קצב צמיחה נמוך? יוקר מחיה? האטה במשק? ספרו את זה לאנשים שעומדים בתורים העמוסים בנתב"ג. אם לא יהיו שינויים דרמטיים, עם ישראל ירשום ב-2016 שנת שיא במספר היציאות לחו"ל - מגמת עלייה שנמשכת למעשה מאז הסכם "שמיים פתוחים" ב-2013, שפתח את הענף לתחרות. אם תנועת הנוסעים בטיסות בינלאומיות הסתכמה ב-2013 ב-13.4 מיליון איש, ב-2015 היא כבר הגיעה ל-15.6 מיליון.

על פי נתוני רשות שדות התעופה, תנועת הנוסעים בטיסות בינלאומיות עלתה בחודשים ינואר-מאי 2016 ב-%9 לעומת התקופה המקבילה ב-2015; נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שכוללים גם את מי שהפליג לחו"ל ולא רק טס, מצביעים על עלייה של 15% ביוצאים לחו"ל בחודשים ינואר-אפריל השנה בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2015.

איך זה קרה? מנהלי חברות התעופה, וגם הנוסעים, שעמם דיברנו, פורסים מגוון רחב של סיבות: בראש ובראשונה, כאמור, מדיניות השמיים הפתוחים; אבל גם מחירי הנפט שירדו משמעותית, הדולר שנחלש ומוזיל את הטיסות ואת החופשות עצמן - וגם מגמות של שינוי בהרגלי הצריכה של הנוסעים. "יכולתם של הישראלים לטוס גדלה", אומר שלי זהבי, סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים באל-על, שעל-פי דוחות החברה לרבעון הראשון של 2016, נרשמה עלייה של 10% במספר הנוסעים. זהבי מצהיר כי "מגמת הגידול נמשכת", ואכן, על פי דוח רשות שדות התעופה, הגידול באל-על מינואר עד מאי עמד על 13%.

"הגידול בנסיעות נרשם בעיקר בטיסות ליעדים קרובים", הוא אומר. "כיום אפשר לקנות כרטיסים זולים יותר ליעדים קצרי הטווח והתחרות משמעותית יותר. יש יעדים שגם ירידת ערך המטבע שם הפכה אותם למבוקשים, כי חלק נוסעים כדי לערוך קניות - למשל ורשה, לרנקה, אתונה, מינכן, סופיה ובוקרשט. אנחנו רואים גם הרבה טיסות לוויקנד, במחירים זולים יותר מאלה שניתן להשיג לסוף שבוע באילת".

אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, מגדיר את הטרנד כ"טוס וסע, כי מחר לך תדע" ומפרט: "יש קבוצה באוכלוסייה שאומרת, אנחנו לא יודעים מה יהיה, אנחנו רוצים לחיות. דירה אנחנו לא יכולים לקנות בינתיים, אבל אנחנו יכולים לטוס לחופשה לחו"ל בפחות מאלפיים שקלים. זה מה שהם מחפשים וזה הטרנד החזק של 2016".

גם סירקיס מתייחס לשופינג כשיקול עבור פלחי האוכלוסייה שהגדילו את מספר הטיסות, משהו שאולי מצביע על תופעת לוואי של יוקר המחיה בישראל: "בדרך לחו"ל גם עוברים בדיוטי פרי וקונים מוצרים זולים יותר, ומתברר שגם זה נכנס איפשהו לשיקולים", הוא אומר. "בישראייר יש השנה גידול של כ-30%-20% בהיקף המכירות של מוצרי דיוטי פרי במטוס - בעיקר בסיגריות ובמשקאות אלכוהוליים. נוסעים מתייחסים לקנייה במחירים האלה כהזדמנות ומשקללים את החיסכון בעלות הכוללת".

גם בסוכנויות הנסיעות מרגישים היטב את המגמה הגואה. "אנחנו רואים מתחילת השנה עלייה של למעלה מ-20% בהזמנות לקיץ ולחגים לעומת 2015", מאשר זיו רוזן, מנכ"ל גוליבר. "בענף הסלולר כולם מכירים את השפעת התחרות, בתעופה זה מוכר פחות, אבל רואים סביבנו יותר ויותר אנשים שפתאום נוסעים פעמיים-שלוש בשנה וגם לוקחים את הילדים יותר מבעבר".

זה עלול להשתנות כשמחירי הדלק יעלו?

"נכון שהירידה במחירי הדלק עוזרת, אבל העלייה במספר הטסים היא לא רק סיפור של דלק, זה סיפור של תחרות. בעקבות הגדלת היצע הטיסות, אם חופשה של זוג עם שני ילדים עלתה בשיא הקיץ כ-30 אלף שקלים, היום אפשר לטוס לרומניה בטיול לא פחות טוב בחצי מחיר".

סירקיס אפילו מקשר בין היקפי הכלכלה השחורה בישראל (22%, על-פי ממצאים של פרופ' דן בן דוד ממכון שורש למחקר כלכלי וחברתי) לבין העלייה בנסיעות לחו"ל: "את הכסף השחור הזה קל לצרוך בחו"ל", הוא אומר.

בנוסף, הוא מצטט מהדוח של פרופ' בן דוד, היקף ההכנסה הפנויה בישראל גדול מהממוצע יחסית למדינות ה-OECD: "אנשים יכולים להרשות לעצמם. הם מוכנים לקנות משהו עם פחות תחכום, אבל מחפשים ווליו-פור-מאני בערכים גבוהים ממה שהיה מקובל לפני שנתיים או שלוש. יש התחזקות משמעותית בכל עולם הלואוקוסט בתעופה והדיסקאונט בעולם הצרכני בכלל".

 

חופשה של 48 שעות

סירקיס מזהה את השינוי בנקודת זמן מעניינת: "מיד אחרי מבצע צוק איתן זיהינו שיש שינוי של ממש. בהתחלה ייחסנו אותו למלחמה, אבל מהר מאוד הבנו שמדובר בהתעצמות של טרנד שהחל עוד קודם. אנחנו רואים אנשים שטסים שלוש פעמים בשנה ואפילו יותר, במקום פעם בשנה בקיץ כמו בעבר. יש תזוזה מטיולים שהאורך הממוצע שלהם הוא שבוע ויותר, והעדפה לגיחות קצרות של שלושה-ארבעה ימים. כלומר השינוי הזה, בחלק מהמקרים, מחליף את הרגלי הצריכה המסורתיים ובחלק - מחזק אותם. אצל חלק מהצרכנים יש טיול משפחתי ארוך יחסית בתקופת הקיץ ובנוסף יש גיחות נקודתיות".

תן דוגמה.

"אנשים רוצים לנסוע לחו"ל בלי לפגוע במהלך העבודה התקין שלהם, ולכן רואים הרבה טיסות של רביעי עד מוצ"ש וחמישי עד ראשון. 'לגנוב' יומיים חופש מהעבודה זה נסבל גם עבור אנשים שיש להם מחויבות או סטנדרטים של עבודה קשה ורציפה. חו"ל זו התנתקות משמעותית יותר לעומת חופשה בארץ. גם הרגלי החוויה השתנו: אין צורך להספיק לראות הרבה דברים ביעד, אפשר לחזור אליו מספר פעמים. כלומר השינוי מתבטא ברצון לחיות את היעד ולא לבקר בו".

גם ניר דגן, מנכ"ל ארקיע, סבור שמדובר בשינוי של הרגלי הטיסה, בנוסף לירידה במחירים ולעלייה בתחרות. "אנשים בארץ מפתחים הרגלי נופש יפים, גם משפחתיים, ונוסעים יותר מפעם אחת בשנה", הוא אומר. "משפחה תיסע בקיץ ליעד אקזוטי כמו זנזיבר או ליוון, ופעם שנייה תיסע בחורף לסקי בבולגריה. לקחת את הילדים לסקי באירופה זה יקר יותר, אבל כשיש יעדי סקי בבולגריה, אפשר לעמוד בזה מבחינה כלכלית ולנסוע כל המשפחה. כך למשל גם לגבי מלונות בטן-גב ברמה גבוהה כמו שיש ביוון. אלה מקומות שפעם היו רק באנטליה. השנה יש מגוון גדול יותר של יעדים".

"אנשים טסים היום להרבה יותר יעדים", מאשר רוזן מגוליבר. "אם פעם זה התרכז בחמישים יעדים, עכשיו מדובר על מאה. רק בגרמניה, לדוגמה, טסים היום לשבע ערים שונות. אנשים גם בוחרים יותר טיסות קונקשן כדי להוזיל מחירים; פעם טסו בקו ישיר לניו יורק, אבל היום אין לנוסעים בעיה לבחור באפשרות של עצירת ביניים".

גם ההיצע משתנה בהתאם: על-פי נתוני רשות התעופה האזרחית, היצע הטיסות בקיץ הקרוב יגדל ב-10% לעומת ההיצע ב-2015. צפי הטיסות השבועי עומד על 969 טיסות שבועיות מנתב"ג - תוספת של 90 טיסות שבועיות לעומת קיץ 2015.

נתוני ההזמנות לקיץ בסוכנות גוליבר מעידים על עליות של 48% בהזמנות ליוון (בין היתר, על חשבון טורקיה), 73% לקפריסין, 130% לבוקרשט, 42% לבנגקוק ו-28% לניו יורק (בעיקר באמצעות קונקשן). ירידות נרשמו בקווים לפריז (28%), ללונדון (22%) ולברלין (18%).

"מזרח אירופה נמצאת בעלייה דרמטית, על חשבון אירופה הקלאסית", מסביר רוזן. "זו טיסה קצרה ולא כבדה. השנה אנשים גם טסים ל-48 שעות לוורשה, מהיום למחר, תמורת אלף שקלים לאדם לטיסה ומלון. מי שטס פעם אחת בשנה לא יבחר אמנם את ורשה, אבל אם זו נסיעה שלישית בשנה לאותו אדם - הוא יבחר את היעד הזה".

יותר צעירים, יותר פנסיונרים

בחברות התעופה מצביעים על פלחי אוכלוסייה מסוימים שנוסעים השנה לחו"ל יותר מתמיד: זהבי מאל-על מציין כי אין אמנם נתונים לגבי המצב הסוציו-אקונומי של הנוסעים, אבל הוא מניח ש"יש מצטרפים למעגל הנוסעים שלפני שנתיים, כשמחירי הדלק היו גבוהים בהרבה, לא טסו. היום רואים בשוק הצעות לטיסות במחירים מצחיקים, ועבור חלק מהאנשים זאת הזדמנות פז להצטרף למעגל הנוסעים".

"השנה אנחנו מזהים אוכלוסיות בעשירונים השביעי-שמיני, שיכולים להרשות לעצמם לנסוע יותר", מוסיף סירקיס מישראייר. "הקפיצה הקצרה לחו"ל הופכת אצל יותר ויותר אנשים במעמד הבינוני לצורך, והצורך הזה בא לידי ביטוי בהעדפת הנסיעה על פני הוצאות אחרות. אחד החידושים השנה הוא יותר צעירים שקופצים לחו"ל לפני הגיוס וגם אחרי השחרור מהצבא. זאת נסיעה שמתווספת לטיול הגדול בדרום אמריקה ולא באה במקומו. עוד מעגל שמתרחב מאוד הוא טיולי שטח והרפתקאות באזורים קרובים כמו סקי, מסעות ג'יפים או ספארי שלג ברומניה, וכל זה במרחק שעתיים וחצי נסיעה".

"אנחנו רואים", אומר דגן מארקיע, "יותר אנשים שטסים, מכל רחבי הארץ ורמות ההכנסה, כולל עלייה בנסיעות של הגיל השלישי. זאת אוכלוסייה שיש לה זמן פנוי, כסף פנוי ורצון לנסוע - מעבר לכך שאדם בן שבעים היום הוא לא אותו אדם מבחינת מרץ ובריאות כמו לפני שלושים שנה".

כרמית דותן, מנכ"לית אפליקציית הטיסות המוזלות ברגע האחרון "חוליו" (השייכת לקבוצת גוליבר), מאירה פלח שוק נוסף: "אנחנו רואים גם צמיחה בנסיעות ספונטניות של בני נוער שזו הנסיעה הראשונה שלהם, בנוסף לגילאי צבא שיכולים לחסוך ולטוס בזול, ובני חמישים פלוס שהילדים שלהם כבר גדלו והם יותר משוחררים לקום ולטוס".

הגיחות הספונטניות, בשילוב העובדה שהיום אפשר להזמין כרטיסי טיסה או חבילות נופש במהירות ובקלות באינטרנט או במובייל, מחזקות את המגמה. "אנחנו רואים שללקוחות אין שום בעיה לקום ולטוס לטיסות של יומיים עד חמישה", אומרת דותן. "זה פסק זמן: הרגשה של לארוז מזוודה קטנה, לעבור דרך הדיוטי, ולהתנתק. הרבה פעמים הם נוסעים ליעדים שכבר ביקרו בהם.

על-פי נתוני אפילקציית חוליו לשנה הנוכחית, כ-45% מהנוסעים ספונטניים במיוחד ומזמינים כרטיסים עד יום לפני הטיסה; 63% מהם שילמו פחות מ-200 דולרים; ורק 10% הוציאו מכיסם מעל 300 דולרים. "אנשים הבינו שחו"ל זה לא סיפור כזה גדול", מסכמת דותן.

תחליף לחופשה בישראל

סיבה נוספת שעליה מצביע סירקיס משתקפת גם בתוכניתו של שר התיירות יריב לוין להוזלת מחירי הנופש בישראל - ובכללה הגדרת בנייתם של בתי מלון כתשתית לאומית. "העובדה שרמת המחירים של בתי המלון בארץ גבוהים ורמת המחיה גבוהה באופן מובהק", הוא אומר, "גורמת לכך שלאנשים זול יותר לנפוש ברומא או בברצלונה; שלא לדבר על יעדים כמו בוקרשט או רודוס. אם אתה מציג ללקוח חבילה טובה מבחינת המחיר והיא כוללת מלון איכותי, הוא לוקח אותה. זיהינו את המגמות האלה ושינינו בצורה משמעותית את לוח הטיסות כדי להתאים את עלות היחידה לרמת המחירים שהלקוח מזהה כאטרקטיבית".

מה זה אומר, חבילה אטרקטיבית?

"רף התקציב, על-פי ניתוח שלנו, עומד על כ-500 דולרים. במחיר הזה אנשים תופסים את הנסיעה לחו"ל כתחליף לחופשה בישראל. ברגע שהחבילה עוברת את ה-550 דולרים, תהליך המכירה איטי בהרבה".

תן דוגמה לשינוי שעשתה ישראייר בהתאם למגמות החדשות.

"במקום להוציא טיסה אחת לברלין, אנחנו מוציאים שתי טיסות ברשת האזורית, כמו רודוס ובוקרשט. משך הטיסה קצר יותר והעלות לצרכן נמוכה יותר. לנו מדובר בשינוי משמעותי, כי ברמה התפעולית יותר מאתגר להוציא שתי טיסות ביום.

"בימים הקרובים גם נשיק אתר שמותאם להרגלי הצריכה החדשים: לקוח יכתוב מתי מתאים לו לצאת לחופשה - נניח, 'וויקנד במהלך יוני איפשהו באירופה, עם מלון חמישה כוכבים ועד 500 דולרים'. זה מה שהלקוחות רוצים. בעבר, הקריטריון העיקרי בחיפוש של לקוחות היה יעד ספציפי. זה כבר השתנה".

גם הקונקשן במגמת גידול - מה קורה בחברות הזרות?

המגמה הזאת משפיעה כמובן גם על חברות התעופה הזרות. בטורקיש איירליינס, חברת התעופה הזרה הגדולה בישראל, טסו במהלך ינואר-מאי לא פחות מ-356 אלף ישראלים - עלייה של כ-15% לעומת תקופה קודמת. איזיג'ט, חברת התעופה הזרה השנייה בגודלה בארץ, רשמה מתחילת השנה עלייה של כ-17%, וחברת התעופה הרוסית אירופלוט, שלישית בגודלה מבין החברות הזרות, רשמה קפיצה של כ-36%. "כל היעדים החדשים שאנחנו פותחים הם יעדים עם ביקוש רב מצד הישראלים, ומרגע השקת היעד אנחנו רואים תפוסה מלאה", מדווח אילקר באסרן (Ilker Basaran), מנכ"ל טורקיש איירליינס ישראל.

הישראלים אמנם כבר לא נופשים בטורקיה כמו בעבר, בשל המצב הביטחוני, אבל התנועה למדינה גדלה בגלל טיסות הקונקשן ליעדים מרוחקים כמו ארצות הברית והמזרח. חברת התעופה הטורקית מציעה מחירים זולים יותר וזמינות בטיסות, וכך הצליחה להפוך את נתב"ג לבסיס פעולה מרכזי שלה.

באסרן מפרט כי העלייה הנוספת שרשמה החברה השנה נובעת ממספר גורמים, "ביניהם, הוספת יעדים חדשים בטיסה ישירה לאטלנטה ולמיאמי, ויעד חדש שייפתח בסוף החודש - טיסה ישרה להאנוי (וייטנאם). לאור פתיחת הקווים החדשים ב-2016, אנחנו רואים עלייה במספר הנוסעים ליעדים בארצות הברית והמזרח הרחוק, וכמובן ממשיכים עם היעדים הקבועים של אפריקה ואירופה".

שיעור יציאות ישראלים לחו"ל