גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קלינג היכה שנית

השופט גבריאל קלינג מביהמ"ש המחוזי בת"א, הנחית בשבוע שעבר מכה חדשה על ההרחבות במושבים: הוא קבע כי יש לשווק את הקרקעות רק בדרך של מיכרזים

השופט ד"ר גבריאל קלינג, מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, הוא אימת המושבים בכל הנוגע להרחבות לפי החלטות המינהל 612 מ-1993 ו-737 שבאה במקומה ב-1996. בשורה של פסקי דין, בעיקר בפרשת מושב בארותיים, הוא יצא נגד מה שנראה לו, כסמכות לא חוקית שניתנה למושבים ולקיבוצים, על ידי המינהל, לקבוע מי יהנה מן המיגרשים המוזלים ששווקו על פי שתי ההחלטות.

בפס"ד בארותיים (ניתן בחודש מאי 97', ה.פ. 3496) אמר השופט קלינג: "מסקנתי היא, שהחלטה 737 בטלה, ככל שהיא מתייחסת להאצלת הסמכות למושב בארותיים".

הנימוק: "בהחלט ראוי וסביר שמגרשים יועמדו לרשות כל תושבי ישראל, ללא כל אפליה. אלא שההחלטה מי מהם יזכה במגרש נמסרה על ידי המחוקק למינהל מקרקעי ישראל ולא למושב. התנערות המינהל מסמכות זו והעברתה למושב, היא האצלה שהמינהל לא הוסמך לעשותה".

פסקי הדין של קלינג, אילו עמדו במבחן הערעור בביהמ"ש העליון, משמעותם, למעשה, ביטול ההרחבות במושבים על פי החלטה 737, במתכונת שבה נעשו עד היום.

בסוף השנה שעברה הפך בית המשפט העליון את פסיקתו של קלינג (39697). השופט תיאודור אור קבע, כי המושב קיבל "תפקיד של גוף ממליץ בלבד", וכי הכוח להתקשר בחוזה נשמר ונשאר בידי המינהל. במושבים נשמו לרווחה - עד השבוע שעבר.

בשבוע שעבר, בהקשר של מושב מגשימים (ה.פ 8595), הנחית קלינג על ההרחבות את אותה המכה - אבל מכיוון אחר לחלוטין.

מכיוון שההרחבות במושבים הן סוג של הקצאת קרקע הנעשית ללא מיכרז, ניתח השופט קלינג את הבעיה מהכיוון הזה - האם מתקיימים בפרוייקטים אלה התנאים המאפשרים לשווק את המגרשים על פי החריג בחוק חובת מיכרזים (תקנה 1-25), בפטור מעריכת מיכרז. הפטור על פי תקנה זו יכול להינתן "למי שהוא בעל זכויות באותם מקרקעין או למי שיורה בעל הזכויות להעניקן".

החלטת בית המשפט העליון בענין בארותיים, בדבר מעמד ה"ממליץ" של המושב, היוותה עבור השופט קלינג מעין הרמה להנחתה, ובפסק הדין בפרשת מגשימים כתב קלינג כך: "ההחלטה על זהותו של מקבל המגרש נותרה בידי המינהל, אשר על פי ההחלטות של מועצת מקרקעי ישראל, יתחשב בהמלצתו של המושב. המלצה יש כאן ולא הוראה.

"מכל האמור לעין עולה, שאין תקנה 25 (1) (פטור ממיכרז - מ.ל.) חלה על הקניית המגרשים על פי המלצות המושבים, וכי הקנייה זו טעונה מכרז.. אין המינהל רשאי לפעול על פי החלטה 737 אלא בכפוף לחובה לערוך מכרז על פי חוק חובת מכרזים.. הנני מודע לכך, שיתכן והחובה לפעול על פי דיני המכרזים תרוקן את החלטה 737 מתוכן".

ימים אחדים בלבד לפני פסיקה זו, חטף מינהל מקרקעי ישראל גם חוות דעת חריפה מהיועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, לפיה "המינהל העשיר שלא כדין רוכשי מגרשים בשכונות חדשות במושבים, תוך ניצול פסול של מדיניות מועצת מקרקעי ישראל".

היועץ רובינשטיין לא התייחס לשאלת הסמכות או לשאלת חובת המיכרז, אלא למחיר המופחת שמשלמים הזוכים במגרשים אלה. רובינשטיין אסר להמשיך לשווק את המגרשים במחיר המופחת אלא על פי שומה ריאלית, וחייב את המינהל לפקח על הקריטריונים אותם מפעילים המושבים בעת הקצאת המגרשים (ה"המלצה").

המינהל יכול להאשים רק את עצמו בהסתבכות של רעיון ההרחבות במושבים, מסיבה פשוטה: מצד אחד מכריזים כאילו מדובר בענין צודק של דאגה לדור הבנים במושבים, אבל, מצד שני - הן במתכונת המקורית של 612 ובוודאי במתכונת של 737 - הכסות של סיוע לבנים נפלה, ומה שנשאר מתחת לפני השטח הוא הרצון הסמוי של המינהל להשתמש בהרחבות הללו כדי לשחרר לחצי ביקוש, אותם התקשה לספק באותן שנים במסגרת השיווק הרגיל שלו. ואם באותה הזדמנות יש במושבים מתעשרים בקלות, או מוכרים את המיגרש מיידית ברווח למישהו אחר - ניחא.

יש לפרשת ההרחבות במושבים גם צדדים כאובים, למשל הסיפור של אילן גורדון וניר טל-בר, בנים למשפחות ותיקות במושב כפר מונאש שבשרון.

במושב פועל משקם מטעם מינהלת הסדר המושבים (על פי חוק גל), עו"ד אליהו בן ישראל. במושב כפר מונאש נעשתה הרחבה בעוד 75 בתים, אשר החלה ב-95' במסגרת החלטה 612 ונמשכה במסגרת החלטה 737. שני הבנים, אילן וניר, היו אמורים לקבל מגרש של 550 מ"ר, כנגד הוצאות פיתוח של כ-40 אלף דולר והיוון למינהל בגובה כ-20 אלף דולר. ההורים, חברי האגודה השיתופית, ויתרו על חלק מאדמתם לצורך כך.

כאשר בנק החקלאות שמע על התוכנית, הוא ביקש אצל המשקם צו מניעה נגד ההרחבה, בנימוק שחובות המושב עדיין לא הוסדרו. המשקם נעתר בשלב הראשון. בדיון במעמד שני הצדדים הועמדו בטחונות נוספים, 18 נחלות, אשר הספיקו לכסות את חוב האגודה לבנק.

אבל, המשקם דרש באותה הזדמנות עוד בטחונות. הוא דרש, שחבר אגודה, אשר עניין חובותיו מצוי בבירור אצל המשקם, וידוע שבנו הוא המועמד למגרש בהרחבה - לגביו יישאר צו המניעה עד להסדר החוב על ידי ההורים.

בעברית פשוטה: אם האגודה תטען שמישהו מחבריה חייב לה כסף, זה מספיק כדי שהמשקם ייקח כ"בן ערובה" את המגרש שהוקצה לבנו של אותו "חייב" לכאורה.

האינטרס של המשקם ברור, והיו אמנם חברים בכפר מונאש אשר נכנעו להחלטה. הם לא המשיכו את הוויכוח על גובה החוב, רק כדי לאפשר לבן או לבת להגיע למגרש. לחצים מהסוג הזה היו בהרבה מושבים.

ישר מהבטן עולה השאלה: האם, על פני הדברים, החלטה כזו - שלפיה פוקדים "עוון חובות" הורים על ילדיהם - עומדת בסתירה לכללי הצדק הטבעי? על אחת כמה וכמה כאשר ה"חובות" נתונים במחלוקת שלא הוכרעה.

מכיוון שהמינהל היה מודע לסבך של חובות המושבים כאגודות כלפי חוץ (למשל לבנקים), מול החובות הנטענים של האגודות פנימה כלפי חבריהם, רוח החלטות 612 ו-737 ברורה: לנתק את הקשר הבעייתי הזה על ידי כך, שאסור על בעל נחלה להשתתף ולהנות בעצמו בהרחבה. כפועל יוצא מכך, כל מה שמתרחש סביב החלטות 612 ו-737, אמור היה להיות מנותק מיכולתם של המשקם ושל המושב להפעיל לחץ על חברי האגודה. למשל, בשאלת חובות החברים כלפי האגודה.

בתביעה של אם ובת מבית נחמיה, ננלה ואורה כהנא (ה.פ.13897), האגודה סירבה לאשר לבת אפילו מועמדות למגרש, עד להסדרת החוב הנטען של האם.

הדיון התנהל אצל השופט המחוזי יהודה זפט. פרשנותו, בפסק דין שניתן בפברואר 98', היתה כדלקמן: "התניית הזכות להציע מועמד בתשלום חובו של החבר לאגודה לוקה בחוסר הגינות כלפי המועמדים לרכישת זכויות במגרש, פוגעת בשוויון ביניהם, ועושה שימוש לא ראוי בסמכות שהוקנתה לאגודה בהחלטה 737 לקבוע למי יוחכרו המגרשים בתוכנית ההרחבה, לשם השגת מטרה זרה שדבר אין לה עם הסמכות שנמסרה לאגודה בהחלטה 737".

אם כך אמר השופט זפט על מקרה שבו דובר על מועמד להשתתף בהרחבה, מה היה אומר על המקרה של אילן גורדון וניר טל-בר מכפר מונאש, אשר כבר שילמו לאגודה את מלוא עלות הפיתוח של הקרקע?

במקרה של כפר מונאש (ה.פ. 17496), עתרו הבנים לאכוף על האגודה את ההסכם. השופט קלינג ביקש מהתובעים לצרף לתביעה את המינהל, את מינהלת ההסדר (המשקם) והבנקים. הבנים ביקשו לצרף גם את הוריהם.

מבחינת יחסי ההורים וכפר מונאש, בחומר שהיה בפני קלינג הסתבר, שמשפחת טל-בר בהליכים בבג"צ וכלל אינם במסגרת חוק גל; משפחת גורדון אפילו מחזיקה פסק בוררות, לפיו נדחתה תביעת החוב של האגודה נגדה. האגודה ערערה על ההחלטה, אבל הפסק עומד בעינו עד להחלטה אחרת.

השופט קלינג צידד בעמדת המשקם, הפוך לגמרי מרוח החלטת השופט זפט. בפסק הדין, שניתן בחודש יוני 98', כתב קלינג: "אין ספק שהמשקם יהיה מוכן לשנות מצוויו אם תומצאנה ערובות מתאימות לפרעון חובותיהם של ההורים למושב".

בקביעה זו יש משהו מקומם, כי יש בה מעין "אישור" לכך שההורים כביכול חייבים משהו למושב - בעוד הדברים כלל לא היו כך בשלב בו הובאו בפני השופט קלינג, וגם כיום.

אבל, טענו גורדון וטל-בר לפי רוח השופט זפט, גם אילו היו ההורים חייבים משהו לאגודה: "אין זה סביר שמועמד לקבלת מגרש, שהתחייב בהסכם כלפי האגודה, שאין לו כל ענין ורצון להצטרף כחבר בה, יטול נטל בחובותיה של האגודה ותסוכל אפשרותו לממש את ההסכם בשל חבות הוריו".

את החלטתו, לדחות את בקשת הבנים, נימק קלינג כך: "דרך זו של הצגת הסוגיות מעוותת או מיתממת. החלטות מס' 612 ו-737 באו להיטיב עם המושבים ועם חבריהם. אין כל חוסר סבירות כאשר בא המשקם ואומר כי החפץ להנות מאותה הטבה ידאג לפרעון חובות".

השופט קלינג הטיל על כל אחד מהבנים סכום של 5,000 ש"ח לכל אחד מ-5 המשיבים (שאת חלקם השופט קלינג עצמו ביקש לצרף לתיק).

אם לגבי פסקי הדין של קלינג בענין יחסי מינהל-מושב יש עקביות והשקפת עולם מוצקה, זה לא לגמרי כך בענין יחסי מושב-משקם מול בן מושב הזוכה במגרש ביחס לשאלת החוב של ההורים.

סעיף 9 בהחלטה 737 אומר: "כתנאי להקצאת המגרשים על ידי המינהל תמציא האגודה למינהל אישור של יו"ר מטה הסדר הקיבוצים, או של מנכ"ל המנהלה במגזר החקלאי - לפי הענין". מנוסח הסעיף לא עולה בשום פנים שמדובר באישור הנוגע למצב החובות, האמיתיים או הנטענים, של ההורים.

במסגרת ההליכים בפרשת בארותיים, כשהוא מתייחס לסעיף 9, כתב השופט קלינג בהחלטה (לא בפסק הדין): "המינהל לא הוסמך להאציל מסמכויותיו, לא למושב בארותיים ולא למינהלה להסדרים במשק החקלאי".

אבל, בפסק דין כפר מונאש, שנה אחרי פסק דין בארותיים, השופט קלינג שינה את טעמו: "אותו רעיון גלום בסעיף 9 להחלטה 737, המזקיק את המושב לאישורו של מנכ"ל המינהלה להסדרים במגזר החקלאי. הגיונה של הוראה זו הוא בכך, שמי שהוסמך כחוק לטפל בהסדרת החובות של המושבים ואף למחוק חלק מחובותיהם, צריך לאשר למינהל מקרקעי ישראל, כי ניתן לגרוע שטחים מהמשבצת שהועמדה לרשות המושב, ואשר שימשו כבטוחה לחובו של המושב".

עם כל הכבוד לשופט קלינג, התחושה היא שלבנים אילן גורדון וניר טל-בר נעשה עוול מסויים: אולי זכייתם במגרש אינה מוצדקת מצד הסמכות של המושב, ואולי היא לא מוצדקת מצד בעיית המיכרז - אבל בוודאי שאין הצדקה לתקוע אותם רק בגלל טענה של חוב כביכול של הוריהם

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים