נתניהו: הנחות לקבלנים והפחתות מס שבח

(עדכונים שוטפים) - ראש הממשלה בתום ישיבה מרובעת עם פישר, שטייניץ ואטיאס: "נציג פתרונות עד שהשוק יבין שיש כאן מענה שיטתי"■ עוד הוחלט על מתן הקלות וסיוע לרשויות לבנות מבני ציבור על מנת שלא יהוו חסם לבניה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד היום (ב') עם שר האוצר יובל שטייניץ, נגיד בנק ישראל סטנלי פישר ושר השיכון אריאל אטיאס וסגנית השרה לענייני צעירים, גילה גמליאל על מנת למצוא פתרונות למשבר הנדל''ן. הפגישה נקבעה באופן דחוף והוגדרה כמכרעת, ותוצאותיה פורסמה במסיבת עיתונאים מיוחדת שכינס אחה"צ ראש הממשלה.

על פי המתווה, שנחשף לראשונה כאן ב"גלובס", הוחלט בשלב זה על שלושה צעדים עיקריים:

1. מס השבח ההיסטורי על קרקעות ל-2011 יופחת וזאת על מנת לעודד את מכירתם ורכישתם של חלק מה-1.9 מיליון דונם קרקעות בבעלות פרטית.

2. תינתן הנחה של 15% לקבלנים במכרזים, כך שהקבלן ישלם במועד המכרז 85% וייתן את ה-15% הנותרים כערבות. הקבלן יתחייב לבנות בזמן סביר של כ-30 חודשים, יביא טופס 4 על גמר הבנייה ויקבל את הערבות חזרה.

3. מתן הקלות וסיוע לרשויות מקומיות לבנות מבני ציבור כגון בתי ספר, גני ילדים ופארקים על מנת שהם לא יהוו חסם לבניית שכונות חדשות.

המטרה: שחרור קרקעות

כפי שנחשף ב"גלובס", לפני כחודש, ההצעה מיועדת לשחרר קרקעות שעימן יוכלו היזמים לבנות יחידות למגורים ובכך לצנן את שוק הדיור הרותח תוך הפחתת המחירים. לפי הערכות בשוק הפרטי, בקרקעות המוחזקות ע''י בעלים פרטים ניתן לבנות 50-60 אלף יחידות דיור.

נזכיר כי בעלי הקרקעות אשר רכשו אותן לפני שנת 2001 מחוייבים בתשלום מס שבח בשיעור עתק של 49% המכונה מס שבח "היסטורי". שיעור מס זה מהווה תמריץ שלילי מובהק למכירת קרקעות ובמצב הנוכחי של השוק עדיף לבעלי הקרקעות לשמור את הקרקע ולהעבירה לצאצאים. את הרעיון יזם סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן.

הרפורמה במיסי מקרקעין בשנת 2001, בהתאם להמלצות "ועדת רבינוביץ'", קבעה כי שיעור מס שבח ירד ל-25%, המס שנקבע גם על מכירת נכסים פיננסים. עם זאת, רוב הקרקעות נקנו לפני 2001 כך ששיעור מס כה גבוה מעכב את מכירת הקרקעות ובכך את בניית יחידות דיור.

לפי הצעת האוצר, מס שבח יופחת ל-20% ללא קשר לתאריך רכישת הקרקע. לפי ההצעה, ההפחתה הזו תוגבל בזמן על מנת ליצור "לחץ מכירות". באוצר שוקלים צעד משלים: תמריצים גם לקונים פוטנציאליים (שכן תמריצים למוכרים לא מבטיחים עסקה) כגון הפחתת מס רכישה על קרקעות (לא על דירות) העומד היום על 5%. גם כאן ההפחתה תהיה מוגבלת בזמן. עוד יוצע להעלות את שיעור מס הרכישה על דירות יקרות (דירות יוקרה).

נתניהו: "יהיו צעדים נוספים בקרוב"

בפתח דבריו אמר נתניהו: "בחמש השנים האחרונות אנו עדים לעליה חדה במחירי הדיור וזה משפיע על כלל האוכלוסייה, אבל בעיקר על זוגות צעירים. רכישת דירה הפכה להיות צעד יותר ויותר קשה. יש מצוקת דיור הולכת וגדלה במדינת ישראל. אנו מאמינים שחייב להיות טיפול שורש בבעיה הזו. אני הצעתי כבר שלושה צעדים לבעיית ההיצע כמרכזים: הרפורמה במנהל מקרקעי הישראל שהגדילה את הייצע. הדבר השני הוא תוכנית נתיבי ישראל שפורשת כבישים ורכבות שמחברים את המרכז ואת הפריפריה; והדבר השלישי הוא הרפורמה בתכנון ובנייה שנמצאת כעת בכנסת".

במסיבת העיתונאים הערב, אמר עוד נתניהו כי הצעדים שהוצגו היום הם ראשוניים וצעדים נוספים יוצגו בשבועות הקרובים: "מה שנציג להם היום, זה הגל הראשון - אבל יהיו עוד. זו רק ההתחלה. אביא פתרונות עד שהשוק יבין שיש כאן פתרון שיטתי וככל שידרש נמשיך להביא פתרונות".

שר האוצר שטייניץ הוסיף: "זו המנה הראשונה. אנו מציגים היום 3 צעדים לאחר דיונים מאוד אינטנסיביים ואנו שוקלים צעדים נוספים בתחום המיסוי. כל אלו, יחד עם כל הצעדים שכבר ננקטו מיועדים להקלת על מצוקתם של בנינו ובנותינו ולבלום את עליית המחירים".

נתניהו מצידו סיכם ואמר: "אם לא נעשה את הצעדים הללו יכולה להיות עליה נוספת אבל מי יודע, יתכן כי כבר נראה ירידה בקרוב. אנו עושים עכשיו משהו כדי לשנות את המגמה. הדבר המרכזי זה הרפורמה היסודית", כשהוא מתחייב גם לתת מענה בשבועות הקרובים לתופעת "דירות הרפאים" הריקות בערים הגדולות. עוד הוסיף נתניהו: "כל מי שחושב שהמחירים ממשיכים לעלות וחושב שאחזקת הקרקעות ואי מכירה כדאית - כדאי לו שיחשוב שוב".

ארז, כהן, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין בישראל, אמר בתגובה כי "תיאטרון האבסורד נמשך. כדור האקמול שהממשלה מציעה רק ידרדר עוד יותר את הנדל"ן יגביר את הכאוס ויביא לזינוקי מחירים מחודשים. הפתרון היחידי הוא הכפלת שיווק הקרקעות תוך פיקוח על מחירי המנהל, הורדת מיסוי לקבלנים על תשומות הבניה, פתרון המחסור בעובדים זרים וביטול המע"מ על דירה לזוגות צעירים".