המשקיעים הסינים באים

חולשת השווקים במערב מדרבנת אותם לצאת לקניות בבורסות אירופה

הכותבת היא עורכת דין במשרד LCA/ZAG בשנחאי, בבעלות זיסמן,אהרוני,גייר & עדי קפלן ושות' (ZAG)

ממשלת סין התירה החודש לבנקים המקומיים להשקיע את כספי הלקוחות בשוק המניות הבריטי ובקרנות הון משותפות הדדיות. אנגליה היא היעד השני בחו"ל, לאחר הונג קונג, בו מתירה הממשלה הסינית לבנקים להשקיע.

ההשקעה בשווקים בחו"ל, מבוצעת ע"י שימוש ב QDII: התוכנית המוסדית המוסמכת להשקעות מקומיות. שהיא תוכנית ממשלתית, אשר באמצעותה רשאים משקיעים סיניים להשקיע בשווקים בחו"ל, בכפוף לפיקוח הרשות על המרת המטבע הזר.

מטרת התוכנית היא לשחרר כספים לשוק העולמי ובכך לשחרר לחץ הפוך על המטבע המקומי (היואן). בכדי להוזיל את ערכו. מטרה נוספת היא פיזור הסיכון בשוק ההשקעות המקומי, אשר מתמקד בבורסה הסינית, שכידוע מרקיעה שחקים.

אנליסטים טוענים שהתוכנית אמורה להמריץ את ההשקעות בחברות הגדולות המונפקות באנגליה, כמו גם לעודד את נזילות הכספים בשוק הגלובאלי וצופים שהשינוי ישפיע על שוק המניות באנגליה כפי שהשפיע על הונג קונג. אולם ההערכה היא שהשינוי יורגש בטווח הרחוק ובעיקר במניות החברות הגדולות.

הממשלה הסינית צפויה להודיע על פתיחת נתיב השקעות הבנקים גם לשווקי המניות בארצות נוספות. ככל הנראה, יקבלו הבנקים בזמן הקרוב אישור להשקיע בשוק המניות ארה"ב, וזאת בהתאם להסכם שנערך בבייג'ין בחודש האחרון.

עד היום, אספו הברוקרים הסינים בקרנות ההשקעות QDII, קרוב לסך 40 ביליון דולר. והבנקים צופים גיוס השקעות נכבד גם לקרן השקעה זאת.

עם זאת, המשקיעים הסינים עדיין מגלים עדיפות לשווקים הקרובים לסין, כמו שוק המניות בהונג קונג. היות ומדובר בשוק מניות שיותר מוכר להם וכן בשל כך שנסחרות בו חברות סיניות.

נתיב ההשקעות המועדף על קרנות ההון הסיניות הינו השקעות בענף ההיי-טק והטלקום וכן בענפים מסורתיים כבנקאות וביטוח.