מבלבלים לנו את המוח

"מהפכת קרנות הנאמנות" תניב לקוחות מבולבלים ויועצי השקעות נבוכים

אמיר איל הוא יו"ר בית ההשקעות אינפיניטי

בשבוע שעבר נפל דבר בתעשיית קרנות הנאמנות בישראל. משרד האוצר בראשותו של השר רוני בר-און, אישר את תיקוני החקיקה שיזמה הרשות לניירות ערך, ובמידה ולא יקרה הבלתי סביר, צפויה וועדת הכספים של הכנסת לאשר אף היא את התיקונים, ולהוציא אל הדרך קטר המשיא בשורה רעיונית טובה לאזרחי ישראל ולצרכני מוצריה הפיננסיים.

האוצר שהתבטא בעניין זה, הביע גאווה על "מהפכה של ממש" - הסרת חסמים בניהול ההשקעות של הקרנות, באופן שיגרום להגברת התחרות בשוק ההון, להגדלת היצע המכשירים ולשכלול התחרות בתחום.

באופן פרדוקסלי, מבורך ומתקדם השינוי המבני ככל שיהיה, הוא רחוק מאד מלייצר תחרות אמיתית בשוק ההון, ואף עשוי לשמש כחרב פיפיות ליועצי ההשקעות: צוואר הבקבוק בדרך לציבור המשקיעים, בשל עודף של היצע לא מעובד.

יתרה מזאת, ייתכן כי 'הזרקת' מוצרים נוספים, לשוק שכבר מוצף במוצרים ושנמצא בתהליך של התהוות, הוא מוקדם מדי ועשוי להשיג את התוצאה ההפוכה. ייתכן שבטרם ממשיכים במרוץ, כדאי לעצור ולהרהר האם ציבור היועצים, ידע למקסם מה שטומנת בחובה "המהפכה".

האם היועצים יוכלו לממש את הפוטנציאל הקיים במכשירים הפיננסיים הקיימים בכלים העומדים לרשותו נכון להיום או ש'העמסה' של מוצרים נוספים היא בבחינת נטל שעשוי לגרום לבלבול ולקריסה של מערך הייעוץ בבנקים. ייתכן שצריך להשקיע משאבים במערכות הקיימות, לבחון כיצד לייעל אותן, כיצד למקצע את היועצים, כיצד לייצר מנגנוני פיקוח ובקרה איכותיים.

הכלל הראשון והמהותי בייצור תחרות והפיכת שוק למשוכלל באמת, הוא קיומו של מידע זמין, אמין ותדיר. נכון להיום, ליועצים בבנקים אין הכלים המקצועיים להתמודד עם המשמעות היישומית של הרפורמה אשר עומדת להפוך את שגרת יומם לכאוטית.

בשוק ההון פעילות 1100 קרנות, וכבר היום מוצאים עצמם היועצים נבוכים אל פני שפע המוצרים הפיננסיים. הם ממש מתקשים להצביע עבור ציבור המשקיעים, על יתרונות של מוצר אחד על פני אחרים.

היועצים עומדים בפני שוקת שבורה: היועץ, על פי הגדרה לפחות, חייב להכיר את כל מגוון הקרנות הקיימות, כולל החדשות הנמצאות ממש מעבר לפינה, ולהתאימן לצרכי הלקוח האינדיווידואלי וזאת שעה שהכלים העומדים לרשותו מועטים ומוגבלים מאד. בה בעת, הרגולטור יאכוף בחריפות את נושא הייעוץ תוך מתן דגשים ספציפיים לצרכי הלקוח.

המציאות החדשה הזאת עבור יועצי ההשקעות עומדת להיות כאוטית.

ככל ששוק ההון ילך וישתכלל, יצטרך הציבור להישען בהחלטותיו על יועצים מקצועיים, ששולטים ללא רבב בשפע המוצרים המוצעים.

היכולת להשתכלל היא נגזרת של היכולת לייצר מודל דירוג איכותי, שישמש את היועצים בתוך סופרמרקט של קרנות ומוצרים פיננסיים. רק כך נוכל להבטיח כי הציבור אכן עומד בפני עידן מסודר, מפוקח ושקוף יותר, ולא בפני אנדרלמוסיה של מכשירים פיננסים.