מדברות

דאגי לעצמך באופן מיטבי במסע החיים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הכירו את הוויטמנים והמינרלים שתורמים לחוסן הגוף

דאגי לעצמך באופן מיטבי במסע החיים / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
תזונה נכונה ומאוזנת בשילוב פעילות גופנית הן אבני היסוד לבריאות ולאנרגיה אופטימלית ● קיימים תוספי תזונה מסוימים חשובים לנשים באופן מיוחד ● מהם אותם ויטמינים ומינרלים ואיך הם תורמים לחוסן הגוף ומעצימים אותנו?
26.11.2020 | דתיה יער

הכתבה בשיתוף אלטמן בריאות

"אישה אינה נולדת אישה - היא נעשית אישה", כך כתבה הפילוסופית סימון דה בובואר, והיא צדקה.

בעשור האחרון אנחנו מדברות - ועושות - הרבה בנוגע להעצמה נשית; לומדות להכיר את עצמנו ואת היכולות שלנו; מתרכזות בחוזקות שלנו ומקבלות באהבה ובהבנה את החולשות שלנו. בקיצור אנחנו לומדות להיות גאות במי שאנחנו.

מכל עבר זורמות אלינו המלצות, מיומנויות וכלים להעצמה נשית. הבסיסית ביותר היא לדאוג לעצמנו, שהרי נפש בריאה בגוף בריא.

תזונה נכונה, מאוזנת ופעילות גופנית הן אבני היסוד לבריאות ולאנרגיה אופטימלית, אבל ישנם רכיבי תזונה מסוימים שחשובים לנו, הנשים, באופן מיוחד ובפרט בשלבים ספציפיים של החיים. אנחנו צריכות לדעת מה חשוב לנו, בעיקר כדי לבחור את המזון הנכון ואת תוספי התזונה המשלימים. תזונה ואורח חיים בריא הם בין הכלים המשמעותיים שיש לכל אחת מאיתנו להשפיע על עצמנו, על החוזק שלנו ועל החוסן במסע החיים.


לאילו רכיבים תזונתיים כדאי לשים דגש כדי להעצים את עצמנו מבפנים ומבחוץ? 

ברזל - החסר התזונתי השכיח ביותר

"אם אתה רוצה שמשהו ייאמר, בקש מגבר. אם אתה רוצה שמשהו ייעשה, בקש מאישה", אמרה פעם בקריצה מרגרט תאצ'ר, ראש ממשלת בריטניה; אמרה וכל כך צדקה. זוכרות את הכינוי של תאצ'ר- אשת הברזל? ובכן, ברזל הוא אחד מהמינרלים הנפוצים ביותר בטבע. עם זאת, חסר בברזל הינו החסר התזונתי השכיח ביותר בפרט בקרב נשים ובמיוחד במהלך ההיריון. נשים נמצאות בסיכון גבוה לפתח חסר בברזל בעיקר בגלל איבוד דם במהלך המחזור החודשי.

נשים רבות אינן מודעות לסימנים המעידים על מחסור בברזל, כגון עייפות מוגברת או נשירת שיער מאסיבית. רמות תקינות של ברזל בגוף חיוניות לתפקוד יומיומי סדיר. נמצא גם קשר בין ריכוז הברזל במוח לבין ההידרדרות הקוגניטיבית בגיל מבוגר. מחקר שהתפרסם לאחרונה הראה כי רמה תקינה של ברזל בדם היא סוג של "אנטי אייג'ינג" ומקושרת להזדקנות בריאה. יחד עם זאת, חשוב ליטול ברזל באופן אחראי רק במקרים של חוסר בו. את רמת הברזל ניתן לבדוק בבדיקת דם ובשיח עם גורם מקצועי.

מגוון רכיבים תזונתיים, חלק מאורח חיים בריא / צילום: Istock
 מגוון רכיבים תזונתיים, חלק מאורח חיים בריא / צילום: Istock

סידן - בעל תפקידים רבים בגוף

סידן הוא אחד המינרלים המשמעותיים לגוף. כידוע, בעשור השלישי לחיים, עד גיל 25 לערך, קיים חלון הזדמנויות לבניית מסת עצם חזקה. מסת עצם חזקה תשרת אותנו לאורך חיינו ועשויה להפחית את הסיכון לאוסטיאופורוסיס ולשברים בגיל מבוגר - "בריחת סידן", כפי שנהוג לקרוא לכך בשפה עממית. מלבד עצמות ושיניים חזקות, לסידן יש תפקידים רבים בגוף: בקרישת הדם, בוויסות קצב הלב, בהולכה העצבית ובתהליכי כיווץ והרפיית כלי הדם והשרירים. לכן, כל כך חשוב שנהיה מודעים לצריכתו ונתחזק את משק הסידן בגופנו.


ויטמין D - חיוני למערכת החיסון

בנוסף, לאחרונה עולה לכותרות ויטמין D - ובמיוחד נוכח התקופה המורכבת שעוברת עלינו. מתברר כי נשים וגברים רבים בעולם, כולל בישראל שטופת השמש, סובלים ממחסור בויטמין D. זאת לרוב מבלי להיות מודעים לכך, מכיוון שהמקורות התזונתיים לויטמין D הינם דלים למדי. אין אפשרות מעשית להגיע לרמות סבירות של הויטמין ללא חשיפה מספקת לשמש ו/או צריכתו כתוסף תזונה.

ויטמין D הינו ויטמין חשוב ביותר המשפיע על מערכות רבות בגוף. בין היתר, הויטמין חיוני למערכת החיסון. לא בכדי, משרד הבריאות המליץ לאחרונה לצרוך תוסף המכיל ויטמין D במקרה של מחסור או חשיפה לא מספקת וזהירה לשמש, כחלק משמירה על אורח חיים בריא.

קולגן - החלבון ששומר על העור

אחרון ברשימה הוא חלבון קולגן- רכיב חשוב לבריאות העור ולטיפוח החיצוני שלנו. העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף ולו תפקידים רבים: הגנה מפני חדירה של גורמים מזיקים, השתתפות בוויסות טמפרטורת הגוף וייצור של ויטמין D. נוסף על כך, העור הוא "כרטיס הביקור" שלנו ובמידה רבה משקף את אורח החיים, התזונה, הפעילות הגופנית וההרגלים הפחות בריאים שלנו, כמו עישון וחשיפה בלתי מבוקרת לשמש.

קולגן הוא סוג של חלבון המהווה 80% ממשקלו היבש של העור, ו-30% מכלל החלבונים בגוף. תפקידו להקנות לעור יציבות, גמישות ולחות המאפיינים עור צעיר. עם הגיל, הקולגן נהרס בקצב מהיר יותר וייצורו ע"י תאי הגוף פוחת. ירידה בצפיפות הקולגן בעור גורמת להידקקות, ליובש של העור ולהיווצרות של קמטים וקימטוטים.

ובכן, כעת יש לנו אפשרות לטפח את העור גם מבפנים. בשנים האחרונות פותחו תכשירי קולגן המכילים *פפטידים של קולגן, הניטלים דרך הפה. אחד הפתרונות המובילים הינו פטנט קולגן חדשני, ®Verisol, שעובר תהליך פירוק ייחודי, כך שלאחר הנטילה ישנה הגברה של ייצור הקולגן העצמי.

בסיכומו של דבר, חשוב לזכור כי הבחירה של אכילה ושתייה נכונה שאנחנו עושות כל יום משפיעה על הבריאות שלנו היום ובעתיד. יתר על כך, בחירה של מזון בריא יכולה לעיתים קרובות לסייע במניעה או בניהול של בעיות בריאות שמשפיעות לא רק עלינו, אלא גם על בריאות בני ביתנו.

בואו ניקח אחריות על עצמנו והחשובים לנו ושיהיה לנו בתיאבון ולבריאות.

הכותבת היא יועצת מדעית באלטמן בריאות.

שירות הלקוחות של אלטמן מתוגבר בימים אלה כדי לענות על כל שאלה בנוגע לוויטמינים מינרלים ואורח חיים בריא. לפרטים הקליקו כאן>>

*פפטידים - מהרכיבים הפופולאריים במוצרי קוסמטיקה המטפלים בקמטים.

© כל הזכויות שמורות לגלובס
יצירת קשר תקנון