גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עידן האנחנו

בערים הגדולות מתגבשות קהילות קטנות שמנסות לשים דגש על עבודה קבוצתית, מעורבות חברתית והכי חשוב: שכנות טובה

לפני כשבוע, כשיצאה רחל דסברג לעבודה, גילתה לחרדתה ששכן נזעם רוקן את האוויר משני גלגלים ברכבה. בעודה עומדת שם, אובדת עצות ומתאבלת מראש על שעות העבודה האבודות, עבר במקום מכר, ספר שמספרתו שוכנת בהמשך הרחוב. אחרי שיחה קצרה הוא פשוט הציע לה לקחת את הרכב שלו. "ברגע הראשון הייתי קצת בהלם, אבל אחר כך מצאתי את עצמי נוהגת בחדווה בג'יפ שלו. הוא ממילא עובד בשכונה ואני חוזרת לפני שהוא נוסע הביתה".

דסברג, מנהלת קשרי לקוחות בחברת היי-טק, היא תושבת הצפון הישן של תל אביב. ההיכרות שלה עם הספר השכונתי היא רק חלק ממארג קשרים קהילתי, המקיף תושבים ובעלי עסקים המכירים זה את זה כבר שנים, נפגשים ברחובות, בחנויות או בבית הקפה הקטן בכיכר מילאנו, שמשמש גם תחנת מידע ללקוחות הקבועים, מקום להשאיר בו מפתח או הודעה לידידים. בעל הקפה הוא מעין רכז קהילה, הטורח לארגן במקום מדי פעם "ערב חברים", שבו כל אחד מביא ממאפה ידיו או מיצירותיו האישיות.

"זו ממש קבוצה קבועה של אנשים שאתה בקשר איתם ואתה יודע עליהם כל מיני פרטים אישיים - אבל עם גבולות. זה נגמר בדרך כלל בקטע של 'שלום, שלום'", אומרת דסברג. "אני יודעת על אנשים שיצרו קשר יותר מעמיק ונסעו יחד לסיני למשל, אבל גם סתם הקשר האנושי הבסיסי: המלצות על אנשי מקצוע, בייביסיטר, חמימות אנושית, תמיד יש עם מי לדבר, תמיד יש תחושה שמכירים אותך ויש נקודות מפגש עם אנשים כמוך. זה נותן הרגשה של כפר בתוך העיר".

המנהיגות הקהילתית

החיפוש אחר חיי קהילה עם אנשים שמכירים אותך משותף, מסתבר, לחלק לא קטן מתושבי הערים הגדולות. בתל אביב אפשר למצוא מוקדים שונים של התרחשות קהילתית, ספונטנית או מאורגנת. במתחם נגה ביפו מקיימת הקהילה המקומית קשר קבוע באמצעות עיתון מקומי ופעילויות משותפות. בלב העיר מתקיימת מזה יותר משנה פעילות חברתית-קהילתית אינטנסיבית למדי. המרכז הקהילתי בית תמי במתחם שינקין מעורב בתכנון, ארגון ואירוח חלק מההתרחשויות, אולם היוזמות מגיעות מהרחוב, מהתושבים. בחנוכה התקיים שם אירוע "אוטופיה בכתום", ששילב תערוכת אמנות של כ-50 אמנים שעבודותיהם נתלו על מרפסות התושבים.

"עבורנו, אנשים שעובדים עם הקהילה, זה כמעט חלום רטוב, שאנשים מתחברים ומתארגנים ואנחנו יכולים לתת להם תשתית לפעילות", אומר מנהל בית תמי, עודד רגב. "בא בנאדם שיש לו רעיון, אנחנו מספקים חומרים, מקום לעבוד, תאורה, והאמנים תורמים את זמנם. השנה נכנס לפרויקט גם שבט הצופים, ומשתתפים בו גם עסקים מהסביבה".

מאחורי "אוטופיה כתום" עומדות שתי קבוצות של פעילים, האחת היא קבוצת האמנים הרב-תחומית "האור הוא טוב", והשנייה היא קבוצת אוטופיה, מייסודם של אייל סלונים ושותפו, פואט ("פואט זה מספיק. כמו מדונה", מסביר סלונים), צייר ודי.ג'יי. סלונים, מטפל הוליסטי ומנחה סדנאות, מסביר: "אנחנו עושים פרויקטים שמטרתם לעורר השראה באנשים ולחולל הבדל, על פי ערכים של אהבה, נתינה והכוח לעשות ביחד. הסיבה שאנו פועלים בלב תל אביב היא מתוך הבחנה שיש לאנשים בעיר צורך להתאחד ולהכיר אחד את השני. אנשים בעיר הולכים בלי להסתכל אחד לשני בעיניים, בלי להכיר את השכנים שלהם בבניין. הצורך הזה להתחבר ולהתאחד נמצא בלב העשייה שלנו. ליצור מנהיגות קהילתית".

כיום מונה קבוצת אוטופיה כמה מאות אנשים. לדברי סלונים, המעגלים האלה יצאו מחוץ לתל אביב ומשפיעים על סביבתם בכל מקום שאליו הם מגיעים. רוב האנשיןם, מודה סלונים, הם צעירים ופנויים, אבל יש גם בני 30-40 והורים לילדים. "מדובר", הוא אומר, "ברוח צעירה של אנשים שיש להם זמן ורצון. הקבוצה מתעסקת גם עם נושאים גדולים, כמו שלום, בטיחות בדרכים ונזקקים - תופעות חברתיות שהן פועל יוצא של מערכת מנוכרת ומודרנית".

בקבוצת "האור הוא טוב" חמישה חברים שעבודתם שואבת השראה מהמקורות ומחיי היומיום. יהודה גולדין הוא אמן פלסטי ושחקן, מיקי קוקולביץ ועדינה שפיגלר אף הם אמנים, מלכי פירר עוסקת בווידאו-ארט ופיליפ שיינמן מגיע מתחום האינטרנט.

על היוזמה לפעילות קהילתית אומר שיינמן: "כל אחד מאיתנו פעיל בסביבתו או בקהילות וירטואליות. אני עצמי עוסק בדיאלוג בין קהילות וירטואליות במצבי קונפליקט. אנחנו פעילים חברתיים, כולנו מעורבים בעשייה".

* יש הבדל בין קהילות וירטואליות וקהילות פיזיות?

"בהחלט כן. המפגש הפיזי הרבה יותר משמעותי".

את החיפוש אחר חיי קהילה מסביר רגב בצורך האנושי להרגיש שייך. "ואולי זו גם תגובת נגד לעומס העצום של האפשרויות לא לפגוש אנשים. אני יושב בבית ויש לי 80 ערוצי טלוויזיה ומוזיקה, וסביר להניח שבכל שעה משעות הפנאי אני יכול למצוא שם משהו מעניין, ואם לא, אז אני יכול לשבת מול המחשב ויש לי עולם אינסופי של מידע ובידור. יש בזה משהו מאיים, כי מאוד קל להתנתק ולהגיע לקיום מאוד מבודד. אני חושב שאנשים פוחדים לגלות שהם יתפתו ויישאבו לזה, וזה יהיה המסמר האחרון בארונה של חברה מיזנטרופית, שגם ככה היא תחרותית, אגרסיבית ולא קלה".

"שימי לב שמכל האמצעים הטכנולוגיים המתקדמים המכשיר שהכי משתלט על חיינו הוא דווקא מכשיר של קשר אישי. הטלפון הנייד. נכון שיש גם סיטואציות מגוחכות, שיושבים כמה אנשים ביחד וכל אחד מדבר בטלפון שלו, אבל בכל זאת, ההצלחה העצומה של הטלפונים הניידים מעידה על הצורך הזה להיות בקשר".

*ואולי זה מעיד דווקא על הצורך שמישהו יאשר לי שאני קיימת; על זה שאיבדנו את היכולת לתקשר מתוך קירבה, פנים מול פנים?

"לא. עצם המפגש הוא מה שמזין את הצורך בחברה. יש היום הרבה קבוצות שיוצאות לטיולים ולמועדוני שירה ביחד, קבוצות שמנסות להבטיח וליצור מסגרות חברתיות שישחררו אותנו מאזיקי הזהב של העידן הדיגיטלי. זה מתבטא גם בפריחה של ישובים קהילתיים, שיש בהם חיי תרבות וחברה די עשירים. זו כנראה התגובה לחשש מהסתגרות".

רגב מזכיר את ספרו של פרופ' דב גולדברגר "המערה הדיגיטלית" (ידיעות אחרונות, 1995), שניסה לפני כמעט עשור לחזות את השינויים הקהילתיים של החברה בעידן הדיגיטלי, והזהיר מפני הפיכה לחברה של בודדים, שמבלים מול מסך, ומצביע מנגד על כך שאין תחליף לאינטראקציה האנושית.

רוצים להיות חלק

גולדברגר, כיום מנכ"ל משרד הרווחה ובעבר מנכ"ל החברה למתנ"סים, חוקר ומרצה בביה"ס לחינוך באוניברסיטת בר-אילן, אומר היום, כי החיפוש אחר חיי קהילה אורבניים הוא חלק מתופעה חברתית יותר רחבה, וצריך לראות אותה בקונטקסט השלם.

"החברה המודרנית רוצה להיות מעורבת ומשפיעה, במקביל לתהליך של אנדיבידואליזם והתנכרות", הוא אומר. "היום אנשים לא רוצים רק לקטר בימי שישי בסלון, אלא לקחת אחריות ולשנות - והם מוכנים גם להשקיע ולהתנדב ולעשות. להיות חלק ממי שמקבל הכרעות בקשר לגורלם. בתחומים שפעם אזרחים לא חשבו שאפילו מותר להם להביע דעה".

*זה עידן האגואיזם? כל אחד רוצה לעצב את עולמו לפי טעמו?

"זה לא אגואיזם. זו עמידה על זכויות וביקורת על מחדלים: מעורבות הורים במערכת החינוך או אפילו בצבא, למשל. אני רואה את זה בקונוטציה חיובית - אנשים מעורבים ומנסים להשפיע. זה לא מקרי שבשנים האחרונות קודמו חוקים שמטפלים בזכויות הפרט, כבוד האדם, זכויות הילד. רק לאחרונה בית המשפט פסק שתושבים מעין כרם יכולים להיות חלק מוועדת התכנון והבינוי. כל זה שייך לאותה מערכת".

*מחפשים את מדורת השבט?

"מצד אחד יש יותר ויותר "ברזלים" - הטלוויזיה, המחשב, הסלולרי וכל אחד, גם בתוך הבית, נמצא בחדר אחר וצופה בתוכנית אחרת. זאת אומרת שאפילו בתוך הבית קשה למצוא את המדורה המשפחתית. ובכל זאת, לא אנחנו המצאנו את העובדה שהאדם הוא יצור חברתי ודווקא אנשים שחיים בלחץ מחפשים פורקן שהוא גם אתגרי וגם חברתי. היום יש פחות חוויות משותפות, לכן החיפושים אחרי גירויים אלטרנטיביים. הקהילות הן חלק מהחיפוש, מהרצון להיות עם אנשים כמוני".

עוד כתבות

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה