המתודולוגיה של קניון המניות

מי לא חולם שיהיה לו בית קפה משלו? מי לא רוצה להיות הבעלים של חברת תעופה, של חברת רכבות, של חברה שדואגת לאוויר הנקי, של חברת לוגיסטיקה בינלאומית, של רשת בתי מלון, של רשת מסעדות מצליחה? מי לא רוצה להשקיע במניות?

קניון המניות הוא תיק מניות וירטואלי המתנהל כאילו הוא היה עסק ממשי - תאגיד. כך מושגים שלושה יעדים:

1. הגשמת חלום ( וירטואלית ) .

2. קניון המניות הוא עסק שמנוהל באמצעות מניות ( ונגזרים בעת הצורך ). כך הוא נהנה גם מיתרונות החשיבה העסקית וגם מהיתרונות של השקעה בנכסים פיננסיים ( נזילות, שקיפות, פיזור, גמישות, עלויות נמוכות, אין הוצאות קבועות).

3. יצירת תהליך מנטלי סגור ומובנה מגובה במסגרת וירטואלית שמסייעת לשמור על הכיוון והיציבות המנטלית.

הטור עוסק בתהליך של ניהול תיק מניות גלובאלי, שמדמה מציאות של ניהול קניון ממשי. בקניון המניות מחליף כסף את המטרים הרבועים של הקניון הממשי והשקעה במניות מתבצעת במקום השכרת שטחי מסחר לחברות ובמקום שכירת שירותיהן לצורך התפעול השוטף של הקניון. כך נוצר תיק מניות הגלובאלי שמתנהל באמצעות תהליך של ניהול עסקי.

בקניון יש חנויות, משרדים של חברות שמספקות שירותים מגוונים, ומשרדים של חברות גלובאליות מתחומים נוספים. במקביל מקבל הקניון שירותים לצורך פעילותו השוטפת ( שוב - השקעה במניות כתחליף תשלום לחברות ) . לקוחות הקניון הם תושבי כדור הארץ ( זה היתרון של קניון וירטואלי! ) ולכן רוב החברות שפועלות בהקניון ( ושלמעשה השקענו בהן ) הן חברות גלובאליות. תהליך הניהול של קניון הוא מורכב ומאתגר ובין היתר לוקח בחשבון את מגוון העסקים שצריכים להיות תחת קורת גג אחת ( פיזור ההשקעות בתיק המניות ) ואת הרווחיות של הקניון שנובעת הן מכל חברה בנפרד והן מהאינטגרציה שבין החברות. כך למשל, חנות שלא רווחית מוחלפת לאחר זמן ( דגש על לאחר זמן ) בחנות אחרת. כמובן שניהול הקניון כולל גם ניהול לוגיסטי ( לכן נשקיע בחברה לפינוי אשפה ) ניהול יעיל של האנרגיה ( אנרגיה תחליפית, נורות חסכוניות ) , אבטחה, פרסום וכיו"ב.

הסיבה שבחרנו למקם את עולם ההשקעות הוירטואלי בקניון היא שקניון הוא מקום מוכר ואהוב שרובנו מכירים. יחד עם זאת חשוב לזכור שני דברים:

1.תיק המניות לא מתבסס רק על מניות של רשתות קמעונאיות.

2.השקעה במניות של רשתות קמעונאיות היא מסוכנת בשל העובדה שיש נטייה להשקיע ברשתות שאוהבים אותן או נוהגים לקנות בהן. לפיכך, צריך להיזהר ולנטרל את ההטיה.

לצורך ניהול הקניון אנחנו נעזרים בדירקטורים אביבית מנה קליל ( מנכ"ל משותף - CIBC ישראל ) ויוסי בראל ( מנכ"ל אינטגרל ומרצה בכיר במכללה למינהל ) וביועצים חיצוניים שמנחים את הנהלת הקניון בתחום התמחותם. בחירת החברות מתבצעת על פי המודלים שמשלבים מידענות פיננסית עם ניתוח טכני איתם אנחנו עושים שימוש נרחב במגוון טורי המניות ומוצרי הפרימיום שלנו. כמובן שלאורך הדרך, יינתנו הסברים על תהליכי קבלת ההחלטות, על החברות שמאכלסות את הקניון ושנותנות לו שירותים וינותחו אירועים עסקיים בחייהן של החברות בעזרת המומחים.

מטרה חשובה: התמקדות בתהליך, לא בתוצאה

עשרות מיליוני בני אדם בעולם מנהלים תיקי מניות, אם באמצעות רכישה ישירה של מניות ואם באמצעות רכישת מניות באמצעות תעודות סל שמחזיקות אותן. תהליך ניהול תיק המניות הוא מעניין מאוד, מאתגר מאוד ואמור להיות גם רווחי.

ואכן, הגם שבעולם ישנם אפיקי השקעה ומסחר רבים ומגוונים, שוק המניות וסיפורי שוק המניות תופסים עדיין את מרבית נפח המילים והזמן בערוצי המדיה השונים פשוט מהסיבה שהם הכי מעניינים ומגוון הסיפורים הוא עצום.

אבל, רבים מקרב מי שמנהלים תיקי מניות מספרים שאינם שבעי רצון מהתוצאה. למה? מחקרים מלמדים כי בשביל לנהל תיק מניות רווחי נדרש תהליך מובנה ונדרשת גם גישה מנטאלית מתאימה. הטור קניון המניות מתמקד לפיכך בתהליך ולא רק בתוצאה. זאת, בניגוד לנטייה הטבעית בעולם הפיננסים להתמקד בתוצאה בשל העובדה שהתוצאה היא הדבר החשוב והיא גם ניתנת למדידה. לטווח הארוך התהליך מכתיב את התוצאה. הקזינו בסופו של דבר תמיד מרוויח משום שהוא מתבסס על תהליך נכון. הביצועים הטובים ביותר בכל תהליך שמבוסס על הסתברויות , כמו השקעות, נובעים משימת הדגש על התהליך, לא על התוצאה. רוברט רובין , לשעבר שר האוצר של ארה"ב, העלה ארבע תובנות ביחס לקבלת החלטות הרלבנטיות גם למשקיע:

1.הדבר הבטוח היחיד הוא שאין שום דבר בטוח.

2.החלטת הן עניין של שקלול הסתברויות.

3.למרות אי הוודאות - חייבים לפעול.

4.יש לשפוט החלטות לא רק על פי התוצאה אלא לפי הדרך בה הן התקבלו.

רובין אינו טוען שתוצאות אינן חשובות. הן חשובות. אבל, שיפוט הנשען רק על התוצאה הוא גורם מהותי להימנעות מלקיחת סיכונים שעשויים להיות נדרשים לקבלת ההחלטה הנכונה. במילים פשוטות, הדרך בה מעריכים ובוחנים החלטות משפיעה על הדרך בה החלטות מתקבלות.

בטור קניון המניות נאמץ חשיבה לטווח ארוך וחשיבה על האינטגרציה בין העסקים השונים , ננסה לנצל את יתרונות הגלובליזציה לצמיחה מצד אחד ולפיזור סיכונים מצד שני ( לא תלויים בקונים של עיר אחת או מדינה אחת ) ונכיר הכרות עמוקה את העסקים שנשקיע בהם.

איך בונים עסק פיננסי מצליח?

בשביל לתכנן עסק, צריך לבדוק מה עושים המתחרים המנוסים. אחד מהם הוא מדד ה S&P500 ( מדד הכולל 500 מניות ונחשב למדד שמייצג את שוק המניות בארצות הברית ). ל - S&P500 מספר יתרונות:

1.נזילות. המניות שמרכיבות את המדד הן סחירות מאוד. סחירות מאפשרת קניה ומכירה בכל רגע ללא השפעה על המחיר ולכן המשקיעים מוכנים לשלם פרמיית סחירות.

2.הבסיס הכלכלי: ארבעה רבעונים של רווח תפעולי חיובי.

3.אין מגבלות של שווי שוק על מניות ה - S&P500 . הקריטריון הוא חברות מובילות בענפים מובילים בארה"ב.

4.משקל הסקטורים: וועדת המדד מנסה לשמור על כך שמשקל הסקטורים במדד ישקף את משקלם בעולם הכלכלי. זה מתבצע על ידי הוספה וגריעה של מניות.

5.גריעה מהמדד של מניות שלא עונות לקריטריונים.

6.אין שימוש בתחזיות מאקרו כלכליות לבניית המדד.

7.המדד מכוון להשקעה ארוכת טווח עם תחלופת מניות נמוכה ( פחות מ - 5% לשנה ) .

8.אין מגבלה של סקטור או ענף.

ומה מייחד את מנהלי הקרנות שמשיגים תשואה גבוהה יותר מהמדד? מחקרים שנעשו מלמדים על המאפיינים הבאים:

1.תחלופת מניות נמוכה בתיק ותקופת אחזקות ממוצעת של 3 שנים למניות שבתיק.

2.התמקדות במספר מצומצם יותר של מניות מאשר המדד כולל אחזקה בשיעור גבוה יותר במניות המובילות.

3.השקעה על בסיס כללי - חיפוש מניות של חברות שערכן העצמי גבוה מערך השוק שלהן.

4.מיקום גיאוגרפי: מנהלי הקרנות המצליחים לא יושבים בניו יורק ובבוסטון... . מכיוון שאנחנו בתל אביב אז יש לנו כבר יתרון של ריחוק גיאוגרפי ( נניח... ).

במילים אחרות, מנהלי ההשקעות המצליחים מחקים את המדד במדיניות של תחלופה נמוכה ובאי שימוש בתחזיות מאקרו כלכליות ומתרחקים ממנו ע"י צמצום מספר המניות והעמקת הניתוח הכלכלי. תהליך בחירת המניות של מנהלי ההשקעות המוצלחים הוא העיקר. בשל בחירת המניות הדקדקנית הם לא צריכים תחלופה גבוהה.

מה עם הניתוח הטכני?

לניתוח הטכני ישמשקל חשוב בתהליך העסקי הזה ( לא לדאוג! ). האסטרטגיה העסקית והחשיבה הכלכלית עונים על השאלה במה להשקיע. הניתוח הטכני עונה על השאלה מתי. מכיוון שאנחנו קונים מניות ולא חברות ומכיוון שמניות עולות ויורדות עשרות אחוזים בתקופה קצרה, הניתוח הטכני עוזר לנו בתזמון. במילים אחרות, באמצעות הניתוח הטכני מתנהל "משא ומתן " על המחיר בו נרכשות החברות - מניות ולפיכך על התשואה הפוטנציאלית שלהן לקניון. כמובן שכמו בחיים האמיתיים, לפעמים משא ומתן טכני קשוח גורם לנו להחמצת עסקה. בנוסף, מכיוון שאנחנו קונים מניות, אפשר, צריך וניתן לבצע שיפורים ותיקונים בהרכב הקניון - תיק. וורן באפט משפר את התיק שלו בין היתר על ידי שיפור פעילות החברות. אנחנו לא יכולים להשפיע על החברות ולכן צריך מעת לעת לשדרג את התיק. שדרוג אומר מעבר בין סקטורים, מעבר בין מדינות, מכירה של מניות של חברות שאחרי זמן מסתבר שטעינו לגביהן והחלפתן במניות שמתאימות למודל העסקי המעודכן. אנחנו, הנהלת הקניון, לא ננהל תיק ל - 10 שנים. אנחנו נכוון לטווח הארוך בשביל להבטיח שעבודת המחקר שנעשה תהיה היסודית ביותר שאפשר. אבל, פוזיציות יוחזקו כל עוד הן יהיו רלבנטיות. הניתוח הטכני ביחד עם הניתוח הכלכלי יעזור לנו לתחזק את התיק. יהיו מניות שיישארו זמן רב ויהיו מניות שאולי יעופו אחרי שבוע אם יסתבר שמשהו בהנחות היסוד הטכניות או הכלכליות היה שגוי או משום שיסתבר שיש מעבר מהותי של הסנטימנט מהסקטור או מהמניה שבתיק לסקטור או מניות אחרות. כך, אם אנשים מפסיקים לקנות ברשת אופנה מסוימת והמניה יורדת ( שינוי סנטימנט ), היא תוחלף.

מדיניות ההגנות על תיק הקניון (פורסם ב-12 לפברואר 2009)

נושא ההגנה על תיק הקניון, שמבחינתנו הוא פשוט וטכני במובן הבסיסי של המילה, מעסיק רבים מהקוראים שלנו כפי שעולה מהמיילים שאנחנו מקבלים. אכן, יש פער עצום בין מידת תשומת הלב שהנושא הזה דורש מאיתנו (לא רבה כל כך בהשוואה לניהול התיק כולו) לבין המשמעות הרבה של ההגנה ביחס לתשואת התיק. ברור שללא ההגנה שווי התיק היה מתחת למיליון דולר והיינו מציגים הפסד אחרי שנה קשה כמו 2008.

בשביל להבהיר איך אנחנו עושים דבר כל כך משמעותי עם תשומת לב נמוכה יחסית, נדון היום בהגנה מכיוון נוסף.

השילוב בין ניהול תיק הקניון (המניות) לניהול ההגנות הוא שילוב בין תהליך קבלת החלטות קונספטואלי רב מימדי (לגבי המניות) לבין ניתוח טכני מדויק וקפדני וביצוע חד משמעי של פתיחה וסגירה של פקודות הגנה על בסיס פריצה/הגעה לרמות תמיכה והתנגדות. השילוב הזה הוא הפתרון המסתמן לכשלים של תהליכי ניהול ההשקעות. החשיבה היצירתית הרב מימדית מאפשרת לנו לשוטט בעולם האפשרויות ולקטוף בשמחה ובאופטימיות השקעות שאנחנו חושבים שהן מעניינות, פוטנציאליות וסימפוניות כתיק. תהליך ההגנות הממושמע מגן עלינו כשתנאי השוק אינם מתאימים לחלום קניון המניות שלנו. כך, במשך שנה ויותר אנחנו ממשיכים להתקדם, להרוויח כסף פה ושם, מבלי לטמון את הראש בחול/להטיח אותו בקיר ותוך ביצוע ההגנות שתנאי השוק דורשים.

מי שרוצה לעקוב מקרוב אחרי נושא ההגנות יכול לקרוא את הטור שלנו: ניתוח טכני המתפרסם בגלובס. בימים שני וחמישי אנחנו מעדכנים את הניתוח הטכני של ה-S&P500 ומגדירים את רמות התמיכה והתנגדות המשמשות גם לאסטרטגיית ההגנה. אין שום חלל בין הניתוח הזה של ה-S&P500 לבין ביצוע ההגנות על הקניון ולפיכך כל אחד יכול ליישם את התהליך. מי שמעוניין ללמוד על חוזי ה-Emini S&P500 באמצעותם אנחנו מבצעים את ההגנה (באופן וירטואלי) יכול לעיין במפרט שלהם באתר בורסת החוזים של שיקאגו-CME (http://www.cmegroup.com/trading/equity-index/us-index/e-mini-sandp500_contract_specifications.html). כל חוזה ערכו 50$ כפול מדד ה-S&P500. אם המדד עומד על 820, כל חוזה "שווה" 41000$ כך שבשביל להגן על 1200000 דולר שווי קניון צריך למכור כ-30 חוזים. ברגע שנמכרו החוזים, אנחנו מרוויחים עליהם אם ה-S&P500 יורד והרווח נוסף לתיק ומקזז את ירידת שערי המניות. אבל, ברגע שהשוק מתחיל לעלות אנחנו חייבים לקנות אותם חזרה משום שאחרת הרווח על המניות יקוזז עם הפסד על החוזים. לכן, אנחנו נמצאים כל הזמן עם אצבע על הדופק על מנת שההגנה לא תהפוך לעניבת חנק.

הטור קניון המניות מתפרסם מדי יום חמישי במדור תיק אישי בגלובס.

זיו סגל, האנליסט הטכני של גלובס, A level 2 Chartered Market Technician