גלריית תמונות: "המינגלינג" בכנס לשכת עורכי הדין

הנשק נשלף: המינגלינג המסורתי הופר ע"י קמפיינים אגרסיביים של המועמדים בבחירות ללשכה

"אני פונה למועמדים בבחירות הקרבות ומבקש מכולכם להימנע מתעמולת בחירות במהלך הכנס. עורכי הדין הגיעו לכאן עם משפחותיהם כדי ליהנות ולנפוש באווירה רגועה ושלווה, ואני מבקש שתכבדו זאת". כך פתח שלשום (א') יו"ר הכנס השנתי של לשכת עורכי הדין, עו"ד איתן אפשטיין, את הכנס ה-11 של הלשכה. זה לא עזר.

כנס לשכת עורכי הדין באילת נפתח באווירת בחירות סמיכה, לחה ודביקה. זה התחיל כבר ביציאה משדה-התעופה. את פני הבאים קיבלו דיילות חייכניות, שחילקו בקבוקי מים לאורחים. אלא שלא החום הכבד והצימאון של הנוחתים עמד לנגד עיניהם של יוזמי החלוקה, אלא הצורך בקמפיין יצירתי שיגלוש במורד הגרון של הבוחרים.

בזמן שלגמו מהבקבוק גילו המשפטנים המדרימים שעל תווית הבקבוק מתנוססת תמונה של עו"ד דורון ברזילי, המתמודד מול עו"ד יורי גיא-רון על ראשות הלשכה. לצד התמונה נכתב: "עו"ד דורון ברזילי לראשות לשכת עורכי הדין. ביום ג', 21.6.11, עושים מהפך בלשכת עורכי הדין. יש עתיד ללשכה".

3 שבועות לפני הבחירות ללשכת עורכי הדין והנשקים נשלפו והתותחים נטענו. יו"ר הלשכה ניסה להתעלם. "אני שמח לפתוח את הכנס ה-11 של לשכת עורכי הדין", אמר גיא-רון בפאנל המקדים שהתקיים שלשום. "והאחרון שלך", ליחששו עורכי דין בשורה השמינית באולם. גיא-רון לא שמע. תומך שלו שישב בקרבת מקום דווקא כן. "מה אתם מקשקשים? ברור שהוא ממשיך. עכשיו אפשר שקט. אני מנסה להקשיב לנאום", הטיח לעברם.

כשירד הערב על יומו הראשון של הכנס, נהרו עורכי הדין והמשפטנים הרבים, בלוויית בני ובנות-זוגם והזאטוטים שהתרוצצו להם בין הרגליים, למלון "ספורט", שם נערכה מסיבת הפתיחה של הכנס בהופעה של להקת "אתניקס".

כל שנה נערך במסיבת הפתיחה מרתון "מינגלינג" לא מחייב ושיחה קלילה, על כוס בירה חינם ואבטיח קר, ובסופו כולם נפרדים כשבאמתחתם כמה פרטי רכילות עסיסיים חדשים. אלא שהשנה המאזן הקליל של "המינגלינג" הופר על-ידי קמפיינים אגרסיביים של המועמדים בבחירות.

הבחירות עלו מדרגה

פעילים שונים משכו עורכי דין-בוחרים פוטנציאליים אל המועמד שלהם. עוד בטרם הספיקה עו"ד רויטל סוויד להיכנס, וכבר "נסחבה" לכיוונו של ברזילי. אחר-כך שוחחה גם עם גיא-רון. שתי צעירות מצודדות, ארוכות שיער, בלונדינית וברונטית, עברו בין האורחים עם מצלמה, חייכו והפצירו בהם להצטלם לדף הפייסבוק של מטה הבחירות של אפרים נוה. "אלה נערות הפיתוי של נוה", אמר עורך דין בכיר שסירב להצטלם. "הבחירות עלו מדרגה הפעם", הוסיף אחר.

פרקליט המדינה, משה לדור, הצליח לחמוק מההמולה. רגע לפני תחילת ההופעה הוא התמקם לצד רעייתו בכיסא פלסטיק מול הבמה, ועד סופה זמזם את מנגינות השירים של "אתניקס" ללא מפריע. גם עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, התיישב עם משפחתו בפינה מרוחקת על המדשאה ונהנה מההופעה.

עוד משפטן שחמק מהפוליטיקה הלשכתית היה עו"ד אלי זהר, שמצא שיטה יותר יעילה מהקולגות שלו: הוא הגיע לומר "שלום" מהיר בראשית הערב, אך רגע לפני ששטף האורחים הציף את המדשאות, חמק החוצה ולא נראה עוד במסיבה.

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, עמד בפינה מרוחקת מהבמה, מאחורי הבר, עם כובע קסקט כהה, אולי בניסיון להסוות את עצמו וליהנות מערב נטול הפרעות.

נראה כי כל שנה נפתח כנס אילת כשברקע אירועים דרמטיים בהוויה הישראלית. אשתקד היו אלה אירועי המשט, המרמרה, שהתרחשו באותה עת; לפני שנתיים, בחודש מאי, נושא השיחה החם סביב הבריכה היה משפט אולמרט, כשטלנסקי העיד בעדות מוקדמת נגד ראש הממשלה לשעבר.

ככל שהולכים עוד ועוד אחורה מגלים אירועים נוספים, שפרצו או התעצמו דווקא במאי, דווקא בזמן שהכנס מתקיים. השנה זו תחילת עדותו של ראש הממשלה לשעבר במשפטו. אך נראה כי הקארמה המוזרה הזו לא מפריעה למשתתפים, שממשיכים לנהור לאילת בהמוניהם.

דנינו וביניש מתבדחים

כ-4,200 משתתפים ומשתתפות הגיעו לכנס ביום א', מתוכם כ-1,920 עורכי דין ועורכות דין, שופטות ושופטים, משפטנים ומשפטניות מן האקדמיה, מלווים בבני משפחותיהם, בהם 1,176 ילדים, ויותר מ-130 אורחים מחו"ל.

זו השנה השנייה שהכנס נערך בשיתוף עם לשכות בינלאומיות, ובין האורחים הגיעו גם סאלי אן שוורץ, נשיאת המחלקה הבינלאומית של ה-ABA; נשיא ה-ABA INTERNATIONAL לשעבר, אהרון שילדהאוס; גו'ן ברלינג'ר, לשעבר היועץ המשפטי הבכיר לנשיא ארה"ב ולמזכירת המדינה, קונדוליסה רייס; ופרופ' מייקל שרף, שהיה מועמד לפרס נובל על תרומתו להבאתם לדין של פושעי מלחמה בינלאומיים.

נוסף להם הגיעו גם בכירי עולם המשפט שלנו, בהם נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש; היועמ"ש וינשטיין; פרקליט המדינה לדור; שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן; שופט העליון בדימוס, יעקב טירקל; ואחרים.

כשחלקם התיישבו יחד בפאנל המקדים של הכנס לצד יוחנן דנינו, מפכ"ל המשטרה, העיר דנינו בהומור: "המינוי שלי עבר אצל כל אחד מיושבי השולחן" (מינוי דנינו הגיע לשולחנות היועמ"ש, בית המשפט העליון ומבקר המדינה על רקע שתי תלונות שהוגשו נגדו בגין מחדלים של המשטרה לכאורה. הגופים שבדקו את העניין קבעו כי אין בעיה עם המינוי), וביניש השיבה באותה נימה מחויכת: "לפחות עכשיו אתה יכול להיות רגוע. דיון נוסף כבר לא יהיה".

עוד משפטנים שהגיעו לראות ולהיראות באילת היו עו"ד דבורה חן, עו"ד רחל שיבר, עו"ד נתי שמחוני, עו"ד יוסי מנדלסון, השופטים אבי זמיר ושאול שוחט ורבים אחרים.

עם שחר יום המחרת, יומו השני של הכנס, כבר ב-6:00, נראה השר נאמן צועד נמרצות לכיוון בית-הכנסת במלון "רויאל ביץ'". בדרך הוא העיר כמה מחבריו עורכי הדין "כדי להשלים מניין". בשעות האלה איש לא דיבר בחירות או משפט אולמרט.

אחרי ארוחות בוקר דשנות התפצלו האורחים לשניים: אלה שהצטיידו בקרם שיזוף/הגנה ומגבת והתיישבו בבריכות המלונות או בחופים הזהובים, ואלה שמיהרו לפאנל המרכזי של הכנס, שעסק ב"גלישת המשפט הפלילי לחיים הציבוריים". גם בבריכה וגם באולם היה סוער ושמח.