גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ככה נראה הסיוט של רומן אברמוביץ'

שווי הנכסים שלהם גדול פי 39 משלו; למרבה הבושה, הם גנבו לו את רוביניו מתחת לאף; והם לא סופרים אפילו את ריאל מדריד. קרן ההשקעות של אבו דאבי, שרכשה את מנצ'סטר סיטי, מאיימת להפוך את צ'לסי ואת האוליגרך שלה ללא רלוונטים

כמו ילד שנלחם כדי להשיג את מבוקשו והיה קרוב להשתלט עליו, נאלץ רומן אברמוביץ', עד כה בעל הכח בכדורגל האנגלי, לוותר עליו משהגיע ילד גדול יותר ממנו עם צלצול הפעמון לשיעור. ההימור של צ'לסי נכשל, לא קאקה ולא רוביניו יפארו את הסגל של הכחולים בעונה הקרובה. ועל התחליף שלהם, שון רייט-פיליפס, הם ויתרו מראש כשהעבירו אותו בגלל "שלא יוכל לשחק עם רוביניו באותה קבוצה", למנצ'סטר סיטי. אותה סיטי, שרכשה את רוביניו במהלך של הרגע האחרון. צ'לסי, מצידה, נותרה עם סטוק של חולצות שכבר הודפסו עם שמו של רוביניו עליהן. עד כדי כך לא היו מסוגלים בצ'לסי להאמין שהם יפסידו לראשונה במו"מ על שחקן.

רגע, מנצ'סטר סיטי? אותו מועדון שלפני שבועיים התפרסם שהוא עלול לפשוט רגל בגלל שהונו של בעליו, טאקסין שינוואטרה, ראש ממשלת תאילנד לשעבר, הוקפא בגלל הליך משפטי נגדו בנוגע לשחיתות ומרמה? כן. לשינוואטרה נותרה כעת רק רבע מהבעלות על הסיטי, אחרי שבתחילת השבוע רכשה ממנו חברת אבו דאבי יונייטד גרופ (ADUG) ממשפחת המלוכה של איחוד האמירויות, 75% מהשליטה, ואת החובות, תמורת סכום של כ-260 מיליון ליש"ט.

לא רק את רוביניו רצו לקנות בסיטי. "לצערי הגיעה הצעת המכירה בזמן החופשה שלי, אחרת היה לנו יותר זמן לבצע רכש רציני", הסביר הדוקטור לכלכלה סולימן אל פאחים, שמנהל את ADUG. ביום שני פרצה הסיטי למיקוח בין טוטנהאם ומנצ'סטר יונייטד באשר לדימיטאר ברבאטוב, והסכימה לשלם אף יותר מהמחיר שנקבה טוטנהאם. יונייטד הגיבה בשליחת אלכס פרגוסון לקבל את פני הכוכב בשדה התעופה, והעברתו המיידית למבדקי בריאות.

את המחיר של טוטנהאם שילמה יונייטד בשיניים חרוקות ואף נאלצה להוסיף חלוץ בן 20 בהשאלה (פרייזר קמפבל). ברבאטוב העדיף את המוניטין ואת ליגת האלופות על פני ההצעה הכספית, "אבל אנשים הבינו שסיטי הוא מועדון עם יכולת פיננסית לקנות כל שחקן בעולם", לדברי אל פאחים. אל פאחים מבטיח להחתים לא פחות מ-18 שחקנים חדשים בשנתיים הקרובות, והבהיר שהוא יכול להציע הרבה יותר מריאל מדריד על כריסטיאנו רונאלדו. "כסף לא משחק עבורנו תפקיד ויש לנו כיסים עמוקים מאוד". ב-135 מיליון ליש"ט ריאליים הוא מעריך את שוויו של הפנומן הפורטוגלי.

שייח' מט לאברמוביץ'?

ההון של ADUG מגיע מקרן ההון הריבונית של אבו דאבי, ADIA. לזכות הקרן, ששייכת למשפחה השליטה באבו דאבי, משפחת אל נחיאן, עומדים יותר מ-500 מיליארד ליש"ט (הונו של אברמוביץ', אגב, מוערך ב-13 מיליארד ליש"ט). אל פאחים עצמו הוא איש עסקים נודע שהתעשר מעיסוק בנכסי נדל"ן. לכן יש להתייחס בזהירות להצהרות שלו, כי בניגוד לאח המופרע מדובאי, באבו דאבי משחקים את המשחק אחרת.

ההשקעות של המשפחה ידועות בסולידיות והרצינות שלהן, 4.5% מהסיטיקורפ למשל. אבו דאבי היא האמירות הגדולה באיחוד הפדרלי, שמונה בסך הכל 850 אלף אזרחים, ויותר מארבעה וחצי מיליון תושבים. אמירות שלהבדיל מדובאי, שהפכה "לדונאלד טראמפ על אסיד", מרכז פיננסי ותיירותי עם בעיות של הברחת סמים ומאפיה, משקיעה מיליארדים בתרבות וחינוך (בשנים הקרובות יפתחו בעיר אבו דאבי מוזיאון גוגנהיים על שטח של 50 דונם, סניף של אוניברסיטת ניו יורק ושל הספרייה הציבורית בניו יורק, ועוד).

אבו דאבי שולטת על 95% מעתודות הנפט של איחוד האמירויות, שמהוות חמישית מהאספקה העולמית ושוויין כטריליון דולר, ומחזיקה חלק ניכר מההשקעות הבינלאומיות של האיחוד בסך טריליון נוספים.

עבור אבו דאבי, מנצ'סטר סיטי היא עסק משתלם, למרות שלא יביא עימו רווח פיננסי. העסקה נעשתה ברצינות הנאותה, אבל מטרתה תדמיתית ולא פיננסית. אבו דאבי צופה תמיד בשקט ובודקת הצלחה של אסטרטגיות אצל משקיעים דומים, וההצלחה שבאה עם הפרסום ושיפור התדמית העולמית אצל צ'לסי של אברמוביץ', והכוונה של קרן DIC של דובאי לרכוש את ליברפול, עודדה את משפחת אל נחיאן להפעיל את ADUG.

הכדורגל האנגלי הוא שדה פעולה פופולארי ומוצלח תדמיתית, ושווי הערך שלו עצום לכל משקיע. זו הסיבה שב-ADUG לא מיהרו לדווח על אהבה למועדון, מורשתו ואוהדיו. הם באו לליגה, הקבוצה עצמה מעניינת אותם פחות, למרות שהיא שייכת לאחד המועדונים הוותיקים, שהיה המועדון הבכיר במנצ'סטר עד לאמצע המאה העשרים ואחד המועדונים הגדולים באנגליה ובעולם באותה תקופה.

(מידל) איסטלנדס

עבור הליגה האנגלית והעומד בראשה, ריצ'רד סקדאמור, זו רק עליית שלב נוסף בסולם. משקיעים מביאים כוכבים ופופולאריות, שמגבירים עניין והכנסות, ובעקבותיהם מגיעים משקיעים חדשים. רק שיכול להיות, שזה השלב האחרון בסולם. המעבר לשליטה של אנשי עסקים במועדונים עבר בשקט, וגם ההשתלטות של מיליונרים מפוקפקים מסוגו של קן בייטס בצ'לסי במהלך שנות התשעים היתה רק שלב טבעי נוסף. כניסתו של אברמוביץ' למשוואה הביאה לזינוק בסדרי הגודל. מיליארדרים כבדים מרחבי העולם השתלטו על מועדונים בריטיים והעשירו אותם ברכש של שחקנים לפי הישג ידם, הבנתם בכדורגל וכוחו של המנג'ר בכל מועדון. נדמה היה שאברמוביץ' הוא דוגמא לשיא הגלובליזציה והקפיטליזם בכדורגל.

אבל אז באו אלה שביישו את הרוסי: הערבים. והם לא היחידים. דובאי, כאמור, כבר מנסה להיכנס לפרמיירליג. בעתיד אולי כדאי לקחת בחשבון את קטאר ובחריין, שהן יותר עשירות אפילו מאיחוד האמירויות, וגם להן קרנות השקעות ענקיות שמטרתן לוודא את הישרדות הנס הכלכלי במפרץ הפרסי בארבעים השנה האחרונות תוך הפסקת התלות בנפט.

במגרש המשחקים הזה לעשירים, כנראה שיקרו שני דברים. האחד, סגירה של ליגה בכירה בלי ירידות, בה בעלי הקבוצות הם אוליגרכים, איילי תעשיה, ברוני נפט, שייח'ים עשירים כקורח, וכדומה. למרות האיסור באנגליה על אדם לשלוט ביותר מקבוצה אחת, יכולים במשפחות האצולה והמלוכה הערביות לפזר בעלות בין בני משפחה. ולכן ייווצרו בעתיד הנראה לעין חוקים שישימו סייגים לאופן שבו הכסף שולט בכדורגל. שאם לא כן, הצלחה בכדורגל תהיה אך ורק פונקציה של הארנק.

כרגע יש מי ששמחים על כך. שבירת המונופול של ארבע הגדולות באנגליה הוא תהליך מבורך, בייחוד עבור האוהדים המשועממים כבר. אבל בעתיד ידרשו תקרת שכר, חוקי העברות נוקשים וקוד התנהגות דומה לליגות אמריקאיות מקבילות, כמו ה-NFL וה-NBA.

אוהדי סיטי כבר חובשים כפיות, והוסיפו את המילה "מידל" לאיסטלנדס, שמו של הרובע בו מצוי אצטדיונה הביתי של הקבוצה. במשחק הראשון אחרי ההשתלטות על התכולים, תבוא דווקא צ'לסי למשחק במידל איסטלנדס.

ורומן ארמוביץ' ייאלץ להרגיש את מה שהרגישו רוב מאמני הקבוצות ששיחקו מול צ'לסי עד כה - אימה וקנאה.

עוד כתבות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

חסימת איילון דרום הערב / צילום: רוני שפירא

משפחות החטופים הפגינו הערב ברחבי הארץ: קוראות לעסקה מול החמאס

הנייה הודיע לקטאר ולמצרים: "מקבלים את תנאי הפסקת האש" • תיעוד: חגיגות בעזה אחרי הודעת חמאס • גורמים בישראל: זו הטעיה, חמאס הסכים למתווה מרחיק לכת שלא מקובל על ישראל • עדכונים שוטפים

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"