גייסה ביום רביעי האחרון 14 מיליון ליש"ט ברוטו (כ-25 מיליון דולר) לפי שווי חברה של 35 מיליון ליש"ט (כ-63 מיליון דולר), באמצעות הנפקה של מניותיה לקבוצה של משקיעים מוסדיים בריטיים. אורקה הנפיקה כ-14.14 מיליון מניות לפי מחיר למניה של 99 פני. בעקבות הגיוס, תחל המניה להיסחר בבורסת ה-AIM (הבורסה השנייה בגודלה בלונדון) ב-13 לחודש, תחת הסימול "ORCA LN". חתם ההנפקה הוא בית ההשקעות הבריטי אלטיום קפיטל.

בזכות המזומנים

למעשה, אמבלייז מנפיקה היום את אורקה לפי שווי כפול מהשווי לפיו רכשה את החברה לפני כארבע שנים. אורקה, אשר נוסדה ב-1995, נרכשה על-ידי אמבלייז באפריל 2000 תמורת 33 מיליון דולר במניות. אין זה מן הנמנע כי הגב הכלכלי החזק לו זכתה אורקה, בדמות קופת המזומנים הדשנה של אמבלייז, היה אחד הגורמים העיקריים לצמיחתה של החברה, שנחשבה בעת רכישתה לסטרט-אפ. אורקה מספקת פתרונות תוכנה, המאפשרים לחברות טלפוניה נייחת וחברות כבלים לספק שידורי טלוויזיה אינטראקטיבית בפס רחב.

בעקבות ההנפקה, דוללה אמבלייז מאחזקה של 99.7% באורקה לאחזקה של 59.7%. בנוסף לאמבלייז, ישנם כיום ארבעה גופים מוסדיים המחזיקים למעלה מ-3% מהון המניות של אורקה: קרן ההשקעות Scottish Widows מחזיקה ב-8.2% מהון החברה; J O קפיטל מנג'מנט מחזיק ב-4.7% מההון, Henderson investors מחזיק ב-4.3% מהון החברה וכך גם קרן USS.

אורקה מאמינה כי ההנפקה תגדיל את אמינות החברה בעיני לקוחותיה ושותפיה העסקיים ותספק לה בסיס מוצק, לשם קליטה טובה יותר של מוצרי החברה בקרב לקוחותיה. כמו-כן, מקווה החברה כי גיוס ההון יספק לה חוסן מאזני וגמישות פיננסית אשר יאפשרו לחברה לצמוח, הן פנימית והן חיצונית, באמצעות בחירה סלקטיבית של רכישות.

* חגי בראל, מנכ"ל אורקה, למה דווקא הנפקה ב-AIM ולא ב-LSE?

"ה-LSE, הבורסה הראשית של לונדון, מיועדת בד"כ להנפקות בסדר גודל גדול יותר מזה שביצענו. תהליך ההנפקה ב-AIM הרבה פחות מורכב מה-LSE. לא מעט פעמים, הנפקה ראשונית ב-AIM מהווה קרש קפיצה נוח להנפקה נוספת ב-LSE".

* מתי החל התהליך לקראת ההנפקה?

"האמת היא, שהנפקה הייתה מאז ומעולם אופציה עבורנו. היעד שלנו היה תמיד להשתחרר מאמבלייז, במיוחד על רקע העובדה כי מדובר בשתי חברות הפועלות בשני שווקים שונים".

* אבל אמבלייז עדיין בעלת השליטה בחברה.

"נכון, אבל מאז ומתמיד אורקה הייתה חברה עצמאית בתוך קבוצת אמבלייז. הנהלת אורקה הייתה תמיד עצמאית בתהליך קבלת ההחלטות שלה ודירקטוריון אורקה גם הוא עצמאי מאמבלייז.

"להנהלת אורקה ולדירקטוריון שלה יש היום מטרה אחת והיא - להיות מספר אחד בשוק אחד בלבד בו היא פועלת. פוקוס שכזה מקנה ביטחון, הן ללקוחות שלנו והן לשותפים העסקיים שלנו.

"למרות זאת, חשוב לי לציין ולהדגיש כי לולא אמבלייז, אורקה לא הייתה מקבלת את הדחיפה שקיבלה בשנים האחרונות. לאורקה יש חוב אישי לאמבלייז ולאלי רייפמן עצמו, על האמון והסובלנות שהעניקו לחברה מאז הרכישה".

* יש רכישות פוטנציאליות העומדות על הפרק, עכשיו לאחר שגייסתם?

"אין כיום משהו ספציפי. יש לנו כמה אופציות על השולחן שמעניינות אותנו, אבל אין משהו שנמצא בשלבים מתקדמים של בדיקת נאותות וכדומה. אם נרכוש, לא מדובר יהיה בטכנולוגיה אשר תתרום לנו בעוד כמה שנים, אלא דווקא בחברות אשר יתרמו לנו לביזנס בטווח הקצר.

"אורקה פועלת כיום באירופה ובאסיה-פסיפיק, שהם השווקים העיקריים לתחום בו פועלת החברה. אם בעתיד נרצה לחדור גם לארה"ב, אז אולי נעדיף לרכוש חברה אמריקאית, מאשר להשקיע לבדנו בשוק".

שלוש הנפקות

לאורקה זו אמנם הנפקה ראשונה, אך לקבוצת אמבלייז, בה מחזיק רייפמן ב-28.5% מההון, היו במהלך השנים 1996-2000 לא פחות משלושה מפגשים עם המשקיעים בשוק ההון, במסגרתם גייסה החברה לקופתה כ-428 מיליון דולר, מהם נותרו לה כיום כ-223 מיליון דולר. ההנפקה הראשונה בוצעה בשלהי 1996 כאשר החברה גייסה כ-20 מיליון דולר, לפי מחיר של 100 פני למניה. שנתיים אח"כ פנתה החברה בשנית לציבור המשקיעים וגייסה כ-42 מיליון דולר, לפי מחיר של 145 פני למניה.

נסיקה מטאורית במחיר המניה בתחילת שנת 2000 עזרה לחברה לבצע את אחת ההנפקות הפרטיות הגדולות של חברה ישראלית בחו"ל: כ-366 מיליון דולר לפי מחיר של 2,210 פני למניה. חצי שנה אח"כ, החליטו בעלי העניין באמבלייז לנצל גם הם את הגאות בשווקים ומכרו מניות לבתי ההשקעות ליהמן ברדרס ו-HSBC, תמורת כ-170 מיליון דולר ולפי מחיר למניה של 1,070 פני. הצעת מכר זו אפשרה לרייפמן, שלוש שנים אח"כ, לרכוש את אחזקתם של שניים ממייסדי החברה, צורי דבוש ושרון כרמל, תמורת כ-45 מיליון דולר ולהגדיל את אחזקתו בחברה, כאמור, לרמה של כ-29%.

שוק בצמיחה

השוק בו פועלת אורקה, IPTV (טלוויזיה בפס רחב), נמצא כיום בשלבים ראשונים של פיתוח, אך ההערכות הן כי מדובר בתחום בעל צמיחה מהירה. על-פי מחקר שנעשה על-ידי קבוצת Multimedia Research (MRG), מספר מנויי ה-IPTV בעולם צפוי לצמוח מרמה של 0.7 מיליון ב-2003 לכ-15.6 מיליון עד שנת 2007. צמיחה זו תבוא בעיקרה מיבשת אירופה ומאסיה-פסיפיק ואמורה, כאמור, להשפיע לטובה על פעילותן של ספקיות תוכנה דוגמת אורקה.

ב-MRG מעריכים כי במהלך שלוש השנים הבאות (2005-2007) יגדל שוק התוכנה לטלוויזיה בפס רחב לרמה של כ-313 מיליון דולר, כאשר הערכה זו מבוססת רק על הכנסות הנובעות מתשלום דמי מנוי, לא כולל תמיכה טכנית, שירותים מקצועיים ושדרוגי תוכנה.

עד שהערכות אלו יתגשמו, אם בכלל, אורקה, כמו החברה-האם, עדיין מתאפיינת בשורה תחתונה שלילית. את שמונת החודשים הראשונים של השנה, סיימה אורקה עם הכנסות של 2.95 מיליון דולר, רווח גולמי של 2.73 מיליון דולר והפסד תפעולי של 1.05 מיליון דולר. למרות ההפסדים התפעוליים, אורקה נחשבת לאחת החברות המוצלחות של קבוצת אמבלייז. המרווחים הגבוהים בהם פועלת החברה מנטרלים את שיעורי הרווחיות הנמוכים המאפיינים את חטיבת אמבלייז מובייל, האחראית כיום לעיקר הכנסותיה של הקבוצה. החברה צופה כי תעבור לרווחיות תפעולית ב-12-18 החודשים הבאים. *

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן