הזדמנויות ירוקות בסין

הממשלה מציעה הרבה כסף לפרוייקטורים באנרגיה חלופית וטיהור מים

תהילה לוי היא עורך דין במשרד LCA/ZAG בשנחאי, בבעלות זיסמן, אהרוני, גייר & עדי קפלן ושות' (ZAG)

סין היא ביתן של הערים המזוהמות ביותר ברחבי העולם ולאחרונה היא נהפכת למכרה של הזדמנויות ליזמים בתחום ולחברות המפתחות טכנולוגיות לשימור איכות הסביבה: אוויר ומים.
הממשלה הסינית החליטה להשקיע מיליארדים בפיתוח טכנולוגיות לשימור איכות הסביבה ולפתרון זיהום שקיים.

איכות הסביבה ממוקמת גבוה בסדר היום של הממשלה הסינית, והדבר בא לידי ביטוי בתוכנית החומש שפרסמה לאחרונה. הנושא עלה על סדר היום בשל משחקי האולימפיאדה 2008 בבייג'ין וה"אקספו" הצפוי להיערך בשנחאי ב-2010, שבהם צפויים להגיע לסין מיליוני מבקרים מרחבי העולם.
ממשלת סין מעוניינת להציג בפני העולם את "סין חדשה" - לא עוד בית החרושת של העולם, אלא מדינה מתקדמת שלה שמיים כחולים והאוויר בה צח ונקי.

הצמיחה הכלכלית המהירה בסין הגבירה בה מאד את צריכת האנרגיות המבוססות על פחם, וגרמה לעלייה ניכרת בזיהום האוויר.

בוועידה הבינלאומית לנושאי איכות הסביבה בבאלי הוצג דו"ח שחזה שאם סין תמשיך בזיהום הסביבה, עד שנת 2060 יעלו הטמפרטורות במדינה באופן משמעותי, השלג שבהריה ימס וכתוצאה מכך יוצפו הנהרות ולאחר מכן ידוללו מאגרי המים ויפגעו באחוז ניכר מהאוכלוסייה הכפרית בסין.

סין מתחילה להרגיש חובה להפחית את זיהום האוויר ולא פחות מכך את היתרון הכלכלי העצום הטמון במציאת אנרגיה חלופית שתשחרר אוה מהתלות במצבורי פחם וגז.

במסגרת המדיניות החדשה מעודדת הממשלה מחקר לפיתוח אנרגיה חלופית ירוקה וכן כניסה של חברות חדשות לתחום, אשר עד עתה פעלה בו חברה אחת.

בסין מבינים שבעזרת אנרגיה חלופית היא תתפוס שתי ציפורים במכה אחת: גם הפחתה של זיהום האוויר וגם התרת התלות במדינות אחרות המספקות לה גז ופחם.

הממשלה הסינית הציבה יעד: להפחית את צריכת האנרגיה ב-20% בתוך חמש שנים והקצתה 23 מיליארד יואן שהם 3.2 מיליארד דולר. הכספים מיועדים למימון פרוייקטים לחיסכון באנרגיית פחם ומציאה והכשרה של אנרגיות חלופיות.


פעילות מפעלי התעשייה הרבים שהוקמו בסין מזהמת מאגרי המים רבים, דבר שגרם למחסור חמור במי שתייה. כתוצאה מכך העמידה הממשלה הסינית בראש סדר העדיפויות שלה מציאה של טכנולוגיות חדשות להכשרה וטיהור מי שתייה.

הממשלה מתעדת להשתמש בכספים שנגבו מקנסות על זיהום האוויר והשתייה, המוערכים בסך כ-75 מיליארד יואן (10.2 מיליארד דולר), ולהשקיעם בטיהור מי השתיה. בנוסף, מתכננת הממשלה לפרסם חוקים חדשים אשר יכפילו פי חמש את הקנסות המוטלים על מזהמי מים.