יותר מדי אינפורמציה

פרסום תכוף של תשואות הגמל פוגע קודם כל בעמיתים החוסכים

אמיר איל הוא יו"ר בית ההשקעות אינפיניטי

בשבוע שעבר הונחה על שולחן הכנסת חלק מהצעת חוק לפיה נתוני תשואות קופות הגמל יפורסמו אחת לרבעון ולא אחת לחודש כפי שנהוג כיום.

הצעת החוק מחזקת את הדברים שכתבתי כאן לפני מספר שבועות לגבי החשיבות של הצגה בהירה של מידע וכל המידע לגבי נכסים נסחרים. היא צפויה לתרום ליציבות בתחום הגמל ולצמצם את תנועת ההגירה של העמיתים מקופה לקופה בעקבות כל קמפיין פרסומי של בית השקעות המתאר את התשואות, אשר למרבה הפלא, הן תמיד, אבל תמיד, הכי טובות.

רוב הידע של הציבור לגבי שוק ההון נסמך על מידע המופיע בתקשורת: מסעות פרסום ופעולות שיווקיות - על סמך אלה נוטה הציבור לקבל החלטות לגבי החיסכון המשמעותי ביותר בחייו.

האמת היא שבכל הקשור לתיק הגמל, תשואות חודשיות אינן רלוונטיות ותרומת פרסומן מסתכמת בהגברת התזזית ומעברים תכופים של העמיתים מקופה שעשתה הכי טוב בחודש שעבר לזו שעשתה הכי טוב החודש הזה.

המעבר מקופה לקופה, לרוב מסב הפסדים מצטברים משמעותיים לעמיתים, משום שהמעבר לקופה החדשה נעשה בשל תוצאות היסטוריות שקיבלו פרסום משכנע, ולא מבטיח דבר לגבי העתיד.

עמיתי גמל, יש לי חדשות בשבילכם: לאף מנהל השקעות אין אפשרות מובהקת סטטיסטית להיות תמיד במקום הראשון. תשואות העבר לא מבטיחות את תשואות העתיד, מי שעשה הכי טוב היום, עלול לעשות פחות טוב מחר ולכן דיווח חודשי בתיק שאמור להתנהל במשך 30-20 שנה הוא מיותר ואף פוגע.

דיווח על בסיס חודשי הכניס את מנהלי הקופות לטירוף מערכות, מעמיד אותם במצב שבו הם מנסים להשיג את התשואות הכי טובות מדי חודש בחודשו וזו טעות. אסור לתיק גמל להימדד בטווחי זמן קצרים.

תיק גמל צריך להימדד ביכולת להתנהל על פי מדיניות השקעות ארוכת טווח, אחראית ומתאימה לצרכי החוסך באופן אישי. לתנודות נקודתיות של שוק ההון אין רלוונטיות למדיניות ההשקעות בתיק הגמל. זאת מכיוון שנטיית השוק היא לתקן את עצמו לאורך זמן .

תיק גמל צריך להיבחן רק על פני תקופה ממושכת, שבה אסטרטגיית ההשקעה שהותאמה ללקוח מבשילה ובאה לידי ביטוי.

יש להבחין בין תיק גמל לתיק השקעות שמטרתו חסכון לטווח קצר. באחרון יש לתנודות היומיות בשוק ההון השפעה קריטית על השווי ולכן רצוי שהדיווח יהיה לכל הפחות חודשי.

חסכון הגמל, לעומתו, הוא מכשיר השקעה המקנה הטבת מס בחסכון לטווח ארוך. על ידי כך ניתן להתאים אישית את מדיניות ההשקעה לצרכיו הפיננסיים של החוסך. אלה מושפעים מגילו, מצבו המשפחתי מצבו הבריאותי, האופק התעסוקתי שלו וכיוצא באלה. משום שכספי גמל מיועדים לפרעון במועדים רחוקים,אסור שיושפעו מאופנות חולפות, גימיקים שיווקיים וקמפיינים אגרסיוויים של פרסום.

בכל הנוגע לתחום הגמל, המדד המרכזי אותו נדרש לבחון העמית היא היכולת להתאים לכל חוסך מדיניות ההשקעה ארוכת הטווח על ידי הגוף המנהל.

כדי להבטיח התנהלות נכונה שתבטיח לעמית פרישה ברווחה, הדבר החשוב ביותר - וזאת עוד בטרם נקנה נייר ערך אחד - היא קביעה של מדיניות השקעה אשר יש לה מטרה ברורה הכוללת את מועד הפרעון (אורך חיי תיק הגמל: 10, 20, 30 שנה או יותר) ואופי הפירעון (סכום חד פעמי, תשלומים חודשיים).

מדיניות ההשקעה בתיק תשתנה רק במקרה שחלים שינויים מהותיים במצבו האישי של העמית החוסך, ואשר מכתיבים מטרה אחרת לכספים.