גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יוסף חכמי הורשע בעבירות מירמה ושוחד בפרשת הקמת מפעל התרופות בביתשאן

בעל השליטה בקבוצת חכמי הורשע גם במתן שוחד לעוזרו לשעבר של קיסר; זוכה מאשמות שוחד ומירמה אחרות

בית המשפט המחוזי בתל-אביב הרשיע היום (ד') את יוסף חכמי, בעל השליטה בקבוצת חכמי, בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מתן שוחד, קשירת קשר וניסיון לקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. חכמי זוכה מעבירה נוספת של מתן שוחד ומעבירות נוספות של ניהול עסק במירמה, קשירת קשר לביצוע פשע וניסיון לקבל דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

עבירת המירמה בה הורשע חכמי נוגעת לפרשת מפעל התרופות בבית-שאן. הנאשם, באמצעות חברת חכמי נדל"ן, ביקש להקים מפעל תרופות בבית-שאן. המפעל זכה למעמד של מפעל מאושר, בהיקף השקעה של 20 מיליון דולר.

התביעה טענה, כי חכמי רקם תוכנית פלילית, שמטרתה לזכות במענקים שיכסו את מלוא עלויות ההקמה הממשית של הפרוייקט, ובכך יימנע ממנו הצורך להשקיע בפרוייקט מאמצעיו. בכתב האישום נאמר, כי חכמי קשר קשר עם אלי זילבר, שהועסק בקבוצתו, על מנת להונות את הגורמים הקשורים בתהליך ביצוע המענקים.

חכמי מכר לזילבר תמורת סכום סמלי "חברת מגירה" בשם י.ה.ת, וכן רכש בעבורו חברה קבלנית ששמה הוסב ל"אז-דז". שתי החברות הללו שימשו כמנגנון לקבלת כספי מענקים במירמה.

באמצעות התקשרות חוזית בין חכמי נדל"ן לבין י.ה.ת ואז-דז, שנטלו על עצמן מחוייבות בתחום התיכנון והביצוע, נקבעו מחירי חוזה גבוהים בעשרות אחוזים ממחירי המבצעים שעימם התקשרו חברות אלו. בפועל, שימשו י.ה.ת ואז-דז כחברות קש, שאין מאחוריהן פעילות ממשית, ואף לא השקעה ממשית בפרוייקט, וכל הווייתן היתה פעולת הערמה (פיקציה) לשם קבלת מענקים.

בין יוני 1986 ואפריל 1990 הוגשו למרכז ההשקעות 42 דו"חות ביצוע, אליהם צורפו חשבוניות פיקטיביות של י.ה.ת ואז-דז בסכום של 30 מיליון שקל. בדו"חות נמסר על ביצוע עבודה בפרוייקט בהיקף של 29.6 מיליון שקל, ועל בסיס דו"חות אלה קיבל חכמי במירמה מענקים בסכום של 12 מיליון שקל. מענק נוסף, בהיקף של 1.3 מיליון שקל, לא נמסר בשל פיצוץ הפרשה.

השופט עודד מודריק קובע בהכרעת הדין, המשתרעת על פני 393 עמודים, כי מדובר במזימת מירמה שהתפרסה שנים, שהיקפיה ומימדיה גבוהים מאוד, מיליוני שקלים ואפילו מיליוני דולרים. לדבריו, מזימה זו נכרכה במאמץ מתוכנן ומורכב, שבו לצד הרעיונות המורכבים והסדרים חובקי עולם שחכמי נקט בעצמו, שותפו אנשי מקצוע מתוחכמים מתחומים שונים, ו"אם כל זה אינו תיחכום יוצא דופן, לא אדע תיחכום מהו".

השופט קובע, כי כל רכיבי היסוד הפיסי והנפשי הוכחו כנדרש על פי אמות המידה של דיני העונשין. חכמי טען, כי אין מדובר בפרשה פלילית, אלא בפרשה שיכולה לשמש בסיס להתדיינות אזרחית בינו לבין המדינה (ואכן הוגשה נגד חכמי תביעה אזרחית), וכי מדובר בהתנהגות לקויה מבחינה מוסרית בכך שהוא ניצל פירצה בכללי מרכז ההשקעות.

על כך אומר מודריק, כי מדובר בטענה שמרבים להציג אותה במיוחד עברייני צווארון לבן, המבקשים לאזרח את המשפט הפלילי. לדבריו, כל אימת שמאן דהוא שולח ידו בכספי הציבור, מיד הוא נכון לומר שנוצר סיכסוך כספי בינו לבין המדינה, אך למעשה אין רבותא בכך שחוק עידוד השקעות הון "שותק" או נמנע מלקבוע איסור פלילי כלשהו. לדברי מודריק, אין בכוחה של השתיקה האמורה לעקר מתוכן ולגרוע מתוקפו של דין עונשי קיים.

חכמי הורשע גם בעבירה של מתן שוחד לדוד לוי, שהיה בשנת 1989 עוזרו האישי של מזכ"ל ההסתדרות דאז, ישראל קיסר. קבוצת חכמי סיפקה תרופות בהיקף של מאות אלפי שקלים בחודש לקופת חולים כללית. חכמי ביקש להסתייע בקשריו של זילבר עם לוי, על מנת לקדם באמצעותו תשלומים מן הקופה שהיתה נתונה בקשיים, על חשבון פירעון חובותיה לקבוצת חכמי.

זילבר נתן ללוי שוחד, על ידי כך שאירח אותו ואת משפחתו חמש פעמים במלונות בתל-אביב ושילם את תמורת האירוח, בסך 14,750 שקל, מכספי חברת אז-דז. נוסף על כך קיבל את משה לוי, אחיו של דוד, לעבודה בחברת אז-דז בפרוייקט בבית-שאן, והעסיקו במשך כשלושה חודשים בעלות של 8,700 שקל.

מודריק קבע, כי הוכח מצב של "עצימת עיניים" מצד חכמי, העולה כדי מודעות למהותו של ההחזר בסך 4,000 שקל ככספי שוחד ללוי. כמו כן, הוכחה מודעתו של חכמי להעסקתו של משה לוי בחברת אז-דז, כחלק מן המזימה להטות את דוד לוי לסייע לאינטרס של קבוצת חכמי.

חכמי זוכה מחמת הספק מעבירות של מתן שוחד לפנחס ליאור, לשעבר סגן הממונה על אגף הביקורת במרכז ההשקעות, ולברבו ינקו, פקיד ביצוע מענקים במחלקה הבנקאית בבנק לפיתוח התעשייה. התביעה טענה, כי חכמי היה שותף למתן שוחד של 6,500 שקל לליאור, שתפקידו היה לבדוק דו"חות ביצוע סופיים של מפעלים מאושרים, במטרה להטותו לסייע לקידום האינטרסים של קבוצת חכמי. מודריק קבע, כי הספק נוצר מכוח ההתרשמות, שלזילבר עשוי היה להיות גם אינטרס אישי לשחד את ליאור.

בנוגע לינקו טענה התביעה, כי חכמי היה שותף למתן שוחד של 4,000 שקל על ידי זילבר לינקו, במגמה להסתייע בינקו במהלך הטיפול בבקשות למענקים שהגישה קבוצת חכמי לבנק. השופט קבע, כי התביעה לא ביססה כדבעי את מודעתו של חכמי לפעולת השוחד, וגם בעניין זה הצליחה ההגנה להקים ספק, לנוכח האפשרות שלשם קידום עניינו, הסתיר זילבר מחכמי את העובדה ששיחד את ינקו.

חכמי זוכה מאשמה של ניסיון לקבל דבר במירמה בדרך דומה למתכונת שהותוותה בפרוייקט התרופות בבית-שאן, במסגרת כוונתו להקים בית מלון מפואר ואתר ספורט ונופש באיזור טבריה כמפעל מאושר.

התביעה טענה, כי חכמי הגיש בקשה לקבלת אישור לפרוייקט בסכום של 133 מיליון דולר, אולם התפוצצות פרשת פרוייקט בית-שאן גרמה לנסיגתו מיוזמת המירמה הנוספת. השופט קבע, כי מדובר רק במעשי הכנה שאינם ענישים, ולא הוכח כדבעי, כי התגבשה בין חכמי לזילבר הסכמה המהווה קשר פלילי.

לאחר הקראת פסק הדין החליט מודריק, כי חכמי ישהה במעצר בית מוחלט ויהיה עליו להפקיד בתוך 48 שעות ערבויות בסכום כולל של 900 אלף שקל.

התובע, עו"ד מיכה פטמן, ביקש לעצור את חכמי עד למתן גזר הדין כנגדו, בטענה להעדר קשר משפחתי של חכמי במדינה, העדר ערבויות מוצקות וחשש להימלטותו מפני העונש הצפוי לו. פרקליטיו של חכמי, עוה"ד רובין, ישראל וקונפורטי, טענו, כי הערבויות שניתנו במהלך המשפט מספיקות כדי להבטיח את התייצבותו של חכמי להמשך משפטו. הטיעונים לעונש יישמעו ב-28 בספטמבר. (ת.פ 331/98)

עוד כתבות

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-11%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

פעם הוא היה סגן שר ההגנה של איראן, עכשיו הוא מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות