סין מחליפה תפקיד

מסדנת יזע לשוק קונים עם פוטנציאל הצמיחה והצריכה הגדול בתבל

תהילה לוי היא עורך דין במשרד LCM/ZAG בשנחאי, בבעלות זיסמן, אהרוני, גייר & עדי קפלן ושות' (ZAG)

עד היום נתפסה סין כמרכז ייצור קל וזול, כיום היא מתחילה לקבל את המעמד והתדמית של השוק הפוטנציאלי הגדול בעולם. חברות בינלאומיות רבות כבר הבינו את הפוטנציאל המסחרי הגלום במיליארד אזרחים סינים וכבר החלו במסעות שיווק נמרצים במרחביה העצומים.
הדבר נכון במיוחד על רקע צמיחת שכבת המתעשרים החדשים, כתוצאה מנסיקת הבורסה המקומית, ומהתפתחות מעמד בינוני רחב.

עוד יותר מעניינת המציאות של ביליוני יואנים השמורים כיום ברזרבות המט"ח של סין. בשל רצונה של הממשלה הסינית לאזן את הצמיחה הכלכלית המואצת על ידי צינון השוק המקומי, מחפשים בסין השקעות חדשות בחו"ל, בכדי לנתב אליהן את הכספים.

המשק הסיני, אשר מונה כיום יותר ממיליארד בני אדם, נהפך לאטרקטיווי ביותר משני היבטים: הוא שוק עצום מבחינת פוטנציאל המכירה של מוצרי חברות בינלאומיות והוא אפיק מזומנים שוצף מבחינת משיכת משקיעים סינים להשקעות בחו"ל.

סין נתפסה בעבר כמרכז הייצור של העולם - שוק פרוע של עובדים רבים וזולים. הדבר השתנה עם חקיקת חוקים חדשים שפורסמו ושמתוכננים להתפרסם: דיני העבודה המעניקים זכויות סוציאליות והגנות על זכויות העובדים, חוקי הגנה על איכות הסביבה, האוסרים על הקמת מפעלים מזהמים ותקנות המקשות על משקיעים זרים להקים חברות העוסקות בניצול משאבי הטבע של סין או העוסקות בתעשיות מזהמות.

בסין התחילו להבין את העוצמה הטמונה בכוח הקנייה העצום של אזרחיה. בייחוד בהתחשב בצמיחה הכלכלית הגבוהה בסין (כ 11.5% לשנה), מצב בו הכלכלה הסינית למעשה מכפילה את עצמה כל שבע שנים. ומובילה את סין למעמד של אחד משוקי הקונים החזקים בעולם.

בעקבות החלטת הממשלה לאזן את הצמיחה המואצת בשוק המקומי, הותר לסינים להשקיע כספים בחו"ל. ההשקעות בחו"ל מבוצעות באמצעות QDII - קרנות מורשות (חברות ביטוח, בנקים בתי השקעות) אשר קיבלו היתר לגייס כספים בסין ולהשקיע אותם בחו"ל.

הדגש בסין של היום, כבר אינו על ייצור זול אלא על רכישה של טכנולוגיות וחברות היי טק חדשניות במטרה לייבא אותן אל תוך המדינה. אחד התחומים שבהם מתעניינת התעשייה הסינית הוא טכנולוגיות לשימור הסביבה.

לאחר שבמשך שנים של ייצור המוני לעולם זוהמו מאגרי מים רבים בסין. ישנה דרישה גבוהה לחברות טכנלוגיות שונות העוסקות בטיהור מים. בנוסף, חברות שונות אשר עוסקות באיכות הסביבה או שפעילותן שמה דגש על הנושא (כחברות הבונות בנייה ירוקה) יזכו להקלות רבות בכניסתן ובפעילותן בסין.