מי הוא איש השנה

אולמרט? תשובה? זליכה? מעניין מי ייבחר השנה

ראש השנה בפתח. החל מהיום יעסקו כל כלי התקשורת בשאלה: מי הוא איש השנה? היתה זו שנה סוערת במיוחד, שנה כואבת שלאחר מלחמה קשה. שנה בה נפרמו כל רשתות המגן, שאמורה היתה לספק הממשלה, שאינה מסוגלת לספק מיגון ראוי לתלמידי שדרות. מנגד בלטו השנה מספר אילי הון ישראלים, מסוגם של דנקנר, לבייב, זיסר ותשובה, שהוכיחו - היכן שחדלו וכשלו מנהיגי הציבור - חזון, יוזמה והנהגה, והשפיעו על הכלכלה הישראלית יותר משר האוצר היוצא הירשזון.

אז מיהו הוא איש השנה בתשס"ז: האם יהיה זה אהוד אולמרט שהפגין כישורי הישרדות יוצאים מן הכלל, ארקדי גאידמק שהפך לפוליטיקאי לגיטימי, יצחק תשובה שהפך לטייקון חובק עולם, או שמא ירון זליכה החשב, שלחם השנה ללא חת ב"טרור השחיתות" ויחד איתה גם בכל העולם.

ראש הממשלה אהוד אולמרט שם לו מטרה אחת בלבד השנה: לשרוד. במטרה זו הצליח אולמרט בגדול, והוכיח שאין שרדן טוב ממנו. עורך הדין הממולח שיכל למזוז, ללינדנשטראוס ולזליכה, הוכיח שגם הישרדות היא סוג של מנהיגות. אם יצליח לשרוד גם את דו"ח וינוגרד הסופי, ולא ייאלץ לפרוש השנה לאחד מבתיו הרבים, אין ספק שיהיה מועמד גם לאיש השנה הבאה.

אל ואקום המנהגותי נשאב השנה ארקאדי גאידמק. הנדבן הגדול שפיצח את הדנ"א הישראלי ואת ה"ג'ואיש טרדישין", שמעולם לא סלדה מכסף, הפך השנה, בעזרת ארנק פתוח ביד, מגימיק תקשורתי לפוליטיקאי מכובד, ועשוי להפוך בשנה הבאה ממוביל הקמפיין של פלאפון לראש עיריית ירושלים.

יצחק תשובה הפך לסמל ליכולתם של יזמים ישראליים מוצלחים לפרוץ לעולם הגדול. הקבלן הצנוע מנתניה, שרכש השנה את אחד מהסמלים האמריקאיים הבולטים ביותר את מלון פלאזה היוקרתי בניו-יורק עכשיו הוא בדרך להשתלט גם על לאס וגאס - הפך השנה למודל הישראלי להצלחה.

בעיצומו של "פסטיבל זליכה" קשה שלא לבחור באיש שכונה ע"י דן מרגלית כ"מגדלור החוק", המוביל את "מלחמתם של בני האור בבני החושך". החשכ"ל הלוחם ללא חת ב"טירור השחיתות" ובחבריו לעבודה ייאלץ כנראה לפרוש השנה משרות המדינה. ואולם, מי יודע, אולי בשנה הבאה יפתח קרירה שנייה בתקשורת, בה הוא מבין לא מעט, ויהיה זה שיישב בסוף לצדה של יונית, שנותרה לבדה באולפן.

ואולי, בעצם, איש השנה הוא בועז יונה. שהפך מאיל נדל"ן עתיר ממון לעבריין נמלט, המעדיף עכשיו להישאר בכלא באיטליה ולאכול פסטה, מאשר להתמודד עם עשרות אלפי רוכשי הדירות מחפציבה הקורסת, שנותרו ללא קורת גג. או שמא זהו הנשיא היוצא משה קצב, שמעלליו (הנטענים, לכאורה, כמובן) הטרידו את כולנו במשך כל השנה, לתפארת מדינת ישראל.

הכותב הוא עו"ד ומנהל השקעות בפריזמה