בחזרה לכיכר האדומה?

כמה מסוכנים חילופי השלטון ברוסיה להמשך הצמיחה המסחררת של כלכלתה

אמיר אייל הוא יושב ראש בית ההשקעות "אינפיניטי"

כמעט שני עשורים אחרי התפוררות המשטר המרכסיסטי ברוסיה שהותיר את כלכלת ברה"מ לשעבר במצב רעוע, שהתבטא בגרעון תקציבי גדול, ירידה חדה בתמ"ג, רזרבות מט"ח נמוכות ביותר, ואינפלציה אדירה של 2500%, משחקת היום רוסיה תפקיד חשוב בכלכלה העולמית.

משנת 2000, עם עלייתו של פוטין לשלטון, חווה הכלכלה הרוסית צמיחה אדירה המלווה בגידול בצריכה הפרטית, ירידה בחוב הציבורי, ירידה באינפלציה ובאבטלה, עודף בחשבון השוטף, ויתרות מט"ח המגיעות לכ- 450 מיליארד דולר.

מאזן הייצוא כנגד הייבוא עמד בשנת 2006 על 304 מיליארד דולר לייצוא ו- 165 מיליארד דולר בייבוא, היקף החוב הציבורי עומד על 8% מהתמ"ג (נכון לשנת 2006) ובשנת 2000 עמד יחס זה על 64% מהתמ"ג, האינפלציה השנתית ירדה מרמה של 2500% (שנת 1992) ל- 9.7% בשנת 2006.

עם כל הכבוד לפוטין ולתפקידו בהיסטוריה הרוסית, שובה של רוסיה לקדמת הבמה הכלכלית העולמית נובע בעיקר מעושר המחצבים שבו משופעת המדינה ומתפקידם הגואה של מחצבים אלו (נפט, גז טבעי, ומתכות) בכלכלה העולמית.

האם זה הולך להשתנות?
על פי החוק ברוסיה נשיא לא יכול לכהן יותר משתי קדנציות ברציפות, בבחירות הכלליות שנערכו בתחילת החודש זכתה אמנם מפלגתו של פוטין ברוב גורף במה שמהווה את יריית הפתיחה לבחירות לנשיאות במרס 2008, והשאלה שעולה מכך היא האם הנשיא החדש ימשיך את התנופה בכלכלה הרוסית?

בתחום האנרגיה נהנית רוסיה ממעמד של מובילה עולמית. על פי הערכות קיימות עתודות של כ-120 מיליארד חביות נפט, מרכיב הנפט מהווה כ-30% מהכנסות המיסים של רוסיה. בשנים האחרונות עובר מגזר זה שיפורים טכנולוגיים המובילים לגידול בהיקפי התפוקה תוך פיתוח שדות חדשים וקיימים, בתחום הגז הטבעי רוסיה הינה היצרנית ויצואנית הגז הטבעי הגדולה בעולם, כ- 28% מעתודות הגז הידועות נמצאות בשטחה.

צמיחת התמ"ג בשנים האחרונות עומדת על קצב שנתי של כ- 6.7%, ואילו העודף בחשבון השוטף עומד על 9.8% מהתמ"ג, רמת האבטלה עומדת על 5.7% לעומת 13.7% בשנת 1999. אין ספק כי עליית מחירי הקומודיטי והנפט בשנים האחרונות הובילו לצמיחה החזקה ולשיפור הרב בכלכלה הרוסית.

על פי התחזיות עתידה רוסיה להיות הכלכלה החמישית בגודלה בשנת 2020 עם תמ"ג לנפש של 30 אלף דולר.

אם ידע הנשיא הנבחר, יהיה אשר שיהיה, לשמור על מעמדה והאינטרסים הרוסיים
נראה כי דבר לא יעצור את רוסיה מלשמור על מקומה האיתן בכלכלה העולמית ואף לחזק את האינטרסים שלה בקרב המדינות המתועשות.