גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכבת קלה בדרך קשה

כמו בירושלים, גם בתל-אביב ובמקומות צפופים אחרים, אוטובוסים חדישים, נוחים, הממעטים לזהם את האוויר ומבטיחים גמישות במסלולי הנסיעה ובמיקום התחנות, יכולים לפתור במהרה בימינו את הבעיות שקווי הרכבת הקלה לא יפתרו גם בעתיד הרחוק

עיריית ירושלים ומשרד התחבורה הפיצו לפני מספר ימים עלון הקרוי "הקלה בדרך". מסופר שם על הקלת התנועה בעיר הקודש בתוך שנים מספר. במרכז התוכנית שני צירים מצטלבים: הקו האדום והקו הכחול. לכאורה, הדברים ידועים מזמן, אבל יש בעלון הזה חידוש מרתק, שעשוי לעניין גם תושבי אזורים מטרופוליטאניים אחרים בארץ: בעוד שהקו האדום יהיה באמת קו רכבת, הרי הקו הכחול יהיה קו אוטובוסים.

הגילוי מאלף והוא מלמד, שהשלטונות גילו מה שאנשים מן השורה ידעו מזמן - רכבת קלה אינה פתרון טוב לגודש התנועה. הסעת אוטובוסים - משופרים, כמובן - בנתיב מיוחד לתחבורה ציבורית, היא פתרון טוב יותר. שר התחבורה מאיר שטרית וראש העירייה אורי לופוליאנסקי, המופיעים בעלון, לא אמרו במפורש שההחלטה על קו הרכבת הקלה הייתה מטופשת ובזבזנית מלכתחילה, אבל הם מודים בכך בעקיפין.

רכבת קלה היא עניין קשה מלכתחילה, בייחוד כשאין מדובר ברשת הפרוסה במרחב המטרופוליטאני אלא בקו אחד, שברבות הימים אולי יתווסף לו קו שני. הנה, הקו האדום, שפתיחתו כבר נדחתה לסוף 2008, לא יהיה אפילו הקו השלם באותו נתיב. הוא לא יתחיל בנווה יעקב אלא בפסגת זאב ולא יסתיים בהדסה עין כרם אלא בהר הרצל. במילים אחרות, חלק מהנוסעים בקו ייסעו חלק מהדרך באוטובוס ואלה שרוצים להגיע מנווה יעקב עד הדסה ייאלצו לדלג מהאוטובוס אל הרכבת וממנה לדלג לאוטובוס שני, במהלך אותה נסיעה.

השטות שבהנחת הקו האדום מתגלה בעלון הזה בדברי השבח על הקו הכחול, שיהיה קו אוטובוסים משופרים בין הר חוצבים להר חומה: "הנתיב הבלעדי בו יגיעו האוטובוסים המתקדמים יהיה באורך 9.8 קילומטרים. הנתיב יחבר בין דרך חברון בסמוך להר חומה עד להר חוצבים במבואות שכונת רמות. האוטובוסים ימשיכו את הנסיעה בתוך השכונות גילה ורמות, אך במסלול רגיל". במילים אחרות, הנוסע בקו הכחול לא יצטרך להחליף את כלי הרכב פעם או פעמיים בדרך מהמוצא אל היעד.

לקו הכחול גם יתרונות נוספים. ראשית, בתשתית. הרכבת הקלה, מתברר מן העלון, זקוקה לא רק לפסים. מתחת לרובד העליון, הכולל בטון ומסילות ברזל, היא זקוקה לעוד שני רבדים תחתיים עשויים בטון. היא גם זקוקה למערכת הזנה חשמלית מיוחדת.

אמנם, חשמל הוא דבר טוב - למרות שתוספת כבלים מעל הראש היא דבר מגעיל - אבל אין החשמל הזה חיוני להקלת זיהום האוויר. מספר לנו העלון: "אחד היתרונות המשמעותיים ביותר באוטובוסים המתקדמים הללו טמון בעובדה כי ניתן להפעילם באמצעות דלק או חשמל (יהיו אלה אוטובוסים היברידיים). במרכז העיר ובמקומות צפופים יופעל המנוע החשמלי, דבר שיגרום להפחתה ניכרת בזיהום האוויר. ואילו בשטח הפתוח יופעל המנוע בדיזל ויטען את המצברים".

אחרי קבורתם של שלושה מיליארדי שקלים בתשתית הקו הראשון והחלקי של הרכבת הקלה, הבינו השלטונות שאפשר לנצל את כספי הציבור בדרך יעילה יותר. בכסף המיועד לתשתית מסילתית חלקית תיתכן פריסה ארוכה ורחבה בהרבה של נתיבים מיוחדים לאוטובוסים - משופרים, כמובן. יתר על כן, נתוני אותו עלון מעידים על רווחה גדולה יותר לנוסעים בקו האוטובוסים המתוכנן. לאורך הקו הכחול תהיינה 44 תחנות (עם שילוט אלקטרוני המודיע על הגעת האוטובוס). לאורך קו הרכבת הקלה, הארוך יותר, תהיינה רק 23 תחנות. המרחק בין תחנה לתחנה יהיה כפול ויותר מן המרחק בקו הכחול, קו האוטובוסים.

יש להפיק את הלקח לא רק בירושלים. תל-אביב העמוסה והפקוקה בכלל לא ממהרת. אחד המתחרים על הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל-אביב רבתי, נציג אלסטום, לא חיכה למכרז וכבר אמר, שהקו לא ייפתח לפני 2014. נניח שיקרה הנס והקו הזה, מפתח-תקווה לבת-ים, ייפתח בעוד עשר שנים. מה יהיה על הקו הירוק, בין הרצלייה לראשון לציון ולחולון? יתכן שהוא לא ייפתח אף פעם.

תל-אביב רוצה מנהרה מתחת לרחוב אבן גבירול. האוצר אומר: אין כסף. ואכן, יש הבדל מסוים בין קו בגובה הכביש, שעולה בין 25 ל-30 מיליון דולר לקילומטר לבין קו חתי שיעלה 150 מיליון דולר לקילומטר, בלי להביא בחשבון הפתעות הצפויות תמיד מתחת לאדמה. בקצרה, השקעה של מיליארדים רבים תפתור רק בעיה קטנה - בעוד עשר שנים לפחות. ואם כן ישקיעו עוד כמה וכמה מיליארדים, תיפתר עוד בעיה קטנה לקראת בוא המשיח.

ועד אז? ההיגיון היה מחייב להשקיע חלק קטן מן הכסף בנתיבי תחבורה ציבורית לאוטובוסים משופרים. אוטובוסים משופרים, שיסעו בקווי רוחב ולא רק בקווי אורך - תל-אביב רבתי אינה נראית כנקניק אלא כחביתה - יקטינו ממילא את הנטייה לנסוע ברכב הפרטי. ואם תהיה תחלופה סבירה לרכב הפרטי אפשר יהיה לעשות שני דברים נוספים, הסותרים זה את זה רק לכאורה: מצד אחד, להגביל את כניסת הרכב הפרטי ברחובות מסוימים, בייחוד אם הם מפתים את הרשויות ליזום חפירת מנהרה. ומצד שני, לסלק מן הרחובות הצרים, שהתנועה בהם לא תוגבל, את המכוניות החונות על הכביש ולבנות בעבורן חניונים רבי-קומות (ועתירי תשלום) לטובת המתעקשים להגיע ליעדם ברכבם הפרטי.

כמו בירושלים, גם בתל-אביב ובמקומות צפופים אחרים, אוטובוסים חדישים, נוחים, הממעטים לזהם את האוויר ומבטיחים גמישות במסלולי הנסיעה ובמיקום התחנות, יכולים לפתור במהרה בימינו את הבעיות שקווי הרכבת הקלה לא יפתרו גם בעתיד הרחוק.

מאחר שגם הרכבת הקלה מחיבת לפלס נתיבים מיוחדים, מוטב לפלס נתיבים רבים עוד יותר - באותה השקעה כספית - להסעת המונים באוטובוסים החדישים הללו.

עוד כתבות

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

העליות בבורסה מתמתנות; אלארום מזנקת ב-20%, נובה ב-4%

מדד הבנקים עבר לירידה של 0.7%, המניות הדואליות עולות ב-2% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צונחת ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות" ● היום ומחר המסחר יינעל ב-14:30

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו