גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה משלמים אצל עו"ד משה שחל לפני שאומרים ג'ק רובינזון?

ואיך שיכנע עו"ד אבי פישר את רובי בכר לחבור אליו? התשובות בספר חדש, "עו"ד ועוד"

למי יש הכי הרבה אחוזים בהרצוג, פוקס, נאמן? כמה גובה עו"ד משה שחל על שעת ייעוץ? מה מצב העו"ש של עו"ד אלי זהר וכמה גובה עו"ד שמואל זיסמן לשעת עבודה?

תשובות לשאלות אלא ואחרות נמצאות בספרו של היועץ הניהולי, שוקי שטאובר, "עו"ד ועוד", שיצא לאור השבוע. הספר, בעריכת העיתונאי משה גורלי, כולל ראיונות חושפניים עם תשעה משפטנים, מתחומי השפיטה, האקדמיה ועריכת הדין הפרטית. המרואיינים (שופטת בית המשפט העליון לשעבר, דליה דורנר; נשיאת הקרייה האקדמית בקריית אונו, פרופ' גבריאלה שלו; פרופ' מרדכי קרמניצר, מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית; ועורכי הדין אלי זהר; יעקב נאמן; משה שחל; טלי איתן; אבי פישר; ושמואל זיסמן) השיבו בגילוי לב על השאלות שהציג בפניהם שטאובר. פישר, המשמש כיום כמנכ"ל משותף בכלל, סיפר, למשל, על האופן שבו שיכנע את בכר לעזוב את משרד ש. הורוביץ ולהצטרף אליו, ועל המשבר שקדם לכך.

כך זה היה: בסוף שנות התשעים עזבו את משרד פישר שלושה שותפים: עזרא קצן, דיוויד שרתוק, ודן שמגר, שעזבו יחד למשרד מיתר, ליקוורניק, גבע. לשלושתם יחד היו 15-20 אחוז בשותפות. באחד הימים הם הגיעו לפישר, לא סיפרו לאיזה משרד הם עוברים, אך הדגישו כי מדובר בצעד משותף וכי אין מה לעשות. פישר מספר, כי היה מוכן להגדיל את האחוזים שלהם, אך רצה לבצע שינויים מפליגים בחלוקה הפנימית ביניהם, אולם תוך כדי המו"מ, הם החליטו לעזוב.

זה היה כל כך דרמטי, כנראה, עד כדי כך שפישר חשש שאביו, עו"ד ישככר פישר, מייסד המשרד, יקבל התקף לב כתוצאה מהמשבר. הוא החליט להתמקד במשבר שפקד את המשרד, לצורך צמיחה. שותפו לעסקים, נוחי דנקנר, העניק לו גיבוי מלא, ואיפשר לו להתמקד בענייני המשרד, על חשבון העסקים המשותפים.

כל המצב, מספר פישר, היה לא נעים, ובעיתונים התפרסמו כתבות ורמיזות, כאילו משהו לא בסדר במשרד. פישר הגיע למסקנה נחרצת שעליו לצרף למשרד את השותף הבכיר ביותר מהדור שלו, בכר.

את בכר, שהיה שותף בכיר בש. הורוביץ, הכיר פישר שנים קודם לכן, כפרטנר נגדי לעיסקאות. פישר סיפר לבכר על תוכניותיו לקדם את המשרד לעשירייה המובילה בארץ והציע לו להצטרף על בסיס שוויון בהחזקות, וניהול משותף עימו. הוא גם הבטיח לו שינוי שם המשרד ל"פישר-בכר". אלא שבכר החליט להישאר בש. הורוביץ. פישר חש אכזבה גדולה, ולא הירפה. אם אתה נשאר בש. הורוביץ, אמר לבכר, אני אוכל לומר לך בדיוק מה תעשה בעוד עשרים שנה, ובאיזה חדר תשב. אך אם יצטרף אליו, הבטיח, צפוי לו מסע מעניין. הוא לא יודע איפה יהיו בעוד עשרים שנה, אך הוא מבטיח לו כי ינווטו את הספינה יחד, ושלא יהיה משעמם.

כעבור שלושה חודשים התקשר אליו בכר ושאל אם ההצעה עדיין בתוקף. הוא אמר לפישר כי חשב על מה שאמר, ובעיקר על המסע הצפוי בהמשך החיים, והוא מסכים איתו. כבר בשלב הראשון, אמר לו בכר, שאשתו רוצה להכיר את פישר. פישר השיב כי גם אשתו שלו רוצה להכיר את בכר. בעקבות זאת, יצאו שני הזוגות לארוחת ערב משותפת, זאת מאחר שבשותפות אינטנסיבית, לדעת פישר, הכרחי שתהיה כימיה גם מצד הנשים, כי לא פעם יש קרע על רקע לחצים מהבית.

המו"מ ביניהם היה קצר ותכליתי, מלווה במסמכים קצרים. הצעד של בכר, מספר פישר, גרם לתדהמה בסיטי של תל-אביב. באשר לחלוקת האחוזים במשרד: פישר ובכר מחזיקים את האחוזים הגבוהים ביותר; אחריהם, אמיר חן, ופישר האב; אחריהם - אבריימי וול, וגיל אוריון. עם הזמן, השותפות עם בכר גם הצמיחה חברות יפה ואמיתית.

התענוג של הלקוח

עו"ד משה שחל גובה שכר טירחה של 500 דולר לשעה פלוס מע"מ. אומר שחל לשטאובר בריאיון: "אני אומר ללקוח שהתענוג להגיד שעורך דין משה שחל מייצג אותו, יעלה לו 25 אלף דולר לפני שיגיד ג'ק רובינזון, וכשהוא לא מוכן לשלם, סימן שהוא לא רציני".

שותפיו של שחל, הם נבו, עו"ד עופר שחל, ועו"ד איתן האזרחי. שחל הבן והאזרחי, מחזיקים באחוזים שווים בשותפות, ושחל האב מחזיק חלק גדול משלהם באופן משמעותי. ומה חלוקת האחוזים במשרד הרצוג, פוקס, נאמן? מתברר כי נאמן מחזיק בשיעור האחוזים הגבוה ביותר, אך ההפרש בינו לבין השותפים הבכירים האחרים קטן.

במשרד הרצוג, פוקס, נאמן, לא בודקים תפוקה כל שנה. בכל יום ראשון מתקיימת ישיבת צוות בה משתתפים למעלה ממאה איש, ואחד מעורכי הדין הצעירים או המתמחים מרצה על נושא מסוים.

נאמן מעריך כי לפחות 10% של המשרד מוקדש לפעילות פרו בונו. נאמן אומר בראיון, כי ראה את בחינות לשכת עוה"ד. הוא בטוח שלא היה עובר אותן והוא לא בטוח ששופטי בית המשפט העליון היו עוברים אותן.

ומה מצב העו"ש של עו"ד אלי זהר? זהר אומר בריאיון, כי לא התעשר מעריכת דין. הוא עורך דין מסודר, מרוויח, ויכול לתת לילדים ולנכדים כל מה שדרוש. אולי היה מתעשר יותר אם היה מנהל משרד מקרקעין או משקיע במניות וחברות.

עו"ד שמואל זיסמן, ראש משרד זיסמן, אהרוני, גייר, גובה 360 דולר לשעה, או מחיר שנקבע מראש, כולל בונוס על הצלחה והנחה על אי הצלחה.

במשרד זיסמן, אהרוני, גייר, כשיש פחות עבודה, מעודדים את עורכי הדין ללכת לים, ולא זכור לו מקרה שבו סירבו לתת חופשה לעורך דין. מצד שני, בתקופות לחוצות, כולם יישארו עד מאוחר כדי להשלים את המלאכה מבלי לצפות לצל"ש.

ולמה פרופ' קרמניצר לא מתמנה לבית המשפט העליון? קרמניצר אומר בראיון, כי גיבש לעצמו את המתכונת ליחסיו עם השלטון, שמבוססת על שני כללים: האחד - הוא לא פוסל משימה בשליחות המדינה אם היא נראית לו חשובה ומעניינת ולא חשוב מי מחזיק ברסן השלטון. השני - לעולם לא יימנע מלנקוט עמדה ביקורתית חריפה שתיראה לו מוצדקת, בגלל עבודה שהוא עושה למען השלטון. קרמניצר אמר בריאיון: "בעניין הזה אני מנהל חיים כפולים: עושה עבור השלטון את מה שנראה בעיניי ראוי ותוקף את השלטון, כשמגיע לו במלוא העוצמה ובלי לשים כפפות".

קרמניצר נשאל, האם בגלל זה אולי הוא לא בבית המשפט העליון, והשיב: "השערה זו אינה לוקה בחוסר סבירות".

שטאובר, לפי מה נבחרו המרואיינים?

"הינחתי שבמשרד גדול יש גם הרבה תורה ניהולית וראיתי את האנשים לא רק כמצליחים, אלא גם כמי שמשפיעים על קריירה של אחרים. יעקב נאמן מעסיק מעל 100 עובדים ועשרות רבות של עורכי דין, אז יש חשיבות למה שהוא אומר, וכך גם השאר. שחל לא עומד בראש משרד גדול, אך הוא שילב עריכת דין עם הפוליטיקה. היה לי חשוב גם שיהיו נשים, ומצאתי שלוש. בבחירה יש הטיה מסויימת לכיוון המסחרי".

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"