ההצלחה של דוידי גילה - הכישלון של אינטל

לאינטל היו תקוות גדולות בתחום שבבי התקשורת, המכירה של DSPC למארוול היא הרמת ידיים כמעט סופית שלה בתחום

אלה היו ימי שיא הבועה וגם פסגת הקריירה של היזם דוידי גילה. באמצע אוקטובר 1999 התכנסו כל אנשי שוק ההון המקומי ואורחים רבים מחו"ל במלון הילטון בתל אביב לכנס השנתי של חברות הטכנולוגיה שאורגן כמדי שנה על ידי בית ההשקעות תמיר פישמן.

חברת DSP קומיוניקיישנס שנסחרה אז תחת הסימול DSPC ביטלה ברגע האחרון את השתתפותה בכנס והשמועות היו שתיים: מכירה או אזהרת רווח. עוד באותו לילה יצאה ההודעה הדרמטית ולפיה ענקית השבבים אינטל (INTC) רוכשת את DSPC במחיר של 36 דולר במזומן שהם 1.6 מיליארד דולר.

קרייג בארט, שהיה אז מנכ"ל אינטל, הסביר שהקנייה היא ראש גשר של אינטל אל תחום שבבי התקשורת על מכשיריו המגוונים. בשביל דוידי גילה שהקים את החברה 14 שנים לפני כן זאת הייתה מתנה משמיים ולא רק בגלל הסכום העצום שהרוויח בעסקה. שנתיים וחצי לפני כן גילה ניסה להשתלט על סאיטקס ז"ל בעסקה של כמיליארד דולר, אבל נתקל בלא מעט זלזול והתנשאות מצד משפחת רקנאטי הבעלים והיו"ר דאז, דב תדמור, שלא האמינו שהבחור הצעיר והחוצפן שבא משום מקום יכול להרים עסקה כזאת. באוקטובר 1999 כבר לא היה אחד ששאל מי זה דוידי גילה.

לאינטל היו תקוות גדולות מאוד בתחום שבבי התקשורת, ו-DSPC הייתה הרכישה השנייה הגדולה שלהם בתחום. בתחילת אותה שנה הם קנו בעסקת מניות של 2.2 מיליארד דולר את חברת level one שמכרה שבבים לתשתית התקשורת כשאחת המתחרות הקטנות שלה הייתה גלילאו שנמכרה למארוול (MRVL) בסוף שנת 2000. היום המעגל נסגר כאשר מארוול רוכשת מאינטל חלק מעסקי חברת DSPC תמורת 600 מיליון דולר.

קשה להעריך מה נשאר היום באינטל מעסקת חברת DSPC המקורית ומה נמכר למארוול תמורת 600 מיליון דולר, אבל אני לא חושב שאגזים אם אומר שמארוול קונה היום את מרבית עסקיה ההיסטוריים של DSPC במחירי סוף העונה. אינטל נכשלה כמעט בכל מה שנגעה בתחום שבבי התקשורת והסלולר, ואפילו ההימור של בתחום שבבי הפלאש למכשירים ניידים נכשל כי היא הלכה לכיוון של מה שמכונה NOR, אבל השוק החליט בשנה שעברה שהתחום המנצח הוא דווקא ה-NAND של סמסונג, טושיבה וסנדיסק (SNDK). זאת הסיבה שאינטל נאלצה לאחרונה להשקיע במיזם משותף עם מייקרון (MU) לייצור שבבי NAND.

מארוול נמצאת על המסלול הנכון להפוך לגורילה

החברה הרוכשת, מארוול, נמצאת על המסלול הנכון להפוך לגורילה בתחום שבבי התקשורת והאחסון ואני לא אתפלא אם היא תשלים גם את משבצת הפלאש שלדעתי חסרה לה בתחום האחסון. לעולם לא נדע, אבל באינטל בוודאי חשבו כל השנים הללו האם הם נכשלו בתחום התקשורת בגלל רכישות כושלות ויקרות ונניח שהיו קונים בתחילת הדרך את מארוול או ברודקום (BRCM) שמשגשגות. או שלחילופין הם נכשלו בגלל שהם חטאו לכללי הניהול הבסיסיים, דהיינו תתמקד במה שאתה יודע הכי טוב ומבחינתם זה רק תחום המחשבים. גורילת שבבי הסלולר הייתה ונשארה טקסס אינסטרומנטס (TXN).

לדעתי, מארוול או ברודקום תחת ניהול של אינטל אבל ללא היזמים שהקימו את החברות הללו היו מביאים את אינטל בדיוק לאותה תוצאה שהיא הגיעה אליה היום, כישלון צורב בתחום שבבי התקשורת. למנכ"ל אינטל החדש, פול אוטליני, שנכנס לתפקיד לפני שנה עוד היו תקוות גדולות בתחום הסלולר כאשר האיץ באנשיו בימים הראשונים לכהונתו: "התקנים של מכשירי הסלולר נקבעים ללא אינטל שקבעה את תקני המחשבים וזה מדאיג אותי". המכירה היום של DSPC או חלק ממנה למארוול היא הרמת ידיים כמעט סופית של אוטליני בתחום הסלולר.

למאמרים נוספים של שלומי כהן הכנסו ל"זירה של שלומי כהן"