גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"רוצים ליצור סטארט-אפ ניישן שמתאים לכל גיל"

קרן "מגדלי הים התיכון VENTURES" שהושקה באחרונה תשקיע רק בחברות היי-טק שפונות לבני הגיל השלישי: "אין סיבה שאדם מבוגר לא ייהנה ממה שהטכנולוגיה יכולה לתת"

דב שוגרמן יעל בנבנישתי ודורון ארנון / צילום: איל יצהר
דב שוגרמן יעל בנבנישתי ודורון ארנון / צילום: איל יצהר

הקמפיין המיתולוגי של חברת האופנה טופר היה נחרץ: "העולם שייך לצעירים". לעלומים יש יתרונות רבים ועדיין לא ניתן להתווכח עם עובדה פשוטה ובו זמנית מורכבת - העולם מזדקן בקצב מואץ. תוחלת החיים נמצאת במגמת עלייה עקבית, עובדים רבים שמגיעים לגיל הפנסיה מעדיפים להמשיך לעבוד ולא רק בגלל אילוץ כלכלי והמנהלים בקרנות הפנסיה מורטים שיערות.

תעשיית הטכנולוגיה פונה בדרך כלל לצעירים ו/או לצעירים ברוחם. היא משבשת סדרי עולם ישנים ומציעה פיצ'רים חדשים. זקנים? שיבקשו מהילדים שלהם הסבר לגבי הגאדג'ט החדש.

קרן השקעות חדשה, "מגדלי הים התיכון VENTURES", מנסה להשתחל לנישה הזאת ולהשקיע בפיתוחים טכנולוגיים שמטרתם לשפר את איכות החיים של בני הגיל השלישי. הקרן הוקמה על ידי החברה הבורסאית 'מגדלי הים התיכון', אשר מפעילה בישראל רשת של דיור מוגן שבה מתגוררים כ-1,500 קשישים בשבעה סניפים. נציין כי בוועדת ההשקעות של הקרן חברים יאיר סרוסי יו"ר רשת מגדלי הים התיכון ולשעבר יו"ר בנק הפועלים ודורון ארנון, מנכ"ל רשת מגדלי הים התיכון.

המנכ"לים המשותפים של הקרן החדשה, שיצאה לדרך לפני כחודשיים, הם ד"ר יעל בנבנישתי ודב שוגרמן. "אנחנו מתעסקים בעולמות שעוטפים את מעגל החיים של אנשים מבוגרים", אומרת בנבנישתי בראיון ל"גלובס", "הכוונה היא לבריאות, פנאי, תרבות ועוד".

הקרן אשר מגדירה את עצמה כ"קרן בוטיק" תשקיע בכל שנה בארבע חברות סטארט-אפ, כאשר ההשקעה המקסימלית בכל חברה תעמוד על 2 מיליון שקל. "אנחנו הקרן הראשונה והיחידה בישראל שפועלת בתחום הזה", אומרת בנבנישתי.

- יש סטארט-אפים שמפתחים מוצרים לקשישים?

"מאז שהשקנו את הפעילות לפני יותר מחודש פנו אלינו יותר משלושים חברות שעוסקות במגוון תחומים רלוונטיים. יש חברות שמפתחות אביזרי עזר בריאותיים אבל גם כאלה שעוסקות בתחום של הזדקנות פעילה. מדובר למשל ב'מרכז יום וירטואלי'. קשיש יכול להישאר בבית ולהשתתף, דרך הטלוויזיה, בפעילויות שמתבצעות בבית האבות. הוא יכול להקשיב להרצאות או לבצע פעילות גופנית. אנחנו יכולים לספק לו מידע כללי אבל גם להציע לו להקשיב לקונצרט. בהיבט הרפואי הצוות של בית האבות או בית החולים יכול לתקשר עם הקשיש גם כאשר הוא בבית. לתת לו המלצות רפואיות, לעודד אותו וכן הלאה".

- העולם הטכנולוגי מתחיל לגלות את הקשישים?

"כן. בעבר ראינו שיש פער. חברות ונותני שירותים הדירו את המבוגרים החוצה אבל כיום המצב משתנה. יש תוכן חדש שהמבוגרים יכולים להיות חשופים אליו, למשל דרך שימוש במציאות מדומה. אנחנו מאמינים שבשוק יש פוטנציאל לא ממוצה ורוצים ליצור סטארט-אפ ניישן לכל גיל. יש לנו אמירה מאוד חשובה - אין סיבה שאדם מבוגר לא ייהנה ממה שהטכנולוגיה יכולה לתת".

"ניסיון של הרבה שנים"

בנבנישתי הגיעה לקרן אחרי שסייעה למספר חברות סטארט-אפ לפתח מוצרים עבור בני הגיל השלישי. אחת החברות הללו היא VideoTherapy, סטארט-אפ ישראלי שמספק פתרונות מרחוק לשיקום. החברה מאפשרת לפיזיותרפיסטים לספק טיפולים מבוססי וידיאו, בהתאמה אישית, בעזרת שימוש בבינה מלאכותית.

"הגישה שלנו שונה", היא מספרת, "אנחנו רוצים להתאים את הצרכים לטכנולוגיה ולא להתאים את הטכנולוגיה לצרכים. אנחנו לא רוצים לקחת מוצר קיים ולהתאים אותו לקשישים אלא לפתח מראש מוצר שאנשים מבוגרים צריכים. עצם זה שאנחנו שייכים ומגיעים ממגדלי הים התיכון מאפשר לנו גישה לרקע ולניסיון של הרבה שנים. מבחינתנו מדובר במשקיע אסטרטגי שיכול לתת לנו תובנות לגבי הגיל השלישי".

- אתם מכירים קרנות השקעה דומות שפועלות בעולם?

"יש קרנות שמשקיעות בעולמות של הגיל השלישי אבל הן לא מתמקדות רק בתחום הזה. אנחנו מכירים למשל את חברת זיגלר שבונה מתחמים למגורים עבור בני הגיל השלישי ומשקיעה בסטארט-אפים. האיחוד האירופי מקדם פרויקט שנקרא הורייזן 2020 שמחפש פתרונות לגיל הזיקנה אבל לא מתמקד רק בטכנולוגיה".

- איך בעצם מגדירים היום זקן?

"אנחנו מגדירים את זה בצורה שרירותית - לפי גיל הפנסיה שנקבע על ידי הביטוח הלאומי. ברור לנו שלאדם בגיל 65 יש צרכים שונים מאשר לאיש בן 85. אנחנו מנסים לחשוב על מוצרים שילוו את האדם במשך השנים. הדוגמא של הפלטפורמה הטלוויזיונית יכולה להציע לבן 65 הרצאות ובגיל מבוגר יותר אפשר להנגיש לו פעילות גופנית, גם אם הוא לא יכול להגיע לחדר כושר".

בשנתיים הראשונות צפויה הקרן לפעול בעזרת מימון עצמי, שעשוי להתרחב ליותר מאשר 2 מיליון שקל לחברה. "בהמשך נשקול לשתף פעולה עם קרנות הון סיכון", אומרת בנבנישתי, "אנחנו מזהים המון התעניינות ומקבלים הרבה הזמנטת לפגישות. פנו אלינו נציגים מהמזרח הרחוק, בעיקר מיפן ומטיוואן. הם יודעים שישראל היא הסטארט-אפ ניישן ורוצים לראות איך זה מתחבר לעולמות של הגיל השלישי. התחושה היא שכל העיניים נשואות אלינו. למרות שרק יצאנו לדרך כבר הזמינו אותנו לתת הרצאות בחו"ל על האקו סיסטם החדש. אנחנו חושבים שאנחנו חלוצים בתחום של קרנות לגיל השלישי וזה עוד יתפתח".

- המוצרים שלכם מיועדים בהכרח לדיירים של מגדלי הים התיכון?

"לא. הרשת מבינה את עולם הזיקנה והיא יודעת שכ-90% מהקשישים חיים בתוך הקהילה. אנחנו לא פונים רק לאנשים שגרים במוסדות, להיפך".

דורון ארנון, מנכ"ל רשת מגדלי הים התיכון, התייחס להקמת הקרן ואמר כי "אנחנו גאים להיות הראשונים שנכנסים להשקעה בתחום החשוב הזה ומקווים שהכניסה שלנו לתחום תעודד מיזמים ופיתוחים נוספים לאוכלוסיית הגיל השלישי בדומה לעולם".

לדברי ארנון, "עם העלייה בתוחלת החיים ובאיכות החיים, הטכנולוגיה הופכת יותר ויותר רלוונטית לבני הגיל השלישי כמו לכל גיל אחר. זהו קודם כל מהלך חברתי שאנחנו מקווים שיביא לפיתוח התעשייה ולחדשנות ומיזמים שנוכל לשלב בעתיד גם בבתי הרשת".

מיני האקתון בכנסת

הפעילות של קרן ההשקעות החדשה הושקה לפני כחודש במועד סמלי - יום האזרח הוותיק שצוין ב-11.7. האירוע נערך בכנסת ישראל וכלל גם מיני האקתון - מפגש תחום בזמן שבו נעשה ניסיון למצוא פתרונות טכנולוגיים לבני הגיל השלישי. בניגוד להאקתונים השגרתיים שמארחים בדרך כלל מתכנתים או גיקים חובבים, הפעם השתתפו באירוע קשישים שמתגוררים ברשת מגדלי הים התיכון וכן תלמידי תיכון ממגמת הרובוטיקה של בית הספר הריאלי בחיפה.

- מה עשיתם בהאקתון?

ד"ר יעל בנבנישתי: "ניסינו לחבר את עולמות הזיקנה לקידמה ולחדשנות, בניגוד לקונוטציה הרגילה שהתחום הזה מעורר. הפגשנו את המבוגרים והצעירים לקבוצות עבודה משותפת שכל אחת מהן הייתה צריכה לפתח מוצר שיעזור להתמודד עם נושאים שונים, למשל דמנציה או חיים פעילים של קשישים בבית. בתחילת המפגש הילדים קיבלו הצצה לעולם הזיקנה. רצינו לחשוף את הדורות אחד לשני ולשבור את הסטיגמות שיש לילדים על מבוגרים.

"אחד הדברים שהפתיעו אותי הוא שהרעיונות הגיעו משתי הקבוצות. בהתחלה הערכנו שבעיקר הילדים יציעו דברים. קבוצה אחת דיברה על בניית בית מודולרי. כאשר גרה בבית משפחה כדאי לחלק אותו להרבה חללים כדי לדאוג לכל אחד לחדר, אבל כאשר הילדים עוזבים את הבית והבית 'מזדקן' ניתן להזיז את הקירות וליצור חללים יותר גדולים. בנוסף דיברו בקבוצה המשותפת על האפשרות לשנות את כיוון הדלתות. אם קשיש נפל באמבטיה תהיה אופציה לפתוח את הדלת החוצה ולחלץ אותו. בסיום האירוע אחת הילדות ניגשה למורה ואמרה לה 'אמרתם שתביאו אנשים זקנים', כאשר בפועל הגיל הממוצע של המשתתפים המבוגרים היה 84. זה היה מאוד יפה".

העולם מזדקן

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"