בבושקה של עמלות

פשפשו בתיק ותגלו עוד ועוד כספים שעוברים למנהלי קרנות הנאמנות שלכם

אמיר איל הוא יו"ר בית ההשקעות אינפניטי

השקעה בקרנות נאמנות עשויה להיות יקרה עד כדי בלתי משתלמת. דמי הטיפול שגובים גופים המנהלים עבורך את הכספים שהשקעת בקרנות נאמנות, עלולים לנוע בקרן מנייתית בין 2.3% ל- 8.92%.

ידיעה שפורסמה השבוע בגלובס תיארה בטבלה את היחס שבין רווחי בית השקעות מסוים מניהול תיקים, לעומת הרווחים שגרף ממכירת קרנות נאמנות לציבור.

היחס שבין הרווחים מהקרנות לרווחי ניהול התיקים עמד על פי 25 לטובת קרנות הנאמנות של אותו בית השקעות והוא משקף באופן ברור ומדוע מעדיפים בתי ההשקעות לייצר ולמכור קרנות נאמנות ומוצרים פיננסיים, ולצמצם למינימום הנדרש את ניהול התיקים הישיר שלא באמצעות הקרנות של עצמם.

המסקנה העולה מכך היא אחת: עבור בתי ההשקעות, ניהול תיקים אינו רווחי ואינו מטרה אלא אמצעי בלבד פלטפורמה אשר על גבה - וליתר דיוק על גב הלקוחות שלהם - הם מייצרים הכנסות גבוהות מקרנות הנאמנות ומוצרים אחרים שלהם.

הבהרה: אין לטעות, קרנות משותפות בנאמנות הן מוצר פיננסי המגלם יתרונות חשובים והוא יעיל ונוח עבור ציבור המשקיעים שאינו מומחה אך מעוניין להשתתף ברווחי שוק ההון. אולם חשוב ולהדגיש- קרנות משותפות בנאמנות הן מוצר, מוצר השקעה בעל תוכן קבוע מראש על פי תשקיף, שבדומה לכל מוצר צריכה נושא תג מחיר.

נכון להיום קרנות הנאמנות הן כמו בבושקה - בכל פעם שחושבים שהנה, הגענו לעמלה האחרונה, מסתתרת מאחוריה עמלה נוספת. הן כמו בור השואב אליו כספים מכיסי הלקוחות בדמות עמלות ודמי ניהול, ואלה לא תמיד מנוצלים רק לטובת האחרונים.

אז כמה עולה לרכוש קרן משותפת בנאמנות?

דמי הניהול של הקרן - נגבים באופן יומי משווי הקרן, אינם ברי מיקוח ואינם גלויים במידה מספקת: הנתונים אינם מופיעים בעיתונות היומית אלא רק בעיתונים הכלכליים. דמי הניהול נגבים על בסיס יומי, כולל שישי ושבת והם משתנים בין מנהלי הקרנות השונים בהתאם לסוג הקרן, היינו לאפיק ההשקעה בה (סולידי/ מנייתי/ גמיש וכו') ומגיעים לעד 2% בקרנות סולידיות ועד 5% בקרנות מנייתיות.

שיעור הוספה של הקרן היא עמלה חד פעמית הנגבית ע"י מנהל הקרן כאחוז משווי הרכישה מראש בעת הרכישה . שיעור ההוספה עלול להגיע לכ-1% שנתי, אולם יש קרנות הגובות גם 6%. לעיתים, בזכות התחרות, יש "מבצעי פטור מהוספה".

דמי ניהול לנאמן הקרן הם עמלה המשולמת לנאמן, גוף הבודק את עמידת הקרן בכללים שקבעה בתשקיף ובכללי הרשות לני"ע ושיעורה עומד על בין 0.05% ל-0.1% לשנה.

דמי בנקאי הקרן היא עמלה המשולמת לבנק שבו מופקדים כספי הקרן ושיעורה עומד על כ-0.1% לשנה.

לשם השוואה נבחן שני תיקים. האחד מחזיק עד שליש מניות לעומת תיק המנוהל על ידי קרנות נאמנות- (בשני המקרים התעלמנו מדמי הניהול המכונים גם דמי משמרת, אותם גובה הבנק).

תיק של קרנות נאמנות תיק השקעות ללא קרנות
0% 1.5% - 1.2% דמי ניהול התיק
שני אחוז - 3 אחוז בממוצע במנייתי, 1.5 אחוז בממוצע בסולידי 0% דמי ניהול הקרן
0.5% בממוצע 0% שיעור הוספה של הקרן (חד פעמי ומשולם מראש)
0.10% 0% דמי ניהול נאמן הקרן
0.10% 0% דמי בנקאי הקרן
2.70% 1.2%-1.5% סה"כ

כפי שאמרתי, קרן נאמנות היא מוצר בעל יתרונות, אולם כדי להבין מהו מחירה האמיתי ללקוח, חייבים ל"חפור" פנימה. אם הציבור ידע לשאול השאלות הנכונות, דיינו.