הקוף כמעט ניצח

אם קוף שמנהל תיקי השקעות מצליח יותר ממנהלים ותיקים, מה זה אומר?

במשך חצי שנה התחרו בניהם ששה מנהלי השקעות בכירים ומנוסים וקוף וירטואלי אחד מי יצליח להרוויח יותר בבורסה הישראלית. הקוף שמניותיו נבחרו באקראי הצליח להגיע למקום השני המכובד, תוך שהוא עוקף ובגדול חמישה מהמתחרים. מה זה אומר על מנהלי התיקים המקצועיים ? מהו סודו של הקוף ?

ב"משחק המשקיעים" שערך העיתון "ידיעות אחרונות" קיבלו כל המשתתפים וגם הקוף 100 אלף שקלים. אלא שבעוד יתר המשתתפים הורשו למכור ולקנות מניות, הקוף חוייב להישאר עם המניות שנבחרו לתיקו באופן אקראי, מתחילת המשחק ועד לסופו. והנה, למרות שנאסר עליו לקנות ולמכור מניות, הצליח הקוף להגיע למקום השני המאוד מכובד עם תשואה של 17.4%.

האסטרטגיה של הקוף התגלתה כגאונית. מסתבר שכדאי להרוויח הכי הרבה כסף צריך פשוט להיות משקיע עצל, להתרכז באכילת בננות ולהמעיט ככל האפשר בקנייה ובמכירה של מניות. תוצאות המשחק עולות בקנה אחד עם מחקרים רבים שהראו שכ- 90% ממנהלי ההשקעות אינם מצליחים להכות את המדדים, ושתיק ההשקעות הבטוח והרווחי ביותר הוא זה שיש בו הכי פחות פעולות.

פרופ' הארי מרקוביץ קיבל בשנת 1990 פרס נובל על הגילוי שלו בנוגע לתיק ההשקעות היעיל ביותר. תיק שבגדול מורכב מאגרות חוב המשקפות ריבית חסרת בצרוף של מספר תעודות סל הצמודות למדדים נבחרים. זה הכל, ללא קניות, ללא מכירות, וכמובן ללא עמלות מיותרות. פשוט קנה ושכח. בדיוק כמו הקוף, שבמשך חצי שנה פשוט לא נגע בתיק ההשקעות.

חשוב גם שלא להילחץ מאירועים חיצוניים, ולא למכור בדרך את תיק המניות. כך, למשל, אם הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ לא היה מוכר את תיק המניות שלו ביום הראשון למלחמה, הוא היה נהנה מעליה של עשרות אחוזים שהיתה מאז בבורסה. ללא ספק, השיטה הטובה ביותר היא לבנות תיק רחב מפוזר, מגוון ומאוזן ככל האפשר, ולעזוב אותו בשקט למשך מספר שנים.

זה פשוט מביך שאסטרטגיה כה פשוטה משיגה ביצועים טובים בהרבה מניהול אקטיבי, מתוחכם ו"מקצועי" כביכול. המסקנה כואבת: קוף עצל ופסיבי לחלוטין יכול לנהל השקעות לא פחות טוב מרוב מנהלי ההשקעות. מזל רק שלא כל המשקיעים יודעים זאת, ונוטים לעשות עודף פעולות. אחרת ממה ירוויחו אנשי שוק ההון החיים מדמי ניהול ועמלות?

הכותב עו"ד ומנהל השקעות ב"פריזמה"