מלחמת המטבעות

מי הכי מרוצה מקריסת הדולר? האמריקאים שרוצים לנצח בקרב הסחר העולמי

אמיר איל הוא מנכ"ל בית ההשקעות אינפיניטי

ערכו של הדולר נחלש בכל העולם, ובישראל הוא מתדרדר לשפל חסר תקדים: שערו ביחס לשקל הוא הנמוך מזה תשע שנים. קברניטי המשק האמריקני לא יעלו את הריבית, כי מטבע חלש הוא האינטרס שלהם.
האמריקאים לא יעצרו את ההתדרדרות הזאת משום שהיא משרתת את האסטרטגייה המוניטרית שלהם הנמצאת כעת במלחמה מטבעות על הסחר העולמי.

בכלכלה בת זמננו יש לקברניטי המדיניות הכלכלית - אנשי ממשל והבנק המרכזי מעורבות דינאמית ואקטיווית במשק. המעורבות והצורך להגיב במהירות היא של שתי הזרועות הכלכליות: הממשלה האמונה על המדיניות הפיסקאלית והבנק המרכזי האמון על המדיניות המוניטארית.

מעולם לא ראינו מעורבות כה מהירה ומיידית בניהול משברים, כמו גם קונסולידציה בין מדינות ותיאום פעולות משותפות למניעת התרחבות משברים כפי שחזינו לא מכבר בפרשת הסאב-פריים.

המדיניות הפיסקאלית המיושמת במדינות המתוקנות, מאוזנת ומרוסנת (ראה אמנת גוש האירו). ומשרדי האוצר פועלים לפיכך על פי סמן ברור ומוגדר.
בעבר המדיניות הפיסקאלית לא הייתה מוקפדת ודרשה איזון ולחילופין השלמה שהושגו באמצעות מדיניות מוניטארית מתאימה.
כיום, לא נדרשת הזרוע המוניטארית להתמודד עם משימות איזון והיא פנויה ליישם מדיניות טהורה המכוונת להשגת מטרותיה.

בעידן הניהול הכלכלי המודרני המערבי, זרוע הביצוע המוניטארית, הלא היא הבנק המרכזי, מקבלת כוח עודף ומשמעותי כמשפיע עיקרי על העתיד הכלכלי והיא בעלת תפקיד מפתח בהתפתחות מדינות, פירמות ומשקי בית בעולם.

אני מניח, לפיכך שהריבית בארה"ב תישמר נמוכה כמדיניות אסטרטגית וכל עוד האינפלציה לא תרים ראש באופן משמעותי כיוונה יהיה כלפי מטה.

הסיבה העיקרית, מעבר לתגובה שכבר מיצתה עצמה, למשבר האשראי וחשש מהאטה, היא העובדה שארה"ב נמצאת במלחמת סחר הגוררת מלחמת מטבעות אדירה כנגד שלושה הגושים העיקריים עימם היא סוחרת: יפן שבה הריבית אפסית כבר תקופה ממושכת גוש האירו שבו הריבית נמוכה מהאמריקאית באופן עקבי.
הגוש השלישי הוא סין שבה מקובע היואן באופן מלאכותי על מחיר נמוך, ואם יפתחו את קיבועו הוא יהיה יקר בהרבה.

לאמריקאים אין למעשה הרבה אפשרויות וכדי לשפר את מאזן הסחר שלהם הסובל מאוד מגירעון, הם חייבים לתת יתרון יחסי ליצוא שלהם. כדי לנצח במלחמת הסחר - הם חייבים להתמודד בקרב המטבעות ולמנוע את עלית ערכו של המטבע שלהם עצמם.

את זאת הם ישיגו על ידי יישום של מדיניות של שער חליפין חלש של המטבע שלהם ביחס למטבעות אחרים. באופן פרדוכסאלי, משבר הסאב-פריים מחד גיסא ומחירי הנפט הגואים מאידך גיסא, עוזרים לאמריקאים להמשיך וליישם מדיניות זו. שכן שניהם, מכבידים על הכלכלה האמריקאית.