בשיתוף:

אודות הפעילות

התעשייה האווירית, אחת המעסיקות הטכנולוגיות הגדולות במדינת ישראל, רואה חשיבות יתרה בפיתוח דור העתיד בלמידת מקצועות טכנולוגיים ומפעילה אסטרטגיה חברתית לקידום חינוך טכנולוגי החל מגילאי בית ספר יסודי ועד לאקדמיה. זאת במטרה לעודד את המוטיביציה של קהלי היעד ללימודי מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה - STEM, באמצעות חשיפת מגוון העיסוקים, המחשת חיי היום-יום בעבודה והאופק התעסוקתי בחברה טכנולוגית. כמו כן מושם דגש על ערכי קיימות, וקידום נשים הנמצאות בתת-ייצוג בעולמות אלו.

עמותת "אופנים" היא שותפה חברתית של התעשייה האווירית ואחד מהארגונים החברתיים שהחברה פועלת עימם במגוון פרויקטי התנדבות ארוכי טווח - לקידום חינוך טכנולוגי בפריפריה החברתית והגיאוגרפית לתלמידי ביה"ס יסודי וחטיבת ביניים. 

במקביל לעשייה בעולמות החינוך הטכנולוגי, התעשייה האווירית מקדמת פעילות חברתית התנדבותית של עובדיה בדגש על תמיכה בקהילות שונות - כגון נשים במעגל האלימות ושורדי שואה.

אודות התעשייה האווירית

התעשייה האווירית היא מובילה עולמית בייצור ובפיתוח מערכות מתקדמות בתחומי האוויר, החלל, הים, היבשה והסייבר בעבור השוק הצבאי-בטחוני ובעבור השוק האזרחי.

החברה ניצבת בחזית הטכנולוגיה ומפתחת לאורך עשרות שנים מגוון רחב של מערכות ומוצרים פורצי דרך בתחומי פעילותה השונים. כל זאת תוך שהיא מהווה מוקד ידע לאומי בתחומי הטילאות, המכ"מים, הלווינות, הכלים הבלתי מאוישים, התעופה האזרחית והסייבר.

לחברה תרומה מכרעת לעוצמתה הביטחונית, הכלכלית והחברתית של מדינת ישראל, והיא מגדילה בהתמדה את השקעותיה במחקר ובפיתוח לצורך יצירת מנועי צמיחה נוספים בעתיד. בתעשייה האווירית מועסקים כ-15,000 עובדים, מתוכם כ-6,000 מהנדסות ומהנדסים ו-4,000 הנדסאים, כולם מהווים את חוד החזית הטכנולוגיות של מדינת ישראל.

המשתתפים

אפרים פלמנוביץ / צילום: באדיבות התעשייה האווירית

אפרים פלמנוביץ

חטיבת תעופה
אריה מרקלוב / צילום: באדיבות המצולם

אריה מרקלוב

חטיבת תעופה
בני קריכלי / צילום: באדיבות המצולם

בני קריכלי

חטיבת תעופה
דורון גור / צילום: באדיבות המצולם

ד"ר דורון גור

חטיבת תעופה
הדר שומרון תדהר / צילום: באדיבות התעשייה האווירית

הדר שומורון תדהר

חטיבת תעופה
ירון זלצמן / צילום: באדיבות המצולם

ירון זלצמן

חטיבת תעופה
ישראל סבן / צילום: באדיבות המצולם

ישראל סבן

חטיבת מט"ח
מאלס טל חוף / צילום: באדיבות המצולם

מאלס טל חוף

חטיבת תעופה
נטע רדי / צילום: אלון רן, התעשייה האווירית

נטע רדי

מנהלת אחריות חברתית
שולה אלעזרי / צילום: באדיבות המצולמת

שולה אלעזרי

חטיבת תעופה
שני ברזילי / צילום: באדיבות המצולם

שני ברזילי

חטיבת תעופה

תכנית הכנס

בני הנוער המשתתפים בפעילות הם תלמידי כיתה ז' בחטיבת הביניים "נבון" בנתיבות. כולם נוטלים חלק בתוכנית השנתית "נפלאות המוח" של עמותת "אופנים", כחלק מהתוכנית הלאומית לעידוד מצוינות בפריפריה.

במהלך הביקור המהווה סנונית של סדרת ביקורי תלמידים, המשתתפים ייחשפו לעשייה הטכנולוגית המגוונות של התעשייה האווירית: יעברו מסלול חווייתי ולימודי בו יוסבר להם כיצד התעשייה האווירית מסבה מטוסי נוסעים למטען ואת הייחודיות שבתהליך; איך חוקרים כשלים תעופתיים ומהי המורכבות שבדבר; כיצד בנוי מנוע של מטוס; ואיך בונים חלקים מורכבים בתלת-ממד ומדוע הטכנולוגיה הזו כה חשובה בעולמות התעופה.

בנוסף, המשתתפים יערכו היכרות עם עולם החלל, אותו מובילה בישראל התעשייה האווירית, באמצעות מפגש עם הצוות הטכנולוגי וההנדסי המפתח ובונה את מערכות הלוויין והחלל של מדינת ישראל. במסגרת זו הם יחשפו אל האתגרים הייחודים של עולם זה ויקבלו טעימה מעולמות טכנולוגיים נוספים.

היום כולו על התכנים והפעילויות שבו, הוא פרי שיתוף פעולה של התעשייה האווירית ועמותת "אופנים", בהמשך השנה התלמידים והצוות החינוכי והניהולי של העמותה יוזמנו להרצאות ולביקורים נוספים בחברה ויוכלו ללמוד על עולמות החדשנות, הטכנולוגיה, המחקר והפיתוח ועוד של התעשייה האווירית.

אודות עמותת אופנים

עמותת אופנים מביאה העשרה חינוכית בתחומי המדע והטכנולוגיה STEM לילדים ולילדות הגרים בפריפריה, במטרה להעניק להם הזדמנות שווה ולצמצם את הפערים בחינוך הבלתי פורמלי. 

עמותת אופנים הוקמה בשנת 2004 ופועלת לקידום שוויון הזדמנויות בחינוך על ידי הנגשת לימודי STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה) בדרך חווייתית. העמותה מגיעה מדי שנה אל אלפי ילדות וילדים, ומציעה להם הזדמנות אמיתית ללמידה משמעותית וברמה הגבוהה ביותר של מקצועות טכנולוגיים ומדעיים. אחד מעקרונות הליבה שלה הוא יצירת חווית מפתח חיובית אצל התלמידות והתלמידים; חוויה שתלווה אותם לאורך זמן, תעודד למידה משמעותית, תסייע בחיזוק תחושת המסוגלות האישית שלהם וביצירת תמונת עתיד רחבה.
העמותה מציעה פעילויות רבות וביניהן: תוכנית העשרה לתלמידי בתי הספר היסודיים בפריפריה באמצעות מעבדות ניידות (אוטובוסים שהוסבו לכתות מעבדה מתקדמות); תוכניות העשרה המעודדות רכישה של מיומנויות חשובות, תוך הטמעת ערכי המצוינות בלימודי STEM לתלמידי חטיבות הביניים; תוכניות למורים לפיתוח כלים לפדגוגיה חדשנית; תוכנית למורים לליווי בהטמעת תהליכי חקר.
בנוסף, היא עובדת במשותף עם הרשויות המקומיות והארציות לבניית תוכנית יישובית למצוינות ב- STEM והטמעתה. כך למשל, פועלת העמותה בנתיבות במסגרת התוכנית הלאומית למצוינות בפריפריה במתמטיקה, מדעים ואנגלית, במיזם משותף עם משרד החינוך, "צומחים לעתיד", לתלמידי כיתות ז'. בשנת 2019 בחרה המועצה הכלכלית-חברתית של ארגון האו"ם (ECOSOC) את עמותת אופנים כארגון מייעץ בתחום קידום החינוך בישראל - הארגון הישראלי הראשון מתחום החינוך שזכה למעמד זה.

X

שיתוף

סגירה