הישראלים הפנימו עלייה של 9% במחירי הדירות תוך חצי שנה: מוכנים לשלם היום 1.1 מיליון שקל על דירה

הסקר החצי-שנתי של "גלובס נדל"ן" ופרסום אזימוט: לפני חצי שנה היו הישראלים מוכנים לשלם רק מיליון שקל, ולפני שנה - 980 אלף ■ קאמבק לדירות 4 חדרים: זה מה שמחפשים 47% מהרוכשים ■ הפופולריות של דירות מקבלן צוללת לשפל של 3.5 שנים: רק 39% מהמחפשים שוקלים כזאת

למרות הציפייה לירידה במחירי הדירות, שאפיינה את החודשים הראשונים של 2010 ולוותה בלא מעט הצהרות בעיקר של פוליטיקאים, הישראלים מוכנים לשלם כיום 9% יותר עבור דירה, כך עולה מסקר ענף המגורים החצי-שנתי של "גלובס" ופרסום אזימוט מקבוצת באומן בר ריבנאי, שנערך באמצעות מכון המחקר "מותגים".

הסקר מציג תמונת מצב של ענף הנדל"ן למגורים, ובעיקר של כוונות הציבור לרכוש דירה כעת ובשלושת החודשים הקרובים. הסקר נערך בחודש יוני 2010, על רקע המשבר הכלכלי באירופה ולאחר שנראה היה שמסתמנת רגיעה מסוימת בשוק המגורים המקומי, שסער במחצית השנייה של 2009.

מהסקר, שנערך מדי חצי שנה זו הפעם השמינית ברציפות, באמצעות מדגם של 500 מרואיינים ומרואיינות מהאוכלוסייה היהודית הבוגרת, עולה כי נרשמה עלייה בשיעור של 9%, כאמור, במחיר המקסימאלי שמוכנים מחפשי הדירות לשלם עבור דירתם, שכיום עומד על 1.1 מיליון שקל בממוצע, בהשוואה ל-1.01 מיליון שקל לפני חצי שנה ו-903 אלף שקל לפני 3 שנים.

"מדובר במחיר תפישתי, לא מחיר שאנשים ישלמו בפועל. הוא מייצג את ההפנמה שקיימת בקרב מחפשי הדירות לגבי עליות מחירים אמיתית בשוק הנדל"ן", אומר בני קרת, יועץ אסטרטגי לשיווק נדל"ן ומנכ"ל פרסום אזימוט. "יש לציין שמדובר בזינוק חד באותו מחיר תפישתי מהעלייה שנרשמה בסקר הקודם, שנערך בדצמבר 2009. אז, נרשמה עליה של 3% בלבד מהסקר שנערך ביוני 2009, בו ציינו הנסקרים כי ישלמו 980 אלף שקל על דירה.

"המגמה החלה כבר בימי המשבר הכלכלי העולמי של דצמבר 2008, ולפיה מיוני 2008 חלה עלייה עקבית של כ-100 אלף שקל בממוצע בכל חצי שנה בסכום המקסימאלי אותו מוכנים רוכשים פוטנציאליים לשלם עבור דירה", אומר קרת.

לצד העלייה במחיר הדירה המקסימאלי, משקף הסקר יציבות ואף ירידה קלה בהיקף מחפשי הדירות בקרב הציבור הישראלי: 18% מהנשאלים ציינו כי הם מחפשים כרגע דירה לרכישה או שוקלים להתחיל בכך בשלושת החודשים הקרובים, לעומת 19% מהציבור לפני חצי שנה.

עם זאת, מאז דצמבר 2008 פחות ופחות אנשים מוכנים לשקול את האפשרות של קניית דירה חדשה מקבלן. כיום, רק 39% ממחפשי הדירות פתוחים לאפשרות הזאת, לעומת 46% בדצמבר 2009, 46% ביוני 2009, ו-52% בדצמבר 2008. מדובר בשיעור הנמוך ביותר שנרשם מאז דצמבר 2006, כך שהפופולאריות של רכישת דירה מקבלן מצויה בשפל של 3.5 שנים.

ייתכן שהסיבה לכך נעוצה בעובדה שדירות חדשות הינן יקרות יותר מדירות יד שנייה, או בעובדה שבעשור האחרון ממילא הולך ופוחת מלאי הדירות החדשות במדינה.

חוזרים לדירת 4 חדרים

בעוד שבסקר שנערך בדצמבר 2009 חלה נסיגה בהתעניינות בדירות 4 חדרים ועליות חדות בביקושים לדירות 3 ו-5 חדרים, בסקר הנוכחי חוזרים הישראלים למוצר האהוב - דירת 4 חדרים.

הביקוש לדירות 4 חדרים זינק מ-30% בדצמבר 2009 ל-47% ביוני 2010, מה שמקרב את הביקוש לימים של דצמבר 2006, בהם 49% מהציבור חיפשו דירת 4 חדרים.

הביקוש לדירות 4 חדרים גדל על חשבונן של דירות 5 חדרים, שהביקוש להן ירד בחצי השנה האחרונה בכ-7% ל-20%, של הדירות הגדולות יותר שכנראה יצאו מהישג ידם של מרבית מחפשים, ושל דירות 3 חדרים, שבהן חלה ירידה של 12%, מ-36% בדצמבר 2009 עד ל-24% ביוני 2010. "המגמה מוכיחה כי מספר המשקיעים בדירות הולך ומצטמצם", אומר קרת.

לדבריו, קהל המתעניינים ברכישת דירת 4 חדרים מורכב ממחפשי דירה ראשונה - זוגות צעירים, משפרי דיור ואפילו מצמצמי דיור, למשל אלה שרוכשים דירה בעיר ומוכרים וילה בפרבר. "לכל אחד מהקהלים הללו יש אינטרס אחר להתמקד בנכס בן 4 חדרים", מסביר קרת. "הצעירים - משום שגיל רכישת הדירה עלה והוא קרוב מאוד לגיל תכנון הרחבת המשפחה, ולכן מראש הזוג מעדיף לרכוש דירה המתאימה למשפחה; משפרי הדיור - כדי לשדרג את איכות חייהם; ומצמצמי הדיור רוצים להקטין את סביבת המגורים בה גידלו את המשפחה".

כל הקהלים האלה מושפעים, כמובן, ממצב השוק ומהמחסור בדירות 3 חדרים מקבלן, סחורה שכמעט נעלמה מהמדף כחלק ממגמה הולכת ורווחת של ראשי ערים המבקשים להביא לעירם אוכלוסיה חזקה יותר מבחינה כלכלית ועל כן אינם מקדמים תכניות לבניית דירות קטנות לזוגות צעירים. e

22
 22