מילון המונחים של קניון המניות

מה זה איסוף? איך יוצאים לחופשה ולא מזניחים את התיק? איך מחזקים תיק? איזה מניות מחזיקים לטווח ארוך? מילון שימושי לניהול תיק על פי מודל קניון המניות

מדי שבוע אנחנו מעדכנים, מסבירים ונותנים מידע פיננסי, אסטרטגי וטכני על הפעילות בקניון המניות תחת המסגרת הרחבה של מודל הקניון. לשם כך אנחנו משתמשים במספר הולך וגדל של מושגים, חלקם "סטנדרטיים" וחלקם ייחודיים לנו. המושגים הופכים להיות בהדרגה שפת קניון המניות באמצעותה אנחנו מעבירים ומבארים את המחשבות והכוונות שלנו ומותחים את גבולותיו של הטור קניון המניות. הגיע הזמן לחבר את מילון המושגים של קניון המניות. תפקיד המילון הוא להבהיר, לחדד הבנה ולשפר את התקשורת בין הטור לקוראיו, חדשים כוותיקים. אנחנו מניחים היום את אבן היסוד למילון המושגים של קניון המניות ועם הזמן, כמקובל, נרחיב, נעדכן ונחדש.

איסוף: מושג מתחום הניתוח הטכני שמלמד על כך שיש קונים נחושים למניה. האיסוף מתגלה באמצעות אינדיקטור מיוחד שמראה כי עיקר נפח המסחר היה בימים בהם המניה סוגרת קרוב לשער הגבוה היומי.

ביצוע בשערי סגירה: כאשר מנהלים תיק מניות וירטואלי, מקובל לבצע את הפעילות בשערי סגירה מטעמי נוחות. מכיוון שאת עיקר הניתוח והחשיבה אנחנו מבצעים בין סגירת שבוע המסחר לתחילת שבוע המסחר העוקב (מומלץ להימנעות מרעשים, הפרעות והשפעות של שבוע המסחר), אנחנו יכולים להחליט שביצענו פעילות על פי שערי הסגירה מיום שישי (הידועים) או מיום שני (העתידיים). מדובר בבחירה שרירותית עם הסתברות סטטיסטית להיות פעם קצת רווחית ופעם קצת מפסידה לטווח הקצר.

בנצ'מרק (מדד ייחוס): המדד אליו משווים ביצועים של תיק השקעות. תיק הקניון נמדד בהשוואה ל-S&P500. מעבר לחשיבותו של מדד הייחוס לצורך ניתוח ביצועים, ההשוואה של התיק אליו מסייעת להסתכלות על התמונה הכוללת ולהפחתת הרגישות לתנודה של כל מניה ובכך לאיכות ההשקעה לטווח הארוך.

דירקטורים: שותפים לחשיבה האסטרטגית ארוכת הטווח, לניתוח תהליכים עסקיים וגלובאליים ולניתוח חברות.

הגנה: על קניון המניות אנחנו מגנים מעת לעת באמצעות מכירת חוזים עתידיים על מדד ה-S&P500. כשמוכרים חוזים במקביל להחזקת תיק מניות, היה והמניות יורדות, מפסידים על המניות אבל מקבלים כסף על החוזים. אם המניות עולות, התשלום בגין החוזים גורע מהרווח על המניות.

חולשה טכנית: חולשה טכנית, להבדיל ממגמת ירידה אבסולוטית, נמדדת בהשוואה למדד ייחוס או לנייר ערך אחר. חולשה מתקיימת כאשר מניה עולה פחות מהמדד ההשוואתי בימים של עליות ויורדת יותר מהמדד ההשוואתי בימים של ירידות. האינדיקטור הטכני שמודד חולשה/עוצמה הוא מדד העוצמה ההשוואתי. על מנת להכות מדד ייחוס, יש לבחור מניות שמדד העוצמה ההשוואתי שלהן עולה ביחס למדד הייחוס. כך גם אין טעם לקנות מניה שמדד העוצמה שלה יורד ביחס למניה שבקניון או לחלופת השקעה אחרת.

חופשה: כיף גדול שבשביל שיהיה כזה, צריך לדאוג מבעוד מועד לתיק. פילוסופיית הניהול ארוכת הטווח שלנו כוללת גם את איכות חייו של המשקיע. לפני יציאה לחופשה, יש לבצע פעילות שתאפשר תחזוקה מינימאלית עד התעלמות מוחלטת מהתיק, תלוי במצב האינטרנט ביעד החופשה ובמידת הניתוק המנטלי המיוחל. ע"ע הגנות וחברים.

חברים: חובה שיהיו לכל משקיע, עצמאי וגם מקצועי. חברים עוזרים לחלוקת נטל העבודה, לחלוקת עלויות המידע והמחקרים, למעקב אחרי תיק ההשקעות, לליבון בעיות קשות, לבקרת החלטות, להימנעות משטויות ולמעקב אחרי התיק בזמן חופשה. יש לדאוג שהדינאמיקה הקבוצתית תתמוך בתהליך קבלת החלטות שיטתי ויצירתי ולא תסרס אותו.

חיזוק תיק הקניון: קניית מניות של חברות סולידיות וגדולות שנמצאות מעל רמת תמיכה משמעותית.

טווח ארוך: מבחינתנו, טווח ארוך להשקעה במניה הוא חצי שנה ומעלה. כעקרון, הכוונה היא להחזיק מניה בקניון חצי שנה ויותר ולתת לה הזדמנות במהלך התקופה הזו לממש את הפוטנציאל. לעיתים נדרשת סגירת פוזיציה מהירה יותר בשל שינוי התמונה טכנית או הכלכלית. לעיתים גם משתנה גודל הפוזיציה במניה במהלך התקופה בהתאם לניתוח הטכני.

מודל הקניון: ניהול תיק קניון המניות מתבסס על ארבעה מרכיבים:

1.חשיבה ניהולית, עסקית ואסטרטגית המושגת באמצעות הסימולציה של ניהול קניון ממשי.

2.כללים מקצועיים לניהול תיק השקעות מפוזר, עוקב בנצ'מרק (מדד ייחוס).

3.מידענות פיננסית וניתוח כלכלי, עסקי ואסטרטגי של חברות וענפים.

4.ניתוח טכני.

מבנה הקניון: תיק הקניון מורכב משלושה חלקים שנועדו לדמות ככל האפשר מרכז קניות ועסקים ממשי: אזור מסחר (חנויות, בתי מלון, קזינו), משרדים בשכירות וחברות שנותנות שירותים לקניון. בסופו של דבר, מדובר בתיק מניות מפוזר. החלוקה מסייעת לסימולציה של ניהול עסק ממשי.

מודלים לדרוג מניות: מודלים שבוחנים מניות על פי אוסף של קריטריונים (כלכליים ו/או טכניים) ונותנים למניות ציון על פי הפוטנציאל שלהן, בכפוף למתודולוגיה של המודל. בדיקת מניה באמצעות מספר מודלים יכולה לתמוך או לשלול החזקה שלה.

מומנטום: קצב השינוי של שער המניה. מניות עם מומנטום חיובי הן מניות שעולות בקצב מואץ.

מחיר יעד: מחיר הניתן על ידי אנליסטים כיעד לעליית המניה. ניתן לתת מחיר יעד על פי פרמטרים כלכליים של הערכת שווי או על פי כלים מתחום הניתוח הטכני.

מידענות פיננסית: איסוף מידע מגוון ביחס למניה ושקלולו. המידע כולל ניתוחים כלכליים והמלצות, פעילות בעלי עניין, פעילות מוסדיים, פעילות גורואים, פעילות אפשרית של קרנות גידור, שקלול ציון המודלים לדרוג מניות, יחס שורטים, מצב הענף והסקטור ועוד.

מניות למעקב החזרה מיידי: מניות שנחשבות "מניות הבית" של הקניון ואשר יצאו בשל הניתוח הטכני. למניות אלו תהיה עדיפות בהחזרה לתיק והוצאתן ממנו היא זמנית.

מניות שלד: מניות של חברות השקעה/אחזקות שמציגות תשואה עודפת לאורך זמן ואשר נרכשות לקניון בעיתוי טכני נוח. אנחנו סומכים על ההנהלה שתעשה את העבודה וממעטים להתערב התערבות טכנית למעט מכירה כאשר המניה עולה חדות (לצורך שמירה על משקל סביר בתיק) וקניה אחרי שהמניה ירדה ומתחילה לעלות.

מניות להחזקה ארוכת טווח: מניות של חברות שיש להן פוטנציאל ענפי וכלכלי ארוך טווח שנרכשות לקניון במצב טכני טוב. הן נזילות יותר בהשוואה למניות השלד שכן עדיין מדובר בענף ספציפי ובתנאים שיכולים להשתנות ביחס לחברה.

מניות להחזקה ארוכת טווח נזילה: מניות שאחד או יותר מהמאפיינים שלהן אינו מאפשר החזקה ארוכת טווח בלי אצבע על הדק הניתוח הטכני. הסיבה יכולה להיות ענף תנודתי על בסיס מחזורי (אנרגיה, שבבים, ביגוד), הנהלה ללא רקורד מוכח ארוך טווח, מוצר נישה ורגישות גבוהה לשינוי סנטימנט של השוק.

ניתוח טכני: ניתוח של גרפים ואינדיקטורים (גרפים מבוססי חישובים) של המניה/מדד שנועד להגדיר מגמה, לזהות נקודות כניסה ויציאה, להגדיר את היחס בין הסיכוי לסיכון, לזהות תפנית במגמה ולעקוב אחרי הפוזיציה. כן נועד השימוש בניתוח הטכני לבחון את עוצמתה של כל מניה ביחס למניות אחרות ולמדד הייחוס.

סנטימנט: התייחסות המשקיעים למניה כפי שהיא באה לידי ביטוי בהמלצות אנליסטים, באינדיקטורים הטכניים, בכתבות, בפעילות בעלי עניין וגורואים וכו'.

עוצמה טכנית: עוצמה טכנית, להבדיל ממגמת עליה אבסולוטית, נמדדת בהשוואה למדד ייחוס או לנייר ערך אחר. עוצמה מתקיימת כאשר מניה עולה יותר מהמדד ההשוואתי בימים של עליות ויורדת פחות מהמדד ההשוואתי בימים של ירידות. האינדיקטור הטכני שמודד חולשה/עוצמה הוא מדד העוצמה ההשוואתי. על מנת להכות מדד ייחוס, יש לבחור מניות שמדד העוצמה ההשוואתי שלהן עולה ביחס למדד הייחוס. כך גם אין טעם לקנות מניה שמדד העוצמה שלה יורד ביחס למניה שבקניון או לחלופת השקעה אחרת.

פוזיציה התחלתית: כעקרון, כל פוזיציה בקניון היא בערך של בין 1% ל-3.5% משווי התיק. לעיתים, פוזיציה חדשה לא נפתחת במלוא הסכום המתוכנן מכיוון שאנחנו רוצים להמתין ולראות שהמניה נעה בכיוון החיובי לפני שנשים את כל הכסף. זהו מרכיב אחד של ניהול הסיכונים.

רמת תמיכה: שער לגביו יש סיכוי טוב שהמניה לא תרד ממנו. ההיסטוריה הטכנית מלמדת שבשער הזה מתאזן לחץ המוכרים עם ביקוש הקונים. הסיכון הנובע מרכישת מניה מעל רמת תמיכה הוא נמוך יחסית הן בשל סיכויי התמיכה והן בשל העובדה שאם המניה תרד מתחת לתמיכה, מיד נכיר בטעות ונמכור.

תיק גלובאלי: קניות המניות הוא תיק מניות השואף להיות גלובאלי. המשמעות היא שיש בתיק מניות של חברות אמריקאיות עם פעילות בין לאומית ומניות של חברות מכל העולם הנסחרות בארה"ב. הקניון הוירטואלי משרת לפיכך את אוכלוסיית העולם ונהנה מהצמיחה הגלובאלית.