פסגת האקלים: האם הפעם יושג הסכם להגבלת גזי חממה?

לאחר האכזבה מהפסגה בשנה שעברה בקופנהגן, הציפיות השנה נמוכות למדי

ראש ועדת המסגרת של האו"ם לשינויי האקלים (UNFCC) דחקה היום (ב') במדינות לזהות יעדים בני-השגה למאבק בשינוי האקלים, וזאת לפני הכינוס במקסיקו בסוף השנה. נזכיר כי הכנס בקופנהגן שנערך בדצמבר אשתקד לא הצליח להניב הסכם מחייב בדבר הגבלת פליטות גזי החממה.

כריסטיאנה פיגורס אמרה ל-3,000 הנציגים בפתיחת כנס בן 6 ימים בסין - המדינה המובילה בפליטת גזי חממה - שהם חייבים להאיץ את חיפושם אחר קרקע משותפת עוד לפני הכנס בקנקון בדצמבר קרוב, על מנת להתקדם לקראת אמנה גלובלית בנושא שינוי האקלים.

"אם רצונכם שקנקון תניב תוצאה מוחשית, עכשיו זה הזמן להבהיר מה יכולה לכלול חבילה בת-השגה, שתהא מאוזנת מבחינה פוליטית, ומה יכול להיות בסיס לעבודה נוספת אחרי קנקון", אמרה פיגורס.

כאמור, פסגת האקלים בקופנהגן בשנה שעברה איכזבה שוחרי סביבה ומנהיגים פוליטיים רבים כשלא הצליחה להניב אמנה גלובלית ומחייבת מבחינה משפטית, ובמקומה, המדינות הסכימו על הצהרה בלתי מחייבת בדבר מאבק בשינוי האקלים.

השנה, הציפיות הונמכו כי נהיה ברור שהמדינות תקועות באותן סוגיות, ולמעשה, חוסר האמון בין מדינות מתפתחות למפותחות רק העמיק, כשהמחלוקת נסבה סביב איך וכמה להפחית פליטות גזי חממה, הנחשבים אחראים להתחממות הגלובלית. על כן, המטרה כעת היא למצוא על מה כן ניתן להשיג הסכמה, כולל נושאים כמו מימון והעברת טכנולוגיות קלינטק למדינות עניות ודרכים להפחתת בירוא היערות.

בקופנהגן, מדינות עשירות התחייבו לתת למדינות העניות 30 מיליארד דולר במהלך 3 השנים הבאות, כשהסכום הזה יעלה ל-100 מיליארד דולר עד 2020. מעט מהתחייבות הזו התממשה, בינתיים.